Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Jag har tyckt min Yep varit lite seg på sistonde. Så idag tog jag mig i kragen å kollade luften i den, hade ca70psi och det ska vara 120-180 default är 150, inte konstigt den varit seg?
Så efter pumpning till 160 minus det som adapter/pump sullar ut är den på topp igen!

Är det bara jag som är bedrövlig på att leta eller har alla säljare slutat skicka dom där billiga Tmars stolparna till sverige?

Crossmax sa:
Är det någon mer än jag som går och väntar på att e*thirteens TRS+ dropper ska släppas? Har förhoppningen om att den kan bli the one to rule them all. Vad tror panelen?

Jag väntade också på den men ser nu att de flyttat fram datumet till mars. Har dock mätt höjden på min nuvarande stolpe och har 205mm och då kommer inte 150mm att passa då den kräver minst 225mm :( men det verkar som att det ska komma en 125mm och den skulle isf bli helt perfekt för mig.

jag kan verkligen rekommendera BikeYoke DeHy till reverben. lätt att montera, man slipper luftning av handtaget och den har bättre reglage och är mer ergonomisk.

Putte.w sa:
jag kan verkligen rekommendera BikeYoke DeHy till reverben. lätt att montera, man slipper luftning av handtaget och den har bättre reglage och är mer ergonomisk.

+2

Har på både A2 och B1 Reverb. Funkar kanon ned till minst -6 grader också.

SalkinL sa:
Putte.w sa:

+2

Hur ser man vilken modell man har på Reverb?

GorillAPA sa:
Crossmax sa:
Är det någon mer än jag som går och väntar på att e*thirteens TRS+ dropper ska släppas? Har förhoppningen om att den kan bli the one to rule them all. Vad tror panelen?

Jag väntade också på den men ser nu att de flyttat fram datumet till mars. Har dock mätt höjden på min nuvarande stolpe och har 205mm och då kommer inte 150mm att passa då den kräver minst 225mm :( men det verkar som att det ska komma en 125mm och den skulle isf bli helt perfekt för mig.
signade upp mig på en TRS+, verkar ju helsmutt och kommer lagom till det börjar bli gött i skogarna :)

magedb sa:
SalkinL sa:
Putte.w sa:

+2

Hur ser man vilken modell man har på Reverb?

Längst upp på stolpen.

00.6818.019.005_21.jpg

B1 har text likt bilden, A1/A2 har det inte.

Vilken Dropper rekommenderas till vanlig MTB cykling? Har fått för mig att 0-50 mm är rätt?
Vad tycker ni o vilken dropper ska jag välja?

skaning sa:
Vilken Dropper rekommenderas till vanlig MTB cykling? Har fått för mig att 0-50 mm är rätt?
Vad tycker ni o vilken dropper ska jag välja?

Vad är vanlig mtb för dig?
50mm dropp är väldigt lite. Kanske vettigt på en xc raket. Hur mycket sadelstolpe har du idag som sticker upp? Dvs hur mycket dropp kan du tänkas få plats med?

Tex reverb är steglös så då är det valfritt vart du stannar. Att bara ha5cm dropp känns meningslöst iaf enligt mig.

Men dom som tävlar i XC, tex rissveds mfl har ju haft väldigt lite dropp när dom haft dropper post monterat. Kanske är lättare än en med mer slag?

Jimel sa:
Men dom som tävlar i XC, tex rissveds mfl har ju haft väldigt lite dropp när dom haft dropper post monterat. Kanske är lättare än en med mer slag?

Helt klart är det så, därför vi undrar hur skaning tänkt använda pinnen.

Blir ju väldigt trist med 50mm dropp i endurospåren.

Senast ändrad:
Jag tänker mig max utslag på 50 mm. Typ om det är svårigheter. Ska inte jämföra mig med Jenny men det är i min värld vanlig mtb cykling hon håller på med.?

skaning sa:
Jag tänker mig max utslag på 50 mm. Typ om det är svårigheter. Ska inte jämföra mig med Jenny men det är i min värld vanlig mtb cykling hon håller på med.?

Amen dåså :) Har du möjlighet till intern eller extern vajerdragning?

skaning sa:

Fritt ur huvudet vet jag faktiskt bara Spec Command Post som har 50mm slag. vet inte om den finns med annat än intern dragning.

Yep uptimizer finns i 80mm både för extern och intern.

Minsta reverb vet jag faktiskt inte vad den har. Fler kommer säkert komma med adekvata svar även om de flesta här kör med mer slag.

Luftade reserben i veckan efter att den gått från långsam till helt orörlig i kallt (i början först vid -5, sen -2 och till sist under +5) väder. Det hjälpte någon timme, men nu är den lika jävlig igen. Försökte lufta efter konstens alla regler och många bubblor åkte onekligen ut, och ska göra ett nytt försök. Men annars om det inte funkar, är det ett garantiärende (cykeln inköp i Maj)?

AX3L sa:
Luftade reserben i veckan efter att den gått från långsam till helt orörlig i kallt (i början först vid -5, sen -2 och till sist under +5) väder. Det hjälpte någon timme, men nu är den lika jävlig igen. Försökte lufta efter konstens alla regler och många bubblor åkte onekligen ut, och ska göra ett nytt försök. Men annars om det inte funkar, är det ett garantiärende (cykeln inköp i Maj)?

De verkar fungera riktigt kass i kyla.

Har du intern dragning kanske dehy och vajerremote är en idé.

Första repan på Fox Transfer idag. Funktionsmässigt helt ok. Inte riktigt lika krossa-pungen-snabb som Raceface Turbine eller CommandPost, men helt ok. Allt annat än driftsäkerhet är dock ointressant numera när det kommer till droppers så återkommer väl framåt våren hur den funkar då.

Jag som är en sopa jämfört med Jenny hade gärna haft min 150 mm-stolpe på os-banan.
(Edit: Fast på Sixtenloppet senast hann jag/orkade jag inte reglera stolpen större delen av loppet.)

skaning sa:

Senast ändrad:
marr sa:
AX3L sa:

Ja det kanske bara är att inse att även när de fungerar normalbra är de väldigt känsliga för kyla. Men min fungerade ju också bra i kyla till en början, och andras verkar inte alls ha samma problem så medan den har något slags garanti tänkte jag försöka utreda om det är något verkligt fel på den.

Ni som köpt ett sånt kit, fungerar den verkligen bra sedan eller är det snarare en nödlösning?

AX3L sa:
marr sa:
AX3L sa:

Ja det kanske bara är att inse att även när de fungerar normalbra är de väldigt känsliga för kyla. Men min fungerade ju också bra i kyla till en början, och andras verkar inte alls ha samma problem så medan den har något slags garanti tänkte jag försöka utreda om det är något verkligt fel på den.

Ni som köpt ett sånt kit, fungerar den verkligen bra sedan eller är det snarare en nödlösning?

I den där andra tråden om droppers så var det åtminstone en som var tvärnöjd.
Jag hade gärna satt det på tjejjens reverb för att slippa olja på ett ställe. Enligt de tester jag läst har folk verkat nöjda åtminstone. Dock kostar det en slant.

http://m.pinkbike.com/news/bikeyoke-dehy-review.html

Senast ändrad:
marr sa:
AX3L sa:
marr sa:
AX3L sa:

I den där andra tråden om droppers så var det åtminstone en som var tvärnöjd.
Jag hade gärna satt det på tjejjens reverb för att slippa olja på ett ställe. Enligt de tester jag läst har folk verkat nöjda åtminstone. Dock kostar det en slant.

http://m.pinkbike.com/news/bikeyoke-dehy-review.html

Hmm, ja det tål helt klart att funderas på! Det känns ju väldigt dumt att köpa en ny dropper när man redan har en som är såpass dyr och bra så att säga. 650 kr eller vad det nu blir är ju inte mycket att bråka om heller, egentligen. Får hoppas att Brexit krånglar riktigt ordentligt närmaste månaden så pundet droppar under tian :)

Nu har jag beställt en BrandX, hoppas den är bra :) Kostar bara 125 pund med frakt i alla fall.

De kommer från Tyskland så pundets värde spelar nog inte så stor roll. Sen behöver du en Triggy remote också så landar på ca 1000kr inkl VAT. Har detta på båda mina Reverb och det funkar helt klart bra. Dock ska jag säga att det är lite skönare känsla i hydrauliska knappen än den mekaniska, men helt klart ovärt med hydraulk pga alla problem. Sen är fortfarande command post en bättre stolpe enligt mig men den finns ju bara i kackiga 125mm och in heller i 34.9mm som jag behövde nu senast.

durietz sa:
De kommer från Tyskland så pundets värde spelar nog inte så stor roll. Sen behöver du en Triggy remote också så landar på ca 1000kr inkl VAT. Har detta på båda mina Reverb och det funkar helt klart bra. Dock ska jag säga att det är lite skönare känsla i hydrauliska knappen än den mekaniska, men helt klart ovärt med hydraulk pga alla problem. Sen är fortfarande command post en bättre stolpe enligt mig men den finns ju bara i kackiga 125mm och in heller i 34.9mm som jag behövde nu senast.

Såpass, fick upp nåt engelskt pris när jag googlade.

Men det är lite det jag är ute efter. 1000kr för att den ska gå att använda är väl som sagt inte i hela världen, men då ska den fanimej bli bra med det. Annars är det ju halva pengen mot en ny, annan stolpe som fungerar bättre.

Vad är hett just nu om man ska ha dropper. Max 125 mm slag, lagom kort stolpe och inte mycket dyrare än reverb?

jofahjalm sa:
Vad är hett just nu om man ska ha dropper. Max 125 mm slag, lagom kort stolpe och inte mycket dyrare än reverb?

Jag återkommer när jag har fått min Brand X, förhoppningsvis nästa vecka. Den kostar kaffepengar i jämförelse med Reverb i alla fall :)

Brand x har funkat för mig i 3 månader nu.

Jag har en Drop Line i reserv. Känns bra men jag har inte använt den än... Fördelen är att det går att köpa lokalt.

E13 känns kanske bra på pappret men den kommer fortfarande från E13 så att jag skulle avvakta lite...

happymtb.fr sa:
Fördelen är att det går att köpa lokalt..

Känns som prio ett numera när det kommer till droppers, iaf. för mig. Sjukt less på trasiga stolpar. Gick åt tre RaceFace Turbine under 2016. Grym stolpe när den funka men konstruktionen är lika kass som Reverb m.fl.

Oooh, vad pajade på RaceFacestolpen?

Funkar inte deras låsning så bra som det sades tidigare?

Fortfarande inten som köpt en BikeYoke?

AddeN sa:

Jo, låsningen funkade klockrent, jag kunde dra hur hårt som helst i sadeln utan att något hände. Däremot så läckte alla tre luft, den ena redan efter två veckor. Sista stolpen jag skicka in tog fyra veckor att få godkänd reklamation på hos Bike24. Det är skäl nog att handla hos LBS för mig.

Henrik83 sa:
AddeN sa:

Jo, låsningen funkade klockrent, jag kunde dra hur hårt som helst i sadeln utan att något hände. Däremot så läckte alla tre luft, den ena redan efter två veckor. Sista stolpen jag skicka in tog fyra veckor att få godkänd reklamation på hos Bike24. Det är skäl nog att handla hos LBS för mig.

Verkar som Fox(RF/Easton) har problem med sin variant av 9.8. Min 9.8 läcker varken luft men slirar ibland. Skickade ett mejl till dom, får se vad dom säger. Ska ta isär stolpen och titta så att allt är korrekt monterat, kan vara broms eller nått som inte är helt monterat. Utöver det så är jag nöjd då stolpen inte har något spel alls i sadeln och att den bara fungerar(utöver sliret).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp