DT champion eller competition?

StefanP

Ny medlem
Tjena,

Nån som kan lista skillnaderna mellan DT Swiss champion och competition?
Jag ska köra laståsna på över 1000mil och behöver starka ekrar.

Verkar som att competition har reducering men champion ej, alltså borde champion vara aningen starkare, men tyngre?

Senast redigerad av en moderator:
sheldon säger så här:
Swaged spokes come in 5 varieties:

* Single-butted spokes are thicker than normal at the hub end, then taper to a thinner section all the way to the threads. Single-butted spokes are not common, but are occasionally seen in heavy-duty applications where a thicker than normal spoke is intended to be used with a rim that has normal-sized holes.

* Double-buttedspokes are thicker at the ends than in the middle. The most popular diameters are 2.0/1.8/2.0 mm (also known as 14/15 gauge) and 1.8/1.6/1.8 (15/16 gauge).

Double-butted spokes do more than save weight. The thick ends make them as strong in the highly-stressed areas as straight-gauge spokes of the same thickness, but the thinner middle sections make the spokes effectively more elastic. This allows them to stretch (temporarily) more than thicker spokes.

As a result, when the wheel is subjected to sharp localized stresses, the most heavily stressed spokes can elongate enough to shift some of the stress to adjoining spokes. This is particularly desirable when the limiting factor is how much stress the rim can withstand without cracking around the spoke hole.

* Triple-butted spokes, such as the DT Alpine III, are the best choice when durability and reliability is the primary aim, as with tandems and bicycles for loaded touring. They share the advantages of single-butted and double-butted spokes. The DT Alpine III, for instance, is 2.34 mm (13 gauge) at the head, 1.8 mm (15 gauge) in the middle, and 2.0 mm (14 gauge) at the threaded end.

Single- and triple-butted spokes solve one of the great problems of wheel design: Since spokes use rolled, not cut threads, the outside diameter of the threads is larger than the base diameter of the spoke wire. Since the holes in the hub flanges must be large enough to fit the threads through, the holes, in turn are larger than the wire requires. This is undesirable, because a tight match between the spoke diameter at the elbow and the diameter of the flange hole is crucial to resisting fatigue-related breakage.

Since single- and triple-butted spokes are thicker at the head end than at the thread end, they may be used with hubs that have holes just large enough to pass the thick wire at the head end.

gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Competition för bättre hjulstyrka och lägre vikt! ´
Nja, styrkan är oförändrad om ekerspänningen är oförändrad (styrka = vertikal belstning)
men livslängden blir längre, troligen MYCKET längre tom.

Därför instämmer jag med det oxr skrev:
> Definitivt Comp för en laståsna.

/Håkan

Definitivt comp före champ. Nu vet jag inte vad du skall bygga på för material, men en oehört stark eker är DT AlpinaIII, trippelreducerad 2,34/1,8/2,0 Den knäcker man inte i första taget.

HåkanC skrev:
> Nja, styrkan är oförändrad om ekerspänningen
> är oförändrad (styrka = vertikal belstning)
> men livslängden blir längre, troligen MYCKET
> längre tom.

Precis vad jag menade. Uttryckte mig lite vårdslöst bara :-)
Tack för rättelsen.

~K

Alpine är bara svårbyggd, ta comp istället. Jag skulle också rekomendera reducerade ekrar, men ffa så skall du ha en bra fälg och ett välbyggt hjul.

Mina gamla touringhjul har 40 oreducerade ekrar och sun rhyno light-fälg. Mina nya har 36 reducerade ekrar och Mavic 721. Inga hjul har varit något strul med öht, trots 200kg på grusväg lite titt som tätt. Inga hjul har gått några asienturer dock.

rikard skrev:
> Inga hjul har gått några asienturer dock.

Hur menar du nu?
;-) Pilutta dig!

Senast redigerad av en moderator:
mytomspunnen skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inga hjul har gått några asienturer dock.
>
> Hur menar du nu?
> ;-) Pilutta dig!

att jag kört 1000 mil hemmavid.

f.ö. har jag inte läst madicken =)

rikard skrev:
> Alpine är bara svårbyggd, ta comp istället. Jag
> skulle också rekomendera reducerade ekrar, men
> ffa så skall du ha en bra fälg och ett välbyggt
> hjul.
>
> Mina gamla touringhjul har 40 oreducerade ekrar
> och sun rhyno light-fälg. Mina nya har 36
> reducerade ekrar och Mavic 721. Inga hjul har
> varit något strul med öht, trots 200kg på
> grusväg lite titt som tätt. Inga hjul har gått
> några asienturer dock.

Varför skulle AlpineIII vara svårbyggt?
Jag har byggt åtskilliga hjul med dessa ekrar. De flesta nav klarar 2,34mm i hålen. Det enda som kan vara kinkigt är tunnflänsade nav som tex Nexus3.

det krävs betydligt mer jobb för att få en bra spänningsbefrielse av en alpine III än en champ/comp. Bygger man inte med enkelbottnade fälgar behöver man inget extra gods i ekerböjen så det är arbete i onödan nu när vi klivit in i modern tid.

rikard skrev:
> Bygger man inte med enkelbottnade
> fälgar behöver man inget extra gods i ekerböjen

Jag håller med dig i dina åsikter om Alpina-ekern,
men jag förstås inte hur du gör kopplingen mellan fälg och xtra tjock ekerböj.
Förklara gärna.

/Håkan

Klena fälgar ger ett litet avlastat område i botten och en kraftig lastväxling i varje eker. Det är då man har nytta av alpine III eftersom den är något mer tålig mot utmattningsbrott i ekerböjen.

moderna fälgar ger ett betydligt större avlastat område (jfr influensradie innom balkteori) vilket gör att fler ekrar är avlastade samtidigt. Det gör att man klarar sig på färre eller klenare ekrar när man har en vettig fälg.

på lvgsidan motsvaras detta av att det (nästan) bara är högprofilfälgar som har få ekrar.

rikard skrev:
> Klena fälgar ger ett litet avlastat område i
> botten och en kraftig lastväxling i varje eker.
> Det är då man har nytta av alpine III eftersom
> den är något mer tålig mot utmattningsbrott i
> ekerböjen.

Ja men den klena fälgen är ju inte den primära ekerutmattningsorsaken(!),
det är ffa att ekrarna har för dåligt stöd i ekerböjen av navet, dvs för stora hål i navet
och kanske även att antalet ekrar är för lågt.

Glöm inte bort att på den tiden när 'alla' hjul var handbyggda och 'alla' åtminstone tävlade på tubhjul så var de lätta fälgarna VÄLDIGT flexibla (kommer ngn annan ihåg GEL280?) men trots att det var vanligt att bygga de hjulen med 1,8/1,6-ekrar höll de VÄLDIGT länge (om man inte kraschade)
Men den tidens nav hade inte 2,6mm hål och det var dessutom ovanligt med hjul med färre än 32 ekrar.
Navet, och antalet ekrar, är alltså mycket viktigare än fälgens mjukhet/klenhet/styvhet

Tyvärr är det motsatta det vanliga nuförtiden, dvs ekerhål på minst 2,6mm och <32ekrar.
På MTB-sidan verkar det som om tom riktigt dyra nav har onödigt feta hål, tex CK(?) skall ha det.

Jag hävdar alltså, som jag har gjort så många ggr förut här i Forumet:
DT ALpina bör bara användas om naven har onödigt stora ekerhål (>2,4mm) och/eller om hjulet har onödigt lågt antal ekrar i förhållande till belastningen.
Trots detta skulle jag nöja mig med att sätta Alpina-ekrar på högersidan i bakhjulet, bla pga att de ekrarna inte behöver/kan böjas särskilt mkt.

/Håkan

Heter inte ekrarna Alpine?

Alpina-ekrar är väl typ såhär:
0b38bef46d.jpg

Mårten: Precis! Håller garanterat 10 000 mil och så slipper man fundera på ekerspänningen också.

HåkanC skrev:
> Ja men den klena fälgen är ju inte den primära
> ekerutmattningsorsaken(!),

Klen fälg = större lastväxling = tidigare utmattning.

> men
> trots att det var vanligt att bygga de hjulen med
> 1,8/1,6-ekrar höll de VÄLDIGT länge (om man
> inte kraschade)

Om man är lätt lvg-cyklist. Inte riktigt samma sak om man kör tungt lastad cykel (tex touring tandem)

> Navet, och antalet ekrar, är alltså mycket
> viktigare än fälgens mjukhet/klenhet/styvhet

Det var säkert så förr i tiden, men tiden har gått ifrån mycket av det där. med moderna nav är inte ekerhåler för stora, och moderna ekrar är _mycket_ styvare än de var förr. Läser man Gavins artikel så framgår det mycket tydligt hur viktig styvheten hos fälgen är för avlastningen av varje enskilld eker.

>
> Tyvärr är det motsatta det vanliga nuförtiden,
> dvs ekerhål på minst 2,6mm och <32ekrar.
> På MTB-sidan verkar det som om tom riktigt dyra
> nav har onödigt feta hål, tex CK(?) skall ha
> det.
>
> Jag hävdar alltså, som jag har gjort så många
> ggr förut här i Forumet:
> DT ALpina bör bara användas om naven har
> onödigt stora ekerhål (>2,4mm) och/eller om
> hjulet har onödigt lågt antal ekrar i
> förhållande till belastningen.
> Trots detta skulle jag nöja mig med att sätta
> Alpina-ekrar på högersidan i bakhjulet, bla pga
> att de ekrarna inte behöver/kan böjas särskilt
> mkt.
>
>
>
> /Håkan

rikard skrev:
> med moderna nav
> är inte ekerhåler för stora, och moderna ekrar
> är _mycket_ styvare än de var förr.
Nej det stämmer inte.
Nav med ekerhål >2,4mm har för stora hål för att kunna ge normala ekrar bästa möjliga stöd i böjen mot utmattning.
Vad är enl dig vitsen med ekerhål >2,4mm?

Ekrar med samma vikt har samma styvhet, oavsett om de är tillverkade 2008 eller 1978,
däremot är jämnheten i produktionen MYCKET högre nu, dvs sannolikheten att ekern trots allt går av trots att 'allt' är rätt är försumbar.

/Håkan

Tillbaka
Topp