Downhill med Hardtail

AntonHGHF

Ny medlem
Downhill med Hardtail
Hej, har blivit väldigt intresserad utav downhill. Jag har dock bara en hardtail cykel för 12.000kr.
Fungerar detta inte alls till downhill eller är det bara att man får dämpa mer med benen istället för fjädern som en full suspension har?
Mvh

Downhill med Hardtail
Allt går, men det kommer att vara mycket jobbigare och gå långsammare än med en heldämpad cykel som är anpassad för ändamålet.

Sen händer det så klart rätt mkt på vad du har för hardtail också, att den kostar 12000 kronor säger inte så mycket.

Downhill med Hardtail
En hardtail säger i princip ingenting, än mindre prislappen. Är det en grusvägsraket eller AM-hardtail vi pratar om?

Berätta mer om cykeln så kommer du få raka svar :)

Downhill med Hardtail
Knappast optimal. Men som i Lindvallen skulle det nog gå. Inte Gesunda. Droppa sadeln max bara. Sen finns det mycket roligare cyklar å köra utför på?

Downhill med Hardtail
Har aldrig testat att köra en full suspension i skog så har ingen att jämföra med när jag väl kör med en hardtail. Men det känns inte riktigt värt att lägga pengar på en full suspension när jag inte kör 100% downhill.

Downhill med Hardtail
AntonHGHF sa:
Har aldrig testat att köra en full suspension i skog så har ingen att jämföra med när jag väl kör med en hardtail. Men det känns inte riktigt värt att lägga pengar på en full suspension när jag inte kör 100% downhill.

Besök en bikepark som har uthyrning av lämpliga hojar.
Testa på det hela under ekonomiskt "sansade" former.

Därefter har du en bättre aning om vad du vill eller inte vill ;-)

Downhill med Hardtail
Bra förslag^
Men om vi säger att jag kommer fortsätta köra på min hardtail, skulle det då underlätta om jag köpte 26" istället för dem 29" som sitter på cykeln just nu?

Downhill med Hardtail
jofahjalm sa:
Det är ju högst oklart vad du menar när du säger downhill, men jag tycker du ska testa istället för att fråga här.

Är tyvärr helt ny med de här downhill grejen så vet inte riktigt vart man ska börja. Men att hyra en cykel verkar vara mitt bästa alternativ.

Downhill med Hardtail
Jag skulle kunna köra allt utom järvsös två köttigaste leder på din cykel och tycka det var roligt. Du känns lite tidigt att oroa sig för materialet innan man har testat själv. Happy består av medelålders män som tycker om att köpa dyra saker. Ofta ganska tramsiga män.

Downhill med Hardtail
jofahjalm sa:
Jag skulle kunna köra allt utom järvsös två köttigaste leder på din cykel och tycka det var roligt. Du känns lite tidigt att oroa sig för materialet innan man har testat själv. Happy består av medelålders män som tycker om att köpa dyra saker. Ofta ganska tramsiga män.

Tack för dina svar, blir att köra ett tag till på hardtailen. Ha en fortsatt bra kväll!

Downhill med Hardtail
AntonHGHF sa:
Bra förslag^
Men om vi säger att jag kommer fortsätta köra på min hardtail, skulle det då underlätta om jag köpte 26" istället för dem 29" som sitter på cykeln just nu?

Jag har precis den cykeln fast 26" och 5 år gammal . Skulle inte rekommendera den för dh direkt...

Downhill med Hardtail
Jag körde dh-banan i Åre på en helstel Liyang i mitten på 90-talet. Ja det gick men jag är glad att jag inte behöver göra det nu som medelålders man som tycker om att köpa dyra saker :-)

Bilagor

• lya1.jpg
    lya1.jpg
    75.2 KB · Besök: 105
Downhill med Hardtail
Ni som levde förr var modigare helt enkelt :-)

Jag har kört dh på en hardtail på prov en gång. Men det var en bisarr sak med 180 mm slag och typ 64-65 graders gaffelvinkel. Det var bara vad mina stackars ben orkade dämpa bort som bromsade den cykeln. Ganska intressant upplevelse men inget jag känner att jag vill göra ofta.

Downhill med Hardtail
AntonHGHF sa:
jofahjalm sa:
Det är ju högst oklart vad du menar när du säger downhill, men jag tycker du ska testa istället för att fråga här.

Är tyvärr helt ny med de här downhill grejen så vet inte riktigt vart man ska börja. Men att hyra en cykel verkar vara mitt bästa alternativ.

En bra början är väl att trampa ut i närmaste skog och köra så fort du kan och vågar utför de backar du hittar för att se hur cykeln funkar till det. Gissningsvis känns det rätt otäckt med tanke på dess geometri när det börjar bli brant och stökigt.

Downhill med Hardtail
Makten sa:
AntonHGHF sa:
jofahjalm sa:

En bra början är väl att trampa ut i närmaste skog och köra så fort du kan och vågar utför de backar du hittar för att se hur cykeln funkar till det. Gissningsvis känns det rätt otäckt med tanke på dess geometri när det börjar bli brant och stökigt.

Blir en runda i skogen imorgon, uppskattar din hjälp !

Downhill med Hardtail
AntonHGHF sa:
Bra förslag^

Menar du att du ska byta hjul?

Om du monterar på 26" på en 29" kommer vevpartiet bli lägre, och du kommer slå i pedalerna mycket lättare...

Downhill med Hardtail
Ta med din cykel till närmsta bike park. Första dagen cyklar du på den och den andra så hyr du en riktig DH-cykel. Då kan du själv bilda dig en uppfattning om vad skillnaden gör för din cykling och vad du tycker är roligast per krona.

Att sätta på mindre hjul är ingen bra idé. Förutom väldigt lågt vevparti, som nämnts, så är bak och framgafflar ofta utformade så att de är bredast där däcket förväntas sitta. De kan alltså vara smalare närmare navcentrum, vilket helt enkelt ger dig sämre plats för breda däck.

Downhill med Hardtail
AntonHGHF sa:
jofahjalm sa:

+1 på att hyra och testa med ändamålsenligt material

Downhill med Hardtail
Har inte kört i Åre sen dess så jag vet inte hur det ser ut nu, men vissa partier var scary och cykeln studsade så man såg suddigt. Då startade man uppe vid Hummeln och droppet vid stenpartiet efter några hundra meter vågade jag aldrig åka nerför, det gjorde inte alla i WC tävlingen -96 heller. Nicolas Voulliouz som vann, imponerade med att ta det partiet iklickad i spd-pedalerna i sen sladda genom högersvängen nedanför, fortfarande fast i pedalerna. Minns att Shaun Palmer kunde vunnit om han inte gått omkull på asfalten i sista vänstersvängen nere på torget och släpade cykeln i mål, nu på tredje plats. Mitt bidrag i avdelningen "gammal mans minnen" ;-)
.
Lillgammal sa:
porschepake sa:
Jag körde dh-banan i Åre på en helstel Liyang i mitten på 90-talet. Ja det gick men jag är glad att jag inte behöver göra det nu som medelålders man som tycker om att köpa dyra saker :-)

Vänta lite nu, tog du ripbranten och rydbergs dropp med den där? :O

Downhill med Hardtail
AntonHGHF sa:

Alltså, det finns ju några varianter på fs... Från 100mm till typ 230mm. Det är ganska olika typer av fs. Bara för att du inte kör 100% dh är inte en fs helt utesluten. Jag kör nog 3% dh kanske och har en 140mm fs som går alldeles utmärkt i skogen och ok vid dh.

Downhill med Hardtail
dnleriksson sa:
AntonHGHF sa:

Alltså, det finns ju några varianter på fs... Från 100mm till typ 230mm. Det är ganska olika typer av fs. Bara för att du inte kör 100% dh är inte en fs helt utesluten. Jag kör nog 3% dh kanske och har en 140mm fs som går alldeles utmärkt i skogen och ok vid dh.

Kör dh på min enduro men som nybörjare skulle jag nog känna mig säkrare på en ren dh släde. Säkrast är nog att du hyr en hoj och testar.

Downhill med Hardtail
Jag kör med en commecal meta av ht och en gammal heldämpad freeride och hardtailen är så jävla rolig, inte lika bekvämt eller snabbt men så jävla roligt med hardtail!

Downhill med Hardtail
Det är ju en jäkla skillnad på vad vi pratar för typ av spår också? Med DH, menar du "naturliga" stigar ganska rakt ner för berget? Eller mer preppad, grävda, slätare stigar som slingar sig ner mer, typ bikepark spår. Släta spår, går att ta dig ner med den där, rätt ok också, men du har en grusvägs raket vad det verkar, så det är inte optimalt.

Men, jag mötte en snubbe på enhjuling, toppen på easy rider i åre, går det, då går det med din hoj också. Inte för att easy rider är något stökigt spår heller.

Downhill med Hardtail
här är min 29" ht ragley som är lite mera anpassad till sån åkning i en snäll familjepark Lindvallen. På ett sånt ställe är en ht roligare en en fs tycker jag. Ht när det är svart gul styre fs det andra. Men mest ht :) Har även för några år sen kört där med min 20 år gamla GT med lika gamla däck i regn å den var helstel men det var jobbigt. Körde bara 3,5 timmar & hade ont i ca 3 dagar efteråt av allt skak med framdämpare går det kanon att köra heldag å sen köra annat dagen efter utan att vara sönderskakad :)

Downhill med Hardtail
EST sa:
här är min 29" ht ragley som är lite mera anpassad till sån åkning i en snäll familjepark Lindvallen. På ett sånt ställe är en ht roligare en en fs tycker jag. Ht när det är svart gul styre fs det andra. Men mest ht :) Har även för några år sen kört där med min 20 år gamla GT med lika gamla däck i regn å den var helstel men det var jobbigt. Körde bara 3,5 timmar & hade ont i ca 3 dagar efteråt av allt skak med framdämpare går det kanon att köra heldag å sen köra annat dagen efter utan att vara sönderskakad :)

Fin video! Blir att testa något liknande i sommar :)

Downhill med Hardtail
Fast att rekommendera en nybörjare att ta sin XC-hoj till en cykelpark är en riktigt dålig rekommendation. Även om det är en park med "enkla" spår.

EST, du är ingen nybörjare direkt och kan hantera en hoj oavsett sort.

Till TS: åk till valfri park, hyr en lämplig hoj inkl skydd till dig själv.

Downhill med Hardtail
Nja jag rekommenderar ju inte just hans kanske. Men ht å utför är underskattat! Sen så tycker inte jag man måste ha rätt grejer alltid. Bättre att bara dra ut å ha kul på det man har. Man får ta det för vad det är. Ta en kort sadelstolpe å kör. Min dotter körde ju om nån där på sin 3 växlade 20" med cykelkorg å fotbroms. Hon hade svinkul å var sju bast. Allt jag säger är att man inte ska ha materialet som en undanflykt?
Å hon körde såpass att det gick å hoppa efter henne med. Har film på det med om nån vill se?

Tillbaka
Topp