Dra bromsvajer i ramen på äldre racer.

Jocke W

Ny medlem
Jag håller på att bygga om en gammal MBK racer till en singelspeed. Jag skulle vilja behålla båda bromsarna men vill gärna få en renare utseende. Därför vill jag dra kablarna eller iallafall kabeln till den bakre bromsen genom ramen.

Är det någon som har erfarenhet av det här? Jag ser framför mig att man gängar hålen man borrar och använder någon sorts gäng nippel, vet inte riktigt vart jag ska hitta det här i rätt dimension dock.

Några tips samt bilder kanske?

Gänga och nippel tror jag inte på särskilt mycket. Tänk på att vajern ska främst gå parallellt med rören, och det blir svårt att få till det med gänga och nippel.

Jag har sett lite olika lösningar genom åren. Enklast är att bara borra en serie av hål på rad så att du kan fila upp en kanske 30 mm lång spalt där vajern ska in och ut. Dra sedan vajerhölje inuti ramen för vajern att löpa genom.
Lär nog funka en stund. Fast var beredd på att kanten på hålet kan tugga upp vajerhöljet rätt fort.
Vissa bekymrar sig över att hålen gör ramen svagare. Ett sätt att kompensera för det är att löda fast en oval lapp av plåt som en krage kring hålet.

Ytterligare ett sätt är att leta fram ett lagom grovt rör. Kopparrör som broms/olje/bränsleledningar kan funka. Sen borrar och filar man fram ovala hål där vajern ska in och ut, stoppar in kopparrören i en trevligt flack vinkel och löder fast dem. Rören kan antingen putsas jämns med ytan eller få sticka ut en liten bit. Kabelhölje hela vägen.

Eller så sätter man en strypning som vajerhöljet får vila mot i änden på röret.

Finns några alternativ till, allt från att dra ett invändigt rör hela vägen till att göra små "vajerintag" som monteras i ovala hål i ramen och som kabelhylsan stödjer emot. Funktionellt samma som rören med strypning enligt ovan men mera arbetade.

Tillbaka
Topp