Drivmotor driver inte efter däckbyte

Kaxe58

Medlem
Bytte framdäck och efter däckbytet driver inte motorn, motorn går men drar inte runt hjulet ,det enda jag gjort är att dra isär elkontakten och lossa bägge hjulmuttrarna, bytt däcket och återmonterat allt igen.

Kan inte mycket om elcyklar, men på din beskrivning vore det mest logiska att elkontakten skadats, eller det ställe vari den sätts.

Som sagt, elkontakten kan bara sättas ihop på ett sätt och är även markerad med pilar, har haft isär den också flera gånger och alla stift är raka och fina och kontakten glider ihop hur lätt som helst , har gashandtag på cykeln då kontrollpanelen inte fungerar som den ska och när jag gasar så ökar motorn i varv ju mer jag gasar men hjulet driver inte, har haft isär motorn 3 ggr nu och kollat planetväxeldreven och kopplingen, det går att dra runt kopplingen åt ena hållet och den låser åt andra hållet precis som den ska ,gjort rent och nytt fett till dreven men ingen drivning trots att motorn går runt, magnet finns ej vid hjulet heller, helsjukt är det då jag bara lossat 2 muttrar ,tagit isär elkontakten och lyft ur hjulet och bytt däck.

Uppdatering, bestämde mej för att köpa ett nytt framhjul men det kom en annons på marketplace på en Off Course cykel med paj batteri för 2000 kr och den har 9 polig kontakt som min , frågade tjejen som hade den om det var ok att jag tog med min cykel för att koppla in min elkabel på hennes hjul och det var ok, åkte dit och kopplade min kabel, körde med min handgas och hennes hjul snurrade som det ska, köpte den cykeln och åkte hem och monterade hennes hjul på min och provkörde , då gick även detta motor åt fel håll och ingen drivning precis som med mitt hjul,fattade ingenting ,vad fan händer?? senare på dagen bestämde jag mej för att sätta mitt hjul i hennes cykel och koppla min kabel och va i helvete då gick mitt hjul åt rätt håll med full drivning, flyttade kabeln till hennes hjul på min cykel igen och då gick även det åt rätt håll igen med full drivning, provade igen att flytta kabeln till mitt hjul igen och då gick det åt fel håll igen och samma med hennes hjul , så varje gång jag flyttar kabeln mellan hjulen så polvänder det motorerna och när jag gör det igen så polvänder det igen så dom går åpt rätt håll, har vi nån Einstein här som kan förklara vad fan som händer?

Ja jag vet inte , får väl prova ta ur alla kablar och kolla om det finns nåt skav, dock funkar ju cykeln nu och kanske till framdäcket är slut igen och ska bytas, hahaha

Tillbaka
Topp