DT Swiss Ratchet EXP problem

kntzn

Aktiv medlem
Hej happy! Tänkte bara göra er uppmärksamma på att DT Swiss gått ut med att de nya naven med Ratchet EXP systemet har en viss batch som krånglar. Det som händer är att själva ratchet ringen kärvar och fastnar intryckt i navet, detta gör att man kan tappa engagement i princip när som helst om man har en sån defekt frihjulskropp. Man kan kolla serienumret som står fastetsat på insidan av ratchet ringen inne i navet, där finns ett nummer med detta format: / XXX, om den mittersta siffran är en 0a har man ett nav med detta potentiellt farliga fel (kolla sista posten från forumtråden jag länkar)

Det är inte frihjulskroppen som är problemet utan den ratchetringen som rör sig. Har precis bytt till 54T ratchet och dom jag köpte var av felaktig batch så fick den ena utav ringarna utbytt. Monterade i helgen och tog första turen igår och än så länge funkar det utan problem.

Jag fick tillbaka mitt i måndags, får även tacka Cycle Service Nordic som böt ut min microspline body till en XD efter min önskan.

Happy vet redan, men alla har kanske inte sett det då det var ett stickspår i tråden.
Inlägg i tråden 'DT 240 EXP vs Newmen FADE och innerbredd'
https://happyride.se/forum/threads/dt-240-exp-vs-newmen-fade-och-innerbredd.3686778/post-3934385
Jag väntar på att få tillbaka mitt hjul just nu
Där ser man den tråden hade jag missat. Jag har använt mitt hjul rätt mycket så det blir väl till att skicka hela rasket med LBS, hade hoppats slippa det...

Tillbaka
Topp