Dopingtråden

Dopingtråden
Dopingtråden
Som jag tolkar det är det alltså 2020 för London, 2022 för Sotji och 2026 för Rio som resultaten fastställs.

Jag tycker att det är tråkigt, men det är inte preskriptionstiden som är problemet, det är de som dopar sig som gör idrott ointressant.

Dopingtråden
fhloston sa:
Jag tänker att man får börja säga att "resultatet för OS i London kommer att fastställas slutgiltigt år 2040" och liknande.
När man sitter och tittar på den där finalen vet man ju iallafall inte vemsom vann, eller kom 23:a.

De som betalar bryr sig inte om det.

Dopingtråden
Ahhh, hittar det inte nu, kanske någon med googleskilz kan hjälpa mig. När TJ;s läppsalva blev aktuell så googlade jag en del på Clostebol. Hittade då en artikel om att den nu upptäcks mycket bättre p.g.a. bättre teknik. Det här är fritt ur minnet:
Clostebol är en syntetisk anabolvariant. Det är först senaste året typ som de kan upptäcka även mindre halter. Med tidigare tester så kunde det upptäckas endast 4-5 dagar efter avslutad dopingkur. Det skall vara en av anledningarna att så många nu åker dit när dom testar gamla blodprov.

Som sagt, hittar inte artikeln nu, men om jag minns den rätt så är det inte helt omöjligt att Läkaren inte var uppdaterad och räknade med att den lilla halten Clostebol som läppsalvan skulle ge upphov till inte skulle upptäckas. Visst, det låter långsökt, men anser att det är mindre långsökt än att de helt skulle missat att salvan innehåller dopingklassat ämne.

Det här är lite roligt att läsa så här i efterhand, intervju någon månad innan läppsalveskandalen, temat då var astmamedicin till friska personer:
https://www.nrk.no/sport/langrennsjentene-reagerer-kraftig-pa-dopingmistanker-1.13121394

Heidi Weng:
"– Jeg er ekstra påpasselig med ting. Jeg tror ikke de fleste søker på munnsårsavle og nesespray, men jeg gjør det for å være på den sikre siden, sier Weng."
EDIT: Och inte ett ord om att hon rådfrågar någon landslagsläkare, en rutin som upprättats efter TJ-skandalen.

"Skiløperen har reagert sterkt på enkelte påstander i media."
Therese Johaug:
"– Jeg er veldig, veldig såret og skuffet over at folk skal uttale seg om noe de egentlig ikke har så mye peiling på. De har ingen kunnskap om hvordan vi jobber innad i miljøet og hvordan helsepersonellet håndterer sakene våre."

Men nu är vi lite mer insatta i hur ni jobbar Therese, och vilken "peiling" ni själva har.

Senast ändrad:
Dopingtråden
me.I.am sa:
Ahhh, hittar det inte nu, kanske någon med googleskilz kan hjälpa mig. När TJ;s läppsalva blev aktuell så googlade jag en del på Clostebol. Hittade då en artikel om att den nu upptäcks mycket bättre p.g.a. bättre teknik. Det här är fritt ur minnet:
Clostebol är en syntetisk anabolvariant. Det är först senaste året typ som de kan upptäcka även mindre halter. Med tidigare tester så kunde det upptäckas endast 4-5 dagar efter avslutad dopingkur. Det skall vara en av anledningarna att så många nu åker dit när dom testar gamla blodprov.

Har det varit många Clostebol-fall som avslöjats under senaste året?

Dopingtråden
GoranS sa:
me.I.am sa:

Har det varit många Clostebol-fall som avslöjats under senaste året?

Hittar som sagt inte artikeln, men som jag minns det så togs det här med bättre detektering av Clostebol upp som en förklaring (bland andra) av alla retroaktiva dopingavstängningar. Gjorde en googling till men hittar det inte nu, så juryn måste tyvärr bortse från detta.

Värt att notera dock är att både Weng och Johaug i intervjuer innan TJ-skandalen specifikt nämner just läppsalva.
Weng:
"Jeg tror ikke de fleste søker på munnsårsavle og nesespray, men jeg gjør det..."
(Clostebol kan finnas i både "läppsalva" och nässpray)
TJ:
"– Jeg tar aldri noe jeg får tilbudt eller kommer over uten å sjekke det først. Enten det er en salve eller en te, sier hun."

Är just munsår/sår på läpparna ett vanligt förekommande problem för skidåkare? Åker inte skidor själv, men skulle jag dragit till med ett exempel out of the blue så kanske inte läppsalva skulle vara det första jag tänkte på. Låter lite foliehatt-ish jag vet, men ändå...

Dopingtråden
GoranS sa:
Har för mig att det hävdades att TJ haft problem med det tidigare också. Kan dock minnas fel.

Av en slump såg jag följande häromdagen:
Det är från VM i Falun 2015. Både TJ och även mamma Johaug har synliga munsår, så om det är konspirerat så är det väldigt djupgående och har pågått ett tag...

Dopingtråden
JT sa:
GoranS sa:
Har för mig att det hävdades att TJ haft problem med det tidigare också. Kan dock minnas fel.

Det är från VM i Falun 2015. Både TJ och även mamma Johaug har synliga munsår, så om det är konspirerat så är det väldigt djupgående och har pågått ett tag...

Dom började alltså planlägga detta redan 2015!!! Skandal!

Dopingtråden
me.I.am sa:
JT sa:
GoranS sa:

Dom började alltså planlägga detta redan 2015!!! Skandal!

Jobbar du på lite kan du säkert härleda det hela till de gamla grekerna också.

Dopingtråden
Men jösses. Ska de behöva en Harvardprofessor för att förstå att man inte får stoppa i sig anabola steroider? Om man har tillhört den absoluta världseliten så länge så borde man väl ha snappat upp ett och annat.

Dopingtråden
Antidopingarbetet kan ju inte komma som en nyhet för henne? Vilken kurs har hon missat för att förstå att man inte kan använda en kräm som det står DOPING på?

Dopingtråden
Om de nu ser till att alla får en ordentlig utbildning i ämnet så borde det i alla fall slå undan benen för framtida hävdanden att de är oskyldiga och bara litade blint på läkaren i ev. fall med positiva dopningsprover.

Dopingtråden
TJ sa ju som bekant innan hon åkte dit för salvan att hon trippelkollar allt, nu ska hon lära sig att kontrollera en fjärde gång.

Det är PR, inget annat. Nu ska dom visa att dom verkligen tar det här på jättejätteallvar.

Undrar om någon ska föreläsa om att skidförbundet inte ska försöka smussla undan någon som har tagit för mycket astmamedicin, för det är verkligen inte lätt att veta.

Fjantigt.

Dopingtråden
Naturligtvis är det PR. Det hindrar dock inte att en sådan aktivitet kan påverka hur lätt det är att sälja in en historia om hur oskyldig personen är till allmänheten. Som det är nu kan TJ spela på naivitet/okunnighet genom att hon aldrig gått någon kurs i ämnet. Och det är nog rätt många som tycker att hon väsentligen borde frikännas.

Om det dyker upp ett nytt fall och personen har deltagit i en aktivitet där det bevisligen tagits upp att det inte är OK att ta saker bara för att läkaren säger det så tror jag att det skulle vara svårare för den personen att vinna den typen av sympati.

Och visst kan man tycka att den skillnaden är ointressant. Jag tror dock att den har en inverkan på exempelvis personens reklamvärde framöver.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Vi svenska cyklister måste väl ange koden man får när man genomgått internetkursen angående antidoping när man skaffar licens första gången? Jag har gått en sådan i vilket fall som helst. Kanske något för norska skidåkare (och cyklister)?

Dopingtråden
Om TJ:s historia stämmer så tycker jag att hon själv till största delen är ett oskyldigt offer. Jag tycker att det är helt förståerligt misstag att hon litar på sin läkare och inte kollar förpackningen innan hon tar salvan. Läkaren bär absolut det största ansvaret.

Därmed inte sagt att hon ska få ett jättelågt straff. Man måste ge höga straff även vid oaktsamhet, annars skulle många fler slarva vilket ökar risken att även "riktiga" dopare kommer undan.

Sen finns ju även möjligheten att salvan är en cover-up. Det får man inte heller utesluta tycker jag bara för att hon är norska.

Dopingtråden
Kan det vara denna artikel du läste?

http://www.ironmagazine.com/2016/clostebol-explained/

"Until recently, this meant that the detection window was relatively small (despite oft-referenced online “detection times”). However, as of 2016, new technology has increased the detection window to at least 31 days. Oddly, for steroid that has (until very recently) proven to be remarkably difficult to detect, it can easily cause a positive result through consumption of tainted meat products."

Dopingtråden
Låt oss säga hypotetiskt att det hela gick till såsom Johaug påstår. Alltså att hon aldrig i sitt liv dopat sig, att hon litat på sin läkare och inte kollat innehållsförteckningen på salvan hon fick av läkaren. Kan man då klandra henne för hur hon agerat efter det positiva dopingtrstet? På vilket sätt hon gråter på presskonferensen, att hon säger att hon är oskyldig och att hon tycker att hon får ett för hårt straff. Jag tycker inte det. Och hon skulle säkert vilja be den där jävla läkaren som kanske sabbat hela hennes karriär dra åt helvete (det skulle i alla fall jag göra), men hon vill (eller har fått order att) inte kritisera läkaren offentligt.

Däremot tycker jag man kan ha synpunkter på hur norska skidförbundet agerat. Men mycket av kritiken riktas mot Johaug själv och det tycker jag är fel. Om man inte är övertygad om att hon medvetet dopat sig. Men hur ska man kunna veta det i så fall?

Dopingtråden
Här har vi en som är svag för bölande blonda norskor! ;-)

Gick tankarna i samma spår kring lance innan han erkände? ludmila osv?
Det är väl inte speciellt många som erkänner sin doping utan dom tar väl bara straffet och gillar läget.

Sen har väl norrmän aldrig varit speciellt rakryggade.

Dopingtråden
Konkret sa:

Det är väl inte speciellt många som erkänner sin doping utan dom tar väl bara straffet och gillar läget.

Nej mina tankar gick inte lika när det gällde Armstrong för jag var helt övertygad om att att han dopat sig. Och han betedde sig verkligen som ett svin. Fallet Johaug tycker jag är svårare, det finns saker som talar både för och emot att hennes story skulle vara sann.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp sa:
Låt oss säga hypotetiskt att det hela gick till såsom Johaug påstår. Alltså att hon aldrig i sitt liv dopat sig, att hon litat på sin läkare och inte kollat innehållsförteckningen på salvan hon fick av läkaren. Kan man då klandra henne för hur hon agerat efter det positiva dopingtrstet? På vilket sätt hon gråter på presskonferensen, att hon säger att hon är oskyldig och att hon tycker att hon får ett för hårt straff.
Hon är ett proffs och skall känna till regelverket. Hon är själv ansvarig att kolla upp vad medicinerna hon använder innehåller. Visst kan hon rådfråga läkaren, men hon är sedan ytterst ansvarig själv. Står det dessutom doping på förpackningen och tuben är väl märkt med den förbjudna substansen, tja vad skall man säga.
Att hon aldrig dopat sig och är oskyldig stämmer inte.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Konkret sa:

Nej mina tankar gick inte lika när det gällde Armstrong för jag var helt övertygad om att att han dopat sig. Och han betedde sig verkligen som ett svin. Fallet Johaug tycker jag är svårare, det finns saker som talar både för och emot att hennes story skulle vara sann.

Att bli testad om och om igen och komma ut ren på andra sidan för att sedan bli jagad av journalister och bli anklagad för doping hade också gjort mig sur. Lance var inte trevlig på presskonferenserna eller i intervjuer men det var inte froome heller efter vinsten på Mt Ventoux , är han också dopad då?

Fallet jouhaug är egentligen minst lika svinigt, för istället för att spela på ilska spelar hon med tårar för att få medlidande.
Det funkar tydligen ;-)

Dopingtråden
Konkret sa:
Supertramp sa:
Konkret sa:

Att bli testad om och om igen och komma ut ren på andra sidan för att sedan bli jagad av journalister och bli anklagad för doping hade också gjort mig sur. Lance var inte trevlig på presskonferenserna eller i intervjuer men det var inte froome heller efter vinsten på Mt Ventoux , är han också dopad då?

Fallet jouhaug är egentligen minst lika svinigt, för istället för att spela på ilska spelar hon med tårar för att få medlidande.
Det funkar tydligen ;-)

Liknelsen med Lance blir lite konstig genom att vi idag vet att han uppförde sig som ett totalt svin. Vad gäller TJ vet varken du eller någon annan på detta forum om hennes gråtande var äkta eller falskt. Dessutom tycker jag att en del av hans beteende mot människor runt omkring sig var betydligt värre än att gråta för att få medlidande.

Dopingtråden
GoranS sa:
Konkret sa:
Supertramp sa:
Konkret sa:

Det funkar tydligen ;-)

Liknelsen med Lance blir lite konstig genom att vi idag vet att han uppförde sig som ett totalt svin. Vad gäller TJ vet varken du eller någon annan på detta forum om hennes gråtande var äkta eller falskt. Dessutom tycker jag att en del av hans beteende mot människor runt omkring sig var betydligt värre än att gråta för att få medlidande.

Ett svin mot laget och mot vänner, visst. Men är det inte mot journalister, tv och media i allmänhet vi snackar. Vad johaug och lance gjorde när kameran inte var där gällande privata relationer hör ju inte hit.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Låt oss säga hypotetiskt att det hela gick till såsom Johaug påstår. Alltså att hon aldrig i sitt liv dopat sig, att hon litat på sin läkare och inte kollat innehållsförteckningen på salvan hon fick av läkaren. Kan man då klandra henne för hur hon agerat efter det positiva dopingtrstet? På vilket sätt hon gråter på presskonferensen, att hon säger att hon är oskyldig och att hon tycker att hon får ett för hårt straff. Jag tycker inte det. Och hon skulle säkert vilja be den där jävla läkaren som kanske sabbat hela hennes karriär dra åt helvete (det skulle i alla fall jag göra), men hon vill (eller har fått order att) inte kritisera läkaren offentligt.

Däremot tycker jag man kan ha synpunkter på hur norska skidförbundet agerat. Men mycket av kritiken riktas mot Johaug själv och det tycker jag är fel. Om man inte är övertygad om att hon medvetet dopat sig. Men hur ska man kunna veta det i så fall?

Hon borde ju själv vara medveten om att hon inte är oskyldig. Hade hon varit oskyldig hade hon inte haft en otillåten substans i kroppen. Det är ju det som är grejen. Har hon otillåtna substanser i kroppen är hon inte oskyldig. Som någon skrev, det är hon som är ytterst ansvarig för vad hon stoppar i sig, då kan hon inte skylla på läkare eller något annat. I det här fallet är det ju dessutom så väldigt tydligt att krämen innehållit en otillåten substans att det känns helt orimligt att hon inte kollat haft koll på det.

Om det nu skett av misstag så får hon väl acceptera att hon gjort bort sig och accepterar det straff hon nu får. Att böla om att man är oskyldig håller inte när man har påträffat otillåtna substanser i hennes kropp. Det går inte att grina sig ifrån.

Dopingtråden
Det känns nästan orimligt att läkaren inte haft koll. Att Johaug litar på läkaren och inte kollar vad krämen innehåller är naturligtvis fel men förståerligt tycker jag.

Men det är ändå mysko. En helt oförklarlig tabbe av läkaren + att Johaug inte såg dopingtexten på förpackningen. Känns egentligen för osannolikt. Men samtidigt hade hon ju verkligen stora munsår och läkaren har kvitto på att han köpt salvan.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
Supertramp sa:
Konkret sa:

Det funkar tydligen ;-)

Ett svin mot laget och mot vänner, visst. Men är det inte mot journalister, tv och media i allmänhet vi snackar. Vad johaug och lance gjorde när kameran inte var där gällande privata relationer hör ju inte hit.

Lances förhållande till en del journalister var nog betydligt värre än gråtande på en presskonferens. Det var dock inte min poäng. Poängen var istället att med Lance vet vi i mångt och mkt hur landet ligger. Med TJ kan man i dagsläget spekulera, men jag har i alla fall inte sett några bevis på att hennes gråt skulle ha varit oäkta. Och, nej, jag hävdar i och med det inte att jag vet att den skulle vara äkta.

Tillbaka
Topp