[Dropper] Cheapo dropperstolpetråden

Jag följer upp tråden själv då.
Jag gillar saker som inte är onödigt komplicerade, som är tillförlitliga och helst prisvärda också.
"Fina gatan-stolpar" verkar ju inte leverera på strulfrihetsfronten och jag tycker att de borde leverera lite mer med tanke på priset.

Efter att ha djupdykt lite mer i ämnet blev det till slut en TMARS-stolpe.
Kostade 500:- inklusive frakt och kom på en vecka drygt.
Monterade stolpen igår. Verkar funka precis som det ska. Mått 31.6, och här slipper man "shims" som på vissa cheapostolpar utan den kommer i olika storlekar.
Hoppas på att komma ut i dagarna för en första provtur.
Inte lika sofistikerad som finstolparna såklart men enkel beprövad konstruktion (typ gravitydropper) och en prislapp som gör att man gärna chansar.

20140529_101107.jpg

20140529_101138.jpg

Eric: Kolla ebay.. :)

glitch: återkom gärna med review. Kollat lite på den där också.
Har du någon vikt på den? Glappar den något?
Tycker reglaget på Plummet verkar bättre faktiskt. Funderar på om man kan byta...

Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Eric: Kolla ebay.. :)
>
> glitch: återkom gärna med review. Kollat lite
> på den där också.
> Har du någon vikt på den? Glappar den något?
> Tycker reglaget på Plummet verkar bättre
> faktiskt. Funderar på om man kan byta...

Länk:

http://www.ebay.com/itm/2014-TMARS-...sure_cycling_bikeparts_SR&hash=item27d9c695b6

Inga glapp nånstans. Orkade aldrig vägade, 31.6 ska väga runt 650g. Det brukar stämma rätt bra hos taiwaneserna (till skillnad från cykeltillverkarna).

Reglaget är väl det som känns sämst. Har för mig att jag såg någon tråd där de bytte till ett annat reglage. Ska prova köra som det är först så får vi se.

glitch skrev:
> Reglaget är väl det som känns sämst. Har för
> mig att jag såg någon tråd där de bytte till
> ett annat reglage. Ska prova köra som det är
> först så får vi se.

Verkar funka att byta till suntours remote. Verkar klart bättre :-)

p4pb8970832.jpg

Har en TMARS sedan i vintras och tycker att den är funkis (utan att ha några finstolpsreferenser). Funderar på att borra ett till hål mellan max och mitten (55 mm sänk) för att öka användbarheten.

Precis vadsomhelst som drar lite vajer borde ju funka som reglage. Kanske går att slöjda nåt av ett av alla tusentals framväxelreglage som ligger i bra-att-ha-lådor runt om i landet :)

/Johan

JojjeM skrev:
> Har en TMARS sedan i vintras och tycker att den
> är funkis (utan att ha några
> finstolpsreferenser). Funderar på att borra ett
> till hål mellan max och mitten (55 mm sänk) för
> att öka användbarheten.
>
> .......
> /Johan

Precis så gjorde jag och då blev stolpen helt lysande bra, det tog några försök att hitta "mellanläget" men nu har jag fått in känslan så 8 ggr av 10 hittar jag rätt.
Haft stolpen snart ett år och enda strulet jag haft var att vajern inte var tillräkligt åtdragen i remoten så ett hett tips, dra åt innan ni står i skogen med stolpen i botten...
Nu hade jag lyckligtvis en pytteliten insexnykel med mig så det löste sig tillslut.

Menar du de två insexorna i remoten? Försökte lossa dem för att få loss hela remotedelen så att jag skulle kunna dra vajern bättre genom dämparfästet men det enda som hände var att insexan drogs runt. De nycklar jag har är antingen för stora eller precis så att de slinter och skruven blir runddragen istället. :(

glitch skrev:
> Menar du de två insexorna i remoten? Försökte
> lossa dem för att få loss hela remotedelen så
> att jag skulle kunna dra vajern bättre genom
> dämparfästet men det enda som hände var att
> insexan drogs runt. De nycklar jag har är
> antingen för stora eller precis så att de
> slinter och skruven blir runddragen istället. :(

Ajdå och japp det var dom jag menade.

Kör på tmars sedan några månader. Glapp i sidled som är störande. Men när jag cyklar så känns inte glappet.
Kanske ngn som har tips på hur jag åtgärdar glappet?

Allt annat funkar klockrent. Stör mig inte på reglaget.

Satori stolpen är nog den gyllene vägen att gå, nästan samma summa som tmars men bättre reglage och mekanismen känns stabilare. Dock kort vajer så den kan man byta.

Reglaget trycker eller drar man i. Det innebär att vajern rör sig och släpper låsningen. Finns inga hack eller lägen på spaken. Svårt att förklara då det är annorlunda mot vanliga reglage.

glitch skrev:
> Reglaget trycker eller drar man i. Det innebär
> att vajern rör sig och släpper låsningen. Finns
> inga hack eller lägen på spaken. Svårt att
> förklara då det är annorlunda mot vanliga
> reglage.

Ah, ok, då förstår jag även lite mer om hur själva stolpen funkar. Men går reglaget att dra i men enbart tummen? Känns lockande att man skulle behöva använda tumme och finger?

Jag har varit skeptiskt till dropperposts då jag gillar spartanska cyklar generellt, men för en femhunka är man ju lite lockad att testa :)

ol__ skrev:
> glitch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Reglaget trycker eller drar man i. Det innebär
> > att vajern rör sig och släpper låsningen.
> Finns
> > inga hack eller lägen på spaken. Svårt att
> > förklara då det är annorlunda mot vanliga
> > reglage.
>
> Ah, ok, då förstår jag även lite mer om hur
> själva stolpen funkar. Men går reglaget att dra
> i men enbart tummen? Känns lockande att man
> skulle behöva använda tumme och finger?
>
> Jag har varit skeptiskt till dropperposts då jag
> gillar spartanska cyklar generellt, men för en
> femhunka är man ju lite lockad att testa :)

Jag har provat en i typ fem minuter och det fungerade helt OK. Stolpen glappade lite i sidled men reglaget störde mig inte. Det är bara att trycka åt valfritt håll en ganska kort bit så det är svårt att göra fel.

Jag tror att jag avvaktar den där Plummet-stolpen och ser vad den får för omdömen innan jag slår till på en budgetstolpe till sambon. Misstänker att den ska passa bra får det mittersta hålet spacklas igen och ett nytt borras så att det blir 0, 70 och 100mm snarare än 0, 50 och 100. Det senare är för mig helt obegripligt.

Jag hade en Tmars som såldes under ett annat namn. Mycket pang för pengarna, men lämnar en del att önska.

Låsplutten som sticker in i hålen i innerstolpen har en plast-topp, som slets ner och gjorde att plutten inte alltid ville låsa ordentligt. På något vis ordnade jag det, men minns inte hur.
Det medföljande reglaget är allt annat än roligt men fungerar i alla fall.
Värst är att mittenhålet sitter just i mitten mellan maxhöjd och maxsänkning. Ganska värdelöst eftersom det blir för lågt för sittande cykling, och då kan man lika gärna köra sadeln i botten.

Nu har jag en Gravity Dropper som är väldigt snarlik i sin konstruktion, men mycket mer välbyggd och glappar mindre. Där är första sänkhålet 1" under max, vilket jag finner helt perfekt. Dess innerstolpe är dessutom helt solid vad jag kan se (hålen har botten och sidor). Tro fan att den väger en del, men den lär i alla fall inte gå av.

Är man säker på att man vill ha en sänkstolpe så tror jag det är smartare att köpa en GD direkt. Den är av allt att döma helt bombproof, vilket inte kan sägas om kopiorna eller alla hydrauliska bling-stolpar (har avverkat två KS Lev som pajjade inom kort efter inköp).
Vill man däremot prova och/eller har väldigt tajt budget så är Tmars helt okej. Det är snarast förvånande att den alls funkar för det priset:-)

Edit: Min kopia hette ICE Lift V8 och finns i länken i första inlägget. Dock köpte jag den för en femhundring. Uppåt tusen spänn är den inte värd i mitt tycke.

Senast ändrad:
ol__ skrev:
> Ah, ok, då förstår jag även lite mer om hur
> själva stolpen funkar. Men går reglaget att dra
> i men enbart tummen? Känns lockande att man
> skulle behöva använda tumme och finger?

Man trycker spaken åt vilket håll som helst så att den lutas. Eftersom den har en ganska stor fläns längst in, så drar spaken i vajern via flänsen som hävarm. Det betyder att man kan montera den lite var som helst på styret och få full funktion hur man än bär sig åt. Nackdelen är att det känns ganska rackligt även om det fungerar.

De verkar småtweaka mellan årsmodellerna så se till att köpa en 2014 modell på ebay.
Rsp plummet/raleigh har ju fått bra i testerna. Får se hur de tre positionerna känns. Jag gillar ju annars att ha stolpen lite lägre än max trampeffektivitet.

Liten rapport från helgens turer.
Överlag funkar stolpen som den ska. Att den åker upp relativt snabbt upplevde jag inte som ett problem.
Spaken är väl inte superdistinkt men för mina ändamål funkar det. Söker man en stolpe som reagerar reptilsnabbt med 100% exakthet så är detta inte stolpen. Är man som jag som för det mesta ändå glömmer att jag kan sänka stolpen, respektive bara sänker den när jag verkligen vet att det är en längre nedförslöpa så funkar det jättebra.
Litet glapp på stolpen, men inget man märket av när man kör eller inget jag märkte av/ störde mig under tiden.

Det enda större störmomentet är att dosan som kabeln går in på på baksidan sticker ut rätt mycket. Jag gillar att ha stolpen några mm. lägre än "optimla trampposition" för att få en mer balanserad sittposition. I dagsläget kan jag inte få ner stolpen tillräckligt långt eftersom dosan på baksidan går emot sadelstolpsklämman. Ska försöka fila ner bakstycket en smula för att kunna få ner den längre. Just saknas några mm.

Min stolpe har tre lägen, när jag kör använder jag bara högsta och mellanläget, lägsta läget i botten använde jag inte alls. Mellanläget funkar fint för mina behov.

Så sammanfattningsvis, för 500:- tycker jag den är ett klipp. Får jag till det med att få ner den några mm. så kommer det bli kanon. Sen får vi se hållbarherten i långa loppet.

Ni som haft i sär den här typen av stolpar: tror ni man kan kapa av den inre delen så att bara mellan och toppläget blir kvar. Precis som glitch så sänker jag aldrig mer än 50mm tillvardags ändå. Kortare inre stolpe borde spara lite vikt samt minska de horisontella krafterna/glapp etc.
Dessutom är stolpen ganska lång.

Eric W skrev:
> Ni som haft i sär den här typen av stolpar: tror
> ni man kan kapa av den inre delen så att bara
> mellan och toppläget blir kvar. Precis som glitch
> så sänker jag aldrig mer än 50mm tillvardags
> ändå. Kortare inre stolpe borde spara lite vikt
> samt minska de horisontella krafterna/glapp etc.
> Dessutom är stolpen ganska lång.

Öhm, kapar du innerröret får du naturligtvis mer glapp och ökade påfrestningar, inte mindre.

Edit: Jämför med att ha kort nedstick i ramen på en vanlig sadelstolpe. Inte bra.

Senast ändrad:
Makten skrev:
------------------------------------------------------
> Öhm, kapar du innerröret får du naturligtvis
> mer glapp och ökade påfrestningar, inte mindre.
>
> Edit: Jämför med att ha kort nedstick i ramen
> på en vanlig sadelstolpe. Inte bra.

Fast det borde väl bli samma när stolpen är i "uppe" läget?
Hittade en shysst bild på innehållet nu.
Tänker att man kapar lite till höger om det vänstra hålet.

TMARS5.jpg

Eric W skrev:
> Fast det borde väl bli samma när stolpen är i
> "uppe" läget?

Nä, belastningen är ju som störst i översta läget. Om du då sågar av stolpen så att det blir kortare effektiv längd mellan bussningarnas ingreppspunkter så kommer lasten på innerstolpens nedre del att öka.

Förmodligen går det inte att korta stolpen alls, eftersom den nedre bussningen borde sitta så långt ifrån den övre som det är möjligt redan från början. Hela saken verkar vara en ytterst dålig idé.

Med reservation för att jag missförstått hur stolpen funkar, men det tror jag inte;-)

----------

Edit: Annat hade det varit om man kunnat kapa övre delen av innerröret och bara använda de två nedersta lägena, med ytterstolpen högre lyft i ramen. Men då blir det nog lite svårt med sadelinfäsningen;-)

Senast ändrad:
Om du kan nöja dig med att inte spara vikt (t.ex. baserat på Maktens argument) så kan du göra som jag gjort.
Min tmars-stolpe blev liite för hög när den var fullt nerstucken i sadelröret. Alltså borrade jag ett extra hål (och fick därmed 100%/66%/0% höjd enligt tidigare önskemål). Därefter förlängde jag de två plastbitarna som syns på bilden ovan, så att stolpen aldrig kan expandera förbi mitt extra-borrade hål.

Du tänker rätt Eric.

Påfrestningen med pinnen i hål två blir naturligtvis större om man sågar av inneröret än om man inte gör det. Men här var det frågan om att jämföra med påfrestning med pinnen i hål tre, något som stolpen är designad för att tåla. Jämfört med det så blir påfrestning med pinnen i hål två och med avsågat rör lägre i tack vare att överlappet är detsamma men utsticket av innerröret blir kortare och därmed vridmomentet lägre.

Se bara till att ytterröret får tillräckligt instick i ramen.

s skrev:
> Du tänker rätt Eric.
>
> Påfrestningen med pinnen i hål två blir
> naturligtvis större om man sågar av inneröret
> än om man inte gör det. Men här var det frågan
> om att jämföra med påfrestning med pinnen i
> hål tre, något som stolpen är designad för att
> tåla. Jämfört med det så blir påfrestning med
> pinnen i hål två och med avsågat rör lägre i
> tack vare att överlappet är detsamma men
> utsticket av innerröret blir kortare och därmed
> vridmomentet lägre.
>
> Se bara till att ytterröret får tillräckligt
> instick i ramen.

Det var inte påfrestningen i hålen jag avsåg. När stolpen är i topp bör det finnas två bussningar som tar upp de böjande krafterna; en i toppen och en i botten. Rimligen bör man ha designat stolpen så att den nedre sitter så lågt som möjligt. Sågar man av innerröret så kanske dess underdel inte ens når den nedre bussningen. FAIL.

De enda problem som borde kunna uppstå är alltså med stolpen i sitt översta läge. Om det av någon anledningen skulle vara så att den nedre bussningen sitter fast i innerröret, så kommer avståndet mellan bussningarna att minska om man kortar innerröret. Vilket medför ökat glapp och ökad belastning. FAIL.

Då är det väl bara att såga av röret för att spara 20 gram och se vad som händer:-) Känns sjukt korkat.

Fast den undre bussningen kan väl inte sitta allt förlångt ner.
Håller man bara Y >= X på bilden nedan så borde det inte vara några problem med bussningen.
Samma överlapp, mindre hävarm.

Edit: Sen handlar det inte om vikten, utan om att försöka minska glapp samt kapa en, för mig, för lång stolpe. Andra ändan blir ju svårare antar jag :-P

Edit 2: Ser nu att man kanske borde tänka på att sätta igen den där skåran i röret.
Så man inte skjuter ut hela stolpen om man missar att få ut pinnen i sista nedersta hålet.

TMARS5.jpg

Senast ändrad:
Jag förstår verkligen inte varför du tror att glappet skulle minska. Och hur ska du göra med fjädern? Den blir ju för kort om du knipsar innerröret.

Utskicket blir kortare, därför blir det vridande momentet mindre. I sitt nya ytterläge kommer nederkant på röret vara i samma höjd som innan, det kommer bara inte sticka in lika mycket i sänkt läge.

xyz-saft skrev:
> Utskicket blir kortare, därför blir det vridande
> momentet mindre. I sitt nya ytterläge kommer
> nederkant på röret vara i samma höjd som innan,
> det kommer bara inte sticka in lika mycket i
> sänkt läge.

Nu tar vi det här en gång till:

Eric W skrev:
> Ni som haft i sär den här typen av stolpar: tror
> ni man kan kapa av den inre delen så att bara
> mellan och toppläget blir kvar. Precis som glitch
> så sänker jag aldrig mer än 50mm tillvardags
> ändå. Kortare inre stolpe borde spara lite vikt
> samt minska de horisontella krafterna/glapp etc.
> Dessutom är stolpen ganska lång.

Eric W tänker alltså fortfarande använda de två översta lägena. Inte mittenläget och bottenläget. Eller så har han formulerat sig helt galet.

Det verkar som vi har ett klassiskt exempel på språkförbistring på gång.
Jag tror Erik W menar positionen på hålen och Makten pratar om stolpens läge.

Alltså: om man tar bort det nedre hålet och bara använder de två övre hålen så blir mellanläget sadelns nya toppläge = mindre utstick/avstånd från sadelstolpsskarv till sadel = mindre böjmoment.

Detta borde kunna resultera i mindre glapp då krafterna har minskat.

Fjäderns längd kan ju bli ett problem men det kan väl lösas genom att man lägger den kanpade biten längst ner i det yttre röret, då blir det ingen viktvinst dock.

Makten skrev:
> Det var inte påfrestningen i hålen jag avsåg.

Inte jag heller. Läsförståelse är inte din starka sida va?

> När stolpen är i topp bör det finnas två
> bussningar som tar upp de böjande krafterna; en i
> toppen och en i botten. Rimligen bör man ha
> designat stolpen så att den nedre sitter så
> lågt som möjligt. Sågar man av innerröret så
> kanske dess underdel inte ens når den nedre
> bussningen. FAIL.

Fundera en gång till. Bussningen måste rimligtvis sitta så högt upp att den når innerröret när det är i sitt översta läget. Avståndet från hålet till innerörets underkant blir detsamma även efter kapning.

Jag filade på delen där vajjern går in i stolpen på min Tmars så fick jag ner den en bit längre, sen tog jag en smalare sadelklämma , då lyckades jag få den att inte vara för hög.

Tycker den funkar bra i övrigt, ibland får man dra upp sadeln så den klickar i övre läget.

flight skrev:
> Det verkar som vi har ett klassiskt exempel på
> språkförbistring på gång.
> Jag tror Erik W menar positionen på hålen och
> Makten pratar om stolpens läge.
>
> Alltså: om man tar bort det nedre hålet och bara
> använder de två övre hålen så blir
> mellanläget sadelns nya toppläge = mindre
> utstick/avstånd från sadelstolpsskarv till sadel
> = mindre böjmoment.
>
> Detta borde kunna resultera i mindre glapp då
> krafterna har minskat.
>
> Fjäderns längd kan ju bli ett problem men det
> kan väl lösas genom att man lägger den kanpade
> biten längst ner i det yttre röret, då blir det
> ingen viktvinst dock.

Det låter rimligt, och nu förstår jag hur det menades.

Jag tror inte man behöver bry sig om fjädern, eftersom den ju uppenbarligen räcker för de två översta lägena i originalutförandet, och kraften borde bli densamma. Däremot känns det som en smartare idé att bara försöka hindra stolpen från att nå högre än mittläget, så att man kan återställa den. Den lilla vikt man sparar på att kapa röret är nog inget att bry sig om.

s skrev:
> Inte jag heller. Läsförståelse är inte din
> starka sida va?

Jag brukar förutsätta att folk menar vad de skriver. I det här fallet var det tydligen så att innerrörkaparmannen menade något annat än vad han skrev. Du får klanka på hans uttrycksförmåga istället.

Aggressor skrev:
> Jag filade på delen där vajjern går in i
> stolpen på min Tmars så fick jag ner den en bit
> längre, sen tog jag en smalare sadelklämma , då
> lyckades jag få den att inte vara för hög.
>
> Tycker den funkar bra i övrigt, ibland får man
> dra upp sadeln så den klickar i övre läget.

Har du nån bild? Är lite osäker på hur mycket jag vågar fila på den. Öppnade upp lilla lådan igår och bakstycket ser rätt tjockt ut så 2mm eller så borde ju inte vara nåt problem?

Dremlade bort ca. 2mm i djup och 3-4 cm på höjden av bakstycket. Inga konstigheter alls och nu får jag mer justermån. Återstår att se om det räckte.

Tillbaka
Topp