Downhill i sverige

Downhill i sverige
Fredrik Z sa:
Astraboy sa:
Det finns en del som använder sina XC/AM-hojjar i bikeparks. Det är dom som bromsar sig ner hela vägen och speciellt när det svänger, så det blir brakebumps i varje berm. Dom sliter även fram "alternativa leder" bredvid spåret när det blir för stökigt, eller för högt drop. Sen hävdar dom att det visst är minst lika bra med en vanlig stighoj.
så det så!
Ok.

Det var ju precis så du och Beo höll på i Åre i somras. Det finns väl till och med på film hur ni kör upp alternativspår :)

Downhill i sverige
Luthman Photography sa:
Fredrik Z sa:
Astraboy sa:
Det finns en del som använder sina XC/AM-hojjar i bikeparks. Det är dom som bromsar sig ner hela vägen och speciellt när det svänger, så det blir brakebumps i varje berm. Dom sliter även fram "alternativa leder" bredvid spåret när det blir för stökigt, eller för högt drop. Sen hävdar dom att det visst är minst lika bra med en vanlig stighoj.
så det så!
Ok.

Det var ju precis så du och Beo höll på i Åre i somras. Det finns väl till och med på film hur ni kör upp alternativspår :)
Haha, ja. Men det var ju för att folk med DH cyklar inte flyttade på sig

Downhill i sverige
Jag måste tillägga att det var riktigt roligt att jaga herr Fredrik och Beo i Järvsö i somras. Det gör jag gärna om!

Det var en upplevelse att höra Beo cykla ^^

Downhill i sverige
Jag tryckte på svara i inlägget som ställde frågan om hurvida Säfsen skulle köra i år. Nästa gång lovar jag att trycka på citera. Sorry boys, hoppas att jag inte skrämde er :)

Downhill i sverige
Har dock hört att det finns en inressant som skulle vilja köpa loss DH-biten och driva det i egen regi. Dock bara vad jag har hört.
Jag kommer för övrigt att åka dit ändå, det går ju att cykla upp :)

Downhill i sverige
Astraboy sa:
Fairass sa:
Nej, Säfsen. Missuppfattade jag frågan kanske :)

Tråkiga nyheter! Hade tänkt mig dit med grabben.
Några tips på downhill för en 13-årig nybörjare?

Jag hoppas att grabben har DH-hoj så att han inte bromsar upp en massa brakebumps och sladdar upp alternativlinjer när det blir för stökigt eller för höga drops!

:)

Downhill i sverige
OrjanX sa:
Slänger in Lofsdalen här. Har kört i Järvsö, Flottsbro och Åre, tycker Lofsdalen ser mycket intresant ut.

http://www.lofsdalen.com/17275.om_lederna.html
Lofsdalen var trevligt. Jag var där en dag i somras och kan tänka mig att det är lagom att fördriva 2-3 dagar där kanske, lite beroende på variationskrav. Enda nackdelen är väl egentligen att det är så nära Åre. Nybörjarvänligt men utan att det blåa för den skull var tråkigt att köra.

Downhill i sverige
Luthman Photography sa:
Astraboy sa:
Fairass sa:

Jag hoppas att grabben har DH-hoj så att han inte bromsar upp en massa brakebumps och sladdar upp alternativlinjer när det blir för stökigt eller för höga drops!

:)

haha, ouch! Jodå DH-hoj finns och vi övar flitigt på att släppa på bromsen :-)

Downhill i sverige
Har man problem med de brake bumps som XC-cyklister plogar upp i botten på kurvorna så är man förmodligen en bidragande orsak. När jag har bra fart och flyt så brukar jag ligga ovanför dem i kurvorna. ;-)
Man kanske skall fråga sig om det verkligen är DH man skall hålla på med om man tycker brake bumps är ett problem istället för en utmaning.

Jag har för övrigt inga som helst problem med att det uppstår brake bumps. Vill folk bromsa så skall de få göra det.

Downhill i sverige
Vill även jag plussa för Haga.

Vad gäller diskussionen om cykel, ju sämre du är desto mer värt är det att ha en riktig DH. I många situationer när man gjort ett misstag, landat snett eller på framhjulet, hoppa/droppa för långt eller för kort, bromsa för sent eller för obestämt så kan en DH rädda situationer som skulle inneburit en klotning på en AM hoj.

Jag kör ungefär 20 dagar i Järvsö varje år, hälften på AM hälften på DH och tycker att ungefär hälften av lederna är roligare på AM och hälften på DH-hoj. En duktigare cyklist tycker förmodligen att allt är roligare på en AM, men alla nybörjare jag cyklat med är eniga om att alla lederna är roligare på en DH.

Senast ändrad:
Downhill i sverige
Astraboy sa:
Fairass sa:

Järvsö eller Lofsdalen (är iaf vad jag kommer att fronta min 13-åring med :)
Appropå Lofsdalen så såg jag just detta på FB :)

Lofsdalen20160307.JPG

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp