drömvinsten, vart flytta?

marran sa:
Min poäng var lite att det krävs oftast inte en drömvinst för att flytta någonstans, däremot måst man ofta kliva ur komfortzonen. Kanske även kliva ner i lön, ta ett mindre kvalificerat jobb ett tag , bygga nytt kontaktnät osv. Obehagliga grejer allt det där, och ju mer etablerad man är på en plats desto mer har man att förlora på att flytta därifrån. Frihet kostar, men är sällan ouppnåeligt, det är oftast en fråga om prioriteringar.

Grejen med drömvinsten är väl att inte behöva jobba alls efter att man flyttat, utan bara ägna sig åt sånt som är roligt.
Slippa 5 månader med regn, kyla och snö, om man som jag är en sån som föredrar värme.

DeLiQ sa:
Grejen med drömvinsten är väl att inte behöva jobba alls efter att man flyttat, utan bara ägna sig åt sånt som är roligt.
Slippa 5 månader med regn, kyla och snö, om man som jag är en sån som föredrar värme.

Jag fattar bara inte vad det har med flyttandet att göra. Klart man vill ha mer fritid, men det är väl helt oberoende av var man bor?

Boulder låter fint. Kiwi-land (ö) borde också funka.
Det drömställe jag har koll på är Chamonix, eller lite längre ner i dalen för bättre priser o lugn.

Ja nu kommer ju helgen närmare, så nu är bara drömvinsten ett dygn bort.
Ett boende i Toscana kanske, o ett på Gran Canaria.
Ett i Sverige kanske inte skulle vara så dumt när det är allt för jäkla varmt nerigenom.
Men det är klart, GC är rätt ok året runt. Eller Nya Zeeland som allternativ till Sverige
när sydeuropa blir för varmt.

Nån som vet vart Saida tråden tog vägen?
Tror jag glömt vart jag la den RÄTTA raden.

För mig är det viktigt, förutom rolig cykling, att få hela familjen att trivas så för mig:
Rättvik
Något trevligt ställe i Kanada
Nya Zeeland

Varför är det så många som drömmer om EnZed (Nya Zeeland) ? Pga att det är långt borta och okänt ?

Jag har varit där många gånger, Nice, men isolerat och off och lite gammaldags. Nästan lite tråkigt ibland. Trevligt, men man måste ha samma stil som locals för att passa in, old-english ! Fin natur med stor variation, Vulkaner, regnskog och pingviner.
Men ett bra ställe om/när Zoombie-katastrofen och 3e världskriget bryter ut !

Bikzz sa:
Varför är det så många som drömmer om EnZed (Nya Zeeland) ? Pga att det är långt borta och okänt ?

Jag har varit där många gånger, Nice, men isolerat och off och lite gammaldags. Nästan lite tråkigt ibland. Trevligt, men man måste ha samma stil som locals för att passa in, old-english ! Fin natur med stor variation, Vulkaner, regnskog och pingviner.

Med tanke på att vi är på ett cykelforum så kan man ana att det är fin cykling och fin natur som lockar.

Jag är redo att påstå att Sverige också är lite tråkigt.

Bikzz sa:

Typ allt det där är ju positivt! Variationen mellan nord å syd, att kunna åka skidor/bräda i ena änden men fortfarande ha somma i andra är häftigt och väldigt lockande.

Sen är cyklingen fin vad jag sett på tuben?

Plus

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Bikzz sa:

Typ allt det där är ju positivt! Variationen mellan nord å syd, att kunna åka skidor/bräda i ena änden men fortfarande ha somma i andra är häftigt och väldigt lockande.

Sen är cyklingen fin vad jag sett på tuben?

** Yes, Precis samma som i här i Sverige !! **

Bikzz sa:

Har aldrig varit där men din beskrivning var ju bulls eye för mig :-)

Området kring Lucca (där vi bor för tillfället) vore nog bra, men med 100% fritid istället för den minimala tid jag nu har för lekande.
Både lvg och mtb är löjligt bra här!
Var senast i fedags-lördag och bilade runt i Chianti området. Det går inte heller av för hackor, men har lite långt till snö på vintern.

Toscana ftw!

Vancouver Island eller Nelson i B.C Kanada. Grym cykling och trevligt folk och fantastisk terräng som inbjuder till lek. Båda skulle fungera för familjen.
Men om jag vann drömvinsten och uppfyllde alla önskningar, vad ska jag då drömma om? Drömma är ju en stor del av livet. Å sen kompisar, vem ska man hänga med på dagarna när alla jobbar? Inte lika kul att leka själv varje dag....

Man behöver ingen drömvinst, Italien skänker bort övergivna slott, kloster, och gårdar!

"För att göra andra delar av landet mer attraktiva skänker staten nu bort övergivna slott, villor, bondgårdar och kloster på avlägsna platser. Eftersom många av fastigheterna ligger längs med gamla pilgrimsleder är förhoppningen att upprustade herresäten kan öka intresset bland vandrare och cyklister och på så sätt hjälpa till att fördela turisterna lite mera jämt över landet."

->> http://www.dn.se/nyheter/varlden/italien-ger-bort-massor-av-slott/

->> http://www.bohuslaningen.se/bostad/italien-ger-bort-hundratals-slott-gratis-1.4291024

Tyskland!? Då kan man ju köpa Canyon direkt, inte via postorder. Dessutom är cykling en del av den tyska kulturen. Härligt land. Nära till allt. Vad kan gå fel?

Sambal Oelek sa:
Tyskland!? Då kan man ju köpa Canyon direkt, inte via postorder. Dessutom är cykling en del av den tyska kulturen. Härligt land. Nära till allt. Vad kan gå fel?

Du är säkert ironisk, men faktum är att Tyskland är ett härligt land. Om det inte vore för att det är så satans mycket folk överallt:-P

För min del som inte är en sån där som hela tiden längtar efter nåt annat, så skulle jag välja land efter hur samhället fungerar, samt förstås klimatet i någon mån. Största (enda?) anledningen att dra från Sverige kan jag inte nämna utan att tråden kommer balla ur, men låt oss säga att jag inte tror på framtiden här. Inte för att jag tror på den särskilt mycket mer i liknande länder (såsom Tyskland) heller i och för sig.
Så, jag skulle nog helst dra nånstans där det är just sömnigt och "tråkigt". Där man inte hela tiden gör allt för att ändra på allt, bara för sakens skull, utan tanke på konsekvenserna. Det brukar nämligen inte funka så bra i längden.

Åland vore najs. Men där är man inte välkommen att köpa bostad om man inte är ålänning eller gift med en dylik. Är nog därför det är så sömnigt och lugnt å andra sidan;-)

Makten sa:
Du är säkert ironisk, men faktum är att Tyskland är ett härligt land. Om det inte vore för att det är så satans mycket folk överallt:-P
både ironisk och allvarlig, lite fredagshumör idag känner jag. Men jag gillar Tyskland. Det finns väldigt mycket spännande där. Samt god öl och korv. Men det är sant, de är lite för många bara, det är ju lite tråkigt.

Fältprästen sa:
Är du säker på det?
Jag har varit där (2009?), men då gick det inte.
man får la be om leverans till hotellet annars!? :)

En villa nära stranden i Fort Lauderdale, vet precis på vilken gata. I Ftl för att få värmen, snabbmaten, stora bilar och resten av den thrash jag gillar.
Närheten till dykningen i Västindien gör det även till ett bra basecamp, tror jag besökt ftl ungefär 10-12ggr och trivs väldigt bra där och flera av gångerna har vi flugit ner till olika öar.
Flera andra gillar det inte alls har jag märkt.

Nästa kåk hade varit i BC/Whistler. Där finns bergen och närheten till Vancouver, en stad jag trivs bra i.

Självklart hade jag behållt en våning i Stockholm, världens bästa plats juni-september.

Sedona Arizona är trevligt behagligt.
Men visst Rotorua Redwood NZ var najs ochså, eller runt Nelson om det inte brinner ..

Jag skulle lätt ha ett vinterviste i Gstaad,bara för att kunna glida runt i ett par såna där moonboots med päls på.
Sen skulle jag nog kuska runt bland alla mina andra pang under resten av året.

Tillbaka
Topp