Dörrad av taxi, försäkring trilskar

tolgraven

Aktiv medlem
Åkte i april rakt in i en taxidörr som öppnades ut mot smal cykelbana. Har fortfarande en redig knöl på armen två månader senare.
Polis såg allt och gjorde incidentrapport, frågade om jag ville anmäla. Sa jag avvaktar.

Har varit fram och tillbaka sen dess med bilens försäkringsbolag.
De vill inte betala ut något utan kvitton på utlägg. Det vill säga alla skador (på cykel, utrustning, med mera) måste jag först täcka ur egen ficka för att bevisa att jag inte tänker dra en fuling och använda pengarna till något annat, antar jag de resonerar?

Exempel:
Har en S-works Evade, fem år gammal. Polisen tyckte jag slog i huvudet så den är väl att se som död. Försäkringsbolaget säger jag får gå till butik och lämna in gamla hjälmen för kassering, så täcker de hälften, eftersom hjälmar rekommenderas bytas efter tio år. Jag förklarar att jag inte kommer acceptera merkostnader, men för halva priset kan jag nog hitta en beggad, så visst, ge mig pengarna.
De ber då om begagnat-kvitto på nyköp jag ännu inte gjort.

Nyinköpt finhjul - jag vill ha pengar för att kunna köpa nytt, de vill ha kvitto.

Upprepa fem-sju gånger med olika (dyra) saker och det blir rätt saftiga summor i utlägg. Ligger redan ute med närmre 10000 vilket känns nog.

Är detta normalt/rimligt? Visst, jag skulle kunna fejka handskrivna kvitton osv och få det överstökat men ser inte varför jag ska behöva bete mig bedrägligt för att få mina prylar återställda utan att ligga ute med (ännu mera) multum under tiden.

Har ännu inte ens orkat börja driva separat process med ersättning för sveda och värk och inkomstförlust (student/arbetslös, hade deltidsjobb på g men ej avtal skrivet, efter en månads kurering var de fullbemannade, tagit mig ytterligare en månad hitta annat extraknäck) vilket känns som kan bli klurigt i sig, och händelserna hittills bådar ju ej speciellt gott... Sett till både ovan och detta, är det kanske läge att lawyer up?

Edit: självklart är skadorna fullt dokumenterade, de har fått bilder på allt osv.

Senast ändrad:
Ingen advokat kommer att ta i detta med tång. Du skulle anmält från start och lämnat in hojen så hade bilistens f-säkbolag ta hand om den. Och eventuell olycksfall f-säk ligger på dig. Utebliven inkomst på osignat jobb är nog bara glömma.

Sveda och värk finns det chabloner för så det borde inte krångla, men självklart skall du inte få något för material om du inte behövt köpa nytt och kan visa kvitto.

Ingen advokat kommer att ta i detta med tång. Du skulle anmält från start och lämnat in hojen så hade bilistens f-säkbolag ta hand om den. Och eventuell olycksfall f-säk ligger på dig. Utebliven inkomst på osignat jobb är nog bara glömma.

Så informationen jag fick från snuten, att incidentrapporten gör att jag kan anmäla i efterhand om det skulle behöva tas dit, stämmer inte?

Hojen har varit inlämnad. Ledtid på ny C35-fälg var t.ex. 97 veckor (lol) om jag minns rätt så fick t.ex. köpa annat bakhjul istället.

Stämmer definitivt inte att "olycksfallsförsäkring ligger på mig" så antar även resten du skrivit är nonsens.

Sveda och värk finns det chabloner för så det borde inte krångla, men självklart skall du inte få något för material om du inte behövt köpa nytt och kan visa kvitto.

Säg en pyroman bränner ner min villa. Ska jag då behöva kunna trolla fram tio miljoner kronor och köpa en ny innan jag blir kompenserad? Vad är isf poängen med försäkring, om man ändå måste vara tät nog för att täcka skadan själv?

Låter som ett jobbigt försäkringsbolag.
Kraschade med hojen för flera år sedan och då ville de bara kvitto på hjälmen, för de hade inte hört talas om en sådan dyr hjälm.
Skickade in kvittot och fick ut pengar för att köpa en ny likadan.

Så informationen jag fick från snuten, att incidentrapporten gör att jag kan anmäla i efterhand om det skulle behöva tas dit, stämmer inte?

Hojen har varit inlämnad. Ledtid på ny C35-fälg var t.ex. 97 veckor (lol) om jag minns rätt så fick t.ex. köpa annat bakhjul istället.

Stämmer definitivt inte att "olycksfallsförsäkring ligger på mig" så antar även resten du skrivit är nonsens.
Om olycksfallet skall täckas av olyckan måste det ju dokumenteras omgående. Annars vet ingen vad som skett när. Om det kan visas att hjulen blev skadade skall du ju ersättas med likvärdiga. Varför fixade inte verkstaden det? Klart du kan efteranmäla men då blir det svårt att visa vad som är vad. Det är en sak med vållandet, det är inte så märkligt. Men eventuella skador blir svåra att ta upp i efterhand.

Men för all del, lycka till med att hitta en företrädare.

Du kommer inte få några pengar. Har du en olycksfall, kör på den mot ditt fbolag. Annars du får räkna med klassisk 30 % per år åldersavdrag på dina prylar. Att dina prylar tappar 30 % i värde per år är mer eller mindre lagstadgat. Du måste förmodligen upp i HD för att ändra på den biten

Jag har lite erfarenheter här och du ligger risigt till. Du ska gå på din olycksfall för de är snälla. Går du på motpartens trafikförsäkring är du rökt för deras jobb är att inte ge dig pengar

Om olycksfallet skall täckas av olyckan måste det ju dokumenteras omgående. Annars vet ingen vad som skett när. Om det kan visas att hjulen blev skadade skall du ju ersättas med likvärdiga. Varför fixade inte verkstaden det? Klart du kan efteranmäla men då blir det svårt att visa vad som är vad. Det är en sak med vållandet, det är inte så märkligt. Men eventuella skador blir svåra att ta upp i efterhand.

Men för all del, lycka till med att hitta en företrädare.
Förstår inte hur mycket mer dokumenterat något kan bli än att tre poliser är vittnen och incidentrapport gjorts? Varför, exakt, givet dessa omständigheter, är det svårt att visa vad som är vad bara för att jag ej polisanmält direkt?
Varför verkstaden inte trollade fram komponenter som är slut överallt?
Hajar noll, men av diverse svar att döma verkar det ju iaf delvis stämma att detta är praxis. Bisarrt, tycker jag.

driva ett dylikt case som privatperson e döfött då ska FB ha kvitton på allt o du får ligga ute med deg o sen hoppas dom godkänner vilket kan behövas krigas för

själv gjorde ja så då ja gjorde ett svanhopp över huven på en taxi för han inte såg mej o svängde framför nosen o fick kolfiberskador på hjul gaffel samt styrlinda sadel o va de nu var mer hade skador att ja kontakta hans försäkringsbolag o fick referens o skadenummer sen lämna ja in hoj o hjälm referens o skadenummer till verkstan dom gjorde en skadebesiktning o offert o skicka direkt till FB dom godkände offert cykeln lagades hjälm byttes ut verkstan fakturerade FB o ja hämtade en hel cykel o hjälm hos verkstan

efter den incidenten har ja lärt mej att låt verkstäder sköta jobbet myyycke smidigare lösning

Förstår inte hur mycket mer dokumenterat något kan bli än att tre poliser är vittnen och incidentrapport gjorts? Varför, exakt, givet dessa omständigheter, är det svårt att visa vad som är vad bara för att jag ej polisanmält direkt?
Varför verkstaden inte trollade fram komponenter som är slut överallt?
Hajar noll, men av diverse svar att döma verkar det ju iaf delvis stämma att detta är praxis. Bisarrt, tycker jag.

Grundproblemet är väl att det är ett skitbolag som ska ersätta dig och du inte är deras kund. Vi hade liknande problem vid köp av hus, konstaterad fuktskada som säljarens f-bolag skulle ersätta oss för. När vi ville åtgärda fuktskadan var dom otroligt ointresserade av att hjälpa oss, erbjöd sig att fixa den delen av väggen som var skadad och då inte samma våtrumstapet fanns att tillgå fick vi nöja oss med en liknande...

Surnade och sket i dom och gjorde badrummet på egen bekostnad, kompisar som haft liknande problem har fått en summa utbetalade för att lösa det bäst de ville hos ett bättre bolag.

Du kommer inte få några pengar. Har du en olycksfall, kör på den mot ditt fbolag. Annars du får räkna med klassisk 30 % per år åldersavdrag på dina prylar. Att dina prylar tappar 30 % i värde per år är mer eller mindre lagstadgat. Du måste förmodligen upp i HD för att ändra på den biten

Jag har lite erfarenheter här och du ligger risigt till. Du ska gå på din olycksfall för de är snälla. Går du på motpartens trafikförsäkring är du rökt för deras jobb är att inte ge dig pengar
Jag antar du menar allrisk, inte olycksfallsförsäkring? För sådan täcker ju sånt som sjukvårdskostnader osv, inte prylar?

Var med om samma typ av olycka. Lämnade in cykeln på verkstad som skickade kostnadsförslag till bilens försäkringsbolag. Försäkringsbolaget godkände kostnadsförslaget och täckte alla kostnader för reparation av cykel. Kläder som klipptes sönder i ambulans och hjälm ersattes med sedvanligt åldersavdrag eller schablon.

Edit: fick också alla kostnader för sjukhusbesök, mediciner och rehab täckta. Dessutom en schablonersättning för sveda och värk. Eftersom det inte blev några vidare komplikationer så stannade det där.

Var med om samma typ av olycka. Lämnade in cykeln på verkstad som skickade kostnadsförslag till bilens försäkringsbolag. Försäkringsbolaget godkände kostnadsförslaget och täckte alla kostnader för reparation av cykel. Kläder som klipptes sönder i ambulans och hjälm ersattes med sedvanligt åldersavdrag eller schablon.
Låter rimligt! Och smidigt. Synd att verkstad (frågat flera) ej kunnat hjälpa mig pga komponenttorkan.

Men trådens grundfråga alltså, fick du pengar för att köpa nya saker, eller var du tvungen köpa nya saker först och fick pengar sen?

Jag antar du menar allrisk, inte olycksfallsförsäkring? För sådan täcker ju sånt som sjukvårdskostnader osv, inte prylar?
Allrisk? Var köper du den? En försäkring mot allt?

Olycksfallet som du har med jobbet täcker ganska mycket. Kläder, frånvaro, etc.. har du inte den försäkringen måste du deala med motparten. Motparten kommer inte ge dig pengar

För den nya sönderklippta jackan visade jag upp ett kvitto. För hjälmen visade jag bara vilken modell det var och vad den kostade att köpa där och då (att jag köpt den för halva priset på rea brydde de sig inte om). Sen fick jag en hundring för en flera år gammal syntetunderställströja. De pengarna kom in på mitt konto utan krav på nyköp eller liknande. Cykelreparationen låg jag ute med pengar för, men LBS och försäkringsbolaget var ok om LBS hade fakturerat. Nu fick jag lite kundpoäng i stället.

Allrisk? Var köper du den? En försäkring mot allt?

Olycksfallet som du har med jobbet täcker ganska mycket. Kläder, frånvaro, etc.. har du inte den försäkringen måste du deala med motparten. Motparten kommer inte ge dig pengar
Allrisk aka drulle... Motparten verkar visst ge mig pengar, bara på ett väldigt kinkigt sätt.

SmartSelect_20210624-225757_Chrome.jpg

Eh? Har du en drulle betalar ditt f-bolag ut direkt. Sen driver de in pengar från motparten. Okej att det är fredag nu men???

Eh? Har du en drulle betalar ditt f-bolag ut direkt. Sen driver de in pengar från motparten. Okej att det är fredag nu men???
Du känner inte till begreppet allrisk men är samtidigt expert på försäkringar? Men tack för tipset, får utforska det. Undvikit deala med mitt eget försäkringsbolag eftersom jag inte vill råka ut för höjda premier eller liknande.

Du känner inte till begreppet allrisk men är samtidigt expert på försäkringar? Men tack för tipset, får utforska det. Undvikit deala med mitt eget försäkringsbolag eftersom jag inte vill råka ut för höjda premier eller liknande.
Så du har svarat på din egen fråga då? Du har inte kontaktat ditt eget f-bolag och du får inga pengar av 3'e part? Vad är ditt ideal-scenario här? annars allrisk=drulle

Säg en pyroman bränner ner min villa. Ska jag då behöva kunna trolla fram tio miljoner kronor och köpa en ny innan jag blir kompenserad? Vad är isf poängen med försäkring, om man ändå måste vara tät nog för att täcka skadan själv?
+1 vad är det för nonsens att det ska köpas nytt för att få ersättning.
Der är ju det man har som har gått sönder som man ska ersättas vad man sen gör med pengarna är oväsentligt.

Senast ändrad:
Har du lämnat in cykeln på en verkstad för undersökning + kostnadsförslag för lagning? (kostar några hundra men täcks av bilens trafikförsäkring sen).

De grejer som verkstaden inte kan beställa kollar du själv upp priser på. Skicka sen dokumentationen till trafikförsäkringsbolaget. De ska ersätta dig så att du faktiskt kan återställa cykeln, vilket kan bli dyrt pga begagnatutbudet är begränsat.

Grundprincipen här är att du ska gå skadefri.

Man har ju en egen försäkring dels för att inte behöva trilskas.
Gängse är att kontaktar sitt eget försäkringsbolag så hjälper dem en. Det fungerar oftast riktigt bra. TS här verkar missförstått hur det är tänkt att fungera och hoppat över det helt. Att motpartens försäkringsbolag inte betalar ut pengar till dig stämmer säkert. Du får pengar från din försökring, sen löser de resten.

Jag blev påkörd med bilen häromdagen. Det är inte så att jag försöker deala med den som körde på mig försäkringsbolag. Utan jag pratar med mitt, så löser de det åt mig. Det är vad man betalar för.

Gängse är att kontaktar sitt eget försäkringsbolag så hjälper dem en. Det fungerar oftast riktigt bra. TS här verkar missförstått hur det är tänkt att fungera och hoppat över det helt. Att motpartens försäkringsbolag inte betalar ut pengar till dig stämmer säkert. Du får pengar från din försökring, sen löser de resten.

Jag blev påkörd med bilen häromdagen. Det är inte så att jag försöker deala med den som körde på mig försäkringsbolag. Utan jag pratar med mitt, så löser de det åt mig. Det är vad man betalar fö
När jag råkade ut för motsvarande som TS hanterade bilens försäkringsbolag allt, hur smidigt som helst (fick berätta vad som gått sönder + verkstad skickade faktura till försäkringsbolag för rep). Är ju skillnad när det är två bilar och båda har trafikförsäkring/fordonsförsäkring.

Jag blev påkörd med bilen häromdagen. Det är inte så att jag försöker deala med den som körde på mig försäkringsbolag. Utan jag pratar med mitt, så löser de det åt mig. Det är vad man betalar för.
Nej, det är inte så det fungerar när man som cyklist eller fotgängare är inblandad i en olycka med ett fordon som har trafikförsäkring. Det är alltid fordonets försäkring som kommer ta kostnaderna. Det egna försäkringsbolaget kommer hänvisa till fordonets trafikförsäkring. I samband med min olycka så kontaktade jag både mitt eget samt jobbets försäkringsbolag (det skedde på resa hem från arbetet) och bägge sa samma sak.

Nej, det är inte så det fungerar när man som cyklist eller fotgängare är inblandad i en olycka med ett fordon som har trafikförsäkring. Det är alltid fordonets försäkring som kommer ta kostnaderna. Det egna försäkringsbolaget kommer hänvisa till fordonets trafikförsäkring. I samband med min olycka så kontaktade jag både mitt eget samt jobbets försäkringsbolag (det skedde på resa hem från arbetet) och bägge sa samma sak.
Vad har du själv för försäkringsbolag? Kan vara bra att veta vad man inte ska ha, om de bara hänvisar vidare.

Många svar, några har till och med lite rätt.

Skadan ska regleras genom bilens trafikförsäkring och huvudregeln är att du ska få full ersättning för din skada.

Det är du som ska bevisa 1. att sakerna du begär ersättning för är skadade och 2. sakernas värde. Detta kan du göra genom kvitton på inköp men också fotografier, utdrag ur kataloger eller liknande. Det råder fri bevisprövning så ingen bevisning är "otillåten"

Vad är då 'full ersättning'? Når flera skriver om procentuella reduceringar så handlar det oftast om egna försäkringar, olycksfalls-, drulle-, hemförsäkring o.s.v. (du får ersättning i enighet med avtal mellan dig och försäkringsbolaget). I ditt fall styrs beräkningen av skadan av skadeståndslagen. Där är huvudregeln som sagt att du ska ha full ersättning.

Full ersättning är (oftast) kostnaden för anskaffandet av likvärdig egendom. Du har en skyldighet att begränsa din skada vilket innebär att om det finns två alternativa sätt att ge dig likvärdig egndom så kan du inte få ersättning för mer än det billigaste alternativet. Exempelvis kan du inte kräva att få en ny (begagnad) cykel om det går att reparera billigare v.v.

Finns det inte likvärdig, begagnad egendom att köpa ska du ha ersättning motsvarende nyprisen. Exempel på detta är cykelbyxor, handskar m.mm.

Slutligen kan försäkringsbolaget inte kräva att du ska köpa nya varor för ersättningen. Du får använda pengarna till vad du vill.

Når det gäller personskadorna ska du ha ersättning för sveda och värk, besvär och olägenheter och inkomstförlust. Ersättningen för sveda och värk brukar utgå som schablon med 1 200 kr (motsvarande 14 dagar akut sjuktid) om du inte kan visa lite större skada. Besvär och olägenheter (invaliditet) bedöms efter ett år. Har du då fortfarande besvär från olyckan ska besvären medicinskt "graderas".

Ersättning för inkomstbortfall har du också rätt till. Hade du ingen anställning vid olyckstillfälet kan det bli svårt att bevisa inkomstbortfall. Omöjligt är det dock inne. Prata med den arbetsgivare som du skulle haft om de kan intyga att de hade för ansikt att anställa dig. Då kanske. Även om min gissning här är att försäkringsbolaget kommer att "hylla imot" lite.

God bättring!

Vad har du själv för försäkringsbolag? Kan vara bra att veta vad man inte ska ha, om de bara hänvisar vidare.

Du som skadas vid en kollision med ett annat fordon ska anmäla skadan till trafikförsäkringen för det fordon du satt i oavsett vem som har orsakat skadan.

Du som gångtrafikant och cyklist som skadats vid en trafikolycka ska anmäla skadan till det påkörande fordonets trafikförsäkring. Om flera fordon medverkat till skadan kan du anmäla skadan till något av fordonens trafikförsäkringar. Trafikförsäkringarna för de inblandade bilarna har då ett solidariskt betalningsansvar.

Hämtat från: https://www.konsumenternas.se/konsu...gara-ersattning-for-personskador/trafikskada/

Tjena!

Det är så för alla om man som cyklist krockar med en bil.
Jag har en stark känsla av att det är Länsförsäkringar som TS bråkar med eftersom dom vill ha kvitto innan pengar betalas ut. Jag som kund uppskattar det eftersom det minska antalet bedrägerier. Men visst kan det bli krångligt. Nu har jag ett kreditkort jag kan använda vid sådana situationer och då behöver jag inte ligga ute med en enda krona under tiden.

Tjena!

Jag har en stark känsla av att det är Länsförsäkringar som TS bråkar med eftersom dom vill ha kvitto innan pengar betalas ut. Jag som kund uppskattar det eftersom det minska antalet bedrägerier. Men visst kan det bli krångligt. Nu har jag ett kreditkort jag kan använda vid sådana situationer och då behöver jag inte ligga ute med en enda krona under tiden.
Tur jag inte blivit påkörd av nånmed LF då :)

Tack för alla svar, speciellt Gubbcyklist!
Då stämmer den uppfattning jag hade, att något känns lurt. Har nu meddelat att jag inte tänker göra några fler utlägg än de jag redan gjort förrän jag fått åtminstone mina existerande täckta.

Kreditkort är dessvärre inget som går att betala med när man köper saker på happy och liknande ;) allt hade som sagt varit extremt mycket lättare utan rådande komponenttorka...

Tjena!

Förstår inte riktigt hur det skulle minska bedrägerier när man oavsett måste bevisa man äger prylarna, bilder på skador, ev kvitton på ursprungligt inköp osv. Plus att både handskrivna och digitala kvitton är väl enkla värre att fejka, så den med oärligt uppsåt stoppas ju knappast av det.
Ej LF för övrigt, är nåt obskyrt bolag. De hävdade tre dagars handläggningstid vilket lät supernajs. Visade sig vara tre dagar... per mail... Så gått i snigelfart fram och tillbaka med allt bråk.

Har du fått ett kostnadsförslag för reperation/utbyte hos en cykelaffär? Utgå från det och lägg på kostnader för delar som behövs med affären inte kan/vill köpa. Lägga till lite för egen arbetstid och avrunda uppåt. Då får försäkringsbolaget något att utgå ifrån. Sen blir det säkert följdfrågor och sen kommer de nog med ett ersättningsförslag som du får förhandla.

Det är sannolikt att handläggaren inte kan något alls om finare cyklar.

Fått offert, yes, men den var bara att slänga eftersom skulle handla om år innan alla delar kommit. Lustigt nog "kan de inte garantera" jag t.ex. kommer få fulla 2200 kr för nytt beggat bakhjul av annat märke jag köpt som ersättning, när (ej möjlig att genomföra) reparation på existerande C35 hade gått på (iofs extremt löjliga) 8000 kr, vilket står i offerten.

Vilket ju gör det ännu dummare att de kräver jag gör utläggen först. Dags att lägga hårt mot hårt...

Du behöver ju inte nödvändigtvis lämna in dit sen. Tanken är att skicka in den som underlag för dina anspråk som du också skickar in. Att tiden är orimlig och att butiken inte kan skaffa alla prylar är ingen direkt nackdel för dig. Det bör ju öka dina möjligheter att få en klumpsumma utbetald så att du sen kan köpa de delar du vill och skruva själv utan krångel.

Fått offert, yes, men den var bara att slänga eftersom skulle handla om år innan alla delar kommit. Lustigt nog "kan de inte garantera" jag t.ex. kommer få fulla 2200 kr för nytt beggat bakhjul av annat märke jag köpt som ersättning, när (ej möjlig att genomföra) reparation på existerande C35 hade gått på (iofs extremt löjliga) 8000 kr, vilket står i offerten.

Vilket ju gör det ännu dummare att de kräver jag gör utläggen först. Dags att lägga hårt mot hårt...
Hårt mot hårt.... Försäkringsbolag är mer hårdhudade än en korrupt politiker....

Förstår inte riktigt hur det skulle minska bedrägerier när man oavsett måste bevisa man äger prylarna, bilder på skador, ev kvitton på ursprungligt inköp osv. Plus att både handskrivna och digitala kvitton är väl enkla värre att fejka, så den med oärligt uppsåt stoppas ju knappast av det.
Ej LF för övrigt, är nåt obskyrt bolag. De hävdade tre dagars handläggningstid vilket lät supernajs. Visade sig vara tre dagar... per mail... Så gått i snigelfart fram och tillbaka med allt bråk.

Tjena!

När jag hade TryggHansa och dotterns telefon tappades bort i Grekland så kollade dom bara i en prislista på vad en ny kostade och ville ha kopia på inköpskvittot. En stund senare hade jag nio lax på kontot. Kunde lika gärna haft kvar telefonen, inget dom har någon koll på.
Samma sak när jag krossade min telefon med en bildörr. Jag sa att den var knäckt på mitten och inte gick att reparera, pengar direkt på kontot och bara att åka och köpa en ny.
Som gjort för att göra bedrägerier, men visst det är ju smidigt för kunden. Men så är dom dyrare också.

Mysko! Trodde minimum för telefoner (stulna/tappade) var kopia på polisanmälan/IMEI-spärrbegäran hos operatör. Har iaf alltid varit fallet för mig, oavsett bolag och hunnit ha typ alla under mina år. Har även varit med om att behöva skicka in trasiga grejor till Folksam.
Hade LF nyligen för övrigt och då var det inte tal om forcerade nyköp, snåla var de visserligen men pengarna kom utan krav på utlägg först.

Väldigt annorlunda hursomhelst när handlar om en skada där finns polisvittnen... Den som är bundis med korrupta poliser har nog bättre bedrägerier för sig.

Vad är problemet? Har inte alla en årslön på kontot? Om inte, så är det dags att spara istf att konsumera!

Jag har faktiskt oändligt med årslöner på kontot, iom att min årslön är noll kronor. Ponera att CSN är 11 000 och hyra 7000, hur mycket hade du kunnat lägga undan varje år?
Bara idioter som har cash för övrigt, spara i värdepapper förfan.

Senast ändrad:
Även jag var med om en liknande händelse, ett Corima framhjul rök och skrap på reglage. Plus hål i byxa och tröja.

Fick kontanter utbetalt utan att visa kvitto. Bara länkar till inköpsställen där jag kunde återskaffa det som gick sönder. Motparten hade LF som försäkringsbolag.

Tillbaka
Topp