DPD vs DHL, vid frakt från tyskarna?

Kapten_Usling

Ny medlem
Beställde 'sommardäck' till irra-runt cykeln, och satt konfunderad och undrade vilket som var bäst, samma lev. pris på båda.

Men jag vet inte ens vad DPD är, tyska posten? Någon av dem som levereras hem? Det var icke vikbara(, så de skulle vara bra krångligt om de hamnade hos lokala DHL, så jag chansade på DPD, och hoppas jag bara behäver gå till COOP och hämta)

Båda går med svenska Posten och körs ur oannonserat mitt på dagen. Fördelen med DPD är att deras kollinummer fungerar direkt på Postens hemsida medan DHLs paket får ett nytt när de når Sverige.

Perfekt! Man får tacka. Beställde rätt med andra ord, då det inte direkt är sommar ute ännu så är det bättre att veta när man får dem, än hur lång tid det tar!

Eftersom Deutsche Post äger/är DHL så blir det sådär härligt förvirrat när DHL och Tyskland kombineras. Deutsche Post DHL är moderbolag till DHL Express, men paket från respektive hanteras olika i Sverige. DPD är ett helt annat företag.

Enkelt uttryckt:
Deutsche Post DHL => Hanteras av Posten i Sverige (Tracking på http://www.dhl.de/ )
DHL Express => Hanteras av DHL i Sverige (Tracking på http://www.dhl.de/de/express.html eller http://www.dhl.se/ )
DPD => Hanteras av Posten i Sverige (Tracking på http://www.dpd.com/tracking_se/(lang)/se eller http://www.posten.se/ )

Tyskarna fattar knappt själva skillanden på Deutsche Post DHL och DHL Express, så står det bara DHL som fraktalternativ i webshopparna så kan det betyda vilket som. Priset brukar dock vara en indikation, om det är billig frakt så är det troligen Deutsche Post DHL. Om det är dyrt så kan det vara DHL Express.

DPD-paketen brukar i alla fall hos mig hamna på närmsta Posten företagscenter, och alltså inte på mitt vanliga postombud. DPD är ju Posten företagspaket, väldigt grovt förklarat.

Senast ändrad:
Jag är i precis samma situation och väntar på leverans från DPD/Posten. Jag kollade med kundtjänsten hos Posten (0771-333310) hur det funkar om jag inte är hemma och kan ta emot paketet. Enligt tjejen som hjälpte mig så kör de ut paketet till det lokala postombudet (Coop i mitt fall) dagen efter. Detta gäller i alla fall om paketet inte är skrymmande, vad som händer då frågade jag inte eftersom det inte var relevant i mitt fall.

En stor fördel att DPD-spårningen verkar funka även här i Sverige, och att DPD-numret funkar rakt av i Postens spårning vilket ju inte är fallet med DHL. Oerhört synd förstås att det oavsett är Posten som har hand om utkörningen, eftersom åtminstone i mitt område Västerort chaufförerna systematiskt fuskar med att bocka i att de varit hemma hos mig men inte kunnat leverera, för att porten har kodlås trots att den inte har det, eller för att jag inte varit hemma trots att jag har varit hemma.
Korrektion: DPD-spårningen slutade i Segeltorp, sen var det stopp, men det var i alla fall bättre än DHL. Sen funkade utkörningen också, mot alla vindar!

Senast ändrad:
DHL Express = gamla amerikanska DHL, motsvarande UPS och Fedex.

DHL = gamla Danzas/ASG.

DPD = Tyska Posten

Tyska Posten äger dock DHL. Förvirring någon?

Benne skrev:
-------------------------------------------------------
> DPD = Tyska Posten

Fel. DPD = Dynamic Parcel Distribution, ägs av bland annat franska La Poste.

Beställde från B-D i söndags med DPD
Paketet ligger hos mitt postombud nu efter att dom försökt leverera kl 10:30 till mig idag.

Snabb leverans!

ska få ett paket via DPD, det står att det finns att hämtas ut. Men jag lyckas inte hitta informationen på Postnord. Tror jag skriver numret i fel format. Det står ju i så konstigt format:
1234 1234 1234 12 1
varav den sista 1'an är hälften så stor som de andra siffrorna. Bara för att jävlas.
Men vilka kombinationer jag än provar så går det inte att få upp på Postnord.
Någon som vet hur man lyckas med detta?

Sambal Oelek sa:
ska få ett paket via DPD, det står att det finns att hämtas ut. Men jag lyckas inte hitta informationen på Postnord. Tror jag skriver numret i fel format. Det står ju i så konstigt format:
1234 1234 1234 12 1
varav den sista 1'an är hälften så stor som de andra siffrorna. Bara för att jävlas.
Vad står det i URL en hos dpd? Det numret är ju normalt inte formaterat konstigt.

Sambal Oelek sa:
1234 1234 1234 12 1

Kan det vara en bokstav, jag hade ett y på slutet.

trodde dpd betydde deutsche paket dienst.

iaf är de konkurrenter med posten i tyskland, men i sverige samarbetar de med posten. man kan t o m i sverige från postens företagscenter skicka paket med dpd, kostar nedåt hälften av postens egna priser. exempel på intern konkurrens. företagskonto krävs.

ska man få hem grejor från england är dpd bra och billigt. känner engelsmännen ofta inte till själva, så man kan tipsa.

posttip.de är en bra site att kolla frakter om man handlar i tyskland. är det tyngre grejor brukar gls vara konkurrenskraftigt. 40 kg ca 34 euro.

Bergsmannen sa:
Sambal Oelek sa:
1234 1234 1234 12 1

nä det är en siffra. Den ska vara med enligt postnord. Ringde.

Detta fick jag veta. Alla siffror på DPD-numret ska vara med. Det är det numret som ska funka på Postnords system också. Dock gör det inte det just nu för mig och han tyckte det var väldigt konstigt. Men jag ska iaf kunna hämta ut paketetet om jag anger de fyra sista siffrorna som utlämningskod, dvs 4121 enligt mitt exempel ovan. Så jag ska prova nu! :)

Sambal Oelek sa:
Bergsmannen sa:
Sambal Oelek sa:
1234 1234 1234 12 1

nä det är en siffra. Den ska vara med enligt postnord. Ringde.

Detta fick jag veta. Alla siffror på DPD-numret ska vara med. Det är det numret som ska funka på Postnords system också. Dock gör det inte det just nu för mig och han tyckte det var väldigt konstigt. Men jag ska iaf kunna hämta ut paketetet om jag anger de fyra sista siffrorna som utlämningskod, dvs 4121 enligt mitt exempel ovan. Så jag ska prova nu! :)

Då håller vi tummarna! Själv får jag vänta till morgondagen.

Tillbaka
Topp