Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

En sak till med GD är att du får världshistoriens fulaste remote, men som stolpen sig själv funkar den finfint :)
Själv har jag fram tills nu kört med kombo-reglage o således integrerat remote-kabeln till vxl-reglaget.
F.o.m. idag kopplad till normalt framvxl-reglage eftersom jag tydligen slarvat bort GD-remote'n :/

Aron sa:
Jag har kört sönder min stolpe och letar lite halvdesperat efter en ersättare.

Skallkrav:
- Extern kabeldragning
- Pålitlig konstruktion
- Ska gå att serva själv

De intressantaste modellerna har tyvärr bara intern kabeldragning, så jag känner mig lite rådvill. Utifrån min kravlista ovan, vilka modeller bör jag titta närmare på?

Fox transfer finns med extern wiredragning, men den kanske inte går att serva själv? Mkt nöjd med min transfer med intern wiredragning det lilla jag hunnit köra.

KS Lev?
Finns ju en lång mektråd här nånstans så den verkar ju inte omöjlig att meka med själv.

/Johan

Aron sa:
Vajer som åker upp och ned? Kan det verkligen vara något annat än irriterande? Ska erkänna min fördom med att jag aldrig provat en dylik tingest. Men sadeljustering som låses med genomgående bult från sidan har jag däremot provat. The horror!

För övrigt hittade jag en handlare som saluför GD i Europa. Men den där kabeldragningen och bälgen på GD Turbo avskräcker.

Det slutar väl med att jag får gå i stället.

Jag stör mig inte på det direkt. Men Specialized har ju en smart vajerdragning för det så det blir inte så mkt problem. Man får sätta lite skyddstejp på några ställen bara. Sadelinfästningen har jag också höft folk klaga på, men min har faktiskt aldrig varit ett problem. Sadeln sitter där den ska, iaf på min. Men visst ddt är en vajer som rör sig och man får bara 125mm, vilket är i kortaste laget om man ska köra brant.

+1 på Commandpost, sadelfästet är ändrat från den första varianten. Den nuvarande med bågformad räler fungerar utmärkt.

Vad gäller vajerhöljet fungerar det också ok, enda problemet som kan uppstå är att man får se till att höljet inte succesivt matas frammåt av stolpens rörelser. Längden på den sista rörliga höljeloopen måste hållas konstant men med Spez sadelklämman och ordentlig fixering av höljet är det egentligen inga problem.

@Aron, vilken är den europeiska distributören för GD?

Gällande att montera GDn "baklänges", alltså framåt så tror jag mig ha läst att efter de bytte till 2024 legering så ska hållbarheten inte vara något problem (900% starkare?!) och de säger själva att man kan montera åt båda hållen, så garantin är inget problem. Med hålen framåt så borde ju även bälgen vara mindre viktig.
Vad jag också funderat på är om det går att modda GD med en titanfjäder och spara några värdefulla gram. Fingret hovrar på köpknappen...

Min reverb är pensionerad....

Det har dykt upp ett gäng nya stolpar på marknaden nu. Är det nån ny som är happy-korrekt?

Stolpen behöver inte vara lätt men gärna långlivad!

Njäää, kolla lite på bikeyokes stolpe. Den verkar trevlig. Kanske lite otestad än.

Annars en budget trans-x eller brand-x.

Yep är kul med, utomordentlig service från tillverkaren.

De senaste och mest korrekta stolparna är E13 (om man har plats, den är riktigt lång för sina 150 mm) och BikeYoke Revive.

feeblesmith sa:
+1 på Commandpost, sadelfästet är ändrat från den första varianten. Den nuvarande med bågformad räler fungerar utmärkt.

Har inte dessa stolpar rejäl setback för att lira med Specializeds knäckta (branta) sadelrör? Kan ju bli rätt kocko på andra cyklar i så fall, om man inte föredrar att sitta aplångt bak på cykeln.

LasseB sa:
@Aron, vilken är den europeiska distributören för GD?

Jag tror inte de har några distributörer över huvud taget. Jag har köpt två stycken direkt från dem, och det funkar finfint. Det är också prisvärt att köpa slitdelar från dem. Går att bygga om till olika dimensioner genom att byta ytterröret också. Mycket modulärt och trevligt:-)

Gällande att montera GDn "baklänges", alltså framåt så tror jag mig ha läst att efter de bytte till 2024 legering så ska hållbarheten inte vara något problem (900% starkare?!) och de säger själva att man kan montera åt båda hållen, så garantin är inget problem. Med hålen framåt så borde ju även bälgen vara mindre viktig.
Vad jag också funderat på är om det går att modda GD med en titanfjäder och spara några värdefulla gram. Fingret hovrar på köpknappen...

Det går säkert finfint att sätta den med vajern framåt, men även om det håller så lär hållfastheten försämras. Så det beror nog lite på hur tung man är och hur brant sadelrör cykeln har. Dragspänningar i ytor med hål i är inte direkt optimalt.
Det bör gå att sätta en 90-graders vajerhölje-mojäng om den tar för mycket plats bakåt. Såna till V-bromsar till exempel.

Fjädern väger faktiskt inte särskilt mycket, så du tjänar nog ytterst lite på att byta den. Det som väger är den solida (!!!) innerstolpen. Ganska fett gods i ytteröret också för den delen:-)

Vad tror ni om Crankbrothers Highline?

https://www.crankbrothers.com/seatpost_highline

I vanliga fall så hade jag inte tagit något från CB utan skyddsutrustning med risk för att grejerna skulle självantända/explodera.

Men den här verkar vara riktigt smart i sin konstruktion. Ligger kring 2500kr vilket är ok pris.

MtR och diverse andra recensenter verkar gilla den skarpt.

http://www.mbr.co.uk/reviews/seatposts/crank-brothers-highline

http://reviews.mtbr.com/crankbrothers-highline-dropper-post-review

https://m.pinkbike.com/news/crankbrothers-highline-dropper-seatpost-longterm-review.html

https://freehubmag.com/articles/crankbrothers-highline

Jag kom till korta och tog en brand-x från crc. Hoppas nu att en ti-alloy rälsad sadel håller lika bra som en i-beam...

Scut sa:
Vad tror ni om Crankbrothers Highline?

https://www.crankbrothers.com/seatpost_highline

I vanliga fall så hade jag inte tagit något från CB utan skyddsutrustning med risk för att grejerna skulle självantända/explodera.

Men den här verkar vara riktigt smart i sin konstruktion. Ligger kring 2500kr vilket är ok pris.

MtR och diverse andra recensenter verkar gilla den skarpt.

http://www.mbr.co.uk/reviews/seatposts/crank-brothers-highline

http://reviews.mtbr.com/crankbrothers-highline-dropper-post-review

https://m.pinkbike.com/news/crankbrothers-highline-dropper-seatpost-longterm-review.html

https://freehubmag.com/articles/crankbrothers-highline

Har också haft ögonen på Highline men precis som du vill jag inte hantera en CB utan ett tjockt skyddsglas i mellan...
Dock bör (och verkar det som) om CB gjort sin hemläxa (kan dom göra något annat?) eftersom stolpen verkar både funktionsduglig och hållbar! Lägg därtill att dom har självinsikt om sitt taskiga kvalitetsrykte och har därför lagt sig (lågt) i pris för att locka till sig tveksam köpare dvs alla cyklister med någorlunda självaktning om plånboken (vilka tidigare köpt CB's överprisatta skräp som knäckta hjul, äggvispare eller multiverktyg...)

Köp! Tror det kan vara CB's första svar på att återta sitt rykte om att vara det premium-märke det var en gång för länge länge sen.

Kanske blir en sån när min Lev och Commandpost väljer att klappa ihop för gott..

Jag har fortfarande inte kommit till skott och rullar för tillfället runt med en traditionell stolpe. Det är mindre roligt.

Kan ni ta ett nytt omtag om en stackars vilsen krake och peka mig rätt?

Krav:
Extern dragning
Hållbar med minimalt servicebehov
Ingen setback

e13 och revive går bort pga intern dragning. Comand post går bort pga setback. GD går bort pga knasig kabeldragning som inte funkar på min hoj. Alla som är dåliga går bort pga att de är dåliga. Alla som är interna går bort pga att det inte finns något vettigt ställe att sätta ett hål i min ram.

Aron sa:
Jag har fortfarande inte kommit till skott och rullar för tillfället runt med en traditionell stolpe. Det är mindre roligt.

Krav:
Extern dragning
Ingen setback

e13 och revive går bort pga intern dragning. Comand post går bort pga setback. GD går bort pga knasig kabeldragning som inte funkar på min hoj. Alla som är dåliga går bort pga att de är dåliga. Alla som är interna går bort pga att det inte finns något vettigt ställe att sätta ett hål i min ram.

Yep

Aron sa:

Krav:
Extern dragning
Ingen setback

Om den uppfyller alla dina krav får du läsa dig till själv. :)

https://www.pnwcomponents.com/colle...travel-external-routing-30-9-31-6mm-diameters

marr sa:
Aron sa:

Krav:
Extern dragning
Ingen setback

Yep

+1 på Yep

Köpes med fördel genom Ville här på forumet, extra smidigt eftersom ni bor i samma stad oxå.

Senast ändrad:
Min KS Lev ETen Integra har nu funkat i ett år utan märkbart ändrad funktion. Någon enstaka gång senaste månaden så har den sjunkit någon centimeter, men har återställt sig och blivit normal igen av sig själv.
Reglaget suger (men Southpaw-varianten verkar bra) och den går långsamt men den får ändå hyggligt betyg av mig. Låter fortfarande klonk så att man vet när den åkt hela vägen upp. Jag kör vidare tills den havererar, sen blir det en revive eller nåt annat bra.

Ganska exakt ett och ett halvt år fungerade min Lev Integra felfritt.

Stolpen började att sjunka 30-40mm när man satte sig, och detta efter att ha fått vila sig i form förrådet.

Får bli en rebuild medan en fast stolpe får ta över platsen på hojen. Tur att det är lätt att skruva isär skräpet i alla fall... bortsett från kablaget som får vänta kvar i ramen.

Jättelång tråd..
Jag har ny cykel. 34,9 diameter på röret.
Namn som fastnat är Brand-X och Giant Contact SL.
Eller vad finns det för skäl att välja annat? Tillförlitlighet, pris, vikt är prioriteringsordningen.
Edit: För intern dragning. Reglage på vänster sida.

Senast ändrad:
Bonf sa:
Jag är också nöjd med min. Landade dessutom mycket snabbare än jag hade räknat med/befarat.

En uppdatering (varningens ord) om min kinadropper "TMARS" som jag kört med sedan förra året.

Jag har precis belagt min med körförbud sedan jag upptäckte att den främre "railklämman" blivit kraftigt deformerad. Jag har noterat att jag varit tvungen att kolla momentet på bultarna inför varje runda, men trodde det berodde på att de skruvat upp sig själv. Det är i själva verket godset som gett med sig.

Jag väger ca 70 kilo och har väl kört sådär lite halvstökig Stockholmsterräng.

Ta detta i beaktande om du köper en liknande.

Bilagor

• IMG_20170617_132834.jpg
    IMG_20170617_132834.jpg
    11.9 KB · Besök: 108
Några andra syntom? Jag monterade en tmars för någon vecka sen, funderar på om det kan vara något sånt här som gör att det börjat klicka och ha sig. Jag har shim också så det finns många möjliga bovar i dramat...

Alfakrull sa:
Några andra syntom? Jag monterade en tmars för någon vecka sen, funderar på om det kan vara något sånt här som gör att det börjat klicka och ha sig. Jag har shim också så det finns många möjliga bovar i dramat...

Nej, har inte haft några andra symptom/problem med den. Har också kört shimsat.

Det verkar som att senare versioner har en bättre uformning på sadelinfästningen.

Bilagor

• s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    41.5 KB · Besök: 72
Tur att det finns folk på internet som påminner en hur ens prylar ser ut så man slipper gå och kolla i verkligheten, jag har den nyare versionen.

Hade inga problem med min tmars så länge jag hade den men min nuvarande brand x är i en helt annan liga.

Luthman Photography sa:
glitch sa:
Hade inga problem med min tmars så länge jag hade den men min nuvarande brand x är i en helt annan liga.

Till det bättre eller till det sämre?

Till det bättre. Tmarsen funkar typ, den är rätt rå i sin finish, fasta lägen, klonkig, rätt mycket spel i sidled osv. Men upp och ned funktionen funkade i alla väder.

Brand X är bättre på allt. Clean sleek design, steglös, tight smidig remote osv.
Den ger allt jag vill ha från en stolpe.
Pris /prestanda är oslagbar.

fick precis hem min nya dropper "Fox transfer", första intrycket är att den är såå mycket skönare än mina gamla Reverb pisstolpar..
återkommer med betyg efter några turer!
19206292_10154767184107684_978644846_n.jpg

Har en Scott Spark RC som verkar på något sätt vara förberedd för dropperpost. Vanliga nya Spark har dropperpost från start. Tycker sadeln blir allt mer i vägen när jag kör i lite stök. Har 100 dämpare fram och bak. Ska man ha lika mkt dämpare i stolpen som på de andra, eller är det ingen sådan tumregel?

Dr_Rydell sa:
Har en Scott Spark RC som verkar på något sätt vara förberedd för dropperpost. Vanliga nya Spark har dropperpost från start. Tycker sadeln blir allt mer i vägen när jag kör i lite stök. Har 100 dämpare fram och bak. Ska man ha lika mkt dämpare i stolpen som på de andra, eller är det ingen sådan tumregel?

More is more för drop på stolpen, det är aldrig någon nackdel att kunna få undan sadeln mer. Däremot kan det ju komma in andra prioriteringar, som vikt, pris +ANNAT som påverkar ditt val.

Dr_Rydell sa:
Det enda som begränsar val av stolpe är diametern, om du kan ha remote-kabeln i ramen (stealth) och hur mycket synlig stolpe du behöver. Alltså om din nuvarande stolpe syns 100 mm ovanför ramen i vanlig tramp-höjd kan du inte ha en 150 mm dropperstolpe eftersom det då krävs 150 mm + nån bygghöjd som är lite olika för alla stolpar.

Senast ändrad:
Vilken är egentligen den vettigaste budgetstolpen för 27,2 ?

Sett lite bilder på knäckta T-mars som ser lite obehagliga ut

Nu har jag slickat såren efter köpet av den helt värdelösa T-marsstolpen jag köpte i våras. Så skam den som ger sig, beställde hem en stolpe med spak med tanken att den i alla fall inte har en remote som går sönder efter 200 meter.

Så det blev en sån här, en XLC SP-T05 All Mountain.

IMG_20170630_180144588.jpg

Första intrycket var att den kändes väldigt gedigen. Monteringen gick förstås blixtsnabbt, inget fipplande med vajerdragning, borra hål i ramen och sånt.

Så här ser den ut monterad.

IMG_20170703_120654291.jpg

Första provturen idag och jag konstaterade direkt att den är lika gedigen som den ser ut, inget som helst glapp någonstans. Behövs bara ett lätt tryck på spaken så glider pinnen ner steglöst och precis lagom trögt.

Nackdelen är förstås att man måste släppa styret, men för min typ av cykling funkar det bra. Jag cyklar oftast välkända stigar och kan då ha bra framförhållning för dödsbranter och sånt.

Jag satte fast stolpen så att högsta läget för sadeln hamnade optimalt för transportsträckorna på asfalten. Inne i skogen sänkte jag några centimeter så att det var lagom för rötter och bröt och när nedförsbackarna kom så sänkte jag maximalt. Jag fick in snitsen snabbt och kan bara konstatera att detta var ett lyckat köp så här långt. Visst, den går säkert inte att jämföra med en hisspinne med remote, men för mina ändamål funkar den över förväntan.

31,6 mm 125 mm drop, setback, intern dragning.
Vad ska man välja? Har möjlighet att skifta till en fox transfer 125 mot min för korta 100, men problemet är att modellen inte verkar finnas med setback. (Och det finns väl inga adaptrar för att få setback då det äventyrar hållfastheten i stolpen??)

JPL sa:
31,6 mm 125 mm drop, setback, intern dragning.
Vad ska man välja? Har möjlighet att skifta till en fox transfer 125 mot min för korta 100, men problemet är att modellen inte verkar finnas med setback. (Och det finns väl inga adaptrar för att få setback då det äventyrar hållfastheten i stolpen??)

Spesh command post och 9point8 fall line har setback som val eller standard.

Tillbaka
Topp