Downcountry vs Trail?

glitch

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
tråddrift, men ni som fått bussningsspel, har det varit ett väldigt tydligt glapp då? typ vid inbromsningar / kompression?

Till TS, jag cyklar där du cyklar på en Epic Evo med Sid Select 35mm. Har även kört enklare bikepark som kungsberget på den och tycker det funkar över förväntan. Kör Eliminator fram så här års och lite beroende på vad som finns bak :) just nu wolfpack trail.
Tror en modern 34@ eller Sid kommer vara ett lyft men tror att du med en Stumpy riskerar sakna accet från epicen :)

Cyklopen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
tråddrift, men ni som fått bussningsspel, har det varit ett väldigt tydligt glapp då? typ vid inbromsningar / kompression?

Så länge gaffeln har ”sag” så känner man inte bussningsglappet. Men är det glapp så vet man om det skulle jag säga. Om jag lyfter framhjulet och släpper ner det i golvet/marken så skramlar och klonkar det till ungefär som om något är trasigt därinne. På stigen händer ju detta så fort framhjulet lättar från marken, vilket det ju gör typ hela hela tiden. Otroligt störigt! Min var så här ny men jag upplever att det blivit lite sämre med tiden. Så, inget vid kompression alltså utan snarare när allt har expanderat och sen ska ihop igen om du förstår hur jag menar.

Man kan också känna hur mycket spel man har genom att hålla en hand vid dust cap på förslagsvis höger sida, hålla in frambromsen och vagga cykeln. Det ska ju finnas ett spel här men på min är det väldigt mycket. Känns precis som om headset är väldigt glapp.

Värdelöst att lägga den här pengen och få något som så uppenbarligen inte blivit kontrollerat vid montering. Hade jag handlat idag hade jag mest troligt gått på en Fox step cast och slippa grisen i säcken.

Makten

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Kan ju säga att min Fox 36 är skapligt glapp också. Inte så det stör för min del, så jag struntar i det och cyklar vidare. Men Fox är alltså inte immuna mot klantig montering. Särskilt inte med tanke på att ena benet var helt tomt på olja från fabrik.

#premium

SocialGimp

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Kan ju säga att min Fox 36 är skapligt glapp också. Inte så det stör för min del, så jag struntar i det och cyklar vidare. Men Fox är alltså inte immuna mot klantig montering. Särskilt inte med tanke på att ena benet var helt tomt på olja från fabrik.

#premium
Det verkar inte vara helt ovanligt att det är torrt på olja oavsett märke. Har hänt mig med.

Cyklopen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?

#premium
Intressant men trist så klart. Hade vart typiskt mig annars att köpa nytt för att inse att gräset inte var grönare. 😉 Men håller med, stör mig inte heller supermycket längre men det ska bli skönt att få det fixat så klart.

AndersJB

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?

#premium
Samma här på min 36:a...inget tokglapp,men man känner ett litet glapp om man lirkar i den.
Inget som stör än,men har nya bussningar liggandes,och alla verktyg tills den dag jag tycker det är för mycket.👍

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jag har har haft Epic Evo tidigare och har en _Stumpjumper -21 nu oxå, jag hade som i ditt fall, du beskriver det som att du vill åka lite tävlingar, mm,,, då hade jag satsat på en Fox34 SC -22 120mm och en dämpare bak som du kan låsa från styret.
Visa bilaga 536028
Blev något ut det här hållet, fast en '22 34 GRIP2. Rejäl skillnad mot REBAn :D..
Nu blev man lite sugen på att göra något även åt bakdämpen.. kör du fortfarande sidle/deluxe select+?

liveforthis

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Har kört en del på evon i "trail" utförande och den blir kapabel så det räcker men endå snabb på platten. Här både med sidluxe och deluxe med sid ultimate 35mm butcher/eliminator samt assegai/dhr2 och den klarar bra stök skulle säga att det är inte hojen som är begränsningen
IMG_20220615_225715.jpg
IMG_20211218_180122.jpg

Senast ändrad:

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Har kört en del på evon i "trail" utförande och den blir kapabel så det räcker men endå snabb på platten. Här både med sidluxe och deluxe med sid ultimate 35mm butcher/eliminator samt assegai/dhr2 och den klarar bra stök skulle säga att det är inte hojen som är begränsningen
Visa bilaga 568609 Visa bilaga 568608
Vilken däckkombo gillar du bäst? Blir butcher + eliminator trögrullat? Eller är det en bättre kompromiss än assegai + dhr?

Jag kör wolfpack race + cross idag i hellas, lovön osv.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Någonting som typ vittoria barzo bak och syerra fram då? Har inte provat själv, men känns väl som en kombo som lägger sig lite mellan XC race och grova traildäck?

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Ingen som testat Wicked Will? Verkar finnas på en del tyska webbshopparna numrera…

För många däcktråd ...

Skrev i en annan däckstråd att Wicked Will var bäst i test i tyska Bike-magazin. Men den test var åt XC/DC hållet. Specialized Ground Control T5 / Fast Track kombo fick nästan lika många poäng.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Den här tråden gör mig sugen på att testa eliminator fram/ ground control bak. Någon som kör? Hur är det med bredden på spesh-däck och vilka gummi är lagom, typ motsvarande dual till bak o maxxterra fram?

liveforthis

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Den här tråden gör mig sugen på att testa eliminator fram/ ground control bak. Någon som kör? Hur är det med bredden på spesh-däck och vilka gummi är lagom, typ motsvarande dual till bak o maxxterra fram?
Jau den kombon är körd, funkar fint för lite mer aggro körning men med ok rull, dock valt att offra lite grepp för bättre rull och snabbare axx med vittoria syenna fram o bak trail casting fast med xc mönster mer el mindre.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jau den kombon är körd, funkar fint för lite mer aggro körning men med ok rull, dock valt att offra lite grepp för bättre rull och snabbare axx med vittoria syenna fram o bak trail casting fast med xc mönster mer el mindre.
Har kikat på det. Vet inte om jag vågar köra så lågt mönster fram, är ju van med däck med lite mer kantdobb... man kanske överdriver hur hårt man kör egentligen, men nu blir det lite slabbigare ute

liveforthis

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Har kikat på det. Vet inte om jag vågar köra så lågt mönster fram, är ju van med däck med lite mer kantdobb... man kanske överdriver hur hårt man kör egentligen, men nu blir det lite slabbigare ute
Ja jag kollar på hur hårt xco wc folket kör med sina rena xc däck och tänker själv att ja det är väl typ sån terräng som man själv har när man kör "enduro" 😂. Men att det är tjockare casting tycker jag gjort gott även med däck med lågt mönster. Hade velat ha typ ett ikon el aspen med Exo+

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?

Nya Ground Control är riktigt bra! En test i tyska Bike Magazin visade upp otroligt låg rullmotstånd. Jag är nöjd med Eliminator bak, men den funkar också bra fram.

Maxxis har mjuka gummiblandningar. Skulle säga att T7 är emellan Dual och MaxxTerra, kankse som mittdobbarna i MaxxTerra. T5 är lite hårdare en Dual. Specialized gummi sliter mycket mindre fort än Maxxis gummi.

Specialized Butcher och Eliminator 2.3 är kring 2,4" och 2.6 kring 2,5". GC 2.35 är kring 2,3".

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Nya Ground Control är riktigt bra! En test i tyska Bike Magazin visade upp otroligt låg rullmotstånd. Jag är nöjd med Eliminator bak, men den funkar också bra fram.

Maxxis har mjuka gummiblandningar. Skulle säga att T7 är emellan Dual och MaxxTerra, kankse som mittdobbarna i MaxxTerra. T5 är lite hårdare en Dual. Specialized gummi sliter mycket mindre fort än Maxxis gummi.

Specialized Butcher och Eliminator 2.3 är kring 2,4" och 2.6 kring 2,5". GC 2.35 är kring 2,3".
Ok, bra info. Tack! T7 är för hårt för framdäck tycker du?

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Ok, bra info. Tack! T7 är för hårt för framdäck tycker du?

Nej, inte för hård. Jag kör gamla Butcher/Eliminator kombo på min stig-HT, som verkar har samma gummi som T7. Grepp är bra, tror att sidodobberna har lite mindre grepp än MaxxTerra. Enda jag saknar i den kombo är den riktigt bra dämpningen av Maxxis casing och gummi. Jag har en nya Butcher T9 och den har nästan för klistrig och bra dämpad gummi. Casingen av Specialized däck från nya fabriken är lite mindre styv och är bättre dämpad, nästan lika bra som Maxxis. Gummi på Ground Control T7 känns bättre, jag tror för att dobbarna är mindre och därför deformerar och dämpar mer.

AndersJB

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Kör med Butcher Grid fram och Purgatory Grid bak,bägge T7. Bägge Tubeless.
För mej är det en perfekt kombo,riktigt bra grepp och mkt lättrullat trots hyfsat grovt mönster.
Och bra "dämpning".
Aldrig punkat trots cykling bland "vassa" stenpartier.
Hade det först som höst/vinterdäck,men rullar året om på det.
För mej väger grepp högre än något sämre rullmotstånd.

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Kör med Butcher Grid fram och Purgatory Grid bak,bägge T7. Bägge Tubeless.
För mej är det en perfekt kombo,riktigt bra grepp och mkt lättrullat trots hyfsat grovt mönster.
Och bra "dämpning".
Aldrig punkat trots cykling bland "vassa" stenpartier.
Hade det först som höst/vinterdäck,men rullar året om på det.
För mej väger grepp högre än något sämre rullmotstånd.

Har själva inte provat nya Purgatory. Den fick bra betyg i en tysk magazin. Nya Ground Control har dock så bra grepp att enda anledningen att välja Purgatory skulle vara behöv av 2,6" däck.

Jag har haft många punkor med gamla Grid Trail Butcher/Purgatory. Jag vet inte casingen från nya fabriken är tuffare. Jag kör nya fram på min helstel som jag kör liten mindre hård och snabb. Jag har fått punkor i min Ground Control Grid på min helstel.

AndersJB

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Har själva inte provat nya Purgatory. Den fick bra betyg i en tysk magazin. Nya Ground Control har dock så bra grepp att enda anledningen att välja Purgatory skulle vara behöv av 2,6" däck.

Jag har haft många punkor med gamla Grid Trail Butcher/Purgatory. Jag vet inte casingen från nya fabriken är tuffare. Jag kör nya fram på min helstel som jag kör liten mindre hård och snabb. Jag har fått punkor i min Ground Control Grid på min helstel.
Körde Purgatory/Ground Control,båda Grid som "sommardäck" tidigare.
Håller med om GC har riktigt bra grepp helt klart,men upplever att Purgatory har snäppet bättre för mej.
Kan vara psykologiskt också,men känns bra.
Dock har jag "bara 2,35" fram och bak,har aldrig känt att bredare skulle ge fördelar för mej...

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Körde Purgatory/Ground Control,båda Grid som "sommardäck" tidigare.
Håller med om GC har riktigt bra grepp helt klart,men upplever att Purgatory har snäppet bättre för mej.
Kan vara psykologiskt också,men känns bra.
Dock har jag "bara 2,35" fram och bak,har aldrig känt att bredare skulle ge fördelar för mej...

Var det gamla eller nya GC? Nya GC är mycket bättre än den gamla.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Nej, inte för hård. Jag kör gamla Butcher/Eliminator kombo på min stig-HT, som verkar har samma gummi som T7. Grepp är bra, tror att sidodobberna har lite mindre grepp än MaxxTerra. Enda jag saknar i den kombo är den riktigt bra dämpningen av Maxxis casing och gummi. Jag har en nya Butcher T9 och den har nästan för klistrig och bra dämpad gummi. Casingen av Specialized däck från nya fabriken är lite mindre styv och är bättre dämpad, nästan lika bra som Maxxis. Gummi på Ground Control T7 känns bättre, jag tror för att dobbarna är mindre och därför deformerar och dämpar mer.
Men det är grid och inte grid trail man bör satsa på eller? Vilket motsvarar EXO ungf?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Grid Trail motsvarar Exo i mellantjocklek. Exo varierar mycket mellan olika Maxxis däck modeller.

Grid är riktigt tunn och odämpat.
Jovisst, men GC finns bara i grid och inte grid trail väl? Just nu kör jag forekaster/dhr2. Min förhoppning var att kunna få ett lite mindre sladdrigt däck istället för forekaster men bibehålla eller bättra på rullet. Men det kanske är för marginella skillnader för att motivera byte?

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jovisst, men GC finns bara i grid och inte grid trail väl? Just nu kör jag forekaster/dhr2. Min förhoppning var att kunna få ett lite mindre sladdrigt däck istället för forekaster men bibehålla eller bättra på rullet. Men det kanske är för marginella skillnader för att motivera byte?

Jag är riktigt nöjd med Ground Control Grid T7 bak på min helstel. Kör kring 1,1 bar bak (på 35 mm fälg) och känner inte att det är sladrigt.

Mitt uttalande om Grid i min förra inlägg var lite oudated. Gamla GC Grid är riktigt tunn. Nya GC Grid T7 motsvarar ungefär Exo i Forekaster. Nya Grid Trail Motsvarar ungefär Exo i Dissector.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Jag är riktigt nöjd med Ground Control Grid T7 bak på min helstel. Kör kring 1,1 bar bak (på 35 mm fälg) och känner inte att det är sladrigt.

Mitt uttalande om Grid i min förra inlägg var lite oudated. Gamla GC Grid är riktigt tunn. Nya GC Grid T7 motsvarar ungefär Exo i Forekaster. Nya Grid Trail Motsvarar ungefär Exo i Dissector.
Låter som att det kanske är lite samma som att köra forekaster/dissector

Berk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Låter som att det kanske är lite samma som att köra forekaster/dissector

Mönster av Eliminator är bättre än Dissector och mönstret av GC är bättre än Forekaster. Men jag föredrar dämpningen av Maxxis stomme och gummi över Specialized stomme och T7 gummi.

Nya Forekaster verkar bättre än Dissector och med nästan samma vikt. Tror att jag skulle föredrar den över både Dissector och Eliminator.

Framste anledning att jag kör Specialized däck (nuförtiden bara på vintern) är för att undvika problem med MaxxTerra vid minusgrader. Men har just insett att min GC har lite bättre grepp och till än min Rekön och inte är sämre på andra sätt.

Lilk

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Testat butcher fram, eliminator bak, båda 2.3" grid trail. Perfekt för utförsåkning i Åre, gick fint att åka både easy rider, shimano etc med en liten epic evo.. Dock lite väl trögrullat här hemma i Stockholm, även om greppet kändes trevligt...

Så nu är frågan, XR4, är de ett bra mellanting, eller är de nästan som butcher/eliminator, eller är rullet närmare wolfpack cross/race?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Mönster av Eliminator är bättre än Dissector och mönstret av GC är bättre än Forekaster. Men jag föredrar dämpningen av Maxxis stomme och gummi över Specialized stomme och T7 gummi.

Nya Forekaster verkar bättre än Dissector och med nästan samma vikt. Tror att jag skulle föredrar den över både Dissector och Eliminator.

Framste anledning att jag kör Specialized däck (nuförtiden bara på vintern) är för att undvika problem med MaxxTerra vid minusgrader. Men har just insett att min GC har lite bättre grepp och till än min Rekön och inte är sämre på andra sätt.
Går all in DC och testar GC fram och bak

Mini_me

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?

Kör också Ground Control bak, mycket nöjd.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Downcountry vs Trail?
Grid T7 eller Control T5?

Något omdöme så här långt?
Riktigt nöjd med Grid T7. Tyvärr har omständigheterna varit ogynnsamma och det har blivit väldigt lite mtb efter sommaren så kan inte säga så mkt om hur dom funkar när det inte är torrt på marken. Greppet är inte som tex dhr2 såklart, men bra. Har inte fått några skador på däcken än.

Topp