Drevbyte

Fattiglapp

Aktiv medlem
Drevbyte
Hej!

Är ganska ny i MTB-träsket. Jag bytte precis upp mig till en Scott Spark 900 Expert, som verkar vara XXL's egen rebranding av en Spark 970, åtminstone vad gäller komponentvalet.
Jag har hängt här så länge så jag vet vad folket tycker om XXL och SRAM NX... inser att jag snart kommer komma på att jag villhöver häftigare prylar men hoppas att ramen kommer duga ett tag.
Efter första turen saknar jag en något lägre växel. Men högsta växeln är onödigt hög för min användning, dvs jag borde kunna åtgärda problemet med ett något mindre framdrev. Och samtidigt lära mig lite om cykelmeckande.
Så till frågorna:
* Jag har 32T framdrev nu, skulle jag märka ett byte till 30? Rent mekaniskt kan jag räkna på vad skillnaden blir, men hur stor kommer jag uppfatta skillnaden? Måste jag gå till 28?
* Hur hittar jag ett annat drev som passar? Vad skall jag söka efter? Jag ser lätt en del drev med tydligt annan infästning, andra som ser ut att passa, men hur vet jag?
* Ovala drev, är det något för en amatör?
* Kedjelängd. Skillnaden mellan 32 och 30 borde ju vara så liten att jag kan bibehålla kedjan? Hur vet jag var gränsen går?
* Är det lätt för en skapligt händig ingenjör som inte kan något om hur cykeldelarna är uppbyggda att helt enkelt byta (skruva isär, byt, skruva ihop) eller kommer någon mystisk fjäder skjuta ut en massa smådelar i omloppsbana när jag delar på det så att jag aldrig får ihop den igen...?

Jag tror det är ett sådant jag har:

jonte987

Aktiv medlem
Drevbyte
Det beror på var kedjan ligger i marginalen nu. Jag har bytt från 32 till 30 utan att röra kedjan men Eagle är väl känsligare.

Dub ska moment dras till 54nm så det kräver lämpligt verktyg.

Alla klingor med SRAM direct mount passar men det ska vara 3mm offset och för SRAM 12s.

Jag kommer har oval 30T och kommer inte att köpa det igen men det verkar uppskattat av andra

Fattiglapp

Aktiv medlem
Drevbyte
Tack!
Momentet är så kinkigt så jag får ursäkt att köpa en momentdragare?
Vad gäller kedjan antar jag att jag bara provar helt enkelt. Rimligen borde ju längden vara mitt i något tillåtet ”spann” på en fabrikscykel.
Gjorde bytet från 32 till 30 märkbar skillnad?

jonte987

Aktiv medlem
Drevbyte
Ja, fast styrketräning gör mer skillnad. Har du Eagle så borde nästan 32 funka...

Jag vet inte om du behöver momentnyckel men minst ett ordentligt spärrhandtag & bits. Sen är det väl tur och talang.
Missade själv det men köp gärna en som momentdrar åt båda håll om du köper. Behövs inte nu men när du ska byta lager.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Drevbyte
Vet inte om det egentligen var styrkan som saknades, jag orkar fortfarande trampa så brant så att hjulet slirar och/eller cykeln välter bakåt. Men kändes med den gamla cykeln med lägre utväxling som jag hade mer kontroll, och därför kunde ha jämnare kraftflöde. Då klarar jag brantare backar utan att göra bakåt-kullerbytta.
Stryketräning kanske också hjälper med teknikträning är nog ett mer akut behov för mig :-). Samt att lära mig nya cykeln, den beter sig annorlunda och jag kanske körde på som jag lärt mig med den gamla.
Men det är ju aldrig fel att köpa nya prylar...

Köp & Sälj

Topp