The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Allt detta snack om sittposition får mig att tänka på hur mycket bättre jag sitter på min gravel än på min Giant TCR (logiskt), till den grad att kortare styrstam nu är beställd till räsern.

The Gravel tråd
Du menar att man sitter mer kupad när man kör händerna på bocken för att få lite fart?

Händer kan man har på hoodsen eller på bocken (jag har de nästan alltid på hoodsen). Jag menar hur mycket man vinklar kroppen neråt. Jag vill sitta djupt framförallt för att har mindre vikt på rumpan. Då sittar jag bekvämare. Som bonus ger det lägre luftmotstånd.

The Gravel tråd
Händer kan man har på hoodsen eller på bocken (jag har de nästan alltid på hoodsen). Jag menar hur mycket man vinklar kroppen neråt. Jag vill sitta djupt framförallt för att har mindre vikt på rumpan. Då sittar jag bekvämare. Som bonus ger det lägre luftmotstånd.
Ok, ja. På S sitter man ju lägre pga lägre stack men får fundera ett varv till..

The Gravel tråd
Passar på o fråga kunniga här!
Kikat lite att ev köpa bredare kolfiber hjul! Har kikat på zipp med flera, men är de någon här som testat ali express hjul? 😊 recensioner?
Avråder från att köpa från AliExpress. Den du köper av är återförsäljare inte tillverkade av hjulen. Går bra att köpa och skickat med alla avgifter i köpet. Men du får ingen hjälp med garantifrågor. Köp från tillverkare ingår garanti och hjälp om det blir problem. Dessutom kan kunden konfigurera hjulen efter användningsområde och systemetvikt. Det finns flera möjligheter att få ett hjul efter egna preferenser som nav, ekrar i stål, titan eller carbon. Fälgens vikt/innermått-höjd.

The Gravel tråd
Passar på o fråga kunniga här!
Kikat lite att ev köpa bredare kolfiber hjul! Har kikat på zipp med flera, men är de någon här som testat ali express hjul? 😊 recensioner?
Håller med föregående talare. Jag köpte hjul från BTLOS på Black Friday förra året när de bjöd på frakten. Kunde då speca hjul med bitex-nav (läste på lite innan köp och kom fram till att det verkade gå att få tag på reservdelar rätt enkelt vilket kändes viktigt för mig som tänker att jag vill hålla liv i hjulen länge), mässingsnipplar, ekrar från Pillar som jag sett flera som bygger hjul rekommendera och 45mm djupa fälgar med en innerbredd på 25mm. Tror det kostade mig 6000 kr eller så. Leveransen tog några månader, fick hjulen i januari nångång. Klart nöjd och kommer nog handla fler hjul därifrån vid bra rea.

The Gravel tråd
Fin himmel på kvällsrundan

Bilagor

• PXL_20260929_164805363.webp
    PXL_20260929_164805363.webp
    262.7 KB · Besök: 11
The Gravel tråd
Tack för påminnelsen ang Svart Fredag. Hade kikat på ett par hjul som var sänkt pris på. Igår blev de dyrare. Ska se om jag har tur till den kommande köpfesten.

PS. Köper aldrig något då normalt.
Jag har 2 set med Elite-hjul och är supernöjd.
Med det sagt. Jag har bara trötta Alu-hjul som tidigare referens, så det är sagt.

De jag har är deras Drive G36 och Drive G42, båda paren har mässingsniplar till ekrarna.
Det senaste paret var G42:orna. Jag testade en kod frå U-tube som gav 180 dollar i rabatt.

Med tanke på hur stor skillnad det vart på cykeln med Elite-hjulen, är de värda varenda öre. Min upplevelse är att cykeln gick ifrån att vara snabb och skön till "ett jävla vapen".

Uppar en bild på hjulsidan av en G42 med 45mm-däck. Är helnöjd med hur däcken och hjulen gifter sig, så jag kan inbilla mig att jag är super-aero på grusvägarna

Bilagor

• 20260928_193155.webp
    20260928_193155.webp
    297.1 KB · Besök: 28
The Gravel tråd
Jag har 2 set med Elite-hjul och är supernöjd.
Med det sagt. Jag har bara trötta Alu-hjul som tidigare referens, så det är sagt.

De jag har är deras Drive G36 och Drive G42, båda paren har mässingsniplar till ekrarna.
Det senaste paret var G42:orna. Jag testade en kod frå U-tube som gav 180 dollar i rabatt.

Med tanke på hur stor skillnad det vart på cykeln med Elite-hjulen, är de värda varenda öre. Min upplevelse är att cykeln gick ifrån att vara snabb och skön till "ett jävla vapen".

Uppar en bild på hjulsidan av en G42 med 45mm-däck. Är helnöjd med hur däcken och hjulen gifter sig, så jag kan inbilla mig att jag är super-aero på grusvägarna
Bra rabatt och däcken ser ut att sitta snyggt.

The Gravel tråd
Hade inte tvekat en sekund på storlek M. 35mm i stack är grymt stor skillnad. Kolla vad cykeln kommer med för styre. Finns styren som fortfarande har 100mm stam men kortare reach 60mm istället för vanliga 100mm. Har själv experimenterat och med ett bredare styre så sjunker också möjligheten till reach.

Nu vet jag att breda styren är populärt i gravel, men du kommer kunna lösa hela storleken M med val av styre efteråt, beroende på vilken prisklass det är om du tycker det är lönt att byta. Tycker att ett 44cm brett styre mot 38-40cm tar bort desamma i reach. Om styret som cykeln kommer med har vettig spec för dig hade jag istället tittat på byta ut stam. Justera reachen på detta sätt är små potatis men 35mm lägre stack är ja det är ruggigt mkt.

Tror storlek S är för liten. Bra å titta på reach och stack som du gör, storlekar är en guide och alla märken och modeller skiljer sig åt. Att bara gå en storlek upp eller ned har jag aldrig köpt ju längre tid det gått sedan jag köpt cykel å intresserat och lärt mig mer om vad som ger skjuts i konditionen och komfort

Vilken cykelmodell handlar det om?
Missat att svara ser jag.. menar du att 35 mm högre stack är bättre för kroppen/dig? Som jag ser så är det mest stacken som skiljer, reachen är ju 5 mm så knappt märktbart. Visst, har 10 mm mindre stam som går att sätta på M med i värsta fall.

The Gravel tråd
Missat att svara ser jag.. menar du att 35 mm högre stack är bättre för kroppen/dig? Som jag ser så är det mest stacken som skiljer, reachen är ju 5 mm så knappt märktbart. Visst, har 10 mm mindre stam som går att sätta på M med i värsta fall.
För mig? Du skrev ju att storlek M var ganska bekväm, då kommer inte 35mm lägre stack vara så nära. 10mm lägre stack är ett stort hopp i sig, och I storlek M är det ju enkelt att ta bort ett par spacers och kapa gaffeln om det skule finnas behov.

Jag hade hellre gått till ett smalare styre med flare typ 38-40cm vid hoodsen än att byta styrstam tror 100mm är bra. Sen beror det ju på hur långt bak du brukar ha sadeln. Ihop med det tror jag inte reachen kommer vara något problem.

Ja blir ju 15mm ihop i reach inte jätte mycket. Köp rätt storlek på ram, när du slitit ut drevet så kan du kolla på om en annan vevarmslängd passar för dig. Ju mer man cyklar ju mer får man koll vad som behövs, men köpa fel ram ska man hålla sig ifrån : )

The Gravel tråd
Fin graveltorsdag. Körde i Orsa finnmark till turisthålorna Grönklitt/ Fryksås. Är bara några fåtal besökare där. Men grusvägarna var näst intill tomma på bilister. Förargligt nog så blev jag passerad av några bilar.Visa bilaga 855726Visa bilaga 855727Visa bilaga 855728Visa bilaga 855729
Kanske är lite tjatig om den där cykeln nu, men kan du inte starta en tråd och visa lite byggbilder, info om vem som lagt lacken osv? Jag är så opepp på många moderna saker såsom allt integrerat, få ekrar, superbreda däck, singelklinga osv, men ändå är den där så härlig. Vill ha mer samlad info, tack! 😛

Tillägg: det är ju inte enkelt med integrerade slangar, lackad sadelstolpe etc, men den ser ändå så härligt enkel ut på något vis. Plus att den inte är mattsvart/mattgrå som allt annat utan poppig som tusan utan att balla ur. Härlig är den hur som!:love:

Är inte alls avundsjuk på att du verkar ha fjällmiljön extremt lätt tillgänglig heller.. Tss!

The Gravel tråd
Kanske är lite tjatig om den där cykeln nu, men kan du inte starta en tråd och visa lite byggbilder, info om vem som lagt lacken osv? Jag är så opepp på många moderna saker såsom allt integrerat, få ekrar, superbreda däck, singelklinga osv, men ändå är den där så härlig. Vill ha mer samlad info, tack! 😛
Även jag har tidigare "tjatat" på @MEL F.AT att han borde posta en egen tråd om sin cykel.
Det tycker även jag att den verkar vara värd.

Är inte alls avundsjuk på att du verkar ha fjällmiljön extremt lätt tillgänglig heller.
Visst är det fint i siljansbygden. Men det är en bit från fjällen
Och glöm inte hur det gick för den partiledare som påstod att Falun låg i svenska fjällen :sneaky:

The Gravel tråd

Tillägg: det är ju inte enkelt med integrerade slangar, lackad sadelstolpe etc, men den ser ändå så härligt enkel ut på något vis. Plus att den inte är mattsvart/mattgrå som allt annat utan poppig som tusan utan att balla ur. Härlig är den hur som!:love:

Är inte alls avundsjuk på att du verkar ha fjällmiljön extremt lätt tillgänglig heller.. Tss!
Tack. Jag ska publicera en byggtråd innan oktobers utgång. Måste komma på titeln först, för det blir inte direktreportage, utan mer eftertanke.

The Gravel tråd
Ah, glömde i all hast av att aldrig någonsin uttala mig om geografiska områden. Min allra starkaste kunskap är kunskapen om att jag inte har någon kunskap om geografi. Har ändå tänkt närma mig politiken i framtiden, så det bådar ju gott att jag är kvalificerad då! ☺️
Tack. Jag ska publicera en byggtråd innan oktobers utgång. Måste komma på titeln först, för det blir inte direktreportage, utan mer eftertanke.
Det låter som en ypperlig idé!👌

The Gravel tråd
För mig? Du skrev ju att storlek M var ganska bekväm, då kommer inte 35mm lägre stack vara så nära. 10mm lägre stack är ett stort hopp i sig, och I storlek M är det ju enkelt att ta bort ett par spacers och kapa gaffeln om det skule finnas behov.

Jag hade hellre gått till ett smalare styre med flare typ 38-40cm vid hoodsen än att byta styrstam tror 100mm är bra. Sen beror det ju på hur långt bak du brukar ha sadeln. Ihop med det tror jag inte reachen kommer vara något problem.

Ja blir ju 15mm ihop i reach inte jätte mycket. Köp rätt storlek på ram, när du slitit ut drevet så kan du kolla på om en annan vevarmslängd passar för dig. Ju mer man cyklar ju mer får man koll vad som behövs, men köpa fel ram ska man hålla sig ifrån : )
Låter på er erfarna att man ändå på en M kan ta bort några spacers/kortare stam så är man nära en S ändå.

Tillbaka
Topp