Dopingtråden

Dopingtråden
Bikzz sa:
Armstrong är bäst ! Kollade lite på min 7-times-in-a-row DVD, fantastic biking. Saknar TDF från den tiden, Pantani och Ullrich och LA och alla andra. Härlig dramatik.

Say what!? Bortsett från det uppenbara (och lite väl genomskinliga) trolleriförsöket så var åren med LA huvudsakligen riktigt ospännande.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Nej, inte alls, are you lost in space ? .... När började Eurosport sända TDF i Sverige ? 200x ? Men kommer ihåg att det var suveränt coolt och mkt spännande att följa !! Inspirerande, Vacci kommenterade ! LA - Ullrich - Pantani, + en del spanska och franska bergsgetter som blandade sig i striden ....

Dopingtråden
Det var betydligt tidigare ES började sända TdF!

Första året LA vann, 1999, var det knappt en enda åkare som attackerade honom - boooooooooooooring!!!!!!!!!!!!!

2003 var väl det året det var spännande. Utöver det kan jag bara påminna mig ett tillfälle som det var lite reell spänning i och det var uppför Joux Plane 2000. De flesta andra år dog touren i och med första tempot eller bergsetappen.

Dopingtråden
Vill man vara riktigt spekulativ så finns det en del (utöver Johaugs possitiva dopingprov, astmamedicineringen samt framgångarna resultatmässigt i skidspåren) om talar för att Norge ligger i framkant när det gäller doping. Hushovd och Boasson Hagen gjorde några helt sjuka etapper i Touren för några år sedan, stora spurtare som samtidigt körde grymt uppför och vann bergsetapper. Emma Johanssons stora framgånga som cyklist fick hon tillsammans med sin norska tränare/pojkvän. Saknar helt grund för att påstå att alla varit dopade såklart, men kan ändå inte låta bli att tänka tanken...

Senast ändrad:
Dopingtråden
Fältprästen sa:
GoranS sa:
Dessutom, om du vet att historien är påhittad vore det intressant att höra hur det egentligen gick till och hur du vet det.
Det skulle också vara intressant att höra hur de som tror på historien vet att den är sann.

Om det nu är medveten diping som är "sanningen" så är det ju omöjligt för oss "vanliga mäniskor" att veta hur själva dopingen gått till. De bästa dopingläkarna användet ju avancerade metoder som inte ens de som arbetar med anti-doping känner till. Men historien har visat att läkarna som hjälper eliten att dopa sig hela tiden ligger steget före. Men ibland råkar det gå snett. och då blir det ofta någon fantasifull bortförklaring man får ta till.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp sa:
Fältprästen sa:
GoranS sa:
Dessutom, om du vet att historien är påhittad vore det intressant att höra hur det egentligen gick till och hur du vet det.
Det skulle också vara intressant att höra hur de som tror på historien vet att den är sann.

Om det nu är medveten diping som är "sanningen" så är det ju omöjligt för oss "vanliga mäniskor" att veta hur själva dopingen gått till. De bästa dopingläkarna användet ju avancerade metoder som inte ens de som arbetar med anti-doping känner till. Men historien har visat att läkarna som hjälper eliten att dopa sig hela tiden ligger steget före. Men ibland råkar det gå snett. och då blir det ofta någon fantasifull bortförklaring man får ta till.

Och den fantasifulla bortförklaringen verkar rätt många gå på bara man bölar lite.

Dopingtråden
Konkret sa:
Supertramp sa:
Fältprästen sa:
GoranS sa:

Och den fantasifulla bortförklaringen verkar rätt många gå på bara man bölar lite.

Jag säger inte att historien är sann, men med risk att bli tjatig: om du vet att historien är påhittad vore det intressant att höra hur det egentligen gick till och hur du vet det.

Dopingtråden
Fältprästen sa:

För mig är det två delar:
- Det är inte alls orimligt att den uppmätta halten kan uppnås genom att smörja trasiga läppar med det uppgivna läkemedlet - det är så läkemedlet är tänkt att användas och fungera. Trasiga läppar är inte en barriär mot att absorbera ämnen.
- Storyn om vem som (inte) sa vad till vem och (inte) kollade vad är flortunn och märklig.

Jag är alltså beredd att tro på vilken väg clostebol hamnade i provet. Däremot tror jag att de visste vad de gjorde, men tog en rövare. Har själv bränt sönder läpparna helt och vet att man är beredd att göra vad som velst för att få det bättre.

Dopingtråden
Fältprästen sa:
GoranS sa:

Inte samma sak. Om man vet att historien inte är sann så är det rimligt att man kan förklara hur man vet det. Om man tror att historien är sann så finns det inget som säger att man vet varför den är sann.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Fältprästen sa:
GoranS sa:

Tycker benämningen fantasifull är missvisande. Dennis Mitchell, Dieter Baumann, Tyler Hamilton, ... där hade vi fantasifulla förklaringar. Här säger TJ att hon blint litade på läkaren och läkaren att han missade att koppla ihop Clostebol med dopingpreparat. Skulle snarast säga fantasilöst om de förklaringarna.

För egen del har jag väldigt svårt att svälja historien i sin helhet. Ffa läkarens förklaring låter i mina öron skum. Däremot har jag lite svårt för den raljerande ton som används kring de som tror på historien då man inte själv presenterat någon solid förklaring. Tycker i så fall betydligt bättre om inlägg, i stil med det du hade tidigare i tråden, där man går igenom vad man tycker är konstigt/otroligt och säger att man totalt sett tycker det låter osannolikt att det gått till så som läkaren och TJ sagt och att man därför inte köper historien.

Man kan förstås framföra hypotesen om att det är toppen på ett berg av systematisk norsk dopning. Frågan är då varför norska åkare inte åker dit i samma utsträckning som ryska. Är ryssarna mkt sämre på att dopa sig utan upptäckt? De har ju en rätt lång historia på området och man kan tycka att de borde vara tämligen framgångsrika inom det gebitet. Eller är det s.a. norrmännen manipulerat systemet på ett eller annat sätt s.a. positiva prov mörkas eller att de bara testas när de är rena? Då är man nere i konspirationsteoriträsket. Med detta inte sagt att norrmännen inte kör med systematisk dopning, men det är inte en helt oproblematisk hypotes.

Senast ändrad:
Dopingtråden
TBy sa:
Fältprästen sa:

För mig är det två delar:
- Det är inte alls orimligt att den uppmätta halten kan uppnås genom att smörja trasiga läppar med det uppgivna läkemedlet - det är så läkemedlet är tänkt att användas och fungera. Trasiga läppar är inte en barriär mot att absorbera ämnen.
- Storyn om vem som (inte) sa vad till vem och (inte) kollade vad är flortunn och märklig.

Jag är alltså beredd att tro på vilken väg clostebol hamnade i provet. Däremot tror jag att de visste vad de gjorde, men tog en rövare. Har själv bränt sönder läpparna helt och vet att man är beredd att göra vad som velst för att få det bättre.

Ja, storyn hur det hamnade i provet är inte helt osannolik. Och man kan även tänka sig att det i norska laget varit en kultur där läkarens ord varit lag. Åkarna har ju t.o.m. haft det inskrivet i något kontrakt att de måste följa läkarens ord. Så, mot bakgrund av det är det inte helt orimligt att tro att TJ bara gått på läkarens ord (vilket förstås inte alls är OK). Om läkarens story är sann i sin helhet har han däremot med all sannolikhet redan säkrat utmärkelsen för millenniets fuck-up.

Dopingtråden
Norge testas ofta. Om de hade systematik i sitt dopingarbete skulle deras om-analyserade prover ha visat spår av doping för länge sen.

Sen att påstå att Norges juniorer antingen dopar sig eller kör astmamedicin är ju rätt idiotiskt att påstå. Men det har rätt lite med det faktum att göra att de har mellan 5-15ggr fler deltagare på sina tävlingar i Norge...

Dopingtråden
Vore intressant att veta om gamla norska prover omanalyserats efter de förbättringade testerna för Clostebol kom. Om så är fallet minskar sannolikheten för att hypotesen om systematisk norsk Closteboldopning skulle vara sann.

Vad gäller astmamedicin tryckte de ju medelst nebulisator i friska juniorer astmamedicin vid junior-VM i fjol (såvida nu inte NRK-uppgifterna är falska). Det är i mitt tycke, oavsett om det är formellt tillåtet eller inte. Känns som man ligger och fiskar efter prestationshöjande effekter snarare än några, vad jag förstått, ej belagda förebyggande effekter.

Dopingtråden
Finns det någon anledning till att testtillfällen inte skulle kunna offentliggöras? Om jag var en utövare som hade rent mjöl i påsen skulle i alla fall jag inte ha något emot att t.ex. WADA hade en hemsida där vem som helst skulle kunna gå in och se när jag testats. Som det är nu har det ju framkommit att TJ inte testades på ca 4 månader innan det positiva provet. Vore ju lite intressant att se om detta varit ett generellt mönster att TJ, och andra norska åkare, inte testats under sommarmånaderna under många år.

Dopingtråden
Jag antar att de där 18 testen huvudsakligen är i samband med tävling och kopplade till hennes placeringar i loppen. Man får ju vara rätt korkad om man använder ett preparat som kan spåras nära inför ett lopp man tror sig kunna prestera bra i (d.v.s. i TJs fall alla distanslopp).

Dopingtråden
De flesta, och hårdaste, kommentarerna från FIS/CAS har varit Finlandsrelaterade, och skall nog tas med en nypa salt. Lite fritt ur minnet så är t.ex. uttalandet "från CAS" att de anser att straffet skall vara minimum 2 år, via en Finländsk journalist som har en "kompis" i CAS. Har för mig att det även är lite finskt över det man hört från FIS.

Dels tycker jag att man skall vara lite kritisk just för att det är Finländska röster, de ser ju äntligen en möjlighet att ge igen för allt de fick stå ut med efter förra "Lahtis-skandalen", och är ju värre än de mest aggressiva i denna tråden. Men jag tycker även att det är väldigt konstigt om någon i CAS skulle uttala sig om strafflängd innan de har tagit upp ärendet - oavsett om det är en Finländare eller ej.

Det känns som att inte enbart Norrbaggarna kan anses vara jäviga.

Så jag är inte jättesäker på att straffet förlängs även om det tas upp av CAS.

Dopingtråden
GoranS sa:
Fältprästen sa:
GoranS sa:

Inte samma sak. Om man vet att historien inte är sann så är det rimligt att man kan förklara hur man vet det. Om man tror att historien är sann så finns det inget som säger att man vet varför den är sann.
Ett frågetecken efter en mening innebär oftast en viss osäkerhet.

Dopingtråden
Fältprästen sa:
GoranS sa:
Fältprästen sa:
GoranS sa:

Ett frågetecken efter en mening innebär oftast en viss osäkerhet.

A=>B är inte detsamma som B.

Dopingtråden
GoranS sa:
JonasH72 sa:
Henrik_E sa:
JonasH72 sa:
Johaugfallet visar ju klart att det inte alls stämmer.
???!Förklara tack

Innan testet som hon åkte dit på hade hon inte testats på fyra månader, d.v.s. under en stor del av uppbyggnadsträningen inför denna säsong.
Och på vilket sätt anser du det skiljer sig mot hur andra nationer testas??? Det verkar som om du tror att Norge testas mindre?

Dopingtråden
JonasH72 sa:
GoranS sa:
JonasH72 sa:
Henrik_E sa:
JonasH72 sa:
???!Förklara tack

Innan testet som hon åkte dit på hade hon inte testats på fyra månader, d.v.s. under en stor del av uppbyggnadsträningen inför denna säsong.
Och på vilket sätt anser du det skiljer sig mot hur andra nationer testas??? Det verkar som om du tror att Norge testas mindre?

Tycker det är bedrövligt om de inte testas året runt. Oavsett nation.

Men frågar igen, vem ansvarar för att tester tas utanför tävling? Är det inhemska förbundet? För då kan det bli riktigt beklämmande.

Senast ändrad:
Dopingtråden
JonasH72 sa:
GoranS sa:
JonasH72 sa:
Henrik_E sa:
JonasH72 sa:
???!Förklara tack

Nej, det tror jag inte. Jag tycker däremot att testningens frekvens är mer intressant i absoluta än i relativa termer, d.v.s. hur ofta personer testas, inte hur ofta de testas i förhållande till andra åkare. T.ex. tycker jag inte att en åkare som inte testas på fyra månader under uppbyggnadsperioden testas ofta. I synnerhet om det är den åkare som dominerat under föregående säsong. Och detta gäller oavsett om resterande åkare aldrig testas eller testas en gång per dag.

Egentligen är det dock du som har bevisbördan i detta fall då du påstod att norska åkare testas ofta. Toppåkarna har sannolikt en rätt hög testfrekvens under säsongen genom att de är framgångsrika. Om man bortser från dessa tester som inte har att göra med nationaliteten som sådan att göra så vore det intressant om du har statistik som visar på hur frekvent åkare från olika nationer testas, och i synnerhet utanför tävlingssäsongen.

Dopingtråden
marr sa:
JonasH72 sa:
GoranS sa:
JonasH72 sa:
Henrik_E sa:
JonasH72 sa:
???!Förklara tack

Tycker det är bedrövligt om de inte testas året runt. Oavsett nation.

Men frågar igen, vem ansvarar för att tester tas utanför tävling? Är det inhemska förbundet? För då kan det bli riktigt beklämmande.

Från http://www.rf.se/Antidoping/Dopingkontroller/Hurenkontrollgartill

Kontrollerna kan äga rum när som helst och var som helst. Även utomlands och utanför idrotten om du är elitidrottare. De kan genomföras av funktionärer från RF eller från nationell antidopingorganisation i andra länder. De kan också utföras av ditt internationella idrottsförbund (ISF) eller på uppdrag av World Anti-Doping Agency, WADA.

Tillbaka
Topp