Drick bra!

• Trådstartare Trådstartare bossebus
  • Start datum Start datum
Drick bra!
När vi ändå diskuterar vatten, så vill jag att alla stockholmare ska veta att jag alltid pissar i vattnet när jag är vid Lovön (där Stockholm Vatten har sitt intag). Så nu vet ni vad det är ni har druckit..

Drick bra!
Det finns ingen medicinskt anledning att dra ner på saltet om man inte har högt blodtryck. De flest som hänger här gissar jag är något mer vältränade än medelsvensson, och med träning sänks även blodtrycket. Eftersom jag är en av de drabbade av detta har jag läst en hel del också, det finns bland annat en studie som gjordes på Boston marathon där visade det sig att så många som 13 procent av de som testades hade hyponatremi, och detta var vad jag förstår inte bara elitidrottare utan även motionärer.

Drick bra!
Skall tillägga att jag hade blandat ihop mina siffor. Dagsbehovet av salt är 0,6gr. 5gr är det rek. max intaget... Så återigen de 12-15gr man får i sig i sin normala kost borde täcka de flestas behov mer än väl.

Återigen: Maraton är väl en rätt extrem prestation? Inget som svensson gör till vardags flera ggr i veckan?

Drick bra!
Jag läste, kan vara en skröna, att om man dricker vätska med högre sockerinnehåll än 4% så går det åt mer vatten till att bryta ner sockerarterna än vad man får i sig.

Drick bra!
Dricker med glädje vårt vansinnigt hårda vatten här i Uppsala, men om man vill drick rikigt gott vatten en varm eftermiddag eller till en bit mat så kan jag inte vara utan riktigt kall San Pellegrino. Ljuvligt gott!
Hittas enklast på Systemet.

Tillbaka
Topp