Downcountry vs Trail?

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Min Epic Evo (2021) är rapp och känns snabb, speciellt med snabba däck på, och känns betydligt mer kapabel än traditionella XC-hojar jag kastat ett ben över. Är grymt nöjd över att det åtminstone blev en epic evo och inte någon helt renodlad race xc som lux eller gamla non-evo epic.

Kör just nu Wolfpack Cross/Race, känns som en bra kompromiss men lite middle-of-the-road. Körde Rocket Ron tidigare och kändes betydligt snabbare och ändå dugligt grepp, dock har de ganska små luftkammare, skulle vara nice att hitta en ekvivalent i 2.4. Åt andra hållet är jag lite nyfiken kring hur hojen skulle bete sig med något lite mer åt trail hållet, typ Butcher/Eliminator, Eliminator/Slaughter eller Eliminator/Purgatory.. Tror ni hojen skulle bli alldeles för tungtrampad och sävlig, samt på köpet inte ha slaglängden att backa upp däcken om jag skulle köra på något av dessa? Typ som (
)

Har också lite funderingar kring uppgraderingar, är lite sugen på att se hur den skulle bete sig med en lite styvare och framförallt mer känslig gaffel, typ SID Ultimate, Pike Ultimate eller kanske Manitou R7 Pro. Fox 34 (SC/inte) verkar eventuellt trevligt men typ dubbla priset i Europa, är det verkligen motiverat?

Läst lite på MTBR att folk satt i bakdämpare med längre stroke (42.5 och 45 istället för 40) och varit ganska nöjda med det, kört utan problem. Det kanske också är ett alternativ, speciellt med tanke på att originalslaglängd bara är 105mm eller så vad jag läst, trots att den är marknadsförd som "110". Speciellt kanske det är ett alternativ ihop med en Pike 130mm, vilket dock stänger mig ute från ett riktigt lätt bygge.

Hemmavid är Stockholm, där jag mest kör på Lovön, Nick, Fiskartorpet och lite i Hellas. Tävlat har jag inte gjort än, men tänker att det skulle vara kul att prova på! Med den tanken kanske en SID (och några småuppgraderingar ihop med ett par S-Works FastTrak 2.3 skulle landa mig på en FS-hoj runt 10.5kg), skulle kunna vara en bra idé? (Just nu med Reba och Wolfpack ligger vi på 11.5-11.6)

Nu när jag inte har lyckats prova några tävlingar än och mest kör stig i hemtrakterna, borde jag istället satsat på en Stumpjumper (med flex stays) eller en Spectral 29? Eller hade man, kommit från landsväg, triathlon och gravel känt att de hade varit på tok för tunga och sävliga?

Har inte kört några större cyklar några längre rundor, så vet inte riktigt vad jag missar, eller hur nära man faktiskt kommer trailkapacitet i DC segmentet, eller hur mycket man faktiskt behöver här i stockholm. De som anser att en DC hoj lätt blir överväldigad kontra trail/endurohojar, kör de det tuffaste som finns att tillgå i North Shore/Alperna/Åre eller är det mer allgällande?

Så till frågan, hur bra blir det med utförskapacitet på en lätt kortslagig hoj?
Är jag knäpp som funderar på att biffa upp min Epic ännu mer? Borde jag köpt en Stumpjumper?
Borde jag bara behålla kapacitetsnivån som den är, och eventuellt lätta hojen lite?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Oj, långt inlägg med många frågeställningar! Du verkar vara mer insatt i vad man kan göra med din cykel än dom flesta.

Har kört en hög DC-hojar, trail o enduro. Har kört Epic Evo:n nerför röda backar och det som håller mig tillbaka är definitivt däcken samt den låga framändan. I händerna på bättre cyklister än jag så hade det så klart gått bättre men det är ju en avvägning av vad man vill göra med cykeln o var man vill köra.

Den nya Stumpjumpern är supertrevlig o lätt-trampad men den är ju tyngre o lämpar sig inte för XC-tävling. Däremot tar t o m jag med lätthet mig nerför röda backar med denna.

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Definiera "tävling".

Låter spontant som en SID är ett bra val om du vill ha bättre dämpning, men behövs det? Du kommer nog väldigt låmgt bara på att ha olika karaktär på däcken.
Gubbtävlingar, långloppscupen kanske? Kanske ngn vasa? Är 30 så elit kommer man inte bli. I år kommer jag ffa att köra triathlon, Vättern 315 på 7:20-7:30 + några tempolopp men tänker att det hade varit kul att prova på ngn xc tävling även om jag förmodligen saknar tekniken fullständigt :)

Frycke

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jag hänger med på ditt resonemang, och tycker du inte är helt fel ute. Eftersom downcountry är ett rätt luddigt begrepp, så är det väldigt stor variation hur cyklar som marknadsförs som ”downcountry” är specade. En del kommer med Maxxis Dissector/Rekon andra med mera lätt rullade kombinationer. En del kommer med 2 piston bromsar andra med 4 piston osv, listan kan göras lång.

Jag hade nog inte smällt på en Pike, utan kört med Sid Ultimate 35 alltså inte SL som är ren XC gaffel. Samt testat grövre däck.

Själv kör jag en Top Fuel (115/120) och det är fullt tillräckligt där jag cyklar. Har gjort vissa uppgraderingar som G2 Ultimate bromsar och ok, Sid Ultimate 35 gaffel, SidLuxe Ultimate dämpare, lite kortare stam samt bredare styre med mera rise. Och den är mycket kapabel.

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Vilken gaffel har du nu? En SID (35 mm) låter som perfekta gaffeln, mycket styvare än en 32 mm gaffel och också klart styvare än en Fox 34.

Angående däck berör det helt på vad du föredrar. Däck kan göra en riktigt stor skillnad. Några prioriterar rull andra grepp. Prov och ser, skulle jag säga. I Hellas föredrar jag grepp, framförallt på vintern. På de andra område du nämner skulle jag tänka att snabba däck också funkar bra, om det inte är för lerigt.

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Oj, långt inlägg med många frågeställningar! Du verkar vara mer insatt i vad man kan göra med din cykel än dom flesta.

Har kört en hög DC-hojar, trail o enduro. Har kört Epic Evo:n nerför röda backar och det som håller mig tillbaka är definitivt däcken samt den låga framändan. I händerna på bättre cyklister än jag så hade det så klart gått bättre men det är ju en avvägning av vad man vill göra med cykeln o var man vill köra.

Den nya Stumpjumpern är supertrevlig o lätt-trampad men den är ju tyngre o lämpar sig inte för XC-tävling. Däremot tar t o m jag med lätthet mig nerför röda backar med denna.
Tack, bra input! Tror inte jag har jättemånga röda backar nära till 😅 kanske bara ska experimentera lite med tuffare däck.

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jag hänger med på ditt resonemang, och tycker du inte är helt fel ute. Eftersom downcountry är ett rätt luddigt begrepp, så är det väldigt stor variation hur cyklar som marknadsförs som ”downcountry” är specade. En del kommer med Maxxis Dissector/Rekon andra med mera lätt rullade kombinationer. En del kommer med 2 piston bromsar andra med 4 piston osv, listan kan göras lång.

Jag hade nog inte smällt på en Pike, utan kört med Sid Ultimate 35 alltså inte SL som är ren XC gaffel. Samt testat grövre däck.

Själv kör jag en Top Fuel (115/120) och det är fullt tillräckligt där jag cyklar. Har gjort vissa uppgraderingar som G2 Ultimate bromsar och ok, Sid Ultimate 35 gaffel, SidLuxe Ultimate dämpare, lite kortare stam samt bredare styre med mera rise. Och den är mycket kapabel.
Låter vettigt! Har funderat lite på ev dissector men svårt att få en känsla för om det är ett bra alternativ eller på tok för fett för vad jag behöver..

Var hojar du någonstans för jämförelsens skull?

Om en sid kommer vara både kralligare, mer finkänslig och dessutom lättare än den reba rl jag har är det nog en sån jag ska ha, för det skulle ju ge en lättare hoj för race mode samt öka på kapaciteten litegrann iallafall? (Om de nu löst problemet med spel i bussningarna?)

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Vilken gaffel har du nu? En SID (35 mm) låter som perfekta gaffeln, mycket styvare än en 32 mm gaffel och också klart styvare än en Fox 34.

Angående däck berör det helt på vad du föredrar. Däck kan göra en riktigt stor skillnad. Några prioriterar rull andra grepp. Prov och ser, skulle jag säga. I Hellas föredrar jag grepp, framförallt på vintern. På de andra område du nämner skulle jag tänka att snabba däck också funkar bra, om det inte är för lerigt.
Har Original Reba RL från basmodellen nu.
Tack för input!

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jag är nöjd med Dissector fram, Rekon bak.

Annars tycker jag att nya Ground Control i T7 utförande är en riktigt bra och greppigt däck.

AndersJB

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Ang däck...nu är jag ingen XC-fantom,men cyklar i princip överallt där man kan cykla,liftburet,asfalt,grusväg,blöta sugande höstskogar,torra fina stigar,sten och rotmattor mm,och även några motionstävlingar som är mer renodlade XC.
Kör oftast Butcher/Purgatory,gillar greppet som är prio för mej. Inte så värst tungtrampat,helt ok med tanke på hyfsat grovmönstrat.
Sommartid på typ MTB-Vättern kör jag Purgatory/Groundcontrol,rullar lättare och ok grepp.

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Ang däck...nu är jag ingen XC-fantom,men cyklar i princip överallt där man kan cykla,liftburet,asfalt,grusväg,blöta sugande höstskogar,torra fina stigar,sten och rotmattor mm,och även några motionstävlingar som är mer renodlade XC.
Kör oftast Butcher/Purgatory,gillar greppet som är prio för mej. Inte så värst tungtrampat,helt ok med tanke på hyfsat grovmönstrat.
Sommartid på typ MTB-Vättern kör jag Purgatory/Groundcontrol,rullar lättare och ok grepp.

Är det Purgatory med gamla eller nya mönstret?
Körde gamla bak som vinterdäck och var inte förtjust i den. Eliminator har mer grepp och rullar kanske också lite lättare. Nya Purgatory ser ut att rulla lättare.

Butcher är riktigt bra fram om man tycker om grepp, framförallt med nya T9 gummi. Inte riktigt lätt rullad dock.

AndersJB

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Är det Purgatory med gamla eller nya mönstret?
Körde gamla bak som vinterdäck och var inte förtjust i den. Eliminator har mer grepp och rullar kanske också lite lättare. Nya Purgatory ser ut att rulla lättare.

Butcher är riktigt bra fram om man tycker om grepp, framförallt med nya T9 gummi. Inte riktigt lätt rullad dock.
Nya mönstret är det,har en kompis som körde med gamla och sen det nya,påstod det var stor skillnad?
Har dock bara kört nya mönstret.
Har också haft Groundcontrol/Fasttrack tidigare,lättrullat men inte vansinnigt milsvid skillnad mot Typ Butcher/Purgatory.
Sen är det väl var man kör....hårda,"släta" stigar är väl Butcher ingen fördel,men där jag kör rätt ofta,(gammal rullstensås) med mycket sandig mark och snabba,knixiga nerfarter,är Butcher "tryggare",vill veta att det inte släpper så lätt i fram....

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Grymt ska prova! Kommer dock från lvg sidan och påstår mig kunna känna skillnad från GP4000->Gp500tl 😂😂😂

ChJ

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
På min vanliga gamla epic brukar jag köra Ground Control fram och FastTrak bak på höst/vinter (i 2.3” Control). Jag tycker Ground Control är ett rackarns bra däck och har periodvis kört det som lättrullande bakdäck på min stigcykel också men då i 2.6” GRID (som åtminstone tidigare inte alls var 2.6” utan närmare 2.4”), det känns stadigare än det vanliga 2.3” Control och skulle kanske kunna funka bra fram, kombinerat med ett 2.3” i GRID bak?

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
På min vanliga gamla epic brukar jag köra Ground Control fram och FastTrak bak på höst/vinter (i 2.3” Control). Jag tycker Ground Control är ett rackarns bra däck och har periodvis kört det som lättrullande bakdäck på min stigcykel också men då i 2.6” GRID (som åtminstone tidigare inte alls var 2.6” utan närmare 2.4”), det känns stadigare än det vanliga 2.3” Control och skulle kanske kunna funka bra fram, kombinerat med ett 2.3” i GRID bak?

Nya Ground Control Grid är 2.35". Det är en riktigt bra däck, greppig också med T7 gummi. Jag kör den bak, men antar att den också skulle funka bra fram på en snabb stigcykel.

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Ok
Jag har blandade erfarenheter av att biffa upp en cykel med mer slag, stabilare hjul osv. Visst, helkul att köra stort men ramen (alu) sprack på en säsong.
oj!
Man kanske ska lugna sig lite där då? :O
Nya Ground Control Grid är 2.35". Det är en riktigt bra däck, greppig också med T7 gummi. Jag kör den bak, men antar att den också skulle funka bra fram på en snabb stigcykel.
Är de bättre än de gamla 2.3, om ja hur? Eller ganska likvärdigt? FFA såg nya fast track ut att ha betydligt mer grepp än det gamla, men inte hunnit prova några av dem än.

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Är de bättre än de gamla 2.3, om ja hur? Eller ganska likvärdigt? FFA såg nya fast track ut att ha betydligt mer grepp än det gamla, men inte hunnit prova några av dem än.

Jag har aldrig ens övervägt gamla GC, så jag kan inte jämföra själva. Nya GC har fått mycket positiva reviews. Nya har mer aggressivt mönstret som är lite mindre gles. Lite större 2.35" bredden är också bra, jag mäter 61 mm på min 35 mm fälg. Tycker att det är en bra bakdäck till stigcykel och troligtvis också fram till en snabb stigcykel, framförallt kring Stockholm det underlaget ofta är häll.

Cyklopen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Låter vettigt! Har funderat lite på ev dissector men svårt att få en känsla för om det är ett bra alternativ eller på tok för fett för vad jag behöver..

Var hojar du någonstans för jämförelsens skull?

Om en sid kommer vara både kralligare, mer finkänslig och dessutom lättare än den reba rl jag har är det nog en sån jag ska ha, för det skulle ju ge en lättare hoj för race mode samt öka på kapaciteten litegrann iallafall? (Om de nu löst problemet med spel i bussningarna?)

Jag har också en sån här ”xc/down country hoj” och köpte en ny Sid Ultimate i september -21 med ”bushing play”. Men det fixar dom ju på garantin. Som tur var frågade dom bara mig om s/n och det är nu nya lowers på väg upp till en verkstad i stan som ska fixa det. (Jag hade lite ångest över att jag skulle bli tvungen att skicka ner den för service först och därmed bli cykellös). I övrigt är gaffeln helt amazing!

Håller med om nya Ground Control. Grymma men när det blev bött funkade dom mindre bra för mig där jag cyklar och kanske framförallt hur jag cyklar.

Purgatory Grid T7 bak är super!
Fram funkar Dissector eller DHRII för mig men tänkte testa med ett Eliminator 29x2.3 T7 Grid och se. Butcher är bra fram men liiiiite trögt rull för stigtrampa. Med Dissector fram har jag alltid upplevt cykeln som relativt pigg och rapp iaf.

ChJ

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Dissector/Rekon (i 3C MaxxTerra) tycker jag är en bra allroundkombo på stigcykel, men då kostar det definitivt lite rull och rapphet j f r m t ex Ground Control…men det kanske är OK om DC-cyklarna är mkt piggare än en ”vanlig” stigcykel…

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Dissector/Rekon (i 3C MaxxTerra) tycker jag är en bra allroundkombo på stigcykel, men då kostar det definitivt lite rull och rapphet j f r m t ex Ground Control…men det kanske är OK om DC-cyklarna är mkt piggare än en ”vanlig” stigcykel…

Rekon rullar riktigt bra, även i MaxxTerra. Tror inte att Ground Control rullar lättare. Min Dissector/Rekon sommarcombo rullar lite lättare än min Butcher/GC vintercombo, men det är framförallt på grund av (otrolig greppiga) Butchern med T9 gummi.

Stervelo

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Köper du ny gaffel, köp något med rejält "avstånd" från den du har redan.
Köp något rejält stabilt, bara för trailhojjande, givet att du inte bara hojjar trail för motion och '
stravasegment? Du har fått in "rolig"faktorn i stighojjandet?
Byt framgaffel för racen?

ChJ

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Rekon rullar riktigt bra, även i MaxxTerra. Tror inte att Ground Control rullar lättare. Min Dissector/Rekon sommarcombo rullar lite lättare än min Butcher/GC vintercombo, men det är framförallt på grund av (otrolig greppiga) Butchern med T9 gummi.
Kan ju vara att jag jämför Rekon med gamla GC, den kanske är lite stadigare nu i 2,35 GRID?

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Kan ju vara att jag jämför Rekon med gamla GC, den kanske är lite stadigare nu i 2,35 GRID?

Har inte sett en rullmotståndstest av nya GC. I en tysk test var gamla GC lite mer lättrulad än Rekon, men hade mycket mindre grepp. Tror att nya GC har klart mer grepp. Jag märker ingen skillnad i rullmotstand med Rekon, med det är svårt att känna på stig. Kanske rullar nya GC fortfarande lite lättare än Rekon.

Förresten van gamla Nobby Nic den tyska test, som alltid. Gamla NN rullade lätt och hade rimligt vikt. Nya NN är riktigt tyng. Tur att jag kunde köpa några gamla 26" NN till min son.

ChJ

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Har inte sett en rullmotståndstest av nya GC. I en tysk test var gamla GC lite mer lättrulad än Rekon, men hade mycket mindre grepp. Tror att nya GC har klart mer grepp. Jag märker ingen skillnad i rullmotstand med Rekon, med det är svårt att känna på stig. Kanske rullar nya GC fortfarande lite lättare än Rekon.

Förresten van gamla Nobby Nic den tyska test, som alltid. Gamla NN rullade lätt och hade rimligt vikt. Nya NN är riktigt tyng. Tur att jag kunde köpa några gamla 26" NN till min son.
Jag har aldrig gillat våtgreppet på NN i Speedgrip, men annars tyckt det rullar bra. Köpte nya varianten i ”blåa” gummit och Superground, men blev besviken på vikten, 960g, +100 j fr m spec. Då är Dissector betydligt lättare om än inte lika lättrullat…

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jag rullar på stig (ss) på Conti Trail King / Mountain King i 2,2/2,4. Tycker de är balanserade i rull/grepp/stabilitet, för stigcykling då.

Cyklopen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Schwalbe har ju ett nytt däck som sitter på nya Spark 910 bla. Wicked Will heter det och jag tror det kommer landa i butikerna i april. Looks good on the paper som man säger.

Cyklopen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Dom har jag testat helt kort. Helt ok på stig o bra rull men dom är väl ganska tunna?
Ja dom väger ju lite mindre verkar det som. Runt 850g tror jag. Precis på gränsen innan det brukar börjar kännas flimsigt. Mina Soil Sesrching Ground Control ligger på 860 resp 890. Dom känns ändå bra tycker jag.

Kul att du testat! Men greppet kändes bra fram eller? Blir ett par för mig direkt dom landar på hyllorna.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Ja dom väger ju lite mindre verkar det som. Runt 850g tror jag. Precis på gränsen innan det brukar börjar kännas flimsigt. Mina Soil Sesrching Ground Control ligger på 860 resp 890. Dom känns ändå bra tycker jag.

Kul att du testat! Men greppet kändes bra fram eller? Blir ett par för mig direkt dom landar på hyllorna.
Ja, det var på just en Spark 910 men jag var bara ute ngn timme o tänkte mer på cykeln än på däcken om jag ska vara ärlig. Körde blandat asfalt, grus o lite stig med blöta löv och hade i varje fall inga framhjulssläpp.

Men min insikt om däcken är inte speciellt stor så ta det jag säger med en stor nypa salt.

Frycke

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jag har också en sån här ”xc/down country hoj” och köpte en ny Sid Ultimate i september -21 med ”bushing play”. Men det fixar dom ju på garantin. Som tur var frågade dom bara mig om s/n och det är nu nya lowers på väg upp till en verkstad i stan som ska fixa det. (Jag hade lite ångest över att jag skulle bli tvungen att skicka ner den för service först och därmed bli cykellös). I övrigt är gaffeln helt amazing!

Håller med om nya Ground Control. Grymma men när det blev bött funkade dom mindre bra för mig där jag cyklar och kanske framförallt hur jag cyklar.

Fram funkar Dissector eller DHRII för mig men tänkte testa med ett Eliminator 29x2.3 T7 Grid och se. Butcher är bra fram men liiiiite trögt rull för stigtrampa. Med Dissector fram har jag alltid upplevt cykeln som relativt pigg och rapp iaf.
Var du tvungen att skicka in den till Sram/Rockshox för spelet i bussningarna eller fixade din LBS det?

Cyklopen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Var du tvungen att skicka in den till Sram/Rockshox för spelet i bussningarna eller fixade din LBS det?
Nej dom skickar upp nya lowers tydligen. Iaf i mitt fall. Enligt vad man hade hört och läst så har det ju innan alltid vart till att skicka ner till Rockshox för den här sortens garantiservice. Är det samma med din?

Edit: inte fixad ännu alltså men lowers är på väg.

Senast ändrad:

Frycke

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Nej dom skickar upp nya lowers tydligen. Iaf i mitt fall. Enligt vad man hade hört och läst så har du ju innan alltid vart till att skicka ner till Rockshox för den här sortens garantiservice. Är det samma med din?

Edit: inte fixad ännu alltså men lowers är på väg.
Nä jag undrar bara så jag vet vad som gäller om det skulle hända mig :) Så Lowers skickas alltså direkt till dig? Min LBS är Sram service verkstad också, så jag borde kunna gå via dom även om gaffeln inte är köpt där

Cyklopen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Nä jag undrar bara så jag vet vad som gäller om det skulle hända mig :) Så Lowers skickas alltså direkt till dig? Min LBS är Sram service verkstad också, så jag borde kunna gå via dom även om gaffeln inte är köpt där
Nej dom skickar till butiken där jag köpte den som i sin tur gör servicen. Men exakt, man kan gå till vilken service verkstad som helst och dom hjälper till med garantiservice. Behöver inte vara inköpsstället. Hoppas din håller ihop då.

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?

Vad för sån här XC DC kör du? :) och på vilket sätt känns gaffeln som lyft mot vad du kört tidigare? Hm detta får.mig att vilja pröva typ eliminator + GC som tuffare kombo, eller bara GC/GC för stig åka. Fast trak eller rocket ron för eventuella tävlingar. Sjuk grej idag i Haga var att vissa klättringar gick hur bra som helst med mitt wolfpack race i bak, men när jag provade polarens spectral med Assegai/DHR spann jag lös på samma klättringar 🤷‍♂️🤷‍♂️
Köper du ny gaffel, köp något med rejält "avstånd" från den du har redan.
Köp något rejält stabilt, bara för trailhojjande, givet att du inte bara hojjar trail för motion och '
stravasegment? Du har fått in "rolig"faktorn i stighojjandet?
Byt framgaffel för racen?
Hm, är SID 35 inte tillräckligt avstånd? Är Pike det? Läser att SID är en "mini pike" i recensionerna..
Schwalbe har ju ett nytt däck som sitter på nya Spark 910 bla. Wicked Will heter det och jag tror det kommer landa i butikerna i april. Looks good on the paper som man säger.
Lite sugen att testa detta! Pinkbike verkar digga både detta och nya GC. De är rätt lika tydligen. WW röst lite bättre men också lite sämre grepp vad jag kan läsa mig till. Har dock speedgrip gummit på 2.8 rocket ron på en annan hoj och de är fanimig trögrullade. Så jag är lite tveksam...

Frycke

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Nej dom skickar till butiken där jag köpte den som i sin tur gör servicen. Men exakt, man kan gå till vilken service verkstad som helst och dom hjälper till med garantiservice. Behöver inte vara inköpsstället. Hoppas din håller ihop då.
Ja man blir ju lite rädd när man läser om alla som har spel i bussningarna. Vet du om det bara var dom tidiga utgåvorna som hade detta ”fenomen” eller finns det fortfarande kvar? Min Sid Ultumate är tillverkad i juni 2021

Rompa

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jag har har haft Epic Evo tidigare och har en _Stumpjumper -21 nu oxå, jag hade som i ditt fall, du beskriver det som att du vill åka lite tävlingar, mm,,, då hade jag satsat på en Fox34 SC -22 120mm och en dämpare bak som du kan låsa från styret.
IMG_3486.JPG

Topp