Dopingtråden

Dopingtråden
Stämmer med 7 W/kg som han säger.

Kan ju jämföras med det här hävdade värdet på 7,4 W/kg under 13 min för Vingegaard i slutet på tempoloppet där han "avgjorde" touren i fjol. Sen finns förstås säkert en osäkerhet kring exakt vikt mm.
Det sägs ju att dom sista årens prestandahöjning beror mkt på att man generellt ökat mängden coolisar, vi får väl bedöma det bättre när vi kollar i backspegeln om 10-20 år......

Dopingtråden
Ett dopad monster men alltså 500W under 30 min, sjukt på riktigt.
Framförallt om man tänker sig att han vägde ca 70kg ?
Stämmer med 7 W/kg som han säger.

Kan ju jämföras med det här hävdade värdet på 7,4 W/kg under 13 min för Vingegaard i slutet på tempoloppet där han "avgjorde" touren i fjol. Sen finns förstås säkert en osäkerhet kring exakt vikt mm.

Fast detta var på den tiden innan effektmätare blev "common practice" - även så hos proffsen, rimligen räknades (relativ) effekt ut baklänges genom VAM härlett från en viss Dr Ferrari - https://en.wikipedia.org/wiki/VAM_(bicycling) och sen multiplicerades med lämplig vikt

Om man litar på siffrorna från https://www.ultimatefrance.com/road-cycling/south-france/col-de-la-madone, 920 hm, 7% average, så ger Lance 30 minuter ett VAM på 1840 och Ferraris formel W/kg på 6.8 vilket i sin tur betyder att han skulle ha vägt 73.5 kg för 500 W i snitt. Och 477 W om han "bara" vägde 70 kg.

500 W låter lite i mina öron som "500 negativa tester" - ett absolut tal, tagen ur luften om än i rätt härad.

Dopingtråden
Jo, 500 watt är ju en misstänkt "snygg" siffra. Sen finns ju felkällor som ytterligare försvårar såsom t.ex. vind. Går ju i alla fall i övre delen in i en dal upp mot passet och om det gjordes på em kanske varm luft som drar upp i dalen kan ha gett viss medvind. Om det istället var på morgonen kan det kanske ha gett lite motvind. Och sen kan det ju helt enkelt blåsa. I alla fall övre delen är vad jag minns delvis rätt exponerad.

Dopingtråden
Och alla vet ju att om det inte finns på Strava så finns det inte, 31:30, 30:45 eller 30 blankt är ändå rätt många procents felmarginal det med

Dopingtråden
Om cancern är en lögn, vilket ju låter rätt sannolikt, torde det vara en kandidat vad det gäller mest osmakliga försök att bortförklara ett positivt dopningsprov.

Dopingtråden
På temat ”om man ska göra det så ska man göra det ordentligt ”.

Dopingtråden
På temat ”om man ska göra det så ska man göra det ordentligt ”.

Funkar det inte första gången får man öka dosen och testa igen...

Dopingtråden
Påminner mig om det här dravlet.
1716888080447.png

Dopingtråden
Dopingtråden
Ah, tidigare dömd för dopning (oskyldig såklart) och sen vägrat lämna urinprov och fått livvakten att slå sönder urinprover. Jag kan inte se något annat än att han är oskyldig.
Tänkte samma sak. Han har bara haft en osedvanlig otur... Varför reflektera över sina handlingar, när man blivit pappa?

"Den största förändringen är att jag har bildat familj, säger han.
– De här fyra åren har satt färg till mitt liv."

Dopingtråden
Kenya har börjat testa sina långdistanslöpare. 26 avstängda bara i juni, över 100 totalt. Är någon förvånad?
Är det inte märkligt att cyklister som torskar för doping oftast fastnar i tullen eller i polisrazzior. Kan det vara så att dom vet hur man skall dopa sig utan att åka fast i tester? ?

Dopingtråden
Kenya har börjat testa sina långdistanslöpare. 26 avstängda bara i juni, över 100 totalt. Är någon förvånad?

Är det inte märkligt att cyklister som torskar för doping oftast fastnar i tullen eller i polisrazzior. Kan det vara så att dom vet hur man skall dopa sig utan att åka fast i tester? ?
Vet inte om det är en missuppfattning, men jag har fått intrycket att kenyanska löpare oftare binds upp till team med europeiska kopplingar medan etiopiska löpare mer är kopplade till "statsstyrda" grupper. Misstänker att förekomsten av dopning bland aktiva från de två länderna är likartad.

Dopingtråden
Vet inte om det är en missuppfattning, men jag har fått intrycket att kenyanska löpare oftare binds upp till team med europeiska kopplingar medan etiopiska löpare mer är kopplade till "statsstyrda" grupper. Misstänker att förekomsten av dopning bland aktiva från de två länderna är likartad.
Ja, det är nog privat organiserat i Kenya. Utländska agenter med team av löpare, fixar tränare och dopingdoktorer.

Dopingtråden
Lance Armstrong 6.6W/kg uppför Alpe d'Huez
However, people will draw their own conclusions. I am of the opinion, like Prof Aldo Sassi, that a value above 6.2 W/kg is indicative of doping. And in the coming weeks, I will post more on this, including graphs that hopefully illustrate this point even more clearly. But, as always, there is likely to be debate.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Vad är det som cyklister tar oftast? Är det fortfarande EPO? Eller steroider? Blodtransfusion med mer syrerikt blod? Fattar inte hur doping ska öka ens w/kg utan att man gör benen starkare, men man ska ju också ORKA hålla det en längre tid. Måste vara en riktig cocktail ?

Dopingtråden
Vad är det som cyklister tar oftast? Är det fortfarande EPO? Eller steroider? Blodtransfusion med mer syrerikt blod? Fattar inte hur doping ska öka ens w/kg utan att man gör benen starkare, men man ska ju också ORKA hålla det en längre tid. Måste vara en riktig cocktail ?
Om benstyrkan inte är en begränsande faktor för den effekt per kroppsvikt du klarar att generera behöver du förstås inte öka benstyrkan för att effekt per kroppsvikt.

Min gissning är att det typiskt är syreupptaget som begränsar för dessa cyklister, inte benstyrka.

Dopingtråden
Det är en gammal artikel, men går igenom ganska bra

Dopingtråden
Dopingtråden
När Roberto Heras, den eleganta spanjoren, torskade slutade jag bry mig. Eller visst, året därpå satt jag och hoppade upp och ner i soffan när Floyd Landis körde in det han tappat dagen före. Något gnagde kanske lite i bakhuvudet (US Postal var verkligen en plantskola?), men vilken otrolig körning. Sen blev det som vanligt. Då slutade jag bry mig.

Nu försöker jag inte förstöra partyt för er som följer ProTour nuförtiden. Dagens klassåkare och otroliga prestationer beror förstås på överlägsna gener och att någon får i sig 122g kolhydrat/timme. Vill bara stoltsera med min cynism. ;-)

Tillbaka
Topp