Drivare till ledlampa, hur mkt spänning behövs?

skier

Aktiv medlem
Jag har en led-lampa med tre st cree Q5-dioder som är seriekopplade med en drivare på 1000ma från Molectric.
http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=68&products_id=507
Jag driver den idag med ett ack-paket på 12 volt.
Igår upptäckte jag att om jag kopplar ur en av dioderna så lyser de andra två starkare. Vad beror det på?
Jag förutsätter att det har med batteriet att göra. Rätt?

Är det att spänningen är för låg? (12 volt för tre LED) eller är det att batterierna inte klarar av så höga strömstryrkor som behövs?
Kan man kolla det på något enkelt sätt med en voltmeter? Tyvärr har jag inget datablad för drivaren, så jag vet inte hur mycket spänning den kräver.
Hjälp en stackars mekanist som fastnat i elektronikträsket...

Edit av the_TnT: LED-lampor är inte OT (förutsatt att du nu ska den under cykling då).

Senast redigerad av en moderator:
Varje q5:a behöver 3,5 - 3,8 volt och drivkretsen brukar vilja ha minst ett par volt, så min gissning är att du ligger på gränsen här. Prova att skicka in 14-16 volt i drivaren (egentligen ska den ju svälja allt upp till 40 volt men det är ju ingen idé att ta i för mycket) och se om diodernas ljusstyrka ökar.

/s-o

Kontakta molectric och kolla vad drivern har för spänningsfall (och be dem uppdatera siten). Ganska säkert så räcker inte 12V för att driva 3 dioder.

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Kontakta molectric och kolla vad drivern har för
> spänningsfall (och be dem uppdatera siten).
> Ganska säkert så räcker inte 12V för att driva
> 3 dioder.

led-tech.de har drivare med 1V spänningsfall, så då borde det funka. Jag har några över hemma...

Bara att koppla in. Det var nån som provade en sån lamptyp för ett tag sen, det blev väl inte så jättemycket ljus.

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara att koppla in. Det var nån som provade en
> sån lamptyp för ett tag sen, det blev väl inte
> så jättemycket ljus.

Den ser likadan ut som den 3W-diodlampa jag köpte på Kjell&Co. Jag har den på styret, (driven med en 12V blyack) och tycker den är OK för grusvägskörning, Den har även funkat för att ta sig hem på stenig stig i beckmörk skog efter att batteriet i pannlampan tog slut.

Men jättemycket ljus blir det inte.

+1. Jag har en sån 3-wattare fast från Ful-Kina.
Har skrivit lite i halogen för dummies-tråden om den.

Grejen med lysdioder är att de inte, likt en glödlampa, har ett fullt spektrum, utan de skickar ut ett ljus med toppar vid lite olika våglängder som sammantaget ser vitt ut för våra ögon. Ett rött filter tar bort det mesta av ljuset som inte är inom den röda delen, och lysdioden skickar inte ut särskilt mycket rött ljus till att börja med. Bättre då att skaffa en röd diod direkt, som skickar ut nästan helt rent rött ljus.

Tillbaka
Topp