Nu har jag slickat såren efter köpet av den helt värdelösa T-marsstolpen jag köpte i våras. Så skam den som ger sig, beställde hem en stolpe med spak med tanken att den i alla fall inte har en remote som går sönder efter 200 meter.
Så det blev en sån här, en XLC SP-T05 All Mountain.
Första intrycket var att den kändes väldigt gedigen. Monteringen gick förstås blixtsnabbt, inget fipplande med vajerdragning, borra hål i ramen och sånt.
Så här ser den ut monterad.
Första provturen idag och jag konstaterade direkt att den är lika gedigen som den ser ut, inget som helst glapp någonstans. Behövs bara ett lätt tryck på spaken så glider pinnen ner steglöst och precis lagom trögt.
Nackdelen är förstås att man måste släppa styret, men för min typ av cykling funkar det bra. Jag cyklar oftast välkända stigar och kan då ha bra framförhållning för dödsbranter och sånt.
Jag satte fast stolpen så att högsta läget för sadeln hamnade optimalt för transportsträckorna på asfalten. Inne i skogen sänkte jag några centimeter så att det var lagom för rötter och bröt och när nedförsbackarna kom så sänkte jag maximalt. Jag fick in snitsen snabbt och kan bara konstatera att detta var ett lyckat köp så här långt. Visst, den går säkert inte att jämföra med en hisspinne med remote, men för mina ändamål funkar den över förväntan.