Dopingtråden

Dopingtråden
Ändå spelar det ingen roll om hon talar sanning eller inte. Hon har ändå brutit mot dopingreglerna och är skyldig. Däremot kan det påverka straffet, men jag tycker inte att det borde få påverka, eftersom det öppnar för att ha bra cover stories i framtiden. Bara man hittar nåt som låter trovärdigt kan man komma undan med lindrigare straff. Så ska det inte få vara.

Dopingtråden
Jag vill se Therese fightas med Kalla redan nu i vinter men är rädd det inte blir så...tyvärr! Tror som Anders Blomqvist att hon faktiskt är oskyldig till medveten doping! Tycker oxå att det är lite trisst nån finska å polska vrålar mest om lång avstängning!
Hennes 30km löp i Kollen ger mig fortfarande ståpäls :)

Bilagor

• 1534735_659224094112983_1746627148_o.jpg
    1534735_659224094112983_1746627148_o.jpg
    182.8 KB · Besök: 91
Dopingtråden
Stuvarn sa:
Jag vill se Therese fightas med Kalla redan nu i vinter men är rädd det inte blir så...tyvärr! Tror som Anders Blomqvist att hon faktiskt är oskyldig till medveten doping! Tycker oxå att det är lite trisst nån finska å polska vrålar mest om lång avstängning!

Vann hon utan läppglans den gången?

Dopingtråden
me.I.am sa:
Stuvarn sa:
Vann hon utan läppglans den gången?
Nä, du ser ju på bilden att läppen är nyläkt.
Varför tror du hon tog samma gamma salva nu igen utan att ens titta på tuben...

Dopingtråden
För inte så länge sedan var det en kvinnlig idrottare som menade att hon jobbat seriöst med styrketräningen och att även hennes övriga familjemedlemmar var starka. Hon ansågs då givetvis vara en förebild.
När en annan kvinnlig idrottare sa samma sak för en något längre tid sedan, talades och skrevs det om rakhyvlar och basröster. Hon sågs inte som någon förebild.

Ingen av dem har testat positivt i något dopingtest.

Det är inte alltid så lätt att veta vad man ska tycka och tro.

Dopingtråden
geologen sa:
Ändå spelar det ingen roll om hon talar sanning eller inte. Hon har ändå brutit mot dopingreglerna och är skyldig.

Det påverkar mig väldigt mycket hur jag ska se på norsk skidåkning.

Om det förekommer systematisk doping (hon lär ju inte vara ensam skyldig om så är fallet) i norska skidlandslaget så är det en mycket större fråga än Johaug avstängning.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Det är intressant eftersom de enda möjliga alternativen är så extrema:

1. Norge sysslar inte med doping. Eftersom ingen ens tänker tanken på doping har man lyckats klanta till sig fullständig på ett obegripligt sätt.
2. Norge har sysslat med organiserad doping ända sen EPO-eran i slutet på 90-talet, då Norge dominerade tillsammans men andra åkare som man idag vet var dopade (låter det bekant?). I likhet med US Postal har de sakta skruvat ner doser och metoder när testerna blivit bättre. Små doser av steroider under uppbyggnadsfas, astma-medicin + ANNAT.

Dopingtråden
Uppenbar cover up-karusell. Nationens heder står på spel. Alla till buds stående medel kommer att användas. Fast de kan ju inte vara helt nöjda med hennes lipande. De borde tränat mer på det.

Hur ska man slippa det här? Legalize it? Förbjud elitidrott (stryp stålarna)? Inrätta en kontrollapparat från helvetet? Nähä, the show must go on.

Dopingtråden
Att förbuda tävlingsmänniskor från att tävla skulle nog lösa problemet. Jag tror att det bara är den personlighetstypen som dopar sig. Men tyvärr är det nog så illa att i stort sett alla elitidrottare på, eller nära, proffsnivå är tävlingsmänniskor.

Dopingtråden
toshiba sa:
Det är intressant eftersom de enda möjliga alternativen är så extrema:

1. Norge sysslar inte med doping. Eftersom ingen ens tänker tanken på doping har man lyckats klanta till sig fullständig på ett obegripligt sätt.
2. Norge har sysslat med organiserad doping ända sen EPO-eran i slutet på 90-talet, då Norge dominerade tillsammans men andra åkare som man idag vet var dopade (låter det bekant?). I likhet med US Postal har de sakta skruvat ner doser och metoder när testerna blivit bättre. Små doser av steroider under uppbyggnadsfas, astma-medicin + ANNAT.

Det är väl få som tvivlar på att det är det andra alternativet som är sanningen. Är något otroligt bra så brukar det ligga fusk och mygel bakom. ATHLETE BIOLOGICAL PASSPORT är nog den enda lösningen för ren idrott. Att TJ kunnat gå 4 månader utan en dopingkontroll under uppbyggnaden är ju helt kass då det finns massor av spännande saker man kan göra med lite kemi på den tiden. Nu missade man lite med microdoserna så att de tog lite för lång tid att klinga av så man skyller på läppvalla och gråter i tv... jojo..

Dopingtråden
Men även om det gick fyra månader utan kontroll så måste någon som dopar sig räkna med att det KAN bli en kontroll när som helst. Så det är ju ändå inte fritt fram liksom. Men jag minns från Hamiltons (Armstrong lagkamrat i US Postal) bok att han berättade hur han tog testosteron varje kväll för att kontrollanterna fick inte knacka på mellan typ kl 22 och kl 08 eller nåt sånt.

Dopingtråden
me.I.am sa:
emilh sa:
Bikzz sa:
Johaug är bäst. Kanske en lite virrig blondin, men det är väl nice ! Trist med media-orkaner i mkt små vattenglas. Relax !

Du hoppas på napp tredje gången gilt?

Jag var nära att nappa den här gången måste jag erkänna.

Rackarns, jag måste nog börja skriva på Bukefalos.com istället, och fråga hur man enklast tillagar hästkött...
Men tror faktiskt på TJ, även om historien är väldigt märklig.

Dopingtråden
Men, hur kan ni vara så naiva!?

Det är ju solklart att hela Norge är ett enda stort dopningslaboratorium där oljepengarna initialt användes för att anställa mängder av unga lovande kemister. Dessa har under årens lopp framställt den ena mer potenta substansen än den andra. Dessutom är hela FIS och WADA söndermutade med statliga norska medel vilket gör att kontrollanterna bara besöker norrmännen på av dessa utvalda datum.

Att detta prov tillåtits komma ut beror naturligtvis på en serie olyckliga omständigheter. Provet togs av en nyanställd som inte hunnit få rör-inte-norrmännen-introduktionskursen, en prao-elev som norrmännen inte hunnit muta analyserade provet, en likaledes omutad konsult var sedan inblandad i handläggningen av ärendet och när det sedan slunkit ut beslutade man att först försöka se om man kunde begrava det genom att offra den norska chefsdoparen (=landslagsläkaren) och när det inte verkar räcka så får man helt enkelt se om TJ kan gråta sig ur det.

Det norska dopningalaboratoriet används även till att ta fram diverse syntetiska droger vilka de sedan levererar till mer eller mindre var och varannan knarkkartell på jorden, ofta via Kina för att dölja spåren. Detta ger f.ö. ett rejält tillskott i kassan vilket gör att dopningslabbet är helt självfinansierande numera.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp sa:
Men även om det gick fyra månader utan kontroll så måste någon som dopar sig räkna med att det KAN bli en kontroll när som helst. Så det är ju ändå inte fritt fram liksom. Men jag minns från Hamiltons (Armstrong lagkamrat i US Postal) bok att han berättade hur han tog testosteron varje kväll för att kontrollanterna fick inte knacka på mellan typ kl 22 och kl 08 eller nåt sånt.

Men vilka gör kontroller under de perioderna när det inte tävlas internationellt? Hmmm de tränar i norge och just det - de är ju norrmän som gör de kontrollerna! Känns det bekant från ryssland i närtid? Norge den sista sovjetstaten sas det väl. Större likheter än man kunde önska sig kanske.

Dopingtråden
GoranS sa:
Bengt-re sa:
me.I.am sa:
Sälja till knarkkarteller är väl lite överdrivet att tro?

De behåller nog godsakerna för sig själva.

Nej, det handlar bara om att priset är det rätta. Kommer någon och slänger upp några hundra miljoner norska kronor så är det inga problem. Vore ju idiotiskt att inte casha in.

Tror inte att det räcker. Norska skidcirkusen är värd miljardbelopp per år om man räknar in turism, reklam och marknadsföring för bolaget lusekoftan.

Dopingtråden
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
me.I.am sa:
Sälja till knarkkarteller är väl lite överdrivet att tro?

De behåller nog godsakerna för sig själva.

Nej, det handlar bara om att priset är det rätta. Kommer någon och slänger upp några hundra miljoner norska kronor så är det inga problem. Vore ju idiotiskt att inte casha in.

Tror inte att det räcker. Norska skidcirkusen är värd miljardbelopp per år om man räknar in turism, reklam och marknadsföring för bolaget lusekoftan.

De säljer ju förstås en massa olika substanser och till ett antal olika kunder. Totalt skulle jag uppskatta att detta handlar om inkomster i storleksordningen 100 miljarder norska kronor per år.

Dopingtråden
GoranS, ja en del spekulationer är överdrivna, för att svara på din ironi/sarkasm (något där mittemellan).

Men om man vänder på det (OBS inte på något sätt någon slags "bevis"). Varför skulle det vara otänkbart att NSF har något slags dopingprogram, eller för den delen SSF. Har människor i Norden en högre moral än andra delar av världen? Norska skidlandslaget har ju t.ex klart visat att man struntar i andemeningen i WADA:s dopingregler (liksom andra länder).

Dopingtråden
Jag tycker många inlägg i tråden bygger på en slags grundformat bestående av att man slänger upp ett påstående om hur utbredd dopningen är. Detta påstående motiveras inte med några fakta utan motiveras endast med att allt annat vore orimligt. Om man ifrågasätter det är standardsvaret att "så naiv kan väl ingen vara att man inte tror att ...". Några fakta presenteras inte för att ge stöd åt det hela.

För att svara på dina frågor:

Nej, det är inte otänkbart att Sverige eller Norge skulle kunna ha någon sådan organiserad och systematisk verksamhet. Om man tänker sig en ytterst hypotetisk situation där mitt liv hänger på att jag inför ett allvetande orakel har minst två rätt bland tre gissningar på kombinationer av länder och idrotter där systematisk dopning förekommer skulle jag inte välja att inkludera Norge+längdskidor eller Sverige+längdskidor.

Angående moral är frågan så vag att jag kan inte svara på den. Däremot tror jag att förekomsten av dopning varierar mellan länder och att det inte är rena slumpvariationer utan att det inom vissa länder och, för den delen, vissa idrotter har funnits och finns en högre acceptans för att använda medicinska preparat i prestationshöjande syfte. Dessutom är i vissa idrotter länder inte lika viktiga utan det kan vara helt andra grupperingar som avgör. Jag skulle tro att det är mycket knutet till om det finns en stark landslagskultur i grenen ifråga. T.ex. cykel har ju åtminstone på landslagssidan inte speciellt mycket till landslag. Där tror jag snarare att det dels finns historiska orsaker i form av att det nyttjades friskt med mediciner innan dopningsreglerna tillkom så det fanns en kultur med att ta allsköns preparat för att prestera bättre. Sen har det funnits en del intressanta personer/miljöer där man byggt upp kunnande och hjälpt till med att dopa cyklister (och andra). Personer från universitetet i Ferrara är ett exempel. Dr Fuentes är ett annat.

Och jag tänker absolut inte försvara den norska (över)användningen av astmamedicin. Jag tycker den är dålig och dessutom verkar de inte fatta problemet utan tänker fortsätta köra på med "förebyggande medicinering". Däremot är t.ex. den finska historien i samband med VM 2001 grövre och den finska "skadeglädjen" över TJ-affären är i mina ögon inte så snygg.

Dopingtråden
Medal quest drives Tyson Gay after serving ban
Rachel Axon , USA TODAY Sports 6:26 p.m. EDT June 30, 2016
2016-6-30-tyson-gay
(Photo: Robert Hanashiro, USA TODAY Sports)

At 33, Gay has maintained his form and speed after training with Smith for the last 15 months. But with hopes of going to Rio de Janeiro for one final shot at an Olympic medal, Gay faces a tougher challenge in changing how people perceive his character after a year-long suspension for doping.

STORY FROM HYATT
From a soccer-obsessed kid to football legend who gives back
To be sure, Gay’s role has not gone unnoticed, with everyone from his fellow Americans to Russian Olympic officials expressing disappointment about his potential to go to the Olympics after his ban. But as he marches toward the end of his career, Gay hopes to provide better context for what led him to make such a mistake.

Low point in his career

Gay was training in Amsterdam in advance of the 2013 world championships when a U.S. Anti-Doping Agency representative called to tell him he had tested positive for an anabolic steroid in the U.S. outdoor championships.

“Absolutely shocked,” Gay said. “I was just thinking my life was over with, completely over. I called my mother, and she cried immediately when I told her the news. Couldn’t believe it.”

Gay immediately told his coach and teammates, pulled out of the world championships and agreed to assist USADA in the investigation.

According to USADA arbitration, Jon Drummond, Gay’s coach at the time, connected him with chiropractor Clayton Gibson after Gay struggled to run without pain. The three met in Atlanta, and Gibson brought supplements and creams, the latter of which they decided Gay would not take.

The ingredients listed on the label contained prohibited substances, but the packaging also said it was 100% natural, Gay said.

Drummond took off the labels when he brought them to Europe for Gay to use in July 2012, and Gay testified Drummond said they would not harm him.

“I put my trust in someone saying everything is 100% natural, then that’s what I believe,” Gay said. “It was tough, but it was definitely a learning experience.”

Despite that, Gay accepted responsibility for the violation. His suspension was reduced from two years to one for assisting USADA. He forfeited prize money, and he and his teammates were stripped of the Olympic silver he helped win in the 4x100 in London.

Drummond received an eight-year ban.

During his time away, Gay spent time with his family and sought counseling. Sponsor Adidas dropped him, necessitating a coaching change since Lance Brauman, his longtime coach in college and as a pro, is affiliated with the company.

Gay wears a Nike kit now and sought out Smith, whom he has known for years. For his part, Smith — who has coached Maurice Greene and currently coaches three-time Olympic medalist Carmelita Jeter — had no hesitation about bringing Gay into the training group.

“He took full responsibility,” Smith said. “He didn’t say, ‘Oh, I didn’t do this. I didn’t do that.’ He said, ‘My bad. It’s on me.’ And that you have to admire.”

Plenty of detractors

Gay returned to competition in July 2014, finishing second to Justin Gatlin — who has served two doping bans — in his first race before winning his second. He reached the 100-meter final in last year’s world championships.

Heading into the Olympic trials, Gay is tied for the 14th-fastest time in the 100 this year at 9.97 seconds, with four Americans posting times faster or tied with that time.

While Gay said he has remained focused on the positive, he has been publicly questioned by Usain Bolt, American teammate Alysia Montaño and Russian Olympic officials.

Bolt, the world recordholder in the 100 and 200 meters and a six-time Olympic gold medalist, said last year that Gay should be banned for life. Montaño, who finished fifth in the 800 in London behind two Russian medalists later found to have doped, said this spring that athletes who fail drug tests should be barred from selection.

And Russia, whose track and field athletes were barred from Rio after the International Association of Athletics Federations determined the country had not done enough to clean up state-sponsored doping in the sport, questioned why its clean athletes should be banned when athletes such as Gatlin and Gay are allowed to compete in Rio.

For his part, Gay says he doesn’t let the criticism affect him. The rules have allowed for his return, he says, and he’s being drug tested regularly like all other U.S. track and field athletes. He hopes others will understand his case in shades of gray and not in black and white.

It’s important to Gay for people to see his character now. He made a mistake in trusting the advice of others, but he has accepted responsibility for what he put in his body and the resulting suspension. That’s what he wants people to see.

“I’ve never looked for something negative to bounce back from,” Gay said. “If I could have ended my career with no bumps and bruises, I would have loved it. A lot of people don’t understand that I’m not someone who wants to take the money or take the moment from another individual athlete. I don’t do that.”

Save for the occasional Twitter comment, Gay says he has received support since his return. If there are boos when he’s competing, he cannot hear them over the cheers.

Immediately after he tested positive, his daughter, Trinity, who is now 15, asked, “Hey Daddy, can you come to my meet since you can’t go to yours?”

She was competing in the AAU Junior Olympic Games that year, and although Gay says he was ashamed by the failed test, he decided to go and surprise her. Rather than shun him, fans asked for photos. Gay handed out medals, and the race organizer asked him to speak to the crowd.

“That was like a wake-up call to me,” he said. “So even though it was bad, at the same time it was good to see how much support I had.”

Final chance

Gay doesn’t use the word “retirement,” but this is his last shot at the Olympics.

He failed to make the 100-meter final in Beijing after suffering a hamstring injury. In a field loaded with talent in London — he finished fourth (a result that has been disqualified under the ban). The race had five of the fastest men of all time — including Gay, whose 9.69 remains the American record — four of whom have served bans for doping.

Despite Gay’s age, Smith is confident. A hungry man will fight, he says, and Gay is hungry.

“It was fantastic for me, because they don’t make a lot of people like him,” Smith said. “I’m a keeper of his talent. I didn’t develop it. Now I just need to make sure that I can keep it sharp.”

Gay is putting faith in Smith’s training, which required adjustments. The coach wants to put stress on the body and make athletes work through it, Gay said, so they lift weights before running each day and then back off 10days before a competition.

Tuesday, his legs weren’t fully recovered. But he hopes to get there by the start of competition Saturday. He needs to finish in the top three to qualify for Rio in individual events.

Gay has to make the team first, Smith points out, but the sprinter is focused on winning an Olympic medal. Getting on the team would be a step toward that, clearly, and, Gay hopes, a step past his ban.

“Where I sit now, the suspension is something that will never go away. It’s something that I really regret,” Gay said.

“I would be lying if I told you I still didn’t think about it, but at the same time I’m looking forward to Rio and putting that behind me.”

Dopingtråden
GoranS sa:
Sen har det funnits en del intressanta personer/miljöer där man byggt upp kunnande och hjälpt till med att dopa cyklister (och andra). Personer från universitetet i Ferrara är ett exempel. Dr Fuentes är ett annat.

Det var ju inte så att universitetsledningen i Ferrara på egen hand bestämde sig för att man skulle gynna de inhemska idrottarna genom att hjälpa dem med träningsprogram. Personer från universitetet var i högsta grad knutna till den italienska idrottsadministrationen. Någon där skulle bland annat se över deras anti-doping arbete på uppdrag av den inhemska olympiska kommitteen. Det finns fakta bara det att det inte är någon som kallat till presskonferens och förklarat för oinsatta vad (de kända) dokumenten faktiskt betyder.

Fuentes verkar mer vara en fristående entreprenör.

Senast ändrad:
Dopingtråden
jonas-ni sa:
GoranS sa:
Sen har det funnits en del intressanta personer/miljöer där man byggt upp kunnande och hjälpt till med att dopa cyklister (och andra). Personer från universitetet i Ferrara är ett exempel. Dr Fuentes är ett annat.

Det var ju inte så att universitetsledningen i Ferrara på egen hand bestämde sig för att man skulle gynna de inhemska idrottarna genom att hjälpa dem med träningsprogram. Personer från universitetet var i högsta grad knutna till den italienska idrottsadministrationen. Någon där skulle bland annat se över deras anti-doping arbete på uppdrag av den inhemska olympiska kommitteen. Det finns fakta bara det att det inte är någon som kallat till presskonferens och förklarat för oinsatta vad (de kända) dokumenten faktiskt betyder.

Fuentes verkar mer vara en fristående entreprenör.

Som jag fattat det hela var det Conconi som i början av 80-talet föreslog, och fick acceptans för från nationella organisationen, att man skulle starta ett program för att hjälpa italienska idrottare. Metoden som användes var framför allt bloddopning till att börja med. T.ex. använde väl Moser tjänster från Conconi då han slog Merckx timvärldsrekord 1984. Då bloddopning förbjöds först i mitten av 80-talet så var det man ägnade sig åt tekniskt sett inte dopning till att börja med, åtminstone vad det gällde bloddopningen.

Senare var Conconi och andra personer från universitetet föregångare vad det gällde att trycka i idrottare EPO. Under senare delen av 80-talet/tidiga 90-talet och framåt verkar de ha jobbat dels ganska brett mot cykelsporten, där det var långt ifrån någon exklusiv italiensk kundkrets, och dels mot t.ex. italienska längdskidåkningslandslaget. I vilken mån detta arbete bedrevs under universitetets flagg och i vilken mån det var privata extraknäck för personer som jobbat på universitetet vet jag inte. En del verkar dock ha varit knutna till olika cykelstall.

Det jag menade i mitt ursprungsinlägg var dock bara att dels det du kallar "fristående entreprenörer" och dels mer sammanhållna grupperingar som verkat i någon slags sammanhang förefaller ha varit viktiga vadd et gäller dopningen. Detta i kontrast till att alla idrottare som dopade sig gjorde/gör det individuellt och mer eller mindre oberoende av varandra.

Dopingtråden
GoranS sa:
jonas-ni sa:
GoranS sa:

Senare var Conconi och andra personer från universitetet föregångare vad det gällde att trycka i idrottare EPO. Under senare delen av 80-talet/tidiga 90-talet och framåt verkar de ha jobbat dels ganska brett mot cykelsporten, där det var långt ifrån någon exklusiv italiensk kundkrets, och dels mot t.ex. italienska längdskidåkningslandslaget. I vilken mån detta arbete bedrevs under universitetets flagg och i vilken mån det var privata extraknäck för personer som jobbat på universitetet vet jag inte. En del verkar dock ha varit knutna till olika cykelstall.

Om man ska spekulera var det nog från början tänkt att programmet skulle gynna den italienska idrotten. I princip eliten inom alla sorters konditionsidrott fick hjälp med upplägg. Ganska snart spred det sig att man i Italien var bra på träningsprogram. Gynnsamma förhållanden för lönsamma extraknäck alltså.

Ett annat sätt att skaffa sig en inblick i hur det fungerat inom idrottsrörelsen i Sverige är att bli bekant med någon/några som verkat med inblick hos förbund och/eller föreningar. Det finns ofta en officiell linje men 'off the record' kan bilden bli helt annan.

Dopingtråden
Det verkar ju rimligt att ifall man ägnar sig åt verksamhet som inte är acceptabel så försöker man se till att upprätthålla en fin officiell fasad. Är ju knappast så att man skyltar sin garderobslik hur som helst.

Dopingtråden
GoranS sa:
Det verkar ju rimligt att ifall man ägnar sig åt verksamhet som inte är acceptabel så försöker man se till att upprätthålla en fin officiell fasad. Är ju knappast så att man skyltar sin garderobslik hur som helst.

Och det gör att man inte kan förvänta sig att få alla fakta redovisade bortom allt rimligt tvivel. Särskilt när det för alla inblandade är så mycket bekvämare att vända blad.

Dopingtråden
Naturligtvis inte. Och man kan naturligtvis spekulera bortom de fakta som finns. Däremot tycker jag det i denna tråd varit lite mkt av att så fort man ska bemöta någon som har en uppfattning/gissning kring hur utbredd dopningen är som är mindre extrem än ens egen så dömer man ut denna person som naiv utan några argument. Jag tycker i sådana fall att det är sjystare att bara konstatera att man har olika uppfattningar och försöka motivera varför man har den uppfattningen man har. Visst, man kan tycka att motparten är naiv, men ett sådant påstående tycker jag är rätt meningslöst och indikerar mest att man antingen inte vill eller kan diskutera för sin uppfattning. Mitt inlägg med en fejkad superextrem uppfattning var för att säkerställa att jag skulle kunna döma ut alla andras uppfattningar som naiva och därmed illustrera hur ointressant diskussionen då blir.

Dopingtråden
Det känns som att Mollo måste reda ut det här med användningsområden för klarinettfett.
Finns det några vetenskapliga tester med 25 gram klarinettfett?

Dopingtråden
Bikzz sa:
me.I.am sa:
emilh sa:
Bikzz sa:
Johaug är bäst. Kanske en lite virrig blondin, men det är väl nice ! Trist med media-orkaner i mkt små vattenglas. Relax !

Rackarns, jag måste nog börja skriva på Bukefalos.com istället, och fråga hur man enklast tillagar hästkött...

You are not alone!

T.ex. ryska skidpresidenten Jelena Välbe säger "Jag har aldrig druckit vodka med Johaug, men jag har fått bilden av henne som en glad och stor idrottare. Varför skulle hon dopa sig".
- Precis, att man är bra är ett tecken på att man inte dopat sig, speciellt om man är glad och trevlig.

Och om jag förstod det rätt vad någon i Rysk... ursäkta Norsk Antidoping sa så är en av anledningarna till att TJ inte testats på 4 månader att hon inte dopar sig. Dom riktar in testerna på dom som dopar sig.
- Smart taktik, gör inga tester i onödan.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Bikzz sa:
me.I.am sa:
emilh sa:
Bikzz sa:

You are not alone!

T.ex. ryska skidpresidenten Jelena Välbe säger "Jag har aldrig druckit vodka med Johaug, men jag har fått bilden av henne som en glad och stor idrottare. Varför skulle hon dopa sig".
- Precis, att man är bra är ett tecken på att man inte dopat sig, speciellt om man är glad och trevlig.

Och om jag förstod det rätt vad någon i Rysk... ursäkta Norsk Antidoping sa så är en av anledningarna till att TJ inte testats på 4 månader att hon inte dopar sig. Dom riktar in testerna på dom som dopar sig.
- Smart taktik, gör inga tester i onödan.

Tänk vad de spar pengar på att inte göra några onödiga tester! ?

Tillbaka
Topp