Dopingtråden

Dopingtråden
GoranS sa:

Kollade några inlägg där, men följde inte fler länkar. Det verkade diskuteras på lite högre nivåer inom OS-administrationen för ett tag sen vill jag minnas (förmodligen det du menar med länken?). Men sedan har jag inte hört/läst något mer om det. Alltså att man skulle stoppa alla som någonsin varit dopingavstängda från OS.

Om det mot förmodan skulle bli aktuellt gissar jag på att CAS kommer att implodera av alla överklaganden.

Dopingtråden
Jag misstänker att det kan vara mer problematiskt att införa ett förbud om det ska gälla retroaktivt än ett som gäller avstängningar från och med beslutsdagen.

Dopingtråden
Suck! Kan "journalister" inte ens fundera lite på vad de skriver innan de publicerar? Två korta utdrag från den inte alltför långa artikeln http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kritiken-ar-manga-obesvarade-fragor/

Antidoping Norge berättade att de kommit över ett kvitto från ett apotek i Val Senales, som visar ett köpt av trofodermin. Johaug var på plats i Val Senales innan hon åkte till Livigno...

Det har köpts trofodermin på två platser (Seiser Alm och Livigno), där Therese Johaug har varit.

För den som inte känner till trakterna så ligger vare sig Seiser Alm eller Livigno i Val Senales.

Dopingtråden
JT sa:
Hon kommer vara med på OS. Något annat vore ytterst sensationellt.
Du menar att det är okay att ryssar stängs av unisont på opublicerade och okritiserade rapporter som hintar fusk men att det är helt okay att norrmän som bevisligen har fuskat och som har en väldigt låg medvetenhet om sitt ansvar och skyldighet ska köra bara för at tdom ska det?

Dopingtråden
Varför ska man stängas av när man dopat sig?
För att få ett straff och/eller för att man inte ska fortsätta tävla på orättvisa villkor?
Kolla på Gatlin tex. Ingen kan ju påstå att han inte har fördel av att vara tidigare dopad eller hur?
Det blir ju inte mindre orättvisa förhållanden bara för att dopingen var oavsiktlig pga slarv.

Dopingtråden
emmer sa:
JT sa:
Du menar att det är okay att ryssar stängs av unisont på opublicerade och okritiserade rapporter som hintar fusk men att det är helt okay att norrmän som bevisligen har fuskat och som har en väldigt låg medvetenhet om sitt ansvar och skyldighet ska köra bara för at tdom ska det?

Hm, du läser JTs inlägg väldigt annorlunda än vad jag gör (tror jag).

Dopingtråden
emmer sa:
JT sa:

Nej, det menar jag inte, men det är inte heller jag som bestämmer.

Min poäng är att även om man inte säger det rakt ut, så vill man inte från norsk sida stänga av TJ över OS. Det är en dålig affär för norsk längdskidsport.

Dopingtråden
JT sa:
emmer sa:
JT sa:
Nej, det menar jag inte, men det är inte heller jag som bestämmer.
Min poäng är att även om man inte säger det rakt ut, så vill man inte från norsk sida stänga av TJ över OS. Det är en dålig affär för norsk längdskidsport.
Men då menar vi nog ungefär samma sak.

Dopingtråden
I Norge lär det nog bli rätt upprört om TJ inte kan ställa upp i OS. Däremot är det väl inte helt gjutet att norrmännens ord väger så tungt i slutänden. WADA kan ju överklaga till CAS och ingen av dem är väl så självklart Norge-kontrollerade!?

Sen skulle jag inte alls bli förvånad om du har rätt och TJ kommer att köra OS. Jag är bara inte lika övertygad.

Dopingtråden
Jag tror också att Johaug kommer att stå i startfållan i OS. Norska domen kommer att bli ett så långt straff att det inte garanterat tas upp i CAS, men inte så långt att det förhindrar medverkan i OS. En känslig balansgång alltså. Förhoppningsvis ser CAS igenom det och tar upp det ändå, om de har den möjligheten. Jag vet inte exakt hur processen ser ut.

Blir det som jag tror ovan, så är det dags att skrota de nationella dopingavdelningarna och alltid hantera alla dopingfall i en internationell domstol, där ledamöterna noga ska väljas ut för att inte kunna anklagas för jäv. I ett fall som Johaugs, t ex, bör de komma från länder som Thailand, Namibia, Sudan, Uruguay och liknande länder, där ingen längdskidåkning på internationell nivå förekommer.

Dopingtråden
Vilken cool tjej !

Bilagor

• j.jpg
    j.jpg
    62 KB · Besök: 42
Dopingtråden
geologen sa:
Jag tror också att Johaug kommer att stå i startfållan i OS. Norska domen kommer att bli ett så långt straff att det inte garanterat tas upp i CAS, men inte så långt att det förhindrar medverkan i OS. En känslig balansgång alltså. Förhoppningsvis ser CAS igenom det och tar upp det ändå, om de har den möjligheten. Jag vet inte exakt hur processen ser ut.

Blir det som jag tror ovan, så är det dags att skrota de nationella dopingavdelningarna och alltid hantera alla dopingfall i en internationell domstol, där ledamöterna noga ska väljas ut för att inte kunna anklagas för jäv. I ett fall som Johaugs, t ex, bör de komma från länder som Thailand, Namibia, Sudan, Uruguay och liknande länder, där ingen längdskidåkning på internationell nivå förekommer.

Jag undrar om det finns en strafflängd som gör att man uppfyller båda villkoren samtidigt. Var ju ngn finsk "CAS-expert" som hävdade att allt under två år var otänkbart om CAS får döma. För TJs del är nog 15 månader teoretiskt max. Då skulle hon vara fri i mitten av januari, mindre än en månad innan OS. I utfrågningen hävdade de (om jag minns rätt) att 14 månader nog var max (då skulle hon kunna köra TdS) men att 12 månader skulle vara betydligt mer fördelaktigt ur synvinkeln att kunna komma till OS väl förberedd.

Sen är jag inte säker på om CAS kan ta upp fall på egen hand. Det jag läst är att WADA, TJ och Antidopning Norge kan överklaga denna dom.

Dopingtråden
Intressant. TJ anför följande i förhöret i avsikt att få ett kort straff:
"Johaug vill ha straffet kortat och sa under sitt vittnesmål att straffets längd är avgörande för henne.
– Det har enormt stor betydelse för min del. Får jag 12 månader kan jag konkurrera i Beitostölen, men blir det 14 månader tappar jag hela försäsongen och uppladdningen till OS, sa hon och berättade också att motivationen inte alltid har varit på topp sedan dopningsbeskedet."

Tycker det är tungt vägande skäl som ADN, och kanske även CAS i en förlängning borde ta hänsyn till - verkligen.
"att straffets längd är avgörande för henne", att ett långt straff kan påverka hennes karriär negativt och att hennes motivation "inte alltid har varit på topp sedan dopningsbeskedet". Sådana konsekvenser har förmodligen inte WADA ens tänkt på.

Hon verkar leva i en bubbla, tillsammans med Norska skidförbundet.

Dopingtråden
Tycker ADNs förslag luktar OS-övervägande lång väg. Hur vanligt är egentligen domar på 14 månader. Jag hade inbillat mig att 15 månader skulle vara betydligt vanligare.

Dopingtråden
Jo, avstängningen måste vara >= X, och <= Y. Där X är minsta tid som (ADN tror att) WADA kan acceptera, och Y är längsta tid utan att helt förstöra TJ:s OS-chanser.

Skrev fel i mitt förra inlägg, ADN ingår också i bubblan.

Dopingtråden
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Tycker ADNs förslag luktar OS-övervägande lång väg. Hur vanligt är egentligen domar på 14 månader. Jag hade inbillat mig att 15 månader skulle vara betydligt vanligare.

ADN är ju norrmän de också....

Vad sjöng Moltas Eriksson?
"Norge, Norge, det är ett ruttet land. Norge, Norge, det är ett jävla rövarband." o s v.

/Fedde (med en norsk "hemmachef")

Dopingtråden
"De påstår sig ha bevis".

Ja, men visa upp dem då för fan. Pinarellos tempocyklar har alltid varit tyngst av alla. Ut med namn, papper, filmer, allt som visar något.

Jag säger inte att det inte förekommer. Jag säger bara att om man säger A, så får man säga B.

Dopingtråden
bigmollo sa:
Går det att komma lägre än motordoping? Epo och steroider känns fan ärligt och naturligt i jämförelse.

Motordoping känns ju egentligen smartare. Det borde väl vara den första tanken om man vill fuska: hur gör jag så att cykeln går snabbare utan att jag behöver ta i mer?

Medicinsk doping innebär ju hälsorisker för egen del. Blir man påkommer är det ju skitsamma, avstängd blir man oavsett dieselmotor i vevlagret eller epo-motor i låren. Motordoping ger ju fördelarna utan nackdelarna.

Dopingtråden
JT sa:
Scoopet är väl möjligen att Pinarellos hojar är bojsänken.

Det är väl ett scoop så gott som något!

Problemet är väl dock att så många andra osannolika historier inom sporten efterhand visat sig vara mer eller mindre sanna...
Det är såklart ingen färdig story när inga bevis presenteras men jag är inte klar att avfärda den.

Dopingtråden
Finns det några tillgängliga fakta i målet eller är det bara hörsägen och spekulationer? Inte sagt att det därigenom skulle vara fel, men för att det ska kunna inträffa något mer konkret lär ordentliga bevis behövas.

Dopingtråden
Bevisen är väl exakt samma som för nåt år sen när L'Equip (var det väl) tog upp det? Lite värmekamerabilder som man själv producerat som påstods visa motorer i cyklar. Sedan hävdade man att man hade filmat proffslopp med värmekamera och hittat "massor" med motorer. Dessa bilder fick man dock aldrig se utan man gick bara ut med de egenproducerade bilderna. Sen förväxlades dessa bilder i media och folk trodde de var själva beviset, vilket det inte var. Sen hände inget mer.

Nu har man väl sålt samma story igen till 60 minutes?

Dopingtråden
Vilken motordoping skulle klara de tester som genomförs idag? Eller det testades inte så mycket för det under TdF 2015?

EDIT: glömde 2015

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp