Dopingtråden

Dopingtråden
me.I.am sa:
Och om jag förstod det rätt vad någon i Rysk... ursäkta Norsk Antidoping sa så är en av anledningarna till att TJ inte testats på 4 månader att hon inte dopar sig. Dom riktar in testerna på dom som dopar sig.

Underbart! Så testerna är egentligen bara för att bekräfta det man redan vet! ;)

Dopingtråden
Supertramp sa:
Det där kan dom ju bara inte ha sagt?

Jag kan inte ryska så förlitar mig på Expressens översättning:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-har-aldrig-druckit-vodka-med-johaug/

Vad gäller Norsk Antidoping, det tog jag lite fritt ur minnet. Men rent allmänt är inställningen i Norge, och hos vissa andra, att antidopingarbetet är riktat mot fuskare. De hårda reglerna och straffen är där för att göra det svårare för fuskare. Nu när det drabbat en oskyldig på ett vidrigt sätt, som totalt bryter mot rättssäkerheten så skall man göra allt för att minska straffet. Eventuellt försöka få bort det helt. Oavsett hur det går med det måste man framöver se över reglerna så det inte drabbar oskyldiga på ett helt orimligt sätt.

Det är ett litet sammandrag av Norska, och även andras, kommentarer - de som är positiva till TJ. Lika positiva som dopingtestet förmodligen. Även Stefano Agostini har uttalat sig om TJ-affären, han stöttar henne och hoppas hon orkar kämpa mot WADA:s orimliga straff.

Kämpade Norrmännen för att oskyldiga Ryssar inte skulle utestängas från OS? Det var väl mycket mer orimligt än TJ:s eventuella avstängning. Men det vet man ju hur Ryssarna är...

Visst, jag kanske spetsade till vad Norsk Antidoping sa:
"I Johaugs tilfelle bidro altså blodprofilen hennes til at hun ikke ble testet på fire måneder."
http://www.dagbladet.no/sport/slakt...haug-ikke-ble-testet-pa-fire-maneder/63982590
Anders Solheim, daglig leder i Antidoping Norge (men man kan uttrycka sig på olika sätt):
"- I en testplan skal det blant annet legges vekt på grenens konkurransesesong og oppbygging til konkurranse. Andre faktorer som det skal tas høyde for er skade, tidligere prøvesvar, herunder blod- og steroideprofiler, veksthormonavhengige markørprofiler og eventuelle brudd på meldeplikten, forklarer Solheim."

Nej, jag tror inte att det finns någon statsunderstödd doping. Tror inte på konspirationsteorierna som framförts. Om TJ fuskar på något sätt så tror jag inte att det varit med Clostebol, tror alltså inte att det positiva testet kommer sig av "riktig" doping i detta fallet. Däremot har hon helt klart brutit mot WADA:s regler, som måste vara så hårda för att komma år fusket. Det spelar liksom ingen roll om hon tagit Clostebol för att prestera bättre, det fanns i provet, punkt.

Det jag stör mig på är NSF:s inställning, och TJ:s. Men även till viss del Norsk Antidoping. I fallet med Sundby tycker jag det är helt miserabelt, dom svamlar fortfarande om att han inte var över någon gräns, och att det inte är prestationshöjande. WADA har satt en gräns just för att det ämnet som Sundby åkte dit på anses av de som forskar om just det att det är prestationshöjande i större mängder. Och det är inte! för att andningen blir otroligt bra.

Är ganska trött på hela skitcirkusen. Oj, skrev jag skit-, menar skidcirkusen. Det har ända sen jag var liten varit en favoritgren o titta på. Det som skulle få mig att totalt tröttna på det skulle faktiskt vara om Petter Northug skulle visa sig vara en fuskare. Han har väl passerat sitt zenit, men han var bra, riktigt bra, och rolig. Kul när han retade svenskarna, snurren på mållinjen, vem skulle inte göra det om man hade möjligheten. Han har betytt mycket för skidsportens attraktionsvärde. Hur rolig är Sundby på en skala?

Northugs spurter och ryck var magiska. Minns speciellt en stafett (något VM eller OS, minnet sviker mig), Sverige ledde stort inför sista sträckan med Marcus Hellner, tror jag det var. Petter var typ en timma efter, men ändå var kommentatorerna skitnervösa (liksom jag), en av dom sa något om "Stora stygga vargen som jagar", det var så det kändes. Man bet på naglarna ända tills Marcus gick över mållinjen trots att Petter var långt bakom. Det var tider det.

Snälla Petter, var inte dopad!

Dopingtråden
Bengt-re sa:
Tänk vad de spar pengar på att inte göra några onödiga tester! ?

Just så verkar ju antidopingverksamheten officiellt fungera. Sporter "som inte har nåt dopingproblem" (fotboll tex) behöver man knappt göra tester på. Dopingproblem definieras som att nån åker fast i ett test...

Dopingtråden
"Hvis en toppidrettsutøver i Sverige har hatt ti eller mer negative prøver på rad, er det ikke urimelig at det kan være så stort mellomrom utenfor sesong. Jeg reagerer ikke på at Johaug gikk fire måneder uten kontroll. Det kan gå like lang tid i Sverige, supplerte den svenske antidopingeksperten Åke Andrén-Sandberg."

http://www.dagbladet.no/sport/stjer...de-129-dagene-johaug-ikke-ble-testet/63977746

Ej heller att förglömma är att det var OS i Rio. Det kan nog inverkat på resursanvändningen i antidopningsarbetet under sommaren.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Jag tror nog ändå att Johaug talar sanning.
Det är bara den känslan jag har. Men det är ändå helt obegripligt det som läkaren gjort.

Hon talar säkert sanning, frågan är när.. Är det när hon bedyrar att hon kollar, dubbelkollar och trippelkollar ALLT hon stoppar i sig, eller är det när hon bedyrar sanningen om läppbalsam?

Dopingtråden
stefan. sa:
Supertramp sa:
Jag tror nog ändå att Johaug talar sanning.
Det är bara den känslan jag har. Men det är ändå helt obegripligt det som läkaren gjort.

Hon talar säkert sanning, frågan är när.. Är det när hon bedyrar att hon kollar, dubbelkollar och trippelkollar ALLT hon stoppar i sig, eller är det när hon bedyrar sanningen om läppbalsam?

Jag menar att hon inte medvetet dopat sig.

När det gäller rimligheten att en dopande elitidrottare skulle välja just Clostebol är nog omöjligt att svara på för andra än kanske de läkarna som hjälper idrottsmän att fuska. Utan denna experkunskap (som kanske inte ens antidopingbyrån har) är det helt omöjligt att säga vilken typ av steroider och andra preparat som är lämpliga att använda i ett avancerat dopingprogram designat för att minimera risken att åka fast i en kontroll.

Dopingtråden
Jo, jag förstod vad du menade. Tycker bara inte att hennes trovärdighet är på topp. Likaså tycker jag inte bara det är läkaren som agerat obegripligt om man nu skulle utgå från att det stämmer, vilket jag inte är övertygad om.
Men det är väl tveksamt att vi någonsin får veta om det var så eller inte. Ett av problem är väl att det var 4 månader eller vad det var sen provet innan det som visade positivt.

Dopingtråden
Bättre i vilket avseende? Tror inte den kommer att funka och den kändes inte speciellt fantasifull heller så några bonuspoäng för innovationsförmåga lär det knappast bli i min bok i alla fall.

Dopingtråden
Om helt köper historien med att landslagsläkaren rekommenderat det och att de menar att idrottarna blint ska lita på läkaren finns det möjligen en viss logik i att de tar på sig de kostnaderna. Å andra sidan kan man fundera på om de beaktat vilket intryck det kan ge. Är inte speciellt svårt att få det till att de vill att utfallet ska bli mildast möjliga straff och att affären så snart som möjligt är överstökad. Just det gör dock att det går att spekulera i "cover up".

Sen är ju TJ en av få längdskidåkare som väsentligen är ekonomiskt oberoende och hon borde inte ha några problem att ta kostnaderna för bra advokater.

Dopingtråden
"I’ll say to the people who don’t believe in Norsk längdåkning, the cynics and the sceptics: I'm sorry for you. I’m sorry that you can’t dream big. I'm sorry you don't believe in miracles. But this is one hell of a sport. This is a great längdåkning nation and you should stand around and believe it. You should believe in these athletes, and you should believe in these people. I'll be a fan of the Norsk längdåkning for as long as I live. And there are no secrets - this is a hard sport and hard work wins it. Vive Le Norsk Längdåkning."

Dopingtråden
JT sa:
GoranS sa:
Så norska förbundet ska betala advokater och tvinga dem på TJ trots att hon inte behöver dem? Låter troligt ...

Vad tror du hon ska ha advokaterna till?

Förmodligen likartade saker som Sundby hade advokater till. Kan tänka mig att det finns en massa saker kring dopningsdomar som är svåra för att ha koll på och att då anlita professionell hjälp verkar inte helt orimligt. Sen är jag lite nyfiken på varför just min gissning kring detta är så intressant.

Dopingtråden
Två saker som skulle vara intressanta att veta.

- Var dopingtestet initierat av Norsk Antidoping (eller NSF), eller var det FIS som gjorde det?

- Uppgav TJ fler mediciner än Trofodermin vid dopningstillfället?
Lär man aldrig få reda på, men om storyn skall stämma borde hon uppgivit även den andra salvan hon först testade (och eventuellt andra).

Dopingtråden
Emil jönsson tycker johaugsoppan är ett storm i ett vattenglas. Jo man tackar. Man känner andra som man känner sig själv, vi sitter i samma båt, ryggdunk, kamraderi osv osv. Längdvärlden är en liten ankdamm

Dopingtråden
Stumpy sa:
Konkret sa:
Stumpy sa:
Är ganska säker på att norska skidförbundet kommer ha "starka bevis" för att det var doktorn som lurade Johaug också.

Hur kan det spela roll när man ör högst personligt ansvarig för vad man trycker i och på sig?

När norska dopningskommissionen skall utdöma straff, så kan det nog påverka.

Norrmännen är ju inte kända för att vara rakryggade så varför skulle de börja nu. Luktar jäv.

Dopingtråden
Det är samma variant som när Bäckström dömdes till två veckors avstängning och fick ändå en silvermedalj.
Bättre att WADA testar, dömer och sedan får CAS sköta överklaganden.

Tillbaka
Topp