Dörrad av taxi, försäkring trilskar

Tyckte väl jag kände igen det på nåt vagt sätt.
Av de flesta svar att döma verkar det ju dock vara rätt ovanligt att behöva lägga egna pengar. Lite av en principsak för mig (skulle lika gärna kunna ha noll besparingar, borde fortfarande bli kompenserad), men också såklart ovilja att röra bosparande eller ISK då de knappast kompenserar det.

Har fått svar på min huvudsakliga fråga iaf, gött det.

Nä, det var en vinkning till en gammal finansministers uttalande på 90-talet, men folk verkar både dåliga på historia och ha ömma tår i den här tråden.
Att ha en liten buffert skadar dock inte, kan ju förhoppningsvis vara en lärdom av denna erfarenhet.
Haha den hade man missat 2-3 månadslöner brukar ju ekonomerna säga. Men ärligt tror jag många inte ens har det.

Haha den hade man missat 2-3 månadslöner brukar ju ekonomerna säga. Men ärligt tror jag många inte ens har det.

Tjena!

Jag och min fru har nog fyra månadslöner i aktier, fonder, på vanligt konto, i snabbt försäljningsbara föremål m.m.
Lite lagom utspritt för att minimera risker men ändå ha pengar som växer.

Liten uppdatering/kontrast:

Lyckades krascha ordentligt igen, denna gång självförvållat, så fick dra på drulle. Skedde natten till torsdag, gjorde anmälan hos Moderna lördag, fick pengar idag, ringde och klagade på några skeva värderingar och poff kom en till Swish på 2500. Aldrig varit med om liknande effektivitet.

Snacka natt och dag! Väntar fortfarande på svar i första ärendet...

Har också bra erfarenhet av Modernas skadereglering. De vill gärna stänga ärendena snabbt. Blir säkert billigast så.

Så snabba var de faktiskt att de inte fick med de kompletteringar jag gjort per mail (upptäckte först igår att wattpartiet slitits sönder, idag att pulsbandet dött, osv). Men det är på g.

Men angående stänga ärenden fort, har undrat det nån gång när suttit och bråkat med LF i månader över dryga tusen spänn, hur de egentligen kan vinna på att vara totalt dumsnåla och omöjliga. Ffa när man till slut drar det till värderingsman, vinner (eftersom man hade rätt hela tiden), och de får betala både värderingen och extrasumman. Missnöjda kunder, kostnaden för personal upptagna med bullshit, hur går det ens runt?

(svaret är väl antagligen, nästan ingen orkar faktiskt bråka så länge eller dra det till värderingsman, folk är missnöjda men orkar ändå inte byta försäkringsbolag, osv)

Så snabba var de faktiskt att de inte fick med de kompletteringar jag gjort per mail (upptäckte först igår att wattpartiet slitits sönder, idag att pulsbandet dött, osv). Men det är på g.

Men angående stänga ärenden fort, har undrat det nån gång när suttit och bråkat med LF i månader över dryga tusen spänn, hur de egentligen kan vinna på att vara totalt dumsnåla och omöjliga. Ffa när man till slut drar det till värderingsman, vinner (eftersom man hade rätt hela tiden), och de får betala både värderingen och extrasumman. Missnöjda kunder, kostnaden för personal upptagna med bullshit, hur går det ens runt?

(svaret är väl antagligen, nästan ingen orkar faktiskt bråka så länge eller dra det till värderingsman, folk är missnöjda men orkar ändå inte byta försäkringsbolag, osv)
Svaret att det går runt är väl snarare att det finns kunder som jag som aldrig råkar ut för nån skada, utan glatt betalar våra premier varje år och sitter och funderar varför de är så höga.
Men nu vet jag. Hur bär ni er åt för att lyckas få så många försäkringsärenden? Läser om borttappade mobiler, cykelvurpor i parti och minut, osv, i tråden. Det vore intressant med lite statistik kring detta, om det är vissa kunder som är extremt olycksdrabbade och andra som aldrig drabbas, hur stora dessa grupper är, och vad skillnaderna beror på.

Svaret att det går runt är väl snarare att det finns kunder som jag som aldrig råkar ut för nån skada, utan glatt betalar våra premier varje år och sitter och funderar varför de är så höga.
Finns det risk att det här kan bli årets jinx :giggle: ?
Hoppas inte så blir fallet och att du klarar dig i många år framöver.

Jag försöker googla fram en identisk händelse som skedde i Stockholm.
Jag minns den enbart fragmentariskt så det kanske inte blir så mycket hjälp.
En taxigäst öppnar dörren ut mot cykelbana samtidigt som en cyklist närmar sig. Det slutar i en kollision givetvis.
Taxigästen dömdes såsom vållande p.g.a. Grov oaktsamhet.
Straffet blev böter.
Denna olycka inträffade någon gång mellan 2015-2018. Jag kan inte precisera mig mer. Om du skaffar dig ett juridiskt ombud så ökar dina chanser att ta detta vidare. Jag vill inbilla mig att domen blev prejudicerande.
Lycka till

Denna kanske?

Men nu vet jag. Hur bär ni er åt för att lyckas få så många försäkringsärenden? Läser om borttappade mobiler, cykelvurpor i parti och minut, osv, i tråden. Det vore intressant med lite statistik kring detta, om det är vissa kunder som är extremt olycksdrabbade och andra som aldrig drabbas, hur stora dessa grupper är, och vad skillnaderna beror på.
Ungefär som sjukvården då. Och mycket annat här i samhället. Vi betalar alla tillsammans för mycket vi själva aldrig kommer behöva utnyttja. Men OM man behöver det är det ju trevligt att det finns

Tack för denna nya info!

Kommer lägligt, för Protector, det vansinniga bolaget jag bråkar med, har kommit med ett "final offer" som bl.a innebär noll ersättning för hjälm och bakhjul, vissa saker ersatta till 1/3 av (begagnat)värdet, och noll ersättning för tid.

Samt noll ersättning för att det, in retrospect hårt drabbade växelörat till slut small härom veckan med trasig bakväxel, kedja mm. som följd (allt revs upp i kassetten, lyckligtvis slapp ekrarna skada vad jag kan se). Lagom förbannad på min LBS för att de missade det i sin "noggranna kontroll". Har bilder på smällen bakväxeln fick så ingen kan hävda efterhandskonstruktion.

Jag hade rätt, time to lawyer up.

Skillnaden är ju att om vi tar tex sjukvård så är det ju fortfarande så att du har tillgång till den även om du egentligen inte har bidragit något till samhället. Med en försäkring så betalar jag ju tex extra för att gå från mellan till stor försäkring, för att bland annat få drulle med högre belopp. Men så är det ena en del av välfärdsstaten och det andra är ett vinstdrivande företag där affärsidén är att alla inte ska utnyttja den samtidigt, eller rent krallt så är det ju så att alla nog inte skulle kunna dra sin försäkring samtidigt.

Jag är väl lite av en periodare. I 20årsåldern blev jag av med mobiler i tid och otid, sen följer ett antal lugna år, medan jag de senaste 18 månaderna haft tre ärenden.

Varav två inte på något sätt kan anses vara mitt fel, hur sugen på victim blaming man än må vara.

LF var mycket effektiv när vi hade skador på bilen.
Men när vi hade vattenskadan i huset var det helt kaos. Huset har försäkring hos LF och två lägenheter med skador också LF. Jag måste ringa runt hos LF för att koppla upp de två personer som jobbade med samma skadan för hus och lägenhet! Dom ville inte betala något innan allt lägenheter var återställt. När sista lägenhet var klar efter lite mer än en år ville dom inte tar upp ärendet. Tror huset har tappat lite pengar där, men det är svårt att veta om man inte ser sluträkningnen.

Denna kanske?
Om en personen som öppnade dörren varit under 15 år hade då taxichauffören blivit dömd?

LF är utan tvivel det överlägset sämsta bolag jag haft (och då lyckades Folksam slarva med ett mindre ärende så att det tog 30 månader att få betalt...)
Blev hänvisad till en chef som var på semester kommande fyra veckorna och sedan duckade mig på både mail och telefon i sex veckor (!). Vansinne.

LF är utan tvivel det överlägset sämsta bolag jag haft (och då lyckades Folksam slarva med ett mindre ärende så att det tog 30 månader att få betalt...)
Blev hänvisad till en chef som var på semester kommande fyra veckorna och sedan duckade mig på både mail och telefon i sex veckor (!). Vansinne.
Nu ska det ju sägas att Länsförsäkringar är länsbolag så man kanske inte ska dra alla över en kant direkt :-)

LF var mycket effektiv när vi hade skador på bilen.
Men när vi hade vattenskadan i huset var det helt kaos. Huset har försäkring hos LF och två lägenheter med skador också LF. Jag måste ringa runt hos LF för att koppla upp de två personer som jobbade med samma skadan för hus och lägenhet! Dom ville inte betala något innan allt lägenheter var återställt. När sista lägenhet var klar efter lite mer än en år ville dom inte tar upp ärendet. Tror huset har tappat lite pengar där, men det är svårt att veta om man inte ser sluträkningnen.
Ja, vi har också LF i brf:en (iofs LF Uppsala, men ändå). När vi fick vattenskada (tre lgh drabbade) var de snabba i början, men sedan blev det kaos. Det är ju lite krångel iom att de boende kan ha andra bolag, så i ett fall slutade det med att jag och en boende fick sitta och agera relä mellan LF och den boendes bolag, inte så att de kunde ta direktkontakt och lösa det direkt dem emellan. Otroligt sega var de också, kunde gå veckor mellan beskeden.
Tror det är smidigare med bilförsäkring, där verkar det redan finnas praxis hur de ska hantera det och tar kontakt med varandra ”automatiskt”.

Ja, vi har också LF i brf:en (iofs LF Uppsala, men ändå). När vi fick vattenskada (tre lgh drabbade) var de snabba i början, men sedan blev det kaos. Det är ju lite krångel iom att de boende kan ha andra bolag, så i ett fall slutade det med att jag och en boende fick sitta och agera relä mellan LF och den boendes bolag, inte så att de kunde ta direktkontakt och lösa det direkt dem emellan. Otroligt sega var de också, kunde gå veckor mellan beskeden.
Tror det är smidigare med bilförsäkring, där verkar det redan finnas praxis hur de ska hantera det och tar kontakt med varandra ”automatiskt”.

Ja, men i var fall var der kontakt mellan LF och LF som jag ordnade!
Det fanns en lägenhet inblandat som inte hade LF och de andra i huset lärde mycket från den, som agerade mycket snabbare och med klar och rätt information.

EDIT: måste säga att LF snabbt ordnade en jättebra vattenskadeexpert firma som hade bra tekniker och torkade lägenheter. Vi betalade ingenting för det, för att ärende avslutades av LF.

EDIT2: LF ordnade bra målare också.

Tillbaka
Topp