Dopingtråden

Dopingtråden
Dopingtråden
Vet inte om det bara är jag, men jag tycker norskans "holdt på pinebenken" låter som en otrevligare upplevelse än svenskans "hållas på halster". Pinebenken låter verkligen piiinsamt.

Dopingtråden
Dopingtråden
emmer sa:
GoranS sa:
TJ-soppan kan om man ska tro http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/johaug-kan-bli-holdt-paa-pinebenken-til-paaske/a/23925533/ tydligen dra ut till framåt påsk innan det ens är klart om ärendet går vidare till CAS eller ej.
Nu har ju norrmännen - så väl dopingutövare som antidopingutövare - sagt att de är nöjda med domen.
Vi får hoppas att det finns lite stake utanför den sista sovjetstaten...

Stake eller inte - det är ju inte så att det nödvändigtvis blir strängare straff bara för att någon överklagar till CAS.

Men "någon" BÖR överklaga för att undanröja spekulationer om att interna norska hänsyn tagits och ge behandlingen full legitimitet.

Dopingtråden
janolle sa:
Ja tycker det ser ut som att det är Armstrong som 7gånger tar emot priset. Eller har han en tvillingbror?

Friskt trollat, hälften vunnet:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tour_de_France_general_classification_winners

120523022142-olympics-johns-lewis-christie-medals-seoul-1988-horizontal-large-gallery.jpg

Dopingtråden
ohellstrom sa:
emmer sa:
GoranS sa:
TJ-soppan kan om man ska tro http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/johaug-kan-bli-holdt-paa-pinebenken-til-paaske/a/23925533/ tydligen dra ut till framåt påsk innan det ens är klart om ärendet går vidare till CAS eller ej.
Nu har ju norrmännen - så väl dopingutövare som antidopingutövare - sagt att de är nöjda med domen.
Stake eller inte - det är ju inte så att det nödvändigtvis blir strängare straff bara för att någon överklagar till CAS.
Menade mer stake som i att sätta straff utifrån skuld snarare än att sätta straff utifrån tävlingsprogram...

Dopingtråden
emmer sa:
ohellstrom sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Menade mer stake som i att sätta straff utifrån skuld snarare än att sätta straff utifrån tävlingsprogram...

Det kan ju vara att CAS kommer till en annan slutsats ja. Norrmännen har bevisligen, eftersom 13 månader är mindre än 4 år, funnit förmildrande omständigheter i Johaugs fall. Det är principiellt viktigt att få prövat om det ska räknas som förmildrande att skylla på doktorn

Ytterligare en aspekt är, som du antyder, huruvida det att missa ett OS (som ju i verkligheten ÄR ett extra hårt slag för en utövare i de flesta olympiska idrotter) är något som överhuvudtaget skall spela in i straffutmätningen. I förlängningen av detta ser vi ju förslag på att man per automatik ska missa nästkommande OS efter en avstängning även om denna hunnit utlöpa, dvs utöver avstängningstiden skulle några "fasta konsekvenser" ingå i paketet.

Edit: skrev visst som en kråka.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Dopingtråden
Det var väl snack om att det skulle finnas La Liga-spelare bland hans klienter och att Manzano skulle ha stött på någon sådan då han besökt doktorn.

Dopingtråden
Vad är WADA egentligen? Är det ett privat företag? Antag att Zlatan stämmer dom på 897345 miljarder och vinner. Går WADA i konkurs då? Eller är det bara att starta ett WADA2?

Dopingtråden
"Vibeke Backer och Morten Hostrup, professor och assisterande professor vid den lungmedicinska forskningsenheten på Bispebjergs sjukhus i Köpenhamn, forskar på astmamedicin och prestation. De menar att astmamediciner i höga doser kan ha prestationshöjande effekter – inte på lungorna utan hela kroppen. Och det gäller både för personer som har astma och de som inte har det."

Dopingtråden
RockyM sa:
"De menar att astmamediciner i höga doser kan ha prestationshöjande effekter – inte på lungorna utan hela kroppen. Och det gäller både för personer som har astma som på Froome, Sundby och andra"
Fixade bara till det sista på citatet.

När det gäller clostebol och hela Ricky Bruchs kostcirkel så behövs det dock inga danska professorer :-)

Dopingtråden
RockyM sa:
"Vibeke Backer och Morten Hostrup, professor och assisterande professor vid den lungmedicinska forskningsenheten på Bispebjergs sjukhus i Köpenhamn, forskar på astmamedicin och prestation. De menar att astmamediciner i höga doser kan ha prestationshöjande effekter – inte på lungorna utan hela kroppen. Och det gäller både för personer som har astma och de som inte har det."

Precis (jag har länkat till någon artikel om det också tidigare i tråden). Vad jag läst mig till så verkar inte den aspekten alls ha tagits upp av granskningsgruppen, det som granskats vad jag förstått är det "etiska" i att ge astmamedicin till personer utan astma. Ganska märkligt faktiskt.

Tror att det även beskrivs som "anabola" effekter. Är inte så kunnig i medicintermer men en sak som Norrmännen är väldigt bra på är att hålla en hög nivå en hel säsong, att dom återhämtar sig bra.

Dopingtråden
me.I.am sa:
RockyM sa:

Precis (jag har länkat till någon artikel om det också tidigare i tråden). Vad jag läst mig till så verkar inte den aspekten alls ha tagits upp av granskningsgruppen, det som granskats vad jag förstått är det "etiska" i att ge astmamedicin till personer utan astma. Ganska märkligt faktiskt.

Tror att det även beskrivs som "anabola" effekter. Är inte så kunnig i medicintermer men en sak som Norrmännen är väldigt bra på är att hålla en hög nivå en hel säsong, att dom återhämtar sig bra.

Det är väl inte konstigt att man begränsar ämnet i en diskussion för att inte fastna för mycket i någon sorts OT-träsk? :)

Dopingtråden
emmer sa:
RockyM sa:
"De menar att astmamediciner i höga doser kan ha prestationshöjande effekter – inte på lungorna utan hela kroppen. Och det gäller både för personer som har astma som på Froome, Sundby och andra"
Fixade bara till det sista på citatet.

När det gäller clostebol och hela Ricky Bruchs kostcirkel så behövs det dock inga danska professorer :-)

Snacka inte skit om Ricky Bruch. Han har aldrig dopat sig! ;)
Han var inte dum nog att åka fast och böla om det iaf.
Han gav chefen för olympiska kommittén en smäll istället och inte fan va det någon som böla över det heller!

Dopingtråden
me.I.am sa:
RockyM sa:

Anledningen att astma-medicin är "ok" är att den överväldigande majoriteten idag av alla rapporter och forskningsresultat på astmamediciner säger att det ej ger effekt.

Tillbaka
Topp