Drivlinan rasslar vid belastning. Nästa steg?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Min drivlina slutar inte låta illa.
Jag har haft lite olika knak så nu på våren är
- vevlagret bytta, SKF (bb30)
- samtliga hjullager bak, Enduro-lager i Novatec nav
- pedalerna har fått nytt fett (Speedplay)
- kedjan har kokats i tvättmedel och badats i syltvax. Till dagens runda stödvaxade jag med squirt. Som bilden antyder är den inte sträckt.
- Kassetten var ny förra säsongen SRAM PG1170

Nu har jag kvar ett ansträngt rassel när jag tar i på lättare växlar på de större bakdreven. Det är påtagligt och irriterande.

Är kassetten slut?
IMG_7405.jpeg
IMG_7406.jpeg

det finns helt minimalt slitage vxl 3 och 4, men inget som borde rassla. är det trissorna i växeln som låter?

minsta drevet e ju sopslut bak mitten dreven börjar va dåliga så ja skulle byta kedja o kassett om ja va dej plus nya växeltrissor hur ser framdrev ut?

slänger väl i en ny kassett och kedja i varukorgen. Den börjar bli välfylld…

Har aldrig slitit ut en kassett så snabbt.

Hade loss bodyn och kollade igenom navet. Bara de tre största dreven som väsnas och vid hård belastning tex i backe. Annars inte.

Har en vän som slarvat med vaxet. Nu har han tvättat kedjan och badat kedjan i nytt vax. Lik förbannat knakar hans drivlina så det hörs när man ligger bakom. Han tror att han behöver ännu mer vax. Har du provat med gammal kedja som är klassiskt oljad? Med typ grön finish line?

Har en vän som slarvat med vaxet. Nu har han tvättat kedjan och badat kedjan i nytt vax. Lik förbannat knakar hans drivlina så det hörs när man ligger bakom. Han tror att han behöver ännu mer vax. Har du provat med gammal kedja som är klassiskt oljad? Med typ grön finish line?
Kedjan har länge gått på vax utan sådana problem. Även ordentligt rengjord.
Är kassetten åtdragen? Har kassettmuttern bottnat innan kassetten sitter helt fast, för att det eventuellt saknas en distans bakom?
Drog den bra hårt. Får testa om det går att dra mera.
De tre största bak i kombination med stora fram? Framväxelskrap kanske?
Nej

slänger väl i en ny kassett och kedja i varukorgen. Den börjar bli välfylld…

Har aldrig slitit ut en kassett så snabbt.
du kanske kan ta en bättre bild mer från sidan så vi tydligare kan se om kassetten är sliten eller inte. särskilt de små dreven är dåligt framställda. mitt intryck är att slitaget är begränsat, men man kan ana spår av hårda växlingar särskilt på smådreven. eller om det möjligen är vaxrester?

relativt extra slitage av kassetten brukar presentera sig som att kedjan hoppar vid kraftutövning, relativt mer slitage av kedjan att det kurrar.

rassel har gärna andra orsaker. förutom glapp i växeln eller trissorna kan man kolla att dreven eller kassetten sitter fast, och även kedjelinjen. felvänd shimanokedja är en annan möjlighet. en slamkrypare är om växelvajern håller på att ge upp.

Senast ändrad:
du kanske kan ta en bättre bild mer från sidan så vi tydligare kan se om kassetten är sliten eller inte. särskilt de små dreven är dåligt framställda. mitt intryck är att slitaget är begränsat, men man kan ana spår av hårda växlingar särskilt på smådreven. eller om det möjligen är vaxrester?

relativt extra slitage av kassetten brukar presentera sig som att kedjan hoppar vid kraftutövning, relativt mer slitage av kedjan att det kurrar.

rassel har gärna andra orsaker. förutom glapp i växeln eller trissorna kan man kolla att dreven eller kassetten sitter fast, och även kedjelinjen. felvänd shimanokedja är en annan möjlighet.
På bilderna finns squirt-rester kvar. Nu borttaget och jag kan verkligen inte se att dreven ser slitna ut. Kassetten har kanske gått 800 mil. Borde ha lika mycket kvar. Jag byter kedjor så fort de sträcks.

Kunde dra kassetten något hack till.

"bara" 800 mil... ja måste fan va hulken för ja kör totalt sopslut (rejäla hajfenor) på en ultegra kasset och två kedjor på 500 absolut max 600 mil

Jag hade felvänd Shimanokedja som gav mig huvudbry då "inget" hjälpte. Tills jag såg att texten inte var utåt och gjorde rätt.

Är det en Shimanokedja? Jag har svårt att bestämma mig för om jag ser text eller inte på utsidan på bilderna.

Kunde dra kassetten något hack till.
Betyder dock inte nödvändigtvis att den sitter fast, om muttern bottnar mot bodyn istället för mot kassetten. Hjälper inget annat kan du prova att lägga ett tunt shims bakom kassetten.

Edit: Eller den bottnar väl snarast mot minsta drevet, men om det i sig bottnar mot kassetten så kommer det inte klämma på resten av dreven.

det händer också att åtdragningsmuttern är koniskt gängad, så att den fastnar innan den får fast kassetten. när det är sagt brukar inte glapp i kassetten orsaka rassel annat när man precis växlar. snarare kamouflerar det en inte perfekt inställd växel.

sätt upp hojen i trainern och testa. lätt att utesluta hjulen då och lätt att de om kassetten vobblar. Också lättare att för hand veva sig igenom pedalvarvet för att kunna upptäcka eventuella oegentligheter. I mekställ blir det ju typ obelastat vilket gör det svårare att hitta smågrejer som är kopplade till att t.ex. kedjan inte löper rätt över alla tänder.
Så klart får du se till att den inte står i full erg mode o vill ha 300w handkraft av dig?

det händer också att åtdragningsmuttern är koniskt gängad, så att den fastnar innan den får fast kassetten. när det är sagt brukar inte glapp i kassetten orsaka rassel annat när man precis växlar. snarare kamouflerar det en inte perfekt inställd växel.
Glapp i kassetten kan betyda att dreven snedställer sig, vilket ger störst "effekt" på de största dreven. Dels är de längst ut på ena kanten med snedast kedjelinje, och dels ger den stora diametern störst utböjning vid en given belastning och ett givet glapp.
Och drev som inte pekar rakt kan definitivt rassla. Jag tror inte direkt detta är problemet, men det är ju en enkel sak att bocka av i felsökningslistan. Ta tag i innersta drevet och rucka det så märks det tämligen omgående om det sitter fast eller inte.

"Slutar inte..." är litet vagt. Förmodligen är det för sent att reklamera, men kan du koppla det till något. T ex senaste gången du gjorde service?
Ediot: Vad man kan göra är att hänga upp cykeln, lossa växelvajern, och manuellt kolla om det går att få det ljudlöst på alla kransar: Man använder handen för att föra bakväxeln över dem.

Senast ändrad:
Får känslan av att det är en kombo av lätt slitna drev/kedja och vaxets begränsade smörjeffekt. Drog på ordentligt med squirt igår och körde 12 mil klunga med hårda fartsträckor idag. Då låter det mera på hemväg. Tydligt mer på tredje drevet inifrån som jag ofta sitter på i stigningar.

Det här med vax. Snygga drivlinor men…

Jag är inte van vid vax. Är det kanhända svårt att få smörjningen där det behövs, efter en så total rengöring som du gjorde? Och varför är det bara vissa lägen som orsakar ljudet?
Bra cyklat för övrigt!

vax generellt låter mer än oljebaserat, speciellt doppvax. det brukar också gärna ta tvärslut snabbare än oljebaserat.

droppa på-vax brukar ligga mittemellan.

Kan det vara lite sliten kuggring fram i kombination med ny eller mindre sliten kedja?
Har vart med om det på min, och av lite oklar anledning märks det mest när man kör på låg växlar och tar i i uppförsbackar. som jag minns det knakade det då också mest när kedjan var nysmord.

Tillbaka
Topp