Dropper

Dropper
Eftersom du redan valt två med samma diameter och 100 dropp antar jag att du har koll på att stolpen i sitt högsta läge får vara max så hög som din nuvarande sadelhöjd, och att den ska ha samma diameter. Båda är ju extern kabeldragning, så det har du också koll på. Annars är väl allt annat en smaksak.

Dropper
Båda stolparna behöver ha en ytterrörsservice en gång i halvåret/året om de skall fungera väl.

Reverb är enklare ur servicesynpunkt vad det gäller tillgång till reservdelar.

Om det finns möjlighet och utrymme för det, kör gärna ett högerreglage på vänster undersida styret om valet faller på Reverb.

Dropper
Några saker som Jag skulle tänka på, ungefär i följande ordning.

1. Rätt diameter på stolpen (du verkar veta att du har Ø 31,6 mm).

2. Totallängd, att den är tillräckligt lång för din högsta sadelhöjd utan att "min insert" sträcket passeras. Och inte för lång så att den i högsta läger kombinerat med max instick ger tillkräckligt låg sadelhöjd.

3. Slaglängd, att det är lagom slag för dina behov och i kombination med punkt 2 ovan.

4. Steglös alt. ett eller flera fasta steg i slaget.

5. Intern eller extern kabeldragning. Intern är snyggast väl installerad, kräver att man har möjlighet att dra kabel i ramen.

6. Om extern kabeldragning, sitter kabelanslutningen fast i övre delen eller undre delen av slaget, om övre kommer kabel att åka jojo vid användande vilket är stökigt och fult. Bäst alltså om anslutning sitter i nedre delen som t.ex. KS LEV DX. Jämför med KS Dropzone som har kabel uppe vid sadel.
KSkabel.png

7. Manöverteknik, stålwire (de flesta) eller hydraulik (RockShox Reverb). Wire känns enklare/säkrare.

8. Annan teknik, funktion, returhastighet, justeringsmöjlighet avs. hastighet på retur, hur svårt är det att justera och var sitter justeringspunkten (under sadel, botten av stolpe, utanpå etc.), servicevänlighet, tillgänglighet på service och reservdelar etc.

9. Ny teknik? Årsmodell 2017 har förhoppningsvis produktutvecklats och blivit bättre än årsmodell 2013.

10. Reglaget. Är den funktionell, passar den på styret tillsammans med alla andra reglage.

11. Vikt. Väger grejorna 500 eller 1000 gram komplett?

12. Utseende

13. Pris. Budget.

Senast ändrad:
Dropper
Sixten Fors sa:
Några saker som Jag skulle tänka på, ungefär i följande ordning.

1. Rätt diameter på stolpen (du verkar veta att du har Ø 31,6 mm).

2. Totallängd, att den är tillräckligt lång för din högsta sadelhöjd utan att "min insert" sträcket passeras. Och inte för lång så att den i högsta läger kombinerat med max instick ger tillkräckligt låg sadelhöjd.

3. Slaglängd, att det är lagom slag för dina behov och i kombination med punkt 2 ovan.

4. Steglös alt. ett eller flera fasta steg i slaget.

5. Intern eller extern kabeldragning. Intern är snyggast väl installerad, kräver att man har möjlighet att dra kabel i ramen.

6. Om extern kabeldragning, sitter kabelanslutningen fast i övre delen eller undre delen av slaget, om övre kommer kabel att åka jojo vid användande vilket är stökigt och fult. Bäst alltså om anslutning sitter i nedre delen som t.ex. KS LEV DX. Jämför med KS Dropzone som har kabel uppe vid sadel.

7. Manöverteknik, stålwire (de flesta) eller hydraulik (RockShox Reverb). Wire känns enklare/säkrare.

8. Annan teknik, funktion, returhastighet, justeringsmöjlighet avs. hastighet på retur, hur svårt är det att justera och var sitter justeringspunkten (under sadel, botten av stolpe, utanpå etc.), servicevänlighet, tillgänglighet på service och reservdelar etc.

9. Ny teknik? Årsmodell 2017 har förhoppningsvis produktutvecklats och blivit bättre än årsmodell 2013.

10. Reglaget. Är den funktionell, passar den på styret tillsammans med alla andra reglage.

11. Vikt. Väger grejorna 500 eller 1000 gram komplett?

12. Utseende

13. Pris. Budget.

Man kan tro att du jobbar på någon statlig institution ibland.

Dropper
Kolla på e13 trs (coil dropper), Yep uptimizer (enkelt servicebar med färdig "cartridge" och bra manual hoss tilverkaren kan köpas genom ville här på forumet, bikeyoke revive som har automagi självluftning vilket verkar bra.

Dropper
Hej!
Jag har en hisstolpe och är förtjust i konceptet. Dock funderar jag på att byta från 130mm till 170mm för att verkligen bli av med sadeln när jag såg önskar.
Du har inte funderat på att köpa en med mer dropp än 100mm?

Dropper
Tackar.

Detta hade jag inte tänkt på...

Dropper
Tänk på att en hisstolpe sticker upp en liten bit ovanför sadelstolpeklämman innan själva dropper-delen börjar.

Tänk även på att din sadel sticker upp mer/mindre beroende på vilka pedaler/skor du använder. Personligen växlar jag mellan platta pedaler och clipless-pedaler och det skiljer faktiskt en del på hur högt sadeln hamnar över sadelstolpsklämman.

Dropper
Jag har en siffra i huvudet på 195mm från kragen på dropper till sadelräls med ett dropp på 125mm. 100mm dropp borde således ge 170mm. Säkert en viss variation beroende på märke. Men det ser mörkt ut för dig att ens få in en 100mm stolpe med endast 145mm upp till räls. Du får kapa ned ramen lite ;)

Dropper
Vill minnas att jag har sett en väldigt bra bild, på en massa sadelstolpar med deras mått. Och minsta mått för att de ska få plats i de olika slaglängderna. Kan inte minnas var bara.

Här har du tex. en tabell på yep stolpen med extern vajer.
upt-st-table.jpg

Dropper
marr sa:
Vill minnas att jag har sett en väldigt bra bild, på en massa sadelstolpar med deras mått. Och minsta mått för att de ska få plats i de olika slaglängderna. Kan inte minnas var bara.

Här har du tex. en tabell på yep stolpen med extern vajer.

Det där stämde bra med vad mitt teflonminne lyckades minnas. TS får byta cykel så han kan köpa en hisspinne ;)

Dropper
TS, har du sadeln så högt upp du vill så att säga? Många utan dropper (mig inräknat när den inte funkar) sätter stolpen lite lägre för att få en bra kompromiss mellan att trampa någorlunda effektivt och fortfarande inte bli kastrerad nedför.

Dropper
Har förlängt tumstocken lite, röda strecken är vid 0 och -4 cm.
Ser ut som att det borde gå att kapa 35-40 mm innan klämmans underkant når svetsen framför stolpen.
På baksidan av stolpen kan man nog kapa spåret ner mot svetsen men inte i svetsen, verkar i så fall bli ca 15 mm långt räknat från det nykapade rörets överkant. Självklart lättare att mäta på plats än att mäta på en bild, men i alla fall.
TS måste inte sätta kapen i ramen, det var bara en idé som löser ett problem.
Dropper2.png

En bild till från annan vinkel, här röda streck underkant klämma samt 4 cm längre ner.
Dropper3.png

Senast ändrad:
Dropper
Sixten Fors sa:
Har förlängt tumstocken lite, röda strecken är vid 0 och -4 cm.
Ser ut som att det borde gå att kapa 35-40 mm innan klämmans underkant når svetsen framför stolpen.
På baksidan av stolpen kan man nog kapa spåret ner mot svetsen men inte i svetsen, verkar i så fall bli ca 15 mm långt räknat från det nykapade rörets överkant. Självklart lättare att mäta på plats än att mäta på en bild, men i alla fall.
TS måste inte sätta kapen i ramen, det var bara en idé som löser ett problem.

En bild till från annan vinkel, här röda streck underkant klämma samt 4 cm längre ner.

Hem och mäta hur mycket som kan tas bort och räkna på vilken som kan bli bra.

Tillbaka
Topp