Dt Swiss M1700 Spline two

kallegunnar

Aktiv medlem
hej lyckades knäcka till fälgen lite senast i Falun
den blev lite skev men håller ännu tätt med tubeless. Undrar om det går att få tag i samma fälg att bara byta ut med nuvarande ekrar som redan sitter på plats, eller har någon något annat bra förslag. tycker det är onödigt med nya hjul bara för att man gjort en smäll på fälgen.mvh Kalle

kallegunnar sa:
den blev lite skev men håller ännu tätt med tubeless. Undrar om det går att få tag i samma fälg att bara byta ut med nuvarande ekrar som redan sitter på plats, eller har någon något annat bra förslag. tycker det är onödigt med nya hjul bara för att man gjort en smäll på fälgen.mvh Kalle

Senast jag kollade var det svårt att hitta ERD måttet på den fälgen online, så du får ta den till nån som mäter den åt dig (vilken rimlig lbs som helst) eller försöka mäta själv. Navet är väl samma som ett dt swiss 350 om jag inte missminner mig (240 på spline 1).

kallegunnar sa:
Byt inte till samma fälg, byt till en svetsad DT-fälg ed X i namnet. Vilken dimension är det på hjulen? 622 eller 584 mm diameter, vilken fälgbredd?

Sixten Fors sa:
kallegunnar sa:
Byt inte till samma fälg, byt till en svetsad DT-fälg ed X i namnet. Vilken dimension är det på hjulen? 622 eller 584 mm diameter, vilken fälgbredd?

X392, X412, X432?
Du menar snarare en fälg med två bokstäver?

Från 2016 års katalog. Fälgen är M442 med ERD 603 mm
Du kan t.ex. byta till XM421 25 mm med ERD 602 mm och behålla samma ekrar. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196753

M1700_2016.png

TS kan ju byta till nästan vilken annan DT-fälg som helst, detta pga att alla deras 29”are verkar ligga på 600-603mm.

Sixtens förslag är ju lättviktsfälg som säkert är rapp men inte så hållbar...

Finns ju ingen anledning att köpa lika smala fälgar idag, 30mm’s innerbredd är ju det nya svarta o då finns ju dom lite grövre (och tyngre) XM481: https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/all-mountain/xm-481/
eller full on enduro/DH-ready EX511:
https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/enduro/ex-511/ (ännu lite tyngre)

larsaw sa:
TS kan ju byta till nästan vilken annan DT-fälg som helst, detta pga att alla deras 29”are verkar ligga på 600-603mm.
Sixtens förslag är ju lättviktsfälg som säkert är rapp men inte så hållbar...
Finns ju ingen anledning att köpa lika smala fälgar idag, 30mm’s innerbredd är ju det nya svarta o då finns ju dom lite grövre (och tyngre) XM481: https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/all-mountain/xm-481/
eller full on enduro/DH-ready EX511:
https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/enduro/ex-511/ (ännu lite tyngre)
Sixtens förslag är ju inte alls en lättviktsfälg, men den är rapp och hållbar.
XM421 är inte mera lättvikt än XM481, det är samma "serie" men med 5 mm skillnad i bredd. Rimligen lika hållbar.
För övrigt är XM421 mer hållbar än den nitade budgetfälgen M442 som satt std på M1700-hjulet.

Lättviktsfälgen heter är XR391 25 mm.

Men visst är de kraftigare EX-fälgarna ett alternativ, EX471 25 mm eller EX511 30 mm.

De XM481 29" jag byggt med har vägt 531, 534, 535, 535, 535, 538, 542 resp 544 gram.
De EX511 29" jag byggt med har vägt 564 resp 565 gram.
Skillnad i katalogvikt är 45 gram, i verkligheten 20-35 gram.

Ja det har du så rätt i, fick för mig att XM421 var den där überlätta XC-fälgen... Allt beror ju på vad TS vad/hur hen kör med sina hjul (och till viss mån även hens vikt)?

tackar verkligen för snabba och enkla svar...
hen tror att han fortfarande väger 70kg...har troligen ökat lite. köpte en merida one twenty för att köra lite i skogarna i Linköping...men det blev visst två EES försök oxå :)....så senaste försöket slutade med bucklad fälg och lite sned vev....
Halvkass motionär...
Utifrån redovisat område känns det just nu som om ex 471 är rätt för mig...så blir fälgen lite bredare men skiljer sig inte för mycket från framhjulets dito...

Tack för snabb och perfekt hjälp av fälg...det bästa att jag under inverkan av Cognac beställde en fälg med 32 hål då mina ekrar bara var 28 st till antalet. Det blev således ytterligare en beställning, den gången stämde hålantalet. Under ytterligare smuttande av Cognac byggdes hjulet enkelt ihop och har hållt sig rakt och runt efter det.
Nu har jag bokat en resa till Malaga där de rekommenderar extra ekrar. Jag har lite svårt att finna ekerlängden på Dt Swiss hemsida....men är ju inte Googles bästa vän alla gånger....någon som vet? eller vart jag skall söka.
mvh Kalle.......

Tillbaka
Topp