Dotter fyller 4 - från balanscykel till vad?

Principia

Aktiv medlem
Hallå Happy-föräldra-panelen. Dottern fyller 4 om en vecka och ny cykel är på tapeten. Hon har haft balans-/springcykel (Specialized Hotwalk) sedan hon var 2,5 och behärskar den bra. Bra känsla för balans och styrning så vitt jag kan bedöma. Den är dock liten nu.

Så frågan är vad ska man byta till? Hon är cirka 1.05 lång. Ska man hoppa över stödhjul när hon har koll på balansen eller hur har ni gjort?

Tacksam för tips på bra hojar. Helst ingen prinsessmodell då lillebror väl lär få ärva. Inte en Litespeed heller utan budgeten är väl ca 1500. Kan köpa på nätet om det är bäst.

Senast redigerad av en moderator:
Efter 1.5 år med i princip daglig användning av Islabikes Rothan balanscykel gick äldsta dottern till CNOC16 när hon var 4.5 år. Det hade gått tidigare att gå till den cykeln och tog cirka 5 minuter att lära sig använda pedaler.

Finns flera trådar om detta ;)

Atle bytte från en Specialized Hotwalk till en Islabikes Cnoc 14 förra våren när just hade fyllt 3. Stödhjul eller fotbroms vet han inte vad det är och han har aldrig behövt det just därför. Om hon hanterar den bra och kan rulla i nerförslut tror jag definitivt hon är redo, det var just det vi tyckte med Atle iaf och honom tog det någon timme innan han fattade det här med att trampa etc. Frågan är väl dock om hon ska ha en 14 eller 16? Atle kommer nog köra med sin 14 i år men hade jag köpt en ny är väl frågan om han inte hade fått en 16. Svårt att säga... Man vill ju inte att dom ska få något att växa i utan cykeln ska ju passa.

dags för vanlig cykel, absolut inga stödhjul (borde förbjudas i grundlag), en 16 tums isla kan funka om hon är lite lång för sin ålder och den kommer att funka länge. Om du skriver var du bor så finns det säkert snälla happyiter som du kan kolla storlek hos på islacyklar./J :)

Tack för tipsen. Islabikes verkar riktigt schyssta. Mätte henne precis och hon är nu 1.04 vilket är nedre gränsen för 16 enligt deras sajt. Nu är det ju (tyvärr) 2 månader innan nån cykling blir aktuell ute. Hur länge kan man ha 14 tro? För stor hoj är ju inte bra, kommer kännas klumpig.
Vi bor i Årstadal.

Grabben bytte från en Hot Walk till en Specialized 16". På treårsdagen lärde hans sig cykla. Då kändes 16" lite stor men några veckor senare behärskade han den bra. Dock har han lite svårt för att komma ihåg att bromsa...

Att lära sig cykla går fort - vad man behöver träna på är att bromsa ... Vad jag jobbat med bägge flickorna är att se vem som kan bromssladda längst. Man skall nog betona för barnen att vem som helst kan cykla - tricket är att kunna bromsa bra!

I synnerhet när cykelbanan försvinner och man skall samsa med bilar måste bromsreflexerna sitta i ryggmärgen

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> I synnerhet när cykelbanan försvinner och man
> skall samsa med bilar måste bromsreflexerna sitta
> i ryggmärgen

Fast jag ska nog erkänna att jag inte skulle ta ut Atle på en sån tur än, även fast han kan bromsa. Att samsas med bilar känns inte helt rätt för en fyraåring, iaf inte för mig.

Från balanscykel till karpiel apocalypse.
14032007453.jpg

Inte 14", satsa på 16" direkt om hon är så stor nu! Utan fotbroms med bra v-bromsar funkar kanon.
1365kr med frakt så är hon hemma. 8.5kg, nästen hälften i vikt av en crescent för dubbla priset i svedala. Inte lika happykorrekt som isla dock - ännu.
12842-2.jpg

EDit länk:http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=12842

Senast redigerad av en moderator:
Det är inte speciellt ansvarsfullt att lära barn att cykla när de är så små - man ska lära sig trafikvett på två fötter först. Kan barnen gå själva i trafiken och ha full koll på alla andra trafikanter så är det dags för cykel.

Nu är det någon slags tävling o skryt att man har barn som har lärt sig cykla innan de är 3 år. De har ju ingen koll i den åldern, visst man cyklar med dom där det inte finns bilar i närheten, men rätt som det är tar de cykeln och sticker iväg. De är så små att man som bilist ens ser dom över motorhuven.

Läs:

http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/utrustning/dags_att_koepa_cykel?/

Har ingen lust att ta nån lång diskussion om den saken här men det måste väl rimligen bero på var man cyklar. Att cykla i trafiken är inte vad jag hade i åtanke för vår 4-åring.

Barnis skrev:
> Det är inte speciellt ansvarsfullt att lära barn
> att cykla när de är så små - man ska lära sig
> trafikvett på två fötter först. Kan barnen gå
> själva i trafiken och ha full koll på alla andra
> trafikanter så är det dags för cykel.
>
> Nu är det någon slags tävling o skryt att man
> har barn som har lärt sig cykla innan de är 3
> år. De har ju ingen koll i den åldern, visst man
> cyklar med dom där det inte finns bilar i
> närheten, men rätt som det är tar de cykeln och
> sticker iväg. De är så små att man som bilist
> ens ser dom över motorhuven.
>
> Läs:
>
> http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har
> _barn/utrustning/dags_att_koepa_cykel?/

Ha ha, den var rolig Barnis =)

Ska man vänta med att lära barnen gå också? Visst går man med barnet och har koll, men rätt som det är springer barnet iväg. Kan ju inte synas speciellt bra över motorhuven.

Jag tycker barnen borde hållas inlåsta i källaren fram till de fyller arton och de är mogna att gå ute själva. Fritzl var alltså i själva verket en föregångsman. Ropen skalla frige Fritzl!

Barnis skrev:
> år.

Undrar varför det alltid kommer någon bitter människa och kommenterar detta i varje tråd?

Timothy skrev:
> Inte 14", satsa på 16" direkt om hon är så stor
> nu! Utan fotbroms med bra v-bromsar funkar kanon.
>
> 1365kr med frakt så är hon hemma. 8.5kg, nästen
> hälften i vikt av en crescent för dubbla priset
> i svedala. Inte lika happykorrekt som isla dock -
> ännu.
> http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/O
> riginal/12842-2.jpg
>
> EDit
> länk:http://www.chainreactioncycles.com/Models.as
> px?ModelID=12842

+1 på den.

Min dotter fick en Dawes 14", köpt beggat av *micke* när hon fyllde 3.
Jag tog bort vevpartiet så hon kunde köra som springcykel.
Supersmidigt att lära sig använda handbromsar redan när man kör springcykel.
Efter två månader testade jag att sätta på vevarana igen, hon bara hoppa på och trampa iväg :)

Naturligtvis är hon inte mogen för att cykla i trafiken,
men vi har haft många trevliga turer på gården
och på små stigar i skogen.

Johan A skrev:
> Barnis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är det någon slags tävling o skryt att
> man
> > har barn som har lärt sig cykla innan de är 3
> > år.
>
> Undrar varför det alltid kommer någon bitter
> människa och kommenterar detta i varje tråd?

Folk utan egna barn. Alternativt så styrda av änglighet att det tappat verklighetsförankringen. Inte konstigare än så.

Är ungen fyra skulle jag gå på 16tum direkt. Stödhjul eller inte är upp till hur mkt du är villig att springa efter henne - en eftermiddag.

När barnen kryper kan de ju få hållas på gatorna i förorten, när de lärt sig gå får de leka på riksvägarna och när de kan cykla får de göra det på större huvudleder ... Själv cyklade jag på E6:an som 5-åring på den tiden då det bara var en fil i vardera riktningen. Kul när de tyska långtradarna blåste förbi med en decimeters marginal när man hade hämtat mjölken hos grannbonden och vinglade fram med tung last

;)

Barnis skrev:
> Det är inte speciellt ansvarsfullt att lära barn
> att cykla när de är så små - man ska lära sig
> trafikvett på två fötter först. Kan barnen gå
> själva i trafiken och ha full koll på alla andra
> trafikanter så är det dags för cykel.
>
> år. De har ju ingen koll i den åldern, visst man
> cyklar med dom där det inte finns bilar i
> närheten, men rätt som det är tar de cykeln och
> sticker iväg. De är så små att man som bilist
> ens ser dom över motorhuven.
>
> Läs:
>
> http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har
> _barn/utrustning/dags_att_koepa_cykel?/
-----------------------------------------------------------
Men ärligt talat, tror du man låter en 4-åring cykla ensam och det i trafiken ? Nu blir jag mörkrädd... :-O T

Ang barn och trafik så har det hänt en del, själv cyklade jag 1,5 km till skolan från första klass. Visserligen inte E6 men det var mycket lastbilar och smal 70-väg. Sommar som vinter, dubbdäck fanns inte då. Med dagens mått är det förvånande att vi överlevde... Känns ganska avlägset att skicka ut barn i trafiken men då var det helt ok.

Barn växer, hur ditt barn växer och hur ofta du får byta cykel är svårt att svara på. Men två år per cykel är ett riktmärke. Mina kidz har haft en beg 12", en gammal 16" BMX som trots allt är lätt, en nyare 16" typ dirt och sen är det bara Scott i olika storlekar.

Om jag får ge ett råd, välj en lätt cykel före en massa funktioner.

När det är dags för en 20" finns roligare alternativ.

plockade precis upp en isalbikes cnoc 16, känns verkligen kanon och grabben jublar, kan inte annat än rekommendera! Köp isla, fenomenal service oxå!

Tillbaka
Topp