jag är då ingen dh cyklist, men känner ett par som kör dh, och om du hittar en specilized (stavning?) bighit begagnad så skulle jag köpa det, en väldigt fin ram som håller för alla åkare i alla viktklasser?
en shiver dc är en fin gaffel som jag kan rekommendera, har hört en del ont om boxxer gafflar som läcker etc, så shiver rekommenderar jag.
Dura-ace växeln är bättre än en xtr o kostar ungefär det samma o fungerar med samtliga xtr reglage, hope c4 skivor är fina skivor, deemax hjul är okej, kostar inte allt för mycket, att tänka på är att bighit har 24" bakhjul och 24/26" fram beroende på vad du vill ha/passar på gaffeln).
rekommenderar inte att köpa begagnade hjul då de oftast är hårt körda, till skillnad från ram så håller de inte lika bra.
öhm.. vad finns mer att tillägga, du bör köra med kedjestyrare, gärna en med "styrning" ovan och under klingan.
det är mycket upp till dig, men hittar du, ram, gaffel och ett och annat begagnat, så kommer du få en kanonfin rigg under 20 000.. om du kan nöjja dig med typ xt växel/reglage så kommer du ner en tusenlapp.
köp fjolårets modell utav hjul, växlar, kanske en äldre modell av bromsar som fortfarande ska vara anpassade för dh cykling så kommer du ner med upp till 20% på dessa delar.
Ebay.com (auktion) är ett gott tips med mycke "nybegagnade" grejjer som inte ens är upppackade ur karton som säljes billigt.
Sedan så kan du givetvis välja vad du vill ha, om du vill ha sram växlar o reglage skall du givetvis använda det osv.
Att överväga för din del är om du ska köra med spd eller inte, ska du köra med spd, köp då pedaler med "hus" som tål lite mer och kör med ett par bra skor, billigare skor knäcks sulorna på relativt lätt (hände bla under dualen på sm i torsdags för en kille vad jag vet).
Jadu, det finns säkerligen andra som kör dh här som är betydligt mer insatta i vad du skall ha etc, men skall du inte tävla så behöver du absolut inte en bighit som är en tävlingsram, finns även andra modeller såsom lassbo som också är tävlingsramar som är väldigt fina, kanske ska ha en hardtail? då kommer du ner ganska många tusen såsom ifall du skulle köra enkelkronat iställe för dubbelkronat.