Dopingtråden

Dopingtråden
Nu vet jag inte om du menar mig så mycket, men nämnde "blond norska" i ett inlägg. Ok, lite raljerande, men jag tror definitivt att "gråt" för att väcka sympati är effektivare med ett visst kön, och ett visst utseende. Det är väldigt mänskligt att påverkas av det yttre, det gör vi förmodligen alla flera gånger om dagen. De är som det är. I fallet TJ tycker jag nog att hon lite bäddat för vissa kommentarer själv så som hon uppträdde under den berömda presskonferensen. Vad/hur andra kommenterat lämnar jag därhän.

Dopingtråden
Konkret sa:
Henrik_E sa:
Oerhört fräscht med de herrar i denna tråden som verkar besatta av Johaugs sexliv och utseende.

Detta måste jag ha missat?

Ja, tycker verkligen inte det varit en framträdande del av diskussionen. Det finns åtskilliga artiklar på nätet om "sexuellt överförbar doping", så givetvis har även denna hypotes luftats. Men det är en klar överdrift att kalla det för besatthet av Johaugs sexliv.

Dopingtråden
Martin Foucard har ju inte varit särskilt förtjust i sina ryska konkurrenter senaste tiden. Typ utan eld ingen rök.

Sedan en helt annan aspekt är att det kostar med ett sånt evenemang och nu behöver IBF hitta en ny arrangör.

Dopingtråden
Skulle gissa att det inte är så svårt att hitta någon som vill ta över. Är ju ett antal år framåt i tiden och det finns ett antal orter som årligen arrangerar världscuptävlingar och som har erfarenhet av att tidigare arrangerat VM. Dessutom, är det inte lite färre startande på ett VM än på en VC-tävling i och med att nationskvoterna väl är mindre? Hade ju varit värre om det var årets VM som skulle flyttas!

Dopingtråden
Dopingtråden
Ursäkta om jag börjar bli tjatig, men jag kunde inte släppa det här med Johaugs salva och ju mer jag funderade på det, ju mer orimlig känns historien.

För att historien ska stämma måste tre mycket osannolika saker inträffa:

1. Läkaren påstår alltså att han bara läst innehållsförteckningen i bipacksedeln, och inte tittat på förpapackningen (där dopingsymbolen sitter). Hur troligt är det att han direkt öppnar förpackningen (utan att titta på den) för att kolla vad salvan inehåller utan att ens först titta på förpackningen?

2. Han läser innehållsförteckningen men reagerar inte en mycket känd anabol steroid som han garanterat känner till. Också detta känns väldigt osannolikt av en erfaren idrottsläkare.

3. Johaug får förpackningen med salvan men tittar inte på den (för då hade hon ju sett dopingsymbolen). Sen slänger hon förpackningen. Detta känns jämfört med 1. och 2. något mer sannolikt att det skulle kunna inträffa, men fortfarande väldigt osannolikt.

Att en av ovanstående händelser skulle kunna inträffa skulle jag eventuellt kanske kunna köpa, konstiga osannolika saker händer ju ändå då och då. Men alla tre? Det är helt enkelt för otroligt för att kunna vara sannt.

Senast ändrad:
Dopingtråden
+ ett par detaljer till ... Läkaren hade varit anställd på företaget som tillverkade salvan så läkaren borde haft kännedom om, att den var anabol redan innan juhaug-incidenten...

Läkaren har för ett antal år sedan varit anställd av en norsk fotbollsklubb där en fotbollsspelare blev fälld för doping...

Vet inte om det har skrivits om de här incidenterna i denna tråden förut.

Dopingtråden
Fältprästen sa:
skier sa:
hennes advokat försöker hävda att märkningen är otydlig och kan tolkas som att produkten inte är dopingklassad...
Det där tycker jag är intressant.
Hennes advokat tar alltså upp en aspekt som inte borde ha någon relevans, då varken läkaren eller TJ påstår sig ha sett symbolen.

Jag läste om det på cyclingnews men tråden är så lång att jag inte hittar igen det nu:

http://forum.cyclingnews.com/viewto...d=6620aae60ba88a2d962a9f7e9bc24706&start=4540

Dopingtråden
niner sa:

Det var som fan...
Men det finns säkert typ 1 Miljard mäniskor som spelar på lotteri, och betydligt färre elitidrottare som är överlägsna i sin sport.

Men jag börjar mer tro att TJ och läkaren kände till att krämen innehöll Clostebolen men läkaren bedömde att den inte kunde ge utslag i ett test. Eller så är det spåren av ett sofistikerat dopingprogram. Men att det gått till såsom de nu påstår köper jag inte.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp sa:
Ursäkta om jag börjar bli tjatig, men jag kunde inte släppa det här med Johaugs salva och ju mer jag funderade på det, ju mer orimlig känns historien.

1. Läkaren påstår alltså att han bara läst innehållsförteckningen i bipacksedeln, och inte tittat på förpapackningen (där dopingsymbolen sitter). Hur troligt är det att han direkt öppnar förpackningen (utan att titta på den) för att kolla vad salvan inehåller utan att ens först titta på förpackningen?

2. Han läser innehållsförteckningen men reagerar inte en mycket känd anabol steroid som han garanterat känner till. Också detta känns väldigt osannolikt av en erfaren idrottsläkare.

3. Johaug får förpackningen med salvan men tittar inte på den (för då hade hon ju sett dopingsymbolen). Sen slänger hon förpackningen. Detta känns jämfört med 1. och 2. något mer sannolikt att det skulle kunna inträffa, men fortfarande väldigt osannolikt.

Att en av ovanstående händelser skulle kunna inträffa skulle jag eventuellt kanske kunna köpa, konstiga osannolika saker händer ju ändå då och då. Men alla tre? Det är helt enkelt för otroligt för att kunna vara sannt.

Bra sammanfattat. Och det var exakt min känsla när det hela blev känt, att det här är reeeen bullshit från Johaugs sida. Fick svåra deja vu känslor från alltför många försvarstal från diverse cyklister.

Allt jag vill ha just nu är att hon på nästa presskonferens säger att "mitt samvete är rent". Det vore mer rakryggat.

Dopingtråden
zodah sa:
Supertramp sa:

Bra sammanfattat. Och det var exakt min känsla när det hela blev känt, att det här är reeeen bullshit från Johaugs sida. Fick svåra deja vu känslor från alltför många försvarstal från diverse cyklister.

Allt jag vill ha just nu är att hon på nästa presskonferens säger att "mitt samvete är rent". Det vore mer rakryggat.

Böla verkar funka på det norska folket. Tror hon kör på det!

Dopingtråden
GoranS sa:

"Skiskytterpresident Slokvik svarer følgende på om det er greit:

– På én måte synes jeg ikke det, men de er samtidig uskyldige til det motsatte er bevis.

– Når det er sagt, vil jeg si at det viser hvilken kultur de har når de stiller til start etter en sak som dette. Andre ville kanskje sagt at de burde holde en lav profil."

Syftar han på måhända på Johnsrud Sundby-kulturen?

Dopingtråden
me.I.am sa:
GoranS sa:

"Skiskytterpresident Slokvik svarer følgende på om det er greit:

– På én måte synes jeg ikke det, men de er samtidig uskyldige til det motsatte er bevis.

– Når det er sagt, vil jeg si at det viser hvilken kultur de har når de stiller til start etter en sak som dette. Andre ville kanskje sagt at de burde holde en lav profil."

Syftar han på måhända på Johnsrud Sundby-kulturen?

Det man kan ifrågasätta är att han uttalar sig på det viset innan det är fastslaget att det är dopningsrelaterade preparat. Han har knappast något att vinna på att göra ett sådant uttalande nu istället för att säga att han avvaktar bekräftelse på resultaten från undersökningen och om det kommer då agera kraftfullt.

Dopingtråden
Det som är betydligt mer intressant än att sitta här och lekmannatycka om straffets längd (min juridiska sakkunskap är iallfall begränsad) är ju huruvida vi får se ett överklagande....

Dopingtråden
mantorparn sa:

13 månader är bra, med 14 månader hade det varit lite svårt med uppladdningen till OS. Det var ju även ett önskemål från TJ som kom fram i samkvämet med AN, att hon skulle missa en tävling som var viktig i OS-förberedelserna om straffet skulle bli 14 månader.

:/

Dopingtråden
GoranS sa:
Bengt-re sa:
Vernersson sa:
Ryssarna blir av med Skidskytte VM 2021 som konsekvens av sin systematiska doping.

http://www.svt.se/sport/vintersport/ryssland-blir-av-med-skidskytte-vm/

Skall Norge bli av med sina skidlopp nu också med samma logik?

Länkar du in motsvarigheten till McLaren-rapporten vad det gäller norsk skidåkning så ska jag svara på frågan.

Är det okay om jag betalar någon för att göra en rapport om det?

Dopingtråden
ohellstrom sa:
Det som är betydligt mer intressant än att sitta här och lekmannatycka om straffets längd (min juridiska sakkunskap är iallfall begränsad) är ju huruvida vi får se ett överklagande....

En liten reflektion. Jag har ingen aning om hur WADA definierat straffpåföljder, men om det på något sätt skall vägas in hur idrottarens karriär drabbas så kanske 13 månader kan ses som rimligt. OS är OS, och om hon åkt dit i slutet av en säsong hade straffet kunnat vara längre utan att påverka mer än nu. Men om det inte skall vägas in tycker jag nog att det är sisådär, och att AN säkert påverkats av var i tiden OS ligger. Men det är enbart en lekmannagissning.

Dopingtråden
me.I.am sa:
ohellstrom sa:

En liten reflektion. Jag har ingen aning om hur WADA definierat straffpåföljder, men om det på något sätt skall vägas in hur idrottarens karriär drabbas så kanske 13 månader kan ses som rimligt. OS är OS, och om hon åkt dit i slutet av en säsong hade straffet kunnat vara längre utan att påverka mer än nu. Men om det inte skall vägas in tycker jag nog att det är sisådär, och att AN säkert påverkats av var i tiden OS ligger. Men det är enbart en lekmannagissning.

Ja, det är en bra fråga... jag har iallafall uppfattat att det skulle spela in vilka evenemang man eventuellt kan komma att missa under ett straff.

Det blir väldigt intressant att se om det kommer ett överklagande.

Dopingtråden
Ingen kommer väl ändå bry sig om vad en dopad idrottare gör på ett OS? Alla vet ju att personen är dopad. Typ som samtliga ryssar och Sundby.

Dopingtråden
GoranS sa:
Så, om man inte vill skapa ett prejudikat med målvaktsläkare som tar på sig skulden för all "medicinanvändning" är det inte mycket som är förmildrande för Johaugs del. Om man bortser från proportionalitetsresonemanget känns det som att det snarare borde röra sig om 2-4 år än 1-2 år som straffskala och 14 månader skulle innebära nedre delen av den senare. Man frågar sig då lite vad återstoden av intervallet, d.v.s. 15 månader till 2 år ska användas till och ffa vad man ska göra för att hamna i 2-4-årsintervallet.
Så, hon fick i princip det lägsta straff man kan få. Bra jobbat. Undras om TH överklagar?

Tillbaka
Topp