Downcountry - visa vad du kör

Det händer inte ofta att ett hjul går sönder i en test.

Jag har en kollega som har haft många problem med en hjulset till lvg från Hunt. Deras support är otroligt bra, men deras kvalitetskontroll är dåligt. Hunt hjul verkar vara bra om man får hjul utan problem. Själva skulle jag hellre inte chansa.

Personligen skulle jag köpa något med DT Swiss nav till den priset. Fälgarna i den prisklass har jag inte riktigt koll på. Jag kör själva Roval Traverse Carbon hjul, inte riktigt lätta, men dom är tuffa och har klassiska J ekrar som är enkelt att byta (behövdes en gång med en stock i bakhjulet).

Skulle köpa Newmen Evolution SL A.30 fälgar nuförtiden. Billigare och tuffa.
Tycker mycket om newmens fälgar men tycker 1780g för Newmen Evolution SL A.30 blir lite för lite skillnad mot nuvarande fälgar. Kanske kan bli något med SL XA 25 dock. :unsure:

Tycker mycket om newmens fälgar men tycker 1780g för Newmen Evolution SL A.30 blir lite för lite skillnad mot nuvarande fälgar. Kanske kan bli något med SL XA 25 dock. :unsure:

Newmen Advanced SL A.30 är lättare, men mycket dyrare. Advanced SL X.A.30 är riktigt lätt, men jag vet inte om man vågar köra DC med dom.

Är det baserat på något? Jag har inte hittat några skriverier om att deras xc hjul skulle vara svagare än konkurrenternas?

Helst inte dyrare än Hunt hjulen som ligger på 1100 eur med rabatt.
Okej, ja jag är riktigt nöjd med newmen advanced SL X.A 30. Men dom kostar nog någon tusenlapp till, men typ 1300 gram och id30 är mumma ?

Edit: såg att tex bike-discount säljer dom för 1260 eur paret.

Senast ändrad:
Sugen på några lätta hjul till min spur. De stans arch s2 som kom med cykeln väger 2 kg+ ?

Tittat på hunts proven hjulset främst pga den schyssta garantin om man kraschar dem. Finns det några andra man bör titta på?
Ser ut som om vikten ffa kommer från tunga fälgar? Finns 200 g per fälg att hämta om du byter till kolfiber själv. Nav (200 g/360 g), ekrar (181 g) och nipplar (32 g) blir svårt att spara något på.

Ser ut som om vikten ffa kommer från tunga fälgar? Finns 200 g per fälg att hämta om du byter till kolfiber själv. Nav (200 g/360 g), ekrar (181 g) och nipplar (32 g) blir svårt att spara något på.
Japp så är det att det är fälgarna som väger bly (520g). Dock tycker jag att det verkar svårt att hitta några reko fälgar runt 300g för ett rimligt pris. När man börjar närma sig 4t kr för en fälg så känns det rimligare att köpa ett hjulset för 10–12 med garanti + att du då har ett extra set fälgar när du måste skicka dem på garanti efter något dåligt linjeval.

Japp så är det att det är fälgarna som väger bly (520g). Dock tycker jag att det verkar svårt att hitta några reko fälgar runt 300g för ett rimligt pris. När man börjar närma sig 4t kr för en fälg så känns det rimligare att köpa ett hjulset för 10–12 med garanti + att du då har ett extra set fälgar när du måste skicka dem på garanti efter något dåligt linjeval.
Jag har forskat i detta. Det finns väldigt lite under 480g på 30mm.
Runt 450 är det nog främst Lucky Star. Och eventellt är någon av Stans nära,.
Minns inte allt men finns tråd.

Slutsatsen är att man kör tungt. Man kör 25mm eller man kör Kiina kol för 2000+ per fälg.

EDIT. Jag har ett par 25mm som väntar på bygge men ångrar att jag inte gick på luckystar

Sugen på några lätta hjul till min spur. De stans arch s2 som kom med cykeln väger 2 kg+ ?

Tittat på hunts proven hjulset främst pga den schyssta garantin om man kraschar dem. Finns det några andra man bör titta på?
Jag har kört dessa på min Spur i 2 år nu. Väldigt nöjd.
Men de verkar ha en ny fälg som är lite biffigare.
Sen är det ju lite si och så med leveranser.

Ca 3000 kr inkl frakt för A29C30D23 från EIE men sedan tillkommer ju ekrar och nipplar, så det landar på runt 7000 kr om du återanvänder naven. Priskillnaden är inte enorm och ett extra hjulpar är ju aldrig fel.

Det finns en undre gräns till vikt av fälgen för att de skå hålla. 300 gram är lätt även till lvg.

Newmen Advanced SL X.A.30 är riktigt lätt för en 30 mm fälg med 357 gram, men jag vet inte om den håller vid DC.

Antar att det är A.30 och inte X.A.30

Jag var ju skeptisk i början om det skulle funka men är nu på andra säsongen och inte alls orolig längre, även om jag såklart väljer mina linjer bättre än om jag har bröthjul på. Sen blir det endurorejs eller liknande så byter jag till Newmen SL A/EG.

Kör Onza Porcupine 2,4" fram och bak på SL X.A och barberi-korvar, fin kombo för Hälsingestig.

Jag var ju skeptisk i början om det skulle funka men är nu på andra säsongen och inte alls orolig längre, även om jag såklart väljer mina linjer bättre än om jag har bröthjul på. Sen blir det endurorejs eller liknande så byter jag till Newmen SL A/EG.

Kör Onza Porcupine 2,4" fram och bak på SL X.A och barberi-korvar, fin kombo för Hälsingestig.

Har inte rullat på ett par porcupine på 30 år. Nu blev jag lite sugen.

Jaha då har man blivit med DC-hoj och fallit för trenden ? Sjukt billig hoj med vettiga komponenter.

Uppgraderingar är prylar jag hade hemma. Högre rise på styre, kortare stam och andra däck (skeptisk till forekaster men ska ge det en chans). Hojen kom med tjockstyre och 60mm stam med badbollsstudisga/sladdriga Schwalbe performancedäck.

Längre dropper står definitivt på listan.

Premiärtur inom en snar framtid...
IMG_20230705_182409_edit_3263981507024339.jpg

Jaha då har man blivit med DC-hoj och fallit för trenden ? Sjukt billig hoj med vettiga komponenter.

Uppgraderingar är prylar jag hade hemma. Högre rise på styre, kortare stam och andra däck (skeptisk till forekaster men ska ge det en chans). Hojen kom med tjockstyre och 60mm stam med badbollsstudisga/sladdriga Schwalbe performancedäck.

Visa bilaga 636394
skeen ?

du får ge rapport sen, jag sitter o tittar på den och yt izzo

Första turen avklarad. Rolig hoj! Perfekt som stigcykel utan tvekan. Behöver trycka någon volymspacer eller två i gaffeln bara. Bottnar lätt på låga drops över rekommenderat tryck. Magura-bromsarna är hittills = (n) Men det kanske löser sig med lite större skiva fram och ett par shimano-handtag ?
ezgif-5-367d6c9b94.gif

Visa bilaga 636394
Nice! Forekaster är riktigt bra på torrt underlag! Skit på blöta rötter

Första turen avklarad. Rolig hoj! Perfekt som stigcykel utan tvekan. Behöver trycka någon volymspacer eller två i gaffeln bara. Bottnar lätt på låga drops över rekommenderat tryck. Magura-bromsarna är hittills = (n) Men det kanske löser sig med lite större skiva fram och ett par shimano-handtag ?
Visa bilaga 636580
några intryck? bobbig? snärtig etc :P

Jag väger aldrig något som sagt ? Gissningsvis 13-14kg i originalutförande. Jag kör en Medium (18") och är 175cm. Jag har typ samma sittställning som min enduro med riserstyre och 50mm stam.

Kan väga vid tillfälle om det önskas exakta siffror.

Skillnaden på position på cykel är rätt stor om man kör tex en large med 50-70stam. Eller en XL med 35-40stam. , Så jo cyklar man mer stå cykling hade jag lätt valt en mindre ram, kör jag mer utför en större ram när man är mittemellan 2 storlekar. Detta är inte någon teori utan har kört flera cyklar i samma modell men olika storlekar.

Tillbaka
Topp