Dopingtråden

Dopingtråden
Hur kan den här låånga tråden fortfarande ha liv? En gång var jag som er, missunsam och butter. Har jag kommit på, så här på äldre dar, att ingen dopar. Finns inga incitament för att dopa. Går inte att slå dopingjägarna. Speciellt sant är allt detta om man kommer ifrån ett äääärligt land, som säg Sverige.

Dopingtråden
Distanscykling sa:
Hur kan den här låånga tråden fortfarande ha liv? En gång var jag som er, missunsam och butter. Har jag kommit på, så här på äldre dar, att ingen dopar. Finns inga incitament för att dopa. Går inte att slå dopingjägarna. Speciellt sant är allt detta om man kommer ifrån ett äääärligt land, som säg Sverige.

Eller Norge, dom kan ju inte hjälpa att dom är hostiga och har torra läppar!

Dopingtråden
Inget nytt under solen:

The history of doping is almost as long as the history of sport. Early efforts were often ham-fisted, such as the American marathon runner Thomas Hicks who was given a cocktail of brandy, egg whites and strychnine (AKA rat poison) at the 1904 Olympics. Admirably, Hicks won, though wildly hallucinating, he needed to be carried across the line.

(min fetstilsmarkering)
https://www.theguardian.com/sport/2019/mar/03/geir-helgemo-bridge-doping-no-sport-free-cheating

Dopingtråden
DT sa:

Min nederlands är ngt bristfällig. Men jag minns hur "förvånad" jag var när Cobo pinnade upp för Angliru med hjälmen på sne (OBS extrem ironi på förvåningen). Så uppenbart dopad man kan vara utan att åka fast (så hans conscience is clean såklart). Före den vinsten hade Cobo varit deprimerad och funderat på att sluta, inga resultat att tala om. Och efter detta så pensionerade han sig väl?

Dopingtråden
zodah sa:
DT sa:

Min nederlands är ngt bristfällig. Men jag minns hur "förvånad" jag var när Cobo pinnade upp för Angliru med hjälmen på sne (OBS extrem ironi på förvåningen). Så uppenbart dopad man kan vara utan att åka fast (så hans conscience is clean såklart). Före den vinsten hade Cobo varit deprimerad och funderat på att sluta, inga resultat att tala om. Och efter detta så pensionerade han sig väl?

Han höll visst på till 2014 i lite mindre lag innan han började med långdistanslöpning istället.
Det jag inte riktigt fattar är hur det kan ta så länge att bedöma ett blod-pass, blir ju lite tramsigt när de byter vinnare 8 år efter målgång.

Dopingtråden
Dopingtråden
NLC sa:
zodah sa:
Stumpy sa:
zodah sa:
Min nederlands är ngt bristfällig.
Sidan finns ju även översatt om det underlättar.

Tack, listade ut det efter lite funderingar. Så efter 8 år blir Cobo av med vinsten i Vueltan 2011. Bedrövligt hanterat.

Från hästens mun - https://www.uci.org/inside-uci/press-releases/uci-statement-on-juan-josé-cobo-acebo

Arsenik var populärt för hästar...och skidåkare.

Dopingtråden
Lite halvspännande med de ekonomiska implikationerna av sådana fall. Kommer Cobo bli återbetaningsskyldig till ASO? Kommer Froom och övriga på pallen få kvittera ut höjda vinstpengar? Troligtvis hade han bonusklausul baserad på resultaten, gentemot ett numer nedlagt lag, hur funkar det?

Dopingtråden
lundatok sa:
Hur kom det upp, återtestar de gammalt blod med nya metoder?

Nä, med Cobo var det ju via "biologiska passet" som man analyserat klart perioden runt 2009-2011 och kommit på att det nog inte var rätt och riktigt. Till skillnad från 2008 när han körde för samma stall som Riccardo Ricco (Saunier Duval) som blev utkastat från Touren...

Dopingtråden
Internet är verkligen en helt outtömlig källa av knäppgökar.

Bilagor

• 3D5F6525-2FDE-42E0-86EE-702E5787619E.jpeg
    3D5F6525-2FDE-42E0-86EE-702E5787619E.jpeg
    92.7 KB · Besök: 252
Dopingtråden
Ingen är nog förvånad över att typ top 50 dopar sig inom cykling.

Men det intressanta är hur dom kommer undan. Armstrong berättade ju hur de smugglade bloddoping i drickflaskor och allt möjligt och sedan spruta in det just före tävling. Sedan samma sak igen direkt efter men då för att spruta in nåt som sänkte vita blodkroppar.

Och alla som säger det inte är fusk eftersom alla gör det, så är det ju inte. Många gör det men inte alla. Och det är dom det är orättvist emot. Det är också så att en sån som Armstrong med miljoner på banken ofäch feta sponsorer kan anlita de bästa för att dopa sig bättre än de som inte har råd. Det blir nästan en materialfråga där den med mest pengar har fördel.

Dopingtråden
Sen känns det också orimligt att tro att alla reagerar likadant på dopning. Typiskt är det ju läkemedel det handlar om och det räcker ju med att t.ex. läsa biverkningslistorna för att inse att så inte är fallet.

Dopingtråden
Å andra sidan är det ju orättvist redan fr början; vilka gener man har, hur kroppen svarar på träning, etc. Ibland tänker jag, "wtf, släpp dopingen fri". Det är ändå bara en mtrl-fråga som så mycket annat, och rättvist är det ju ändå inte fr början. Låt den som är "bäst" på alla fronter vinna!
Men visst, nånstans måste gränsen dras, och att mixtra med kroppen är nog ett bra ställe att dra den.

Dopingtråden
Jokss90 sa:
Ingen är nog förvånad över att typ top 50 dopar sig inom cykling.

Men det intressanta är hur dom kommer undan. Armstrong berättade ju hur de smugglade bloddoping i drickflaskor och allt möjligt och sedan spruta in det just före tävling. Sedan samma sak igen direkt efter men då för att spruta in nåt som sänkte vita blodkroppar....

Röda, inte vita.

Dopingtråden
ooms sa:
Å andra sidan är det ju orättvist redan fr början; vilka gener man har, hur kroppen svarar på träning, etc. Ibland tänker jag, "wtf, släpp dopingen fri". Det är ändå bara en mtrl-fråga som så mycket annat, och rättvist är det ju ändå inte fr början. Låt den som är "bäst" på alla fronter vinna!
Men visst, nånstans måste gränsen dras, och att mixtra med kroppen är nog ett bra ställe att dra den.
Klart elitidrott inte är rättvist i betydelsen att alla människor har lika möjligheter att vinna. Torbjörn Tännsjö brukar ju, i mitt tycke på oerhört oklara och tveksamma grunder, hävda att släppte man bara dopningen fri skulle det bli rättvist genom att alla skulle kunna korrigera för sina fysiska/genetiska ”defekter” och det skulle bli en ren (!) kamp mellan deltagarnas psyken.

Personligen har jag inga större illusioner av en ren elitidrott. Lönar sig dopning och det finns en chans att komma undan med det kommer det alltid att finnas de som tar ”chansen”. Däremot tror jag inte att det skulle bli ett dyft bättre med fri användning av vilka läkemedel och preparat som helst och i vilka doser som helst. Känns som det lätt skulle kunna utvecklas till chicken-race med döden.

Dopingtråden
Det är rätt svårt att få en dopingfri idrott så länge regelverket tolkas olika av de olika specialförbunden. Dags att låta WADA sköta kontroller, straffutmätning och regeltolkning. CAS sköter överklagande och specialförbunden betalar testverksamheten.

Dopingtråden
Å andra sidan så intogs ju diverse inte direkt hälsosamma preparat för att förbättra prestationsförmågan, så bara talang var det nog inte som gällde. Åtminstone så länge man inte tycker det är en talang att kunna trycka i sig stryknin eller arsenik.

Dopingtråden
jonas-ni sa:
NLC sa:
I början av förra seklet ansågs det ofint att träna för man skulle vinna på talang.

Också känt som det brittiska amatöridrottaridealet. Var man riktigt fin så lät man ju respektive betjänt vara den som utförde det faktiska tävlandet.
Britterna kan verkligen det där med märkliga sociala ideal. Även om just det är ganska sympatiskt på något sätt

Tillbaka
Topp