Dragkrok utan el?

Meistro

Medlem
Dragkrok utan el?
Fick en dragkrok monterad utan el då jag nämnde för verkstaden att jag enbart skulle transportera cyklar.

Med el gick på 9000kr, utan el på 2500kr.

Dragkroken kom dock med en bult? Så min cykelhållare passar ju inte då.

1. Finns det dragkroks cykelhållare som går på nedan dragkrok. https://imgur.com/a/xF9MQRp

2. Bör man få pengarna tillbaka.
Verkstaden nämde något med att sätta en bult så man inte skulle kunna dra släp. Men då jag berättade avsikten var att frakta cyklar känner man sig lite lurad.

Några tips här?

Dragkrok utan el?
Bult är ett gammalt knep för att slippa ta bort dragkrok när den inte går igenom besiktning. När det sitter en bult på räknas det inte längre som en dragkrok utan ett "redskapsfäste".

Varför du skulle vilja montera en sådan när det gäller ny krok förstår jag inte(förutom prisskillnad på dina offerter som verkar lite konstiga), enda du slipper är i princip besiktning. El borde inte vara så kostsamt.

Tyvärr inga tips på cykelställ.

Dragkrok utan el?
Besiktningskravet är borta. Jag fick för övrigt krok med el monterat för 4200 kr nyligen. (Bilen och jag). Kändes prisvärt. Hade kostat 9000kr som tillval när kag köpte bilen ny i vintras.

Dragkrok utan el?
Helt sjukt. Prisskillnaden var rätt stor så jag nöjde mig med den enkla varianten. Om min avsikt klart och tydligt var att frakta cyklar, ja då borde de inte utfört kroken.

Dragkrok utan el?
Registreringsbesiktningen av eftermonterad dragkrok är borta. Vid vanlig årsbesiktning måste kroken ändå gå igenom bes.

Men om du ändå inte har el så borde det inte vara så svårt att 1) slipa bort bulten, och 2) antingen montera ner kroken vid varje besiktning alternativt som nämnts ovan att du limmar på den igen inför bes.

Dragkrok utan el?
Va i helvete? Kör med vinkelslipen eller liknande å ta bort den. Har du ens köpt en godkänd dragkrok?

Sitter en normal dragkrok bara i en bult som man ser på bilden? Trodde hela modulen var fastsvetsad.

Då är det ju inte jättesvårt, lossa bulten och ta fram vinkelslip, i värsta fall tar det inte många minuter eller hundringar för en verkstad att göra det, lacka med lämplig lack

Dragkrok utan el?
kogoyo sa:
Registreringsbesiktningen av eftermonterad dragkrok är borta.
Om...

Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3 500 kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret.

Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok på gammalt skrot måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad

Dragkrok utan el?
1. Kommer inte bes se att den är limmad?

2. Vilken normal verkstad hade kunnat genomföra en sådan procedur? (Vinkelslipa av bulten) Låter sketchy.

:/

Dragkrok utan el?
De kollar inte funktionen på elen vid besiktningen så länge det inte sitter en kärra på.
En vanlig släpvagnskontakt kostar inte mycket...
Men lura ingen vid en ev försäljning sedan.

Är det en nyare bil som ej är förberedd för dragkrok? Behövdes det monteras styrenhet och konfigureras för att få elen att funka? Märkesverkstad eller liten egen firma? Annars håller jag med att det lät konstigt med så stor prisskillnad.

Dragkrok utan el?
Känns lite som om de lurat dig faktiskt.. Många cykelhållare klämmer uppifrån och kan därför inte funka på en sån där. Som någon redan påpekat ska en riktig krok med el inte kosta många kronor mer än du betalat nu.

Dragkrok utan el?
Örjan Lax sa:
Meistro sa:

1. Finns det dragkroks cykelhållare som går på nedan dragkrok. https://imgur.com/a/xF9MQRp

Man kan ju alltid slipa och skära lite på cykelhållaren, tills den går på över "bulten".
Funkar inte om hållaren klämmer uppifrån.

Dessutom vill man ju ha el till cykelhållare också. Mer än en cykel så är alla ljus dolda på många bilar utom möjligtvis övre bromsljuset.

Dragkrok utan el?
Rattnalle sa:
Örjan Lax sa:
Meistro sa:

Man kan ju alltid slipa och skära lite på cykelhållaren, tills den går på över "bulten".
Funkar inte om hållaren klämmer uppifrån.
Ah, tänkte lite fel. Skyller på 28 grader och allmän dåsighet inne i lägenheten.. :)

Rattnalle sa:
Dessutom vill man ju ha el till cykelhållare också. Mer än en cykel så är alla ljus dolda på många bilar utom möjligtvis övre bromsljuset.
+1 Att välja bort el verkar ganska dumt. Lär ju påverka bilens andrahandsvärde negativt också.

Dragkrok utan el?
Bilen är inte värd många tusenlappar från början så andrahandsvärdet är irrelevant. Ville kunna transportera cyklar enbart. Hade inget behov av en el dragkrok.

Får gå ned till verkstaden och se om man kan reklamera eller något för uppenbarligen verkar det inte finnas cykelhållare för en bultad krok. :/

Dragkrok utan el?
Men vad har du för cykelhållare? Dvs måste ju gå att justera hållaren så du får på den.
Alt köper en ny hållare på biltema och moddar :)

Dragkrok utan el?
Det är inte svårt att montera el själv heller. Jag har monterat generell elkabelsats själv till egenmonterad dragkrok. Tar iofs 3 timmar om en är ovan, men svårt är det inte.

Btw så behöver iaf min dragkrogshängda cykelhållare fungerande el...

Dragkrok utan el?
Dragkrok utan el?
Ja det hade fungerat. Den är dock en halv cm tjockt stål så måste nog utföras av en fackman. Dvs ingenting man som n00b kan ge sig på.

Tack för alla svar!

Dragkrok utan el?
Meistro sa:

2. Vilken normal verkstad hade kunnat genomföra en sådan procedur? (Vinkelslipa av bulten) Låter sketchy.

/

Eftersom dragkroken sitter i en m6 eller m8 skruv så är det inte jättesvårt att plocka bort hela kroken och svänga in hos nån verksta och fråga.

Förövrigt så är de flesta bilar redo för dragkrok och fästs med 4skruv.
Många bilar har även framdragen el så det bara är att koppla in.

Vad för företag använde du?

Dragkrok utan el?
Meistro sa:

:/
Är ju bara att skära av skiten, har du inte tummen där den inte ska vara så är det där ju bara några minuts jobb!

Kapskiva sen en lamellskiva för att jämna till & lite svart färg!

Samma om du väljer att fixa hållaren, köp en billig vinkelslip på Feltema & va inte så rädd! Bara att karva lite tills det passar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp