Supertramp sa:
Det där kan dom ju bara inte ha sagt?
Jag kan inte ryska så förlitar mig på Expressens översättning:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-har-aldrig-druckit-vodka-med-johaug/
Vad gäller Norsk Antidoping, det tog jag lite fritt ur minnet. Men rent allmänt är inställningen i Norge, och hos vissa andra, att antidopingarbetet är riktat mot fuskare. De hårda reglerna och straffen är där för att göra det svårare för fuskare. Nu när det drabbat en oskyldig på ett vidrigt sätt, som totalt bryter mot rättssäkerheten så skall man göra allt för att minska straffet. Eventuellt försöka få bort det helt. Oavsett hur det går med det måste man framöver se över reglerna så det inte drabbar oskyldiga på ett helt orimligt sätt.
Det är ett litet sammandrag av Norska, och även andras, kommentarer - de som är positiva till TJ. Lika positiva som dopingtestet förmodligen. Även Stefano Agostini har uttalat sig om TJ-affären, han stöttar henne och hoppas hon orkar kämpa mot WADA:s orimliga straff.
Kämpade Norrmännen för att oskyldiga Ryssar inte skulle utestängas från OS? Det var väl mycket mer orimligt än TJ:s eventuella avstängning. Men det vet man ju hur Ryssarna är...
Visst, jag kanske spetsade till vad Norsk Antidoping sa:
"I Johaugs tilfelle bidro altså blodprofilen hennes til at hun ikke ble testet på fire måneder."
http://www.dagbladet.no/sport/slakt...haug-ikke-ble-testet-pa-fire-maneder/63982590
Anders Solheim, daglig leder i Antidoping Norge (men man kan uttrycka sig på olika sätt):
"- I en testplan skal det blant annet legges vekt på grenens konkurransesesong og oppbygging til konkurranse. Andre faktorer som det skal tas høyde for er skade, tidligere prøvesvar, herunder blod- og steroideprofiler, veksthormonavhengige markørprofiler og eventuelle brudd på meldeplikten, forklarer Solheim."
Nej, jag tror inte att det finns någon statsunderstödd doping. Tror inte på konspirationsteorierna som framförts. Om TJ fuskar på något sätt så tror jag inte att det varit med Clostebol, tror alltså inte att det positiva testet kommer sig av "riktig" doping i detta fallet. Däremot har hon helt klart brutit mot WADA:s regler, som måste vara så hårda för att komma år fusket. Det spelar liksom ingen roll om hon tagit Clostebol för att prestera bättre, det fanns i provet, punkt.
Det jag stör mig på är NSF:s inställning, och TJ:s. Men även till viss del Norsk Antidoping. I fallet med Sundby tycker jag det är helt miserabelt, dom svamlar fortfarande om att han inte var över någon gräns, och att det inte är prestationshöjande. WADA har satt en gräns just för att det ämnet som Sundby åkte dit på anses av de som forskar om just det att det är prestationshöjande i större mängder. Och det är
inte! för att andningen blir otroligt bra.
Är ganska trött på hela skitcirkusen. Oj, skrev jag skit-, menar skidcirkusen. Det har ända sen jag var liten varit en favoritgren o titta på. Det som skulle få mig att totalt tröttna på det skulle faktiskt vara om Petter Northug skulle visa sig vara en fuskare. Han har väl passerat sitt zenit, men han var bra, riktigt bra, och rolig. Kul när han retade svenskarna, snurren på mållinjen, vem skulle inte göra det om man hade möjligheten. Han har betytt mycket för skidsportens attraktionsvärde. Hur rolig är Sundby på en skala?
Northugs spurter och ryck var magiska. Minns speciellt en stafett (något VM eller OS, minnet sviker mig), Sverige ledde stort inför sista sträckan med Marcus Hellner, tror jag det var. Petter var typ en timma efter, men ändå var kommentatorerna skitnervösa (liksom jag), en av dom sa något om "Stora stygga vargen som jagar", det var så det kändes. Man bet på naglarna ända tills Marcus gick över mållinjen trots att Petter var långt bakom. Det var tider det.
Snälla Petter, var inte dopad!