Dreva om cykel.

Bine78

Ny medlem
Dreva om cykel.
Är det värt att dreva om cykeln kostnadsmässigt?
Jag känner att den är lite lågt växlad nu. Den fungerar aldeles utmärkt när jag kör på stigar i skogen, men jag växlar terräng i skogen med skogsvägar,grusvägar och även asfalt. Speciellt kan jag färdas hyffsat långt på grus och asfalt innan jag kommer till en skog jag vill cykla i.

Hur mycket kan det kosta att dreva om? ungefärligt pris.

Dreva om cykel.
Om det är 9-delat du har kan en komplett drivlina kosta nånstans mellan 500 spänn och 5000 spänn typ.
Vad har du för utväxling idag och vad tänkt du byta till?

Dreva om cykel.
ja ni. Jag försöker hitta information om cykeln.

Det är en scott reflex 20....återkommer när jag vet vad det är för komponenter till den.

Dreva om cykel.
Det sitter ju en 44-32-22 på idag va? Alltså 44 tänder på största klingan, 32 på mittersta och 22 på minsta. Vad har du för kassett? Har du en 12-32 eller något liknande så trampar du ju ändå på runt 40 vid 90 rpm.

Så högre växlar tror jag inte du behöver. Bara trampa lite snabbare.

Dreva om cykel.
Är du mest på väg, så kan jag nog förstå ifall det kan vara skönt med lite mera motstånd/ mera fart "gratis". Du får en slags hybrid, med större däcksurval!
Behåll en kassett på sisådär en 11-32 bak, mindre/tätare landsvägskassett straffar sig i surmyrar.. :-( (Been there, done that!)
Använder du aldrig minsta klingan fram idag, kan det vara riktigt trevligt med ett byte till större klingor.

Dreva om cykel.
Brakastruten: Precis,,,det känns som det fattas lite motstånd när man kommer ut på asfaltvägarna 8som jag ofta färdas på innan jag kommer till skogen). Minsta klingan anvönds defentivit inte.

Har inte cyekln stående här i min lägenhet så kan inte kolla exakt vad jag har just nu.
Men vill man färdas snabbt på asfalt i dagsläget så måste benen gå röra sig riktigt snabbt.

Dreva om cykel.
Bine78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Men vill man färdas snabbt på asfalt i
> dagsläget så måste benen gå röra sig riktigt
> snabbt.

Om du måste ligga och tugga styrlinda i över femti till träningspassen kanske du ska köpa en räser? :-) 90 varv per minut är en ganska optimal kadens (+- 5-7 varv kanske) och då ligger du som sagt på runt 40km/h. Visst kan det vara kul att cykla snabbare än så ibland, men i de tillfällena kan du ju gå upp till en högre kadens (runt 120 varv per minut) och då landar du ju runt 55 km/h, vilket i alla fall jag tycker är en ansenlig hastighet.

Om Micke S inte trampar luft på 44-11 så borde du inte göra det heller.

Har jag fel tar jag tillbaks alltihop.

Dreva om cykel.
Visst, att själv trampa upp över 50, är lite jobbigt. Men det beror lite på var man cyklar.
Jag hade en pendelsträcka i.o.m. jobbet, som innebar 50+ med god marginal. Några gånger per vecka. Oavsett årstid.
Det ger ganska snart ett växande adrenalin-/ fart-behov! 52, 75 med akut framhjulspunka, 77, 83, gnnnnhaghh! 87km/h. Oh, jag är en lycklig man.... mmmh!

Alternativet är att du skadar/ soffar till dig, glömmer din nuvarande nivå, och försöker på nytt när du normaliserats igen.. Då spar du utgiften, och trivs under säkrare hastigheter. ;-)

Framförallt, upplever jag mellanklingan så mycket trevligare! Det är ju inte i linje med alla här bash-försedda gungsoffor direkt, men ändå användbart för mera avkopplad stigcykling.

Passa på när du ändå gör vårfräscht, och skaffa en ny drivlina. Det kommer att kännas gött! När kedja och drev löper på precis som det var tänkt från början.. Rent och snyggt! (Med Shimanos olika HT2-vevpartier, och andra vevpartier med integrerade lager, så får du med just lagren i priset också.)

Nu skall jag drömma sött. :-)

Tillbaka
Topp