Ahhh, hittar det inte nu, kanske någon med googleskilz kan hjälpa mig. När TJ;s läppsalva blev aktuell så googlade jag en del på Clostebol. Hittade då en artikel om att den nu upptäcks mycket bättre p.g.a. bättre teknik. Det här är fritt ur minnet:
Clostebol är en syntetisk anabolvariant. Det är först senaste året typ som de kan upptäcka även mindre halter. Med tidigare tester så kunde det upptäckas endast 4-5 dagar efter avslutad dopingkur. Det skall vara en av anledningarna att så många nu åker dit när dom testar gamla blodprov.
Som sagt, hittar inte artikeln nu, men om jag minns den rätt så är det inte helt omöjligt att Läkaren inte var uppdaterad och räknade med att den lilla halten Clostebol som läppsalvan skulle ge upphov till inte skulle upptäckas. Visst, det låter långsökt, men anser att det är mindre långsökt än att de helt skulle missat att salvan innehåller dopingklassat ämne.
Det här är lite roligt att läsa så här i efterhand, intervju någon månad innan läppsalveskandalen, temat då var astmamedicin till friska personer:
https://www.nrk.no/sport/langrennsjentene-reagerer-kraftig-pa-dopingmistanker-1.13121394
Heidi Weng:
"– Jeg er ekstra påpasselig med ting. Jeg tror ikke de fleste søker på munnsårsavle og nesespray, men jeg gjør det for å være på den sikre siden, sier Weng."
EDIT: Och inte ett ord om att hon rådfrågar någon landslagsläkare, en rutin som upprättats efter TJ-skandalen.
"Skiløperen har reagert sterkt på enkelte påstander i media."
Therese Johaug:
"– Jeg er veldig, veldig såret og skuffet over at folk skal uttale seg om noe de egentlig ikke har så mye peiling på. De har ingen kunnskap om hvordan vi jobber innad i miljøet og hvordan helsepersonellet håndterer sakene våre."
Men nu är vi lite mer insatta i hur ni jobbar Therese, och vilken "peiling" ni själva har.