Downhillbygge

JohnFilip

Ny medlem
Downhillbygge
Tänkte bygga mig en duglig rigg och behöver väldigt mycket tips gällande vilka delar jag skall använda. Är definitivt inte insatt i vilka delar och komponenter som är bra eller dåliga då det gäller downhilljonnar och tänker därför inte sätta någon prisklass heller. Kom gärna med olika förslag typ allt från budgetvarianter till dyrare saker. Det jag är ute efter är helt enkelt kvalitet och prestanda! Ju högre priset blir ju längre tid tar det ju innan jag får färdigt hojen men hellre det än något skräpigt som rostar sönder eller exploderar i backen, eller ja, går sönder helt enkelt. Sen är det ju möjligt att det går att bygga en relativt billig DHjonne som ändå är bra, men som sagt, hade jag vetat det hade jag inte postat det här inlägget.

Väntar på svaren och kör lite XC så länge helt enkelt.

- JohnFilip

Downhillbygge
jag är då ingen dh cyklist, men känner ett par som kör dh, och om du hittar en specilized (stavning?) bighit begagnad så skulle jag köpa det, en väldigt fin ram som håller för alla åkare i alla viktklasser?

en shiver dc är en fin gaffel som jag kan rekommendera, har hört en del ont om boxxer gafflar som läcker etc, så shiver rekommenderar jag.

Dura-ace växeln är bättre än en xtr o kostar ungefär det samma o fungerar med samtliga xtr reglage, hope c4 skivor är fina skivor, deemax hjul är okej, kostar inte allt för mycket, att tänka på är att bighit har 24" bakhjul och 24/26" fram beroende på vad du vill ha/passar på gaffeln).

rekommenderar inte att köpa begagnade hjul då de oftast är hårt körda, till skillnad från ram så håller de inte lika bra.

öhm.. vad finns mer att tillägga, du bör köra med kedjestyrare, gärna en med "styrning" ovan och under klingan.

det är mycket upp till dig, men hittar du, ram, gaffel och ett och annat begagnat, så kommer du få en kanonfin rigg under 20 000.. om du kan nöjja dig med typ xt växel/reglage så kommer du ner en tusenlapp.

köp fjolårets modell utav hjul, växlar, kanske en äldre modell av bromsar som fortfarande ska vara anpassade för dh cykling så kommer du ner med upp till 20% på dessa delar.

Ebay.com (auktion) är ett gott tips med mycke "nybegagnade" grejjer som inte ens är upppackade ur karton som säljes billigt.

Sedan så kan du givetvis välja vad du vill ha, om du vill ha sram växlar o reglage skall du givetvis använda det osv.

Att överväga för din del är om du ska köra med spd eller inte, ska du köra med spd, köp då pedaler med "hus" som tål lite mer och kör med ett par bra skor, billigare skor knäcks sulorna på relativt lätt (hände bla under dualen på sm i torsdags för en kille vad jag vet).

Jadu, det finns säkerligen andra som kör dh här som är betydligt mer insatta i vad du skall ha etc, men skall du inte tävla så behöver du absolut inte en bighit som är en tävlingsram, finns även andra modeller såsom lassbo som också är tävlingsramar som är väldigt fina, kanske ska ha en hardtail? då kommer du ner ganska många tusen såsom ifall du skulle köra enkelkronat iställe för dubbelkronat.

Downhillbygge
man tackar. prismässigt låter detta helt okej faktiskt. till och med riktigt okej. har spanat lite på begagnatforum typ här och på frostnet och försökt fundera lite fram och tillbaka. skall registrera mig på ebay och kolla lite närmre på det, låter soft med grejor som säljs p.g.a. felköp o.s.v. och som inte är uppackat. det är ju den bästa typen av begköp man gör ju.

skall inte tävla, eller ja, inte än på ett tag. det bygge jag har framför mig nu är alltså inte till tävling. men man är ju ändå lite kräsen.

- John Filip

Downhillbygge
okej.. jo jag förstår dig.. nu när jag hamnat i xc träsket så vill man ha bra grejjer jämt, både på gott och ont.

tänk på att köp enbart utav folk på ebay som har fått god kretik och sålt en hel del grejjer som även är dyra så man förstår att det inte bara är "blåsning"

Downhillbygge
jo, fast så mycket dåligt ser jag inte. gäller ju bara att veta och känna sina begränsningar, i det här fallet främst ekonomiska. jag har inga problem att vänta lite längre för att kunna köpa något bra istället för att sitta och fila på ekonomin för att kunna köpa grejor på bekostnad av resten av mina utgifter eller köpa skräp. inte alls. visst skulle man ju hellre velat ha så mycket cash att man kunde köpa precis allting, eller nä, det skulle man nog inte. jag tycker det är soft att planera och drömma, speciellt som jag är en sån spontan människa. skulle ju köpt allt som verkat bra för stunden, allt nytt med andra ord. eftersom jag inte kan det nu måste jag spara och då hinner det inte sällan publiceras lite recensioner i mbr eller på nätet och det är ju aldrig dåligt.

mm, gäller ju alltid när man köper över nätet. man måste va lite försiktig. men även om jag inte pysslat med mtb så länge så är man ändå någorlunda insatt i tillverkare och utrustning åtminstone. så den biten är i alla fall täckt, sen är det ju alltid lite risktagande men vad vore livet utan det ;p

men ja, kom loss nu. ni måste ha fler dh rigg tips ju. :)

- JF

Downhillbygge
tja.
Bara mina små funderingar:

Om du har råd - köp en komplett färdigbyggd hoj.
Priset blir billigare än att köpa motsvarande delar separat, men framförallt slipper du allt
rådd med att få skiten att passa o funka i hop.

Det andra tipset är att fundera på om du verkligen är 100 säker på att du ska ha en ren DH, kanske funkar det
med en fet freeride hoj, då kan du även trampa hjälpligt genom skogen till backarna o möjligtvis kan hojen bli lättare att sälja
av i framtiden p g a detta. En ren DH funkar BARA nedför o är inge kul nån annanstans.
En ram som SC Vp free har ju lika mycket slaglängd som en DH o nästan licka flack gaffelvinkel men kan fortfarande
användas i skogen om man får tro testerna.

Sist: Det är sjukt skoj o beroendeframkallande att stå på med en FET hoj o mycket skydd, så planera in Åre o utlandsresor i budgeten o kör hårt.

Downhillbygge
det kanske borde övervägas. kommer dock i princip köra uteslutande dh med den för förutom det är det mest xc jag är intresserad av och jag har redan en xc hoj som duger mycket väl åt mig. klart, lite skall ju bytas ut och fixas men det är ju en stor del av nöjet.

vilket för oss in på komplett dh eller bygge. byggandet ser jag som en stor och rolig utmaning, skulle vara grymt kul att ha byggt en egen liksom. dock har jag ju bara bestämt mig för att skaffa, inte exakt hur så vad har du för tips på färdiga hojar då? kanske borde ha döpt tråden till "dags att skaffa rigg" eller nått.

sist? nej nej, det blir ju bara början. givetvis drar jag iväg med hojarna, det är ju inte en del av budgeten. det är ju en del av livet. :)

- JF

Senast redigerad av en moderator:
Downhillbygge
Giant Team DH , Kona Stab dee lux, är ju erkänt feta hojar som funkar bra o finns kompletta.
I USA sålde dem länge GT DHi billigt vilken oxå lär funka bra.
I Drömligan ligger väl Intense M1, Turner o Foes, tokdyrt blir det i alla fall.
Från USA kan du även kolla in Ironhorse budget DH som fått bra kritik,
Haro gjorde en M1 kopia som fanns att köpa på annons i Usa för halva priset nyligen.

Men om du ska bygga själv är väl halva nöjet att leta runt. Fick man välja själv
är Intense M1 klassikern som stod sig alla år o ett tag alla körde på.

Downhillbygge
Giant XTC. Kör bara xc nu, eller ja, bara och bara. Ser det som en jäkligt rolig form av träning. Downhillbygget är mer för att det verkar vara en grymt rolig grej.

- JF

Downhillbygge
Svårt att säga vilken DH du borde köpa, finns ju så mycket bra att välja mellan! Giant gör ju bra cyklar och sen finns ju GT, Orange, Kona (som jag är lite förtjust i) och många fler. Mitt råd är att välja efter hjärtat (och efter plånboken om det beehövs). Lycka till!

Tillbaka
Topp