[Dopning] Nu är det kokta fläsket stekt för Armstrong!

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
algol skrev:
-------------------------------------------------------
> Risken finns ju att alternativet är att ingen
> pratar, ingen åker dit, och ingen straffas.

Hur resonerar du nu? UCIs flaggskepp och stora donator Lance Armstrong åker till slut fast (ihop med många fler). Fler har börjat prata och nu säger du att amnesti behövs så folk vågar prata?

Med amnesti kommer mutade UCI-tjänstemän, Lance Armstrong mfl gå helt fria trots att dom har förstört cykelsporten helt och hållet för en extremt lång tid framöver. Vi vet att dom har gjort detta, det är bevisat. Men dom skall gå fria för att .. Vad?

Precis som grump säger så funkar det inte "men vafan, alla gjorde ju det så vi skiter i det denna gången också". Det sänder inte ut signalerna "dopar ni så förlorar ni allt", bara "dopar ni er så kanske det blir lite jobbigt ett tag"..

Som algol säger brukar ju amnestier fungera. I Sverige har vi haft vapenamnesti i flera omgångar då man har kunnat lämna in handeldvapen utan risk för repressalier. Då har man uppenbarligen värderat nyttan (fler vapen ur cirkulation) mer än nackdelarna.

Jag säger inte att amnestier nödvändigtvis är något bra, men man måste väga fördelarna mot nackdelarna för att avgöra det. Vill man till varje pris straffa så många som möjligt (vettigt i fallet Argentina? Där är det ett nationellt trauma som måste bearbetas) så är amnesti en dålig väg att gå. Vill man däremot komma närmare ett annat mål (som i fallet med vapenamnestier) så kan det vara en framkomlig väg.

mzi skrev:
> Jag säger inte att amnestier nödvändigtvis är
> något bra, men man måste väga fördelarna mot
> nackdelarna för att avgöra det. Vill man till
> varje pris straffa så många som möjligt
> (vettigt i fallet Argentina? Där är det ett
> nationellt trauma som måste bearbetas) så är
> amnesti en dålig väg att gå. Vill man däremot
> komma närmare ett annat mål (som i fallet med
> vapenamnestier) så kan det vara en framkomlig
> väg.

Vapenamnesti betyder inte att man får lämna in vapen man dödat folk med utan att bli anklagad för mord.

Jag tror inte speciellt många cyklister hade kommit och lämnat in sitt EPO för att det är epo-amnesti en vecka eller två.

Straffet är väl inte så svårt att ta för den som hunnit sluta tävla. Det värsta är om mamma får reda på att man fuskat. Det kringgår man inte med en amnesti.

mzi skrev:
> Jag förstår inte kopplingen alls. UCI har inte
> juristiktion över brottmål.

app app app, brottsmål heter det i den här tråden.

underscore skrev:
> algol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Risken finns ju att alternativet är att ingen
> > pratar, ingen åker dit, och ingen straffas.
>
> Hur resonerar du nu? UCIs flaggskepp och stora
> donator Lance Armstrong åker till slut fast (ihop
> med många fler). Fler har börjat prata och nu
> säger du att amnesti behövs så folk vågar
> prata?
>
> Med amnesti kommer mutade UCI-tjänstemän, Lance
> Armstrong mfl gå helt fria trots att dom har
> förstört cykelsporten helt och hållet för en
> extremt lång tid framöver. Vi vet att dom har
> gjort detta, det är bevisat. Men dom skall gå
> fria för att .. Vad?
>
> Precis som grump säger så funkar det inte "men
> vafan, alla gjorde ju det så vi skiter i det
> denna gången också". Det sänder inte ut
> signalerna "dopar ni så förlorar ni allt", bara
> "dopar ni er så kanske det blir lite jobbigt ett
> tag"..

Jag vet inte om detaljerna för eventuell amnesti är presenterade men jag inbillar mig att det skulle kunna handla om att folk som självmant erkänner och berättar vad de vet ska kunna göra det utan att straffas. Inte att de som nekar trots bevisning eller möjligen erkänner när de inser att bevisen mot dem är överväldigande ska undgå straff. Med de förutsättningarna tycker jag det kan vara ok.

algol skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > algol skrev:
> >
>
> > -----
> > > Risken finns ju att alternativet är att
> ingen
> > > pratar, ingen åker dit, och ingen straffas.
> >
> > Hur resonerar du nu? UCIs flaggskepp och stora
> > donator Lance Armstrong åker till slut fast
> (ihop
> > med många fler). Fler har börjat prata och nu
> > säger du att amnesti behövs så folk vågar
> > prata?
> >
> > Med amnesti kommer mutade UCI-tjänstemän,
> Lance
> > Armstrong mfl gå helt fria trots att dom har
> > förstört cykelsporten helt och hållet för
> en
> > extremt lång tid framöver. Vi vet att dom har
> > gjort detta, det är bevisat. Men dom skall gå
> > fria för att .. Vad?
> >
> > Precis som grump säger så funkar det inte
> "men
> > vafan, alla gjorde ju det så vi skiter i det
> > denna gången också". Det sänder inte ut
> > signalerna "dopar ni så förlorar ni allt",
> bara
> > "dopar ni er så kanske det blir lite jobbigt
> ett
> > tag"..
>
>
>
> Jag vet inte om detaljerna för eventuell amnesti
> är presenterade men jag inbillar mig att det
> skulle kunna handla om att folk som självmant
> erkänner och berättar vad de vet ska kunna göra
> det utan att straffas. Inte att de som nekar trots
> bevisning eller möjligen erkänner när de inser
> att bevisen mot dem är överväldigande ska
> undgå straff. Med de förutsättningarna tycker
> jag det kan vara ok.

Så de som erkänner att dom dopat sig skall få behålla sin prispengar och sina titlar? Förstår inte hur ni resonerar öht. Betyder detta att även alla tidigare dopningsavstängda skall få tillbaka sina titlar? Allt annat vore ju absurt.

Mzi: Jämförelsen med vapenamnesti är galen för det är inte brottet att inneha ett vapen som är problemet, utan om man väljer att använda det felaktigt. De som dopat sig råkar inte sitta på lite doping dom inte användt utan dom har medvetet fuskat och förstört en hel sport. Att dom skall helt plötsligt frikännas för att folk äntligen börjar erkänna och får sina straff, det är fan helt horribelt.

Däremot är jag helt för att vi släpper dopingen fri nu, för sporten kan ju uppenbart inte hållas ren. Lika bra att en segrare får förbi segrare. Men då får alla spela efter samma regler. Som det är nu har bara de som haft mest pengar och störst team lyckats klara sig undan genom mutor och manipulering av systemet. Alla som avslöjat dom har åkt dit så det skvätter om det. Nu vill man att de med pengar skall få gå fria trots det är överbevisat att dom fuskat hela tiden.

Kortslutning i logiken. Jämförelsen med vapenamnesti är som sagt helt felaktig. Ingen tror väl att ex Armstrong kan göra en come back idag med eller utan EPO? Således är amnestin verkningslös. Om några skall få amnesti så skulle det vara de som dopat sig nu under sin karriär för att vi skall kunna höja nivån på testerna och få till en ren sport. Detta tror jag dock ingen vill se, framförallt inte UCI för nu är ju ingen dopad längre i deras fina fina sport..

Om denna amnesti, som ingen vet hur den skulle komma att uformas, leder till att man får en ökad inblick och förståelse för hur dopingen varit och är organiserad så är jag med på tåget. Detta skulle kunna användas för att minska dopingen i framtiden. Nu verkar ju också USADA ställa sig possitiva till amnesti, så troligen finns det bra argument. Annars är jag mycket tveksam till amnesti om syftet bara skulle vara att rädda det egna skinnet. Mycket av min skepsis bygger på mitt bristande förtroende för UCI och att jag saknar insikt i vad som egentligen avses med denna amnesti. Uppenbarligen är det ett förslag som har lite av panikstämpel över sig men det kan kanske fungera även om jag idag är mycket, mycket tveksam.

Senast ändrad:
LA kommer ju självklart att göra en pudel och erkänna systematiskt dopande under hela kariären i utbyte mot amnesti.

Turnpike skrev:
> Om denna amnesti, som ingen vet hur den skulle
> komma att uformas, leder till att man får en
> ökad inblick och förståelse för hur dopingen
> varit och är organiserad så är jag med på
> tåget.

Det är väl fruktansvärt uppenbart hur dom dopade sig när det inte fanns tester för EPO eller blodpass mot blodtransfusioner? Dom enda som kunde ge viktig info är ju de som är aktiva och dopar sig idag.

> Nu verkar ju också
> USADA ställa sig possitiva till amnesti

Detta har jag missat. Länk?

Miss Lycka skrev:
> Ja, det gäller att rösta.

Är inte riktigt säker på vad du menar med detta. Att rösta hjälper ju inte då det bara finns en sak att rösta på.

Just nu är ju allt precis som förr. En skenhelig spansk bedragare vann Vueltan för ett team som leds av en dansk bedragare...skitkul!

Men han har ett duktigt PR-maskineri! Alla skämtar om köttet, men ingen har läst hela misstanken. Lite som Mona som köpte toblerone, eller hur det nu var.

underscore skrev:
> Turnpike skrev:
> -----
> > Om denna amnesti, som ingen vet hur den skulle
> > komma att uformas, leder till att man får en
> > ökad inblick och förståelse för hur
> dopingen
> > varit och är organiserad så är jag med på
> > tåget.
>
> Det är väl fruktansvärt uppenbart hur dom
> dopade sig när det inte fanns tester för EPO
> eller blodpass mot blodtransfusioner? Dom enda som
> kunde ge viktig info är ju de som är aktiva och
> dopar sig idag.
>
> > Nu verkar ju också
> > USADA ställa sig possitiva till amnesti
>
> Detta har jag missat. Länk?

Varsågod! här har du länken.
http://www.eurosport.se/cykel/forslag-om-dopningsamnesti_sto3419145/story.shtml

Och observera: vi vet inte ett skit om hur detta kommer att se ut.

underscore skrev:
> Turnpike skrev:
> -----
> > Om denna amnesti, som ingen vet hur den skulle
> > komma att uformas, leder till att man får en
> > ökad inblick och förståelse för hur
> dopingen
> > varit och är organiserad så är jag med på
> > tåget.
>
> Det är väl fruktansvärt uppenbart hur dom
> dopade sig när det inte fanns tester för EPO
> eller blodpass mot blodtransfusioner? Dom enda som
> kunde ge viktig info är ju de som är aktiva och
> dopar sig idag.
>

Tänk ett steg längre. Vi har ingen komplett bild av hur dopingen var organiserad för 10 år sedan. Vi vet inte vilken information som kan leda till framsteg i bekämpningen av doping. Jag pratar här om läkare och kontaktpersoner av skilda slag. Desto tydligare karta över dessa personer ger också möjlighet att eliminera viktiga delar i detta maskineri som fortfarande fungerar och utarbeta metoder för att bekämpa dopingen i en framtid. Du har ingen aning om om det är någon aktiv idag eller i gången tid som har nyckeln till den informationen.

Turnpike skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Turnpike skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om denna amnesti, som ingen vet hur den
> skulle
> > > komma att uformas, leder till att man får en
> > > ökad inblick och förståelse för hur
> > dopingen
> > > varit och är organiserad så är jag med på
> > > tåget.
> >
> > Det är väl fruktansvärt uppenbart hur dom
> > dopade sig när det inte fanns tester för EPO
> > eller blodpass mot blodtransfusioner? Dom enda
> som
> > kunde ge viktig info är ju de som är aktiva
> och
> > dopar sig idag.
> >
>
> Tänk ett steg längre. Vi har ingen komplett bild
> av hur dopingen var organiserad för 10 år sedan.
> Vi vet inte vilken information som kan leda till
> framsteg i bekämpningen av doping. Jag pratar
> här om läkare och kontaktpersoner av skilda
> slag. Desto tydligare karta över dessa personer
> ger också möjlighet att eliminera viktiga delar
> i detta maskineri som fortfarande fungerar och
> utarbeta metoder för att bekämpa dopingen i en
> framtid. Du har ingen aning om om det är någon
> aktiv idag eller i gången tid som har nyckeln
> till den informationen.

Det är häri det blir så fel. Skall man helt plötsligt börja skylla på dom som förser folk med dopingen så kommer man aldrit komma till rätta med problemen. Att USADA/WADA kan tänka sig amnesti låter helt sjukt. Jag antar dom är mer fokuserade på stora fula fiskar som verkat i flera sporter än cykel. Tror inte det kommer hjälpa cykelsporten dock. Folk kommer alltid kunna tillverka/kränga dopingpreparat till de som är villiga att pröjsa för det.

Så även om läkare och labb som sålde tjänster och preparat till Armstrong redan hade åkt fast hade Armstrong lyckats köpa sig till samma saker på annan ort. För att få bort personer som Lance Armstrong krävs det ett hårdare anti doping program med mycket mer övervakning än vad UCI verkar vilja implementera. Eller så släpper man det fritt så kan inte fuskar som Armstrong få så mycket fördel för dom lyckas dopa sig mest utan att komma undan med det pga kontakter och mutor.

Turnpike skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Turnpike skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om denna amnesti, som ingen vet hur den
> skulle
> > > komma att uformas, leder till att man får en
> > > ökad inblick och förståelse för hur
> > dopingen
> > > varit och är organiserad så är jag med på
> > > tåget.
> >
> > Det är väl fruktansvärt uppenbart hur dom
> > dopade sig när det inte fanns tester för EPO
> > eller blodpass mot blodtransfusioner? Dom enda
> som
> > kunde ge viktig info är ju de som är aktiva
> och
> > dopar sig idag.
> >
>
> Tänk ett steg längre. Vi har ingen komplett bild
> av hur dopingen var organiserad för 10 år sedan.
> Vi vet inte vilken information som kan leda till
> framsteg i bekämpningen av doping. Jag pratar
> här om läkare och kontaktpersoner av skilda
> slag. Desto tydligare karta över dessa personer
> ger också möjlighet att eliminera viktiga delar
> i detta maskineri som fortfarande fungerar och
> utarbeta metoder för att bekämpa dopingen i en
> framtid. Du har ingen aning om om det är någon
> aktiv idag eller i gången tid som har nyckeln
> till den informationen.

Vilka är "vi"? Jag är övertygad om att usada och wada vet mycket mer än vad du och jag någonsin kommer få kännedom om. Den här amnestigrejen stinker lika mycket som bjarnes kallingar...

Men herregud vad rosenrasande en del verkar bli av tanken på amnesti.

Jag är inte alls övertygad om att nyttan av den information som man kan få fram är tillräckligt stor för att motivera en amnesti. Men att bara avfärda blotta tanken eftersom man vill att ALLA SKA STRAFFAS OCH FÅ EN SNIGEL PÅ ÖGAT, och om inte alla STRAFFAS lika mycket så är det ORÄTTVIST, verkar lite märkligt.

För det är ju redan så idag att de allra flesta dopare INTE har straffats, för de har inte blivit påkomna. Och incitamenten för en opåkommen dopare att tala ut är ju väldigt små i dagsläget. :-/

Problemen som jag ser med en "amnesti" är bl.a. att dopning inte är en engångsföreteelse utan något som fuskarna gör kontinuerligt, vecka ut & vecka in, år efter år. Om det visar sig att WADAs tester inte kan hitta doparna, varför skulle de som idag gör det träda fram och lägga korten på ordet när de lika gärna kan fortsätta (och kanske t.o.m. öka övertaget mot de rena)?

Dessutom är det inte de enskilda dopningsfallen inom cykelsporten var för sig som är problemet utan den kultur av "performance enhancement" som verkar leva kvar från 60-, 70-, 80- och 90-talen och där med är det inte heller de enskilda cyklisterna som ska jagas av WADA utan ledarna, tränarna och läkarna som gör det möjligt att syssla med skiten. Bloddopning är lite mer avancerat än att peta i sin en karta ryssfemmor, det är bara blåögd att tro att stallen inte har något med det att göra. Jag tror inte på att en amnesti kommer ändra på detta. Men rosenrasande? Nä det tror jag inte jag är. Men jag tror det finns bättre sätt att långsiktigt komma till bukt med problemen än att sopa de gamla synderna under mattan och låta de som syndat köra vidare som stallchefer, sportdirektörer och tränare för nya generationer.

Tror inte heller på idén att släppa dopningen fri (inte ens begränsat till "proffsnivå"), det riskerar döda cykelsportens framtid helt. För vem vill att ens barn börjar med något som innebär att de måste pumpa sig fulla med steroider, testosteron, HGH, EPO mm för de blir tillräckligt bra? Och vilka amatörcyklister/motionärer vill vara del av och identifiera sig med en sport där eliten öppet sysslar med dopning? Det blir inte heller mer rättvist med fri dopning, individer reagerar olika på läkemedel och för vissa svarar kroppen därför bättre på dopningskurer än för andra. Och vem ska ta ansvaret för bieffekterna av legaliserad dopning?

Bra inlägg! Det som är intressant är varför eller varför inte en amnesti är av ondo, inte något flum om att rädda sitt skinn.

Sedan kanske det ska tilläggas att elit- - och kanske ännu mer proffs- - idrott inte är rättvist över huvud taget för något vettigt värde på rättvist. Det är dock ett svagt argument för att tillåta doping. (Men å andra sidan, om doping är så utbrett som vissa tror så är ju enda skillnaden att föräldrarna gör informerade beslut istället för som nu då de inte tror att ens unge håller på med sådant.)

red: stavfel

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> De som är mest förbannade är alla motionärer
> som har blivit bestulna på sina proffskarriärer.

Du är för rolig du. Kram på dig!

Man behöver inte vara ett geni för att förstå vad det var lille Alberto höll på med, för inte var det biffar eller kosttillskott som låg bakom förekomsten av clenbuterol i hans urin. Michael Ashenden's teori träffar huvudet på spiken:

"First, a sharp peak in plasticiser residues had been found in his urine sample on the Tuesday evening that was not present on Monday. Second, clenbuterol had been detected in his urine on the evening of Wednesday's rest day. Third, his reticulocyte results during that Tour were unusually elevated.

As I set out in my opinion to the CAS panel, which is summarised in paragraph 336 of the ruling, those facts are consistent with the reinfusion of blood at some time between Monday and Tuesday evening, the infusion of clenbuterol-contaminated plasma on Wednesday in an effort to mask the excess of red cells from the Passport blood test which was administered that morning, together with a microdose masking strategy to mask the suppression of reticulocytes that would otherwise betray the use of blood transfusions."

Så där låg lille Alberto i godan ro med en blodpåse hängandes på väggen och läste "El País" och hade ingen aning om vad detta skulle få för konsekvenser samtidigt som Vinerkorven och hans polare käkade seg fransk filé i hotellrestaurangen ;-)

mzi skrev:
> Men han har ett duktigt PR-maskineri! Alla
> skämtar om köttet, men ingen har läst hela
> misstanken. Lite som Mona som köpte toblerone,
> eller hur det nu var.

grump skrev:
> Stäng av på livstid... börja med Contador &
> vinerkorven

Fast Vino har ju gått i pension från cyklingen. Hörde att han ska göra karriär i det kazakstanska flygvapnet:

vino1.jpg

Bloddopning ska visst vara bra när man gör looping med roll :-)

DT skrev:
> Fast Vino har ju gått i pension från cyklingen.
> Hörde att han ska göra karriär i det
> kazakstanska flygvapnet:

Haha, vilken pajas han är!

grump skrev:
> Inte ens tidsbestämd avstängning som straff gör
> skillnad. Varför ska amnesti göra det bättre?
> Stäng av på livstid... börja med Contador &
> vinerkorven
> http://bicycling.com/blogs/thisjustin/2012/09/10/c
> ontador-drug-ban-tours-still-count-for-me/?cm_mmc=
> Facebook-_-Bicycling-_-Content-Blog-_-contador-tou
> rs

Johan A skrev:
> All denna text..... Kan ingen bara sammanfatta
> allt i en eller två meningar??

Alla är dopade. Även Lance.

H. skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > All denna text..... Kan ingen bara sammanfatta
> > allt i en eller två meningar??
>
> Alla är dopade. Även Lance.

Tack!

CyberBike skrev:
> Och tänk på att LA utan dopning hade vunnit 7
> TDF mot alla andra utan dopning....

Du menar samme LA som innan sitt canceruppehåll och mirakulösa comeback skrapade ihop 3 st DNF och en 36:e plats i sammandraget på Touren?

Nej, det var hans tvillingbrorsa. Lance jobbade på Fuentes postorderfirma och packade blodpåsar på den tiden... ;-)

DT skrev:
> CyberBike skrev:
> -----
> > Och tänk på att LA utan dopning hade vunnit 7
> > TDF mot alla andra utan dopning....
>
> Du menar samme LA som innan sitt canceruppehåll
> och mirakulösa comeback skrapade ihop 3 st DNF
> och en 36:e plats i sammandraget på Touren?

schture skrev:
> Nej, det var hans tvillingbrorsa. Lance jobbade
> på Fuentes postorderfirma

LA Postal de la US?

Tillbaka
Topp