Dopingtråden

Dopingtråden
Fantastiskt att inte hunnit fatta att man ska vara lite försiktigt med att trycka i sig meldonium. Var ju ett bra tag sen det förbjöds och det var ju inte direkt få nyheter kring det när förbudet kom.

Dopingtråden
Vad gör Meldonium egentligen? Vad jag har läst så ska det inte ge någon fördel direkt. Curlingjeppen måste vara helt tappad. Torska för doping på OS..

Dopingtråden
marr sa:
Vernersson sa:
Och i Norge bölas det fortfarande över att Johaug var utestängd från OS.
Jävla stolpskott!
https://www.svt.se/sport/pyeongchang-2018/norska-langdchefen-det-ar-en-skam

Det är helt sjukt hur de kan rättfärdiga sin egen doping. Värre än ryssarna,de håller åtminstone käften.
Sinnesjukt, det fanns till och med en dopingsymbo på tuben, utan förpackning, hon ska vara glad att hon inte fick maxstraff.
Jag tycker inte hon borde fått något avdrag från max alls, hon kan inte ha missat symbolen på tuben, alltså är hon helt ansvarig. Men men.

Vem tror på att hon inte såg symbolen, som är tydlig, på tuben? Någon? Värsta lögnen ever, vad som är sant får vi nog aldrig veta.

Dopingtråden
Med tanke på att en del ryssar är avstängda for life, för att de eventuellt var dopade. Så är det ganska sjukt att Norge ens har mage att klaga.

Dopingtråden
bigmollo sa:
Vad gör Meldonium egentligen? Vad jag har läst så ska det inte ge någon fördel direkt. Curlingjeppen måste vara helt tappad. Torska för doping på OS..
Bättre att han hålla på med någon amerikansk idrott istället.
Där är det inte listat som doping (vilket väldigt få saker är om man snackar basket, (amerikansk-) fotboll eller baseball).

Dopingtråden
Henrik_E sa:
bigmollo sa:
Den ökar blodflödet genom hjärtat och gör att mer syre transporteras till musklerna.
Det spekuleras åtminstone åt det hållet. Klent bevisat om det verkligen har någon mätbar prestationshöjande effekt, men du kanske i detta fall har någon uppbackning för dina påståenden? Förbjudet är det åtminstone.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27015859
http://bjsm.bmj.com/content/51/1/22.full

Dopingtråden
bigmollo sa:

Och vilken nytta gör den för en CURLINGSPELARE!

Att det var en rysk bobtjej som dopade sig kan man väl förstå, där behöver man lite tryck i låren när man ska starta. Visserligen känns det rätt puckat att som ryss dopa sig i ett os där de knappt får vara med pga av doping....

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
bigmollo sa:

Och vilken nytta gör den för en CURLINGSPELARE!

Att det var en rysk bobtjej som dopade sig kan man väl förstå, där behöver man lite tryck i låren när man ska starta. Visserligen känns det rätt puckat att som ryss dopa sig i ett os där de knappt får vara med pga av doping....

En polare berättade om när det börjades med dopingtester i bangolf...

Dopingtråden
Från årsskiftet tas dispenskravet på den dopningsklassade astmamedicinen Symbicort bort.
En av de som använt medicinen är Marit Björgen. I en intervju med Jonas Karlsson i februari berättade hon för första gången att hon använder Symbicort.
-Utan det skulle min kapacitet minska och troligen skulle jag inte vara bäst i världen, sa hon då.
-Men mitt samvete är rent. Andra får spekulera.
Uttalandet fick stor uppmärksamhet och hon anklagades för dopning av konkurrenten Justyna Kowalzcyk.
-Jag laddar i skidspåren, hon på apoteket, har polskan sagt.

Karlsson positiv
Nyheten att dispenskravet på medlet nu tas bort från årsskiftet glädjer SVT Sports krönikor Jonas Karlsson.
-Det är skönt för skidåkarna att de slipper ta den diskussionen, säger. Det har ju sett konstigt ut att världens bästa skidåkare tar ett dopningsklassat medel, säger han.

"Har tyckt synd om henne"
Han tycker att det är synd att Marit Björgen har kritiserats så hårt för att hon använder medicinen.
-Hennes resultat har svärtats ner av det här pratet och jag har tyckt synd om henne, berättar Jonas Karlsson.

Stina Banck

Publicerad: 27 sep 2011 - 00.24
Uppdaterad: 30 okt 2012 - 20.42

Dopingtråden
RockyM sa:
Nyheten att dispenskravet på medlet nu tas bort från årsskiftet glädjer SVT Sports krönikor Jonas Karlsson.
-Det är skönt för skidåkarna att de slipper ta den diskussionen, säger. Det har ju sett konstigt ut att världens bästa skidåkare tar ett dopningsklassat medel, säger han.

LOL.

Jag tycker de ska ta bort dopningsklassningen på EPO. Det har ju sett konstigt ut att världens bästa cyklister tar ett dopningsklassat medel.

Dopingtråden
DT sa:
RockyM sa:

LOL.

Jag tycker de ska ta bort dopningsklassningen på EPO. Det har ju sett konstigt ut att världens bästa cyklister tar ett dopningsklassat medel.

Jag håller med. Utan EPO hade de inte varit bäst i världen. Då måste det ju vara ok att de tar EPO. Släpp alla droger fria och stäng av Ryssland!

Dopingtråden
Stervelo sa:
Vem tror på att hon inte såg symbolen, som är tydlig, på tuben? Någon? Värsta lögnen ever, vad som är sant får vi nog aldrig veta.
Om hon tar medalj vid VM i Seefeld beror det på att hon har hittat något nytt dopingmedel som ersatt hudkrämen?
Spännande fortsättning följer.

Dopingtråden
Alla i Norge håller lyckligtvis inte med Löfshus. https://www.vg.no/sport/langrenn/i/0EompE/skammelig-av-loefshus

Att Löfsbuset attackerar FIS för att de överklagade domen till CAS när CAS sedan faktiskt ändrade domen säger mig att han inte respekterar det regelverk som finns kring hanterandet av dopningsärenden utan menar att FIS ska hålla norska skidåkare om ryggen. Har en kraftig känsla att han inte skulle vara lika negativt inställd till om FIS överklagade ett mesigt straff utdömt mot en rysk skidåkare av deras nationella antidopningsbyrå.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Med en chef med den inställningen till doping är det kanske inte så förvånande att Norge har haft två dopingavstängningar på senaste tiden. Är Norge tvåa efter Ryssland i längdsporten?

Kan man tro att det finns ett stort mörkertal bland Norska åkare som hålls om ryggen av en dopingliberal chef?

Dopingtråden
ejma sa:
Stervelo sa:
Om hon tar medalj vid VM i Seefeld beror det på att hon har hittat något nytt dopingmedel som ersatt hudkrämen?
Spännande fortsättning följer.
Skulle bli oerhört förvånad om hon inte tar medalj(er) i Seefeld, givet att hon inte åker på sjukdom eller skada som hindrar start.

Dopingtråden
H. sa:
Med en chef med den inställningen till doping är det kanske inte så förvånande att Norge har haft två dopingavstängningar på senaste tiden. Är Norge tvåa efter Ryssland i längdsporten?

Kan man tro att det finns ett stort mörkertal bland Norska åkare som hålls om ryggen av en dopingliberal chef?

Det är väl klart att det gör.

Dopingtråden
Det roliga är att så många klagar på att Norge tar astmamediciner. Det som samma personer dock verkar helt förneka är att svenskarna tar exakt samma.......

Norge har typiskt 5-10 (ibland 20ggr) fler deltagare på alla sina nationella tävlingar i längdskidåkning. Att Norges befolkning, merparten av dem, bor där det alltid är bra vinterförhållanden.

Man kan tycka vad man vill om deras sätt att dosera astmamedicinen, men det förtar inte båda de största anledningarna till varför Norge dominerar i längd.

Dopingtråden
JonasH72 sa:
Det roliga är att så många klagar på att Norge tar astmamediciner. Det som samma personer dock verkar helt förneka är att svenskarna tar exakt samma.......

Norge har typiskt 5-10 (ibland 20ggr) fler deltagare på alla sina nationella tävlingar i längdskidåkning. Att Norges befolkning, merparten av dem, bor där det alltid är bra vinterförhållanden.

Man kan tycka vad man vill om deras sätt att dosera astmamedicinen, men det förtar inte båda de största anledningarna till varför Norge dominerar i längd.

Antar att du vet att Jouhag är avstängd för anabola va?

Dopingtråden
marr sa:
JonasH72 sa:

Ja. Så det är säkert så att när Norge har 150 deltagare på sin NM i 5mil så beror det på att de har byggt upp så många med läppsalva att palla den. Medans i Sverige så kör snorungarna utan nån ambition framför TV spelen med Lypsyl, och det är ju klart sämre..

Dopingtråden
JonasH72 sa:
marr sa:
JonasH72 sa:

Ja. Så det är säkert så att när Norge har 150 deltagare på sin NM i 5mil så beror det på att de har byggt upp så många med läppsalva att palla den. Medans i Sverige så kör snorungarna utan nån ambition framför TV spelen med Lypsyl, och det är ju klart sämre..

Med tanke på hur chefen uttalar sig om doping och avstängningar i Norge så hade jag inte blivit förvånad.

Dopingtråden
JonasH72 sa:

Nu förefaller ju norrmännen varit ganska aggressiva i sin användning av preparat, t.o.m. så aggressiva att en av deras största stjärnor, MJS, åkte dit i ett dopningsprov. I kombination med reaktionerna från ledningshåll i det ärendet och, nu senast, Löfsbusets uttalande om Johaugfallet tycker jag att de verkar ha en ganska slapp inställning i frågan. Detta sagt utan att på något sätt uttala mig om svenskarnas bruk av medikamenter.

Dopingtråden
GoranS sa:
JonasH72 sa:

Nu förefaller ju norrmännen varit ganska aggressiva i sin användning av preparat, t.o.m. så aggressiva att en av deras största stjärnor, MJS, åkte dit i ett dopningsprov. I kombination med reaktionerna från ledningshåll i det ärendet och, nu senast, Löfsbusets uttalande om Johaugfallet tycker jag att de verkar ha en ganska slapp inställning i frågan. Detta sagt utan att på något sätt uttala mig om svenskarnas bruk av medikamenter.
De Svenska herrarna verkar va dåligt dopade!

Dopingtråden
Att Norge har ju inte skött doping sakerna spesiellt bra håller nog de flesta med om. Verkar inte som de riktigt har förstått vad det handlar om. Löfshus senaste uttalande är ju helt obegripligt.

Jag håller dock med Jonas om att det är konstigt att så många kritiserar Norge för ett medisin bruk som är vanlig i Sverige och andra länder. Jag vet inte helt vilka svenskar och andra som tar astma medisin men är rätt säker på att Johan Olsson, Hellner och Cologna har astma.

Att norge är så pass bra har sina förklaringar som Jonas tar upp.

Dopingtråden
RockyM sa:
Hur kan en befolkning på 5.3 miljoner ta flest medaljer?

Det underlättar att de håller på med sporter som backhoppning, nordisk kombination och skridsko.

Norge är duktiga och det beror nog på bra förhold och en stor satsning.

Om man jämför med Sverige så är det nog fler norrmän som har bra förhold för vintersport än svenskar och det finns folk som håller på med sporter som väl nestan är helt utdöda i Sverige.

Dopingtråden
görveln sa:
Att Norge har ju inte skött doping sakerna spesiellt bra håller nog de flesta med om. Verkar inte som de riktigt har förstått vad det handlar om. Löfshus senaste uttalande är ju helt obegripligt.

Jag håller dock med Jonas om att det är konstigt att så många kritiserar Norge för ett medisin bruk som är vanlig i Sverige och andra länder. Jag vet inte helt vilka svenskar och andra som tar astma medisin men är rätt säker på att Johan Olsson, Hellner och Cologna har astma.

Att norge är så pass bra har sina förklaringar som Jonas tar upp.
Om man ska tro Pliggen så doserar svenskarna inte upp mot gränsvärdena medan norrmännen, bevisligen, inte haft några hämningar mot att dosera även rejält över gränsvärdena. Sen kan jag tycka att man per automatik inte behöver anses försvara svenskarnas bruk bara för att man kritiserar norrmännens bruk.

Dopingtråden
Nu har de stora doserna bevisligen används på en utövare och användandet med nebuloser gör att man iallafall är osäker på hur stor dosen egentligen var. Nu försvarar jag inte Sunby och norrmännen i det fallet. Jag tycker att han borde fått ett klart hårdare straff.

Angående det sista så är det rätt ofta folk kommer med kommentarer som verkar tyda på att de inte förstår att astma är vanligt bland idrottare i alla länder. Varför ta upp Björgens astma medisin bruk och påpeka att det är en fördel för henne utan att det verkar som att de tänkt på att Olson eller Cologna antagligen inte heller hade vunnit något utan sin astma medisin.

Dopingtråden
att 150 åkare kör 5 milen i norge är ganska fjuttigt mot 60 000 som kör vasan.
Troligtvis därför en Finne vann 5 milen.??

Att Tyskland som kom 2a i OS 2018 har 83 miljoner invånare mot 5.3 i norge. (Var inte Tyskarna 123 på NordiskK)

Så frågan kvarstår hur kan 5.3 miljoner ta så många medaljer

Tillbaka
Topp