Dopingtråden

Dopingtråden
Supertramp sa:
Rätt tycker jag att förbundet betalar när det är de som anställt läkaren.

Mja tycker jag. Visserligen har de anställt läkaren som gav krämen till Johaug. Men de har ju inte försett henne med ögonbindel. Hon lär ju ha tjänat ganska mycket pengar på de sponsoravtal hon fått på grund av att Norska skidförbundet satsat på henne. Jag tycker att det känns girigt att kräva att förbundet ska betala när det är hon som gjort bort sig.

Dopingtråden
GoranS sa:
Enligt denna länk http://www.expressen.se/sport/langdskidor/pengakravet-fran-johaugs-advokat/ har TJ-fallet hittills kostat förbundet tre kvarts miljoner medan Sundbyhärvan innebar att de torskade tre miljoner. Hur kan Sundbyfallet ha kostat fyra gånger så mycket? Hade han dyrare eller fler advokater?

Han blev ju fråntagen världscup- och TdS-segrar bl.a., förbundet gick in och ersatte honom för de förlorade prispengarna. TJ har ju inte förlorat några prispengar (annat än de hon potentiellt skulle dragit in under avstängningen).

Sedan kan man ju diskutera hur moraliskt agerat det är av förbundet, men de verkar ju ha för vana att hålla sina dopare under armarna.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Sinalen norska skidförbundet sänder till sina andra elitidrottare och unga:

"Om du åker dit på doping när du blivit bäst i världen ska du veta att vi står bakom dig och lägger hellre pengar på att hålla dina miljoninkomster i rullning än att lägga dessa pengar på att supporta icke dopade ungdomar och framtidshopp. Så var inte orolig om det skulle vara du som råkat dopa dig."

Bra jobbat.

Dopingtråden
ooms sa:
GoranS sa:
Enligt denna länk http://www.expressen.se/sport/langdskidor/pengakravet-fran-johaugs-advokat/ har TJ-fallet hittills kostat förbundet tre kvarts miljoner medan Sundbyhärvan innebar att de torskade tre miljoner. Hur kan Sundbyfallet ha kostat fyra gånger så mycket? Hade han dyrare eller fler advokater?

Han blev ju fråntagen världscup- och TdS-segrar bl.a., förbundet gick in och ersatte honom för de förlorade prispengarna. TJ har ju inte förlorat några prispengar (annat än de hon potentiellt skulle dragit in under avstängningen).

Sedan kan man ju diskutera hur moraliskt agerat det är av förbundet, men de verkar ju ha för vana att hålla sina dopare under armarna.

Ah, prispeningsersättning. Det förklarar förstås det hela. Tack.

Dopingtråden
Känns som att det är läge för denna nu! :-)
2017-03-09-17-23-03-1994734983.jpg

Dopingtråden
geologen sa:
Men för fan. Det kan inte ta mer än nån vecka att gå igenom det som finns. Augusti!??!?!?!?!?!?!?!??!

Det kvittar ju. Frikänd lär hon inte bli och oavsett är denna säsong förbi. Frågan är alltså om hon måste vara borta även nästa säsong eller ej. Oc förutsatt att en förlängd avstängning inte innebär att hon lägger skidorna på hyllan för gott kommer hon behöva träna under perioden oavsett.

Men visst vore der skönt för alla att få det där överstökat.

Dopingtråden
H. sa:
geologen sa:
Men för fan. Det kan inte ta mer än nån vecka att gå igenom det som finns. Augusti!??!?!?!?!?!?!?!??!

Det kvittar ju. Frikänd lär hon inte bli och oavsett är denna säsong förbi. Frågan är alltså om hon måste vara borta även nästa säsong eller ej. Oc förutsatt att en förlängd avstängning inte innebär att hon lägger skidorna på hyllan för gott kommer hon behöva träna under perioden oavsett.

Men visst vore der skönt för alla att få det där överstökat.

Man kan såklart spekulera kring hur det påverkar träning/motivation att ha detta hängande över sig under största delen av träningsperioden.

Det har dock inget med sakfrågan att göra - jag tycker fortfarande det är viktigt att detta med målvaktsläkare prövas av CAS.

Dopingtråden
ohellstrom sa:
Paul Kimmage är inte en vanlig sketen konspirationsteoretiker. Cyniker, ja, men det är ganska sunt.

https://cyclingtips.com/2017/03/interview-paul-kimmage-team-skys-charade-exposed/

In recent days it has also emerged that former Team Sky doctor Richard Freeman was blocked by another team medic, Alan Farrell, in trying to obtain a fourth TUE for Wiggins, and that a box of testosterone patches was sent to him at team headquarters in Manchester in what has been called a mistaken delivery.

Traditt me felläveranser

Kör Nordea i England?

Dopingtråden
Dopingtråden
Vore inte dumt om man skrotade alla nationella antidopingorganisationer, och enbart hade ett internationellt, som skötte allt. Tester, analyser, utredningar och straffutdömningar. Naturligtvis med minst lika mycket personal och resurser. Troligtvis skulle samma pengar ge ännu fler tester och bättre analyser eftersom man slipper en hel del "overhead" för massvis nationers egna organisationer.

Processen från positivt test till slutgiltigt domslut skulle också bli mycket kortare. Jag föreställer mig 1-2 månader för hela processen.

Dopingtråden
Som jag tolkar http://www.tas-cas.org/en/general-information/frequently-asked-questions.html#c196 är det som TJ nu utsett en "arbitrator". De översättningar jag får upp när jag slår på det ordet är medlare, skiljedomare och förlikningsman.

I länken sägs bland annat:

How are the arbitrators chosen?

Generally speaking, the arbitration is submitted to a panel of three arbitrators.

Under the ordinary procedure, each party chooses one arbitrator from the CAS list, then the two designated arbitrators agree on who will be the president of the panel. Failing such agreement, the President of the Ordinary Arbitration Division makes this selection instead of the two arbitrators.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Jag tror att det är en advokat hon får välja.

Dina one-liners blir ganska töntiga när du har så fel!

Varje sida väljer varsin domare, dessa två domare utser sen den tredje. Vill jag minnas när jag läste om detta med cas när det blev aktuellt i TJ fallet.

Dopingtråden
Johaugs läkare friad

Therese Johaugs norska landslagsläkare
Fredrik Bendiksen frias av Antidoping
Norges Påtalsnämnd.

Klart läkaren som skriver ut dopningsmedel inte har gjort något fel.

Dopingtråden
GoranS sa:
Går ju väldigt fint ihop med att TJ:s försvar huvudsakligen går ut på att läkaren har det fulla ansvaret och att hon inte gjort något fel.
Från Expressen "Fredrik Bendiksen har gjort ett fel, men dopingreglerna och Wadas antidopingkod behandlar inte oaktsamhet när det kommer till teamet runt den aktiva".
Känns som läkare och tränare ofta kommer undan utan straff, trots att de har tilldelat preparat som de aktiva ej kan vägra enligt avtal. Enligt den historia som dragits i rätten ville TJ avbryta lägret pga av sitt blödande munsår, men uppmanats av läkaren att stanna då han skulle fixa en läkande salva. Lärdomen är att de aktiva aldrig skall tro på förbundets anlitade personal. De har befogenheter, men saknar ansvar.

Dopingtråden
ejma sa:
GoranS sa:
Går ju väldigt fint ihop med att TJ:s försvar huvudsakligen går ut på att läkaren har det fulla ansvaret och att hon inte gjort något fel.
Från Expressen "Fredrik Bendiksen har gjort ett fel, men dopingreglerna och Wadas antidopingkod behandlar inte oaktsamhet när det kommer till teamet runt den aktiva".
Känns som läkare och tränare ofta kommer undan utan straff, trots att de har tilldelat preparat som de aktiva ej kan vägra enligt avtal. Enligt den historia som dragits i rätten ville TJ avbryta lägret pga av sitt blödande munsår, men uppmanats av läkaren att stanna då han skulle fixa en läkande salva. Lärdomen är att de aktiva aldrig skall tro på förbundets anlitade personal. De har befogenheter, men saknar ansvar.

Fast det där avtalet som säger att de ska följa läkarnas råd kan ju rimligen inte ha någon påverkan i detta fall. WADAs reglemente måste ju övertrumfa det.

Dopingtråden
Skulle hon äta hundskit om tränaren eller läkaren sa det?

Lite jävla självbevarelsedrift måste man ha.

Men bölar man som en 10 åring kanske inte det är lätt.

Tillbaka
Topp