Dragit sönder skruven till beläggen BR-785

micro553

Medlem
Klantiga jag men efter vintern skulle jag byta belägg fram och den lilla skruven sitter ju fast som santan. Den som man lossar beläggen med.

Lyckats typ dra sönder den........

Tips på hur man kan göra?

Det avser Shimano BR-785.

Nu har jag lite tur i oturen då beläggen fram håller ett bra tag till men störande ändå.

Är det inte bara att ersätta med en "pin"?

147412_1514103.jpg

Jag gjorde precis så på en BR-785 nu efter vintern, borrade ur den fastärgade skruven och ersatte med saxsprint.

Jag är inte riktigt med på hur en sprint ska ersätta skruven?

För på ena sidan av skruven sitter redan en liten liten sprint.

Då är jag med!

Har sån saxpinne så är väl bara att borra ut skruven när det är dax för nya belägg.

Så det går inte att få loss skruven och fixa en ny? Kanske är svårt........

Tänker att det kanske skallrar med en sån pinne istället för skruv, eller inbillar jag mig?

micro553 sa:
Då är jag med!

Har sån saxpinne så är väl bara att borra ut skruven när det är dax för nya belägg.

Så det går inte att få loss skruven och fixa en ny? Kanske är svårt........

Tänker att det kanske skallrar med en sån pinne istället för skruv, eller inbillar jag mig?

Köp dig en Orange-hoj så kommer du ALDRIG höra sprinten skallra *haha*

AX3L sa:
Aldrig hört något skallrade. Men det är egentligen en relevant fråga, vad gör skruven för nytta?

Vad den gör för nytta i förhållande till att bara ha en saxpinne eller över huvudtaget? Alt. 2 är ju at den håller bromsbeläggen på plats. Alt 1. är väl att det är smidigare och lite smuttare att byta bromsbelägg, om man nu inte låter skruven ärga fast. Samt ser lite mer pro ut.

Fördelen med skruv är väl mest att man har verktyg att få ur beläggen med sig eftersom det bara kräver en insex. Med saxpinne behövs en tång. Jag har visserligen bara en endaste gång behövt ta ur beläggen på en tur...

Luthman Photography sa:
AX3L sa:
Aldrig hört något skallrade. Men det är egentligen en relevant fråga, vad gör skruven för nytta?

Vad den gör för nytta i förhållande till att bara ha en saxpinne eller över huvudtaget? Alt. 2 är ju at den håller bromsbeläggen på plats. Alt 1. är väl att det är smidigare och lite smuttare att byta bromsbelägg, om man nu inte låter skruven ärga fast. Samt ser lite mer pro ut.

Nej jämfört med en saxpinne alltså. Förstår inte hur det kan vara så mycket smidigare dock. Men SalkinL, jag köper den anledningen!

Fördelen med skruv är att det ser lite flådigare ut. På alla andra sätt är det bättre med saxpinne.

Jag har stått med två rätt lika cyklar i samma rum, den ena med Deorebroms med sprint, och den andra med XT 785 och skruv.
Nog tusan skallrar sprinten allt om man släpper ner fronten från ett par decimeter.

Märkbart ute i terrängen lär det dock inte vara.

Men det är ju bara att böja det längre benet på saxpinnen, så rör den sig inte en millimeter. Ska man meka i fält så kan man böja tillbaka den med nästa vilket verktyg som helst. Även med nypor som en bokförare borde det lyckas.

Är det bara jag som kör med ett litet buntband?
På nåt sätt så glömde jag låsningen en gång, och då gängade "bulten" ur sig på ett långlopp, beläggen passade såklart på att hoppa ur då, men hade turligt nog ett litet buntband i fickan, och sen har jag kört så, både bak o fram, det har funkat i mer än två säsonger nu ?

Borde vara en självklarhet för WW's :-D

Tillbaka
Topp