Dropper/sänkstolpe till HT

Haiko

Medlem
Hej,

Jag är en någorlunda nöbörjare på MTB (kört i knappt 2 år) och trampar runt på en Trek Superfly 6 från 2016. Helst skulle jag vilja byta den mot en heldämpad men har insett att jag 2021 inte har pengarna för det. Istället får jag försöka uppgradera den jag har för att få ut mer av skogen och en sådan uppgradering är att skaffa sänkstolpe.

Sadelröret är 27,2 mm vilket verkar vara rätt vanligt för HT men inte lika vanligt för sänkstolpar.

Grejer jag tänker på som kan påverka valet är:
* pris (no shit)
* invändig/utvändig kabeldragning
* reglage på styret vs vid sadeln
* travellängd (heter det så? - hur långt den kan sänkas)

På styret har jag växelreglage för framväxel samt för att låsa dämparen. Så ytterligare ett reglage för droppern känns tajt, men jag tror inte jag är första person att isf ha det så antar att det går att få till. Kanske är ett reglage som sitter vid sadeln då att föredra för då slipper jag dessutom kabeldragningen.

Någon som har tips på bra sänkstolpe för dimensionen 27,2mm?
Alla tankar tips på vad som är vettigt i mitt val av sänkstolpe tas tacksamt emot ❤

Kolla köp och sälj kanske? Det var en 27.2 ute för några dagar sen men den kanske är borta. Annars går de väl lös på 1000-2000 spänn. Just den dimensionen är ovanlig så man får nöja sig med det som finns. Reglage kan du alltid byta så haka inte upp dig på det.

Hej,
Jag kollade köp och sälj, men hittade inget. Får börja kolla oftare kanske.

Är egentligen ute efter lite mer tankar kring vad som är bra och dåligt när det kommer till typ av reglage, modell, pris osv. Någon som har erfarenhet med förslagsvis just dropper på en HT.

Ska absolut kika på Brand-X och Crankbrothers, tack

Jag har en brand-x till min ht. Haft den några år och är supernöjd, helt krångelfri. Nu har jag lite grövre diameter så jag har den med mer slaglängd, men de har ju även en för din diameter.

s
Jag har en brand-x till min ht. Haft den några år och är supernöjd, helt krångelfri. Nu har jag lite grövre diameter så jag har den med mer slaglängd, men de har ju även en för din diameter.

Tack för input. Har du också framväxel och därmed 3 reglage och hur funkar det isf?

...
På styret har jag växelreglage för framväxel samt för att låsa dämparen. Så ytterligare ett reglage för droppern känns tajt, men jag tror inte jag är första person att isf ha det så antar att det går att få till. Kanske är ett reglage som sitter vid sadeln då att föredra för då slipper jag dessutom kabeldragningen.
...

Nä, droppern är det viktigaste reglaget på styret när man vant sig vid att använda den. Det är just när det behövs som det är som minst lockande att släppa styret.
Skulle vara om du tänker ha sadeln konstant i botten när du cyklar stig och i topp på grusvägstransporter. Ja, då lär det fungera alldeles utmärkt med reglaget på stolpen. Annars, naej.

Nä, droppern är det viktigaste reglaget på styret när man vant sig vid att använda den. Det är just när det behövs som det är som minst lockande att släppa styret.
Skulle vara om du tänker ha sadeln konstant i botten när du cyklar stig och i topp på grusvägstransporter. Ja, då lär det fungera alldeles utmärkt med reglaget på stolpen. Annars, naej.

Det är precis så jag tänker också, tack!

Jag var snål och har tänkt skaffa ny hoj inom snar framtid så jag gick på en stolpe med sänkning från sadeln, Har den högst upp vid klättring/uppför och sänker i bott när det är dags för stök och lek.

Jag var snål och har tänkt skaffa ny hoj inom snar framtid så jag gick på en stolpe med sänkning från sadeln, Har den högst upp vid klättring/uppför och sänker i bott när det är dags för stök och lek.

Blir det mycket upp å ner av sadeln eller finns det tillfällen då du väljer att höja eller sänka just för att du måste släppa styret?

Blir det mycket upp å ner av sadeln eller finns det tillfällen då du väljer att höja eller sänka just för att du måste släppa styret?
Det blir rätt mycket upp och ner, men inga bekymmer att göra i farten när jag åker på ställe jag känner till. Är det ny stigar så sänker jag tidigt och ståcyklar

Brand-X funkar kalas och finns med vertikal paddelremote. Ser ut som nedan typ (fast det är wolftooth).
Går ju alltid att sätta på bakväxelsidan om det är trångt med framvxl o låsningen.
p4pb18231469.jpg

tänkte oxå köpa en dropper till min superfly 6, tror det blir en crankbrothers xc för mig. vad bestämde du dig för? o vilken längd?

Senast ändrad:
tänkte oxå köpa en dropper till min superfly 6, tror det blir en crankbrothers xc för mig. vad bestämde du dig för?

Jag har faktiskt inte köpt ngn än. Har bevakning av säljes här på HR men alla som säljs är fel dimension. Så det blir nog en ny trots allt, och lutar också åt crankbrothers. Om du köper en snart får du gärna uppdatera med hur den känns.

det ska jag göra :)
bikester har ok pris just nu, dessutom har jag en 10% rabattkod där. ska bara lista ut vilken remote lever som passar sen köper jag.

jepp, eller det var tänkt så, men det blev nåt fel i beställningen och den blev avbruten. Blir nog så att jag väntar tills den med 125mm travel finns igen nu

snackade med mecken idag när jag hämtade cykeln från lagning. han sa att man behövde borra i öppningen för att få plats med två vajrar i ramen. det finns ju en till tom öppning som inte har nån vajer i sig, (iaf på min superfly6 där jag bytt till 1x12 växlar) men den tar stopp av sadelstolpen. det tänkte inte jag på iaf.
så är man usel på att mecka själv, som jag är, kanske det är säkrast att köra på extern dropper, eller lämna in för intern.

så tänkte jag oxå först... har mecken fel?
Jag vet bara inte vad han menar. Kommer du bara till seat tube så är allt bra men det kanske inte går att komma förbi vevlagret enkelt och det är det han menar. Du får kolla vilka hål som finns.
Ska det borras så är det nästan enklast att borra innan vev och ta det externt resten av vägen.

Såg en bild där de går via ett hål för flaskhållare om inte jag ser fel. Vete f hur mycket det går böja vajerhölje eller slang innan det blir problem bara...?
30247_1573780190_1416_medium.jpg

Nu har jag inte möjlighet att kolla på min (som också är en Superfly 6, årsmodell 2016 tror jag) men är det extra hålet i ramen på överröret eller underröret? Om det är på överröret så tar väl sadelstolpen stopp för vajern tänker jag.
Är det på underröret så är det frågan hur det blir vid vevhuset.

Ett hål i ramen är ju inte så svårt att borra antar jag, frågan för mig blir om jag vill ha det eller om extern dropper kanske är att föredra ändå isf

Nu har jag inte möjlighet att kolla på min (som också är en Superfly 6, årsmodell 2016 tror jag) men är det extra hålet i ramen på överröret eller underröret? Om det är på överröret så tar väl sadelstolpen stopp för vajern tänker jag.

Ett hål i ramen är ju inte så svårt att borra antar jag, frågan för mig blir om jag vill ha det eller om extern dropper kanske är att föredra ändå isf
Ja, kanske var det då mekanikern menade. Så klart måste den gå ner och vända i vevhuset eller ut och passar på utsidan och on igen (som på sentier) .

Ja, kanske var det då mekanikern menade. Så klart måste den gå ner och vända i vevhuset eller ut och passar på utsidan och on igen (som på sentier) .
på överröret.
på undersidan var där det redan gick en vajer, men man behöver ju inte göra ett helt nytt hål utan bara borra där det redan är hål för att göra dom större, så det lär inte skada ramen nåt märkvärdigt. men sen går det ju ut precis innan vevhuset.

Hej
Köpte en begagnad NP Scout med en Brand X Ascend dropper post.
Tumreglaget går så trögt att det inte går att trycka in det tillräckligt för att få stolpen att släppa.

1. Behöver man tänka på något särskilt om man skall byta original mot något annat mer stabil "spak". Original är så plastig och vinglig när man tar i.
Kanske fungerar bra om det går lätt som det skall.
Har ni några tips på bra reglage?

2. Brukar det gå att smörja upp eller köper man bara ny wire? Nått man kan bomma på då som man skall tänka till ett varv extra på?

Hej
Köpte en begagnad NP Scout med en Brand X Ascend dropper post.
Tumreglaget går så trögt att det inte går att trycka in det tillräckligt för att få stolpen att släppa.

1. Behöver man tänka på något särskilt om man skall byta original mot något annat mer stabil "spak". Original är så plastig och vinglig när man tar i.
Kanske fungerar bra om det går lätt som det skall.
Har ni några tips på bra reglage?

2. Brukar det gå att smörja upp eller köper man bara ny wire? Nått man kan bomma på då som man skall tänka till ett varv extra på?
Min Scout med Brand-X Ascend uppvisade samma symptom efter en tids användande. Det visade sig att wiren hade rostat nere i kröken under vevpartiet. Jag köpte en ny wire och den har fungerat som den ska sedan dess(ca ett år). Näst gång byter jag nog höljet också.

Min Scout med Brand-X Ascend uppvisade samma symptom efter en tids användande. Det visade sig att wiren hade rostat nere i kröken under vevpartiet. Jag köpte en ny wire och den har fungerat som den ska sedan dess(ca ett år). Näst gång byter jag nog höljet också.
vilken prisklass av wire bör man lägga på en brand x dropper? beställde en 2m Jagwire Pro Slick växelvajer för 100kr ungefär. hoppas det funkar till min brand x
skulle uppskatta om du kom ihåg exakt vilken wire du köpte

till Haiko kan jag rekka brand x med 100mm drop externt. kört ett par månader nu med den, supernöjd kvalite kontra pris. visst skulle jag uppskatta 25mm extra med crankbrothers men då kostar det nästan dubbelt med reglage också. har inte stört mig nåt på att det är externt, men det kanske kommer i kraschen, vi får se.
installationen var lätt och har börjat cykla mer vågat i nerterrängen än tidigare med lägre sadel. det enda jag inte gillar är att det ibland känns trögt innan den sadeln åker ner, upp går det alltid snabbt. men antar att det är min vikt som inte ligger stadigt nog på sadeln under bökigt väglag. så det problemet har nog fler droppers

vilken prisklass av wire bör man lägga på en brand x dropper? beställde en 2m Jagwire Pro Slick växelvajer för 100kr ungefär. hoppas det funkar till min brand x
skulle uppskatta om du kom ihåg exakt vilken wire du köpte

till Haiko kan jag rekka brand x med 100mm drop externt. kört ett par månader nu med den, supernöjd kvalite kontra pris. visst skulle jag uppskatta 25mm extra med crankbrothers men då kostar det nästan dubbelt med reglage också. har inte stört mig nåt på att det är externt, men det kanske kommer i kraschen, vi får se.
installationen var lätt och har börjat cykla mer vågat i nerterrängen än tidigare med lägre sadel. det enda jag inte gillar är att det ibland känns trögt innan den sadeln åker ner, upp går det alltid snabbt. men antar att det är min vikt som inte ligger stadigt nog på sadeln under bökigt väglag. så det problemet har nog fler droppers

Jag har ju ff inte kommit till skott att skaffa en så tipset är jätteuppskattat!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp