DT350 problem

Cyrix

Aktiv medlem
DT350 problem
Köpte nya hjul från wheelproject..com med DT350 nav.
Kom bara 10km innan det plötsligt började kugga över i frihjulet/bodyn.
Kan inte se något fel på ratchet ringarna eller fjädrarna, vad kan var fel?
Hände precis efter ett lite drop, men kan inte förstå hur det skulle påverka.
Givetvis ett garantiärende, men kan man fixa det lätt själv, slipper jag gärna att skicka tillbaka hjulet.

DT350 problem
Är ratched ringarna i botten?
Har för mig att det gick o få ihop bodyn fast inte ringarna var nere i"botten"
Alltså nedre ringen som ska dra med hjulen inte har gått in i kuggarna
Bara en tanke, är ju inte så mycket som kan bli fel på Ratchet tycker jag, låser dom ihop om du har dom löst?

DT350 problem
Skulle kolla det scottmtb skriver
För mycket fett så fjädrarna inte orkar trycka ihop eller kuggar över men det borde inte vara något problem om du kör original 18t, för lite så dom fastnar av friktionen och inte orkar trycka ihop.
Alternativ en skada i huben som gör att dom fastnar i spåren som dom ligger i

DT350 problem

Tycker inte att det var speciellt mkt fett från början.
Axeln ser rak och fin ut
Tycker att splinsen som ringarns ligger i ser fina ut och kan inte känna att det går trögt.
Fjädrarna verkar hela.
Har inte haft något DT nav innan, har tyvärr inget att jämföra med.
Tyckte iofs att navet var märkligt tyst, men trodde att det berodde på designen och enbart 18POE VS 54 på gamla hjulet.

Bilagor

• 20180912_115230.jpg
    20180912_115230.jpg
    262.4 KB · Besök: 21
  • 20180912_115212.jpg
    20180912_115212.jpg
    200.1 KB · Besök: 21
  • 20180912_115155.jpg
    20180912_115155.jpg
    205.3 KB · Besök: 24
  • 20180912_113519.jpg
    20180912_113519.jpg
    112 KB · Besök: 17
  • 20180912_113432.jpg
    20180912_113432.jpg
    187.4 KB · Besök: 22
DT350 problem
Fjädern sitter åt rätt håll enligt skissen. Dvs lilla diametern mot ratcheten och stora mot lagret.
Tror inte den är böjd, är nog en synvilla på bilden.

Senast ändrad:
DT350 problem
Det kanske är fettet som luras, men jag tycker det ser ut som du fått ratchets med dålig härdning. Framför allt på bilden där båda ligger emot varandra så ser topparna rundade ut. De ska vara skarpa.
Jag hade faktiskt glömt bort att jag drabbades av det på mina 350-nav för några år sedan.Hann bara cykla två-tre gånger innan det började kugga över. Jag fick nya ratchets av butiken jag köpt naven av.

DT350 problem
Skogling sa:
Dina ratchet är både smutsiga och slitna. Jag har 18:or för en hunka. Skicka PM.

Smutisga är dom nog bara för att jag plockat med dom fram och tillbaka ett par ggr.
Men det ar observant att se att dom var slitna, tyckte själv att dom såg bra ut först.
Navet är alltså helt nytt, kört knappt en timme med det.
Antar att Wheelproject skickar nya, så avvaktar lite med köp.
Gjorde rent ringarna och nu syns det tydligt att det är skaft en del på dom, måste vara materialfel.

Bilagor

• 20180912_203214.jpg
    20180912_203214.jpg
    55.5 KB · Besök: 21
DT350 problem
Alltså. Du kan ju dra av bodyn med kassetten på. Att du spänner fast bakhjulet påverkar väl inte? Det är ju bara axeln. Annars skulle kassetten ej snurra… Eller tänker jag fel?

DT350 problem
Skogling sa:
Alltså. Du kan ju dra av bodyn med kassetten på. Att du spänner fast bakhjulet påverkar väl inte? Det är ju bara axeln. Annars skulle kassetten ej snurra… Eller tänker jag fel?
Höger end-cap trycker på bodyns yttersta lager så att bodyn inte kan glappa. Det vore spännande om bodyn flöt omkring på axeln, blir liksom en randomautomatväxlad cykel, vilket oftast är en nackdel.

DT350 problem
Kan va att själva splinesen i ramen roterar när du lägger lite tryck på... har råkat ut för d både på 240 å 350.
Själva gängorna i navet ger sej.

Kan ha hänt av ditt drop.

DT350 problem
larsaw sa:
Lars.E sa:
Cyrix sa:
Skogling sa:
Undrar om din body inte varit helt intryckt?

Fast det borde väl inte vara möjligt? När man drar fast bakhjulet, borde väl allt klämmas på plats?

Om du har för smala nav på för bred ram så skulle det kunna vara en möjlighet.

Du menar som att köra 142mn i BOOST-ram?

eller boosthjul i en DH-ram.
eller 150mm hjul i en 157-ram.
eller helt enkelt bara har fel adapter monterad på rätt hjul.
Men det borde man ha märkt vid montering. Ville bara påpeka att det faktiskt finns en möjlighet att montera så att bodyn inte kläms fast. Centreringen av hjulet hade skett via bromsskivan och man hade dragit axeln tills gängen bottnar. Normalt sett hade det upptäckts, men möjligheten finns att missa en sådan tabbe om man inte har 100% koll på cykelmek, eller bara hade lite bråttom att montera samtidigt som kaffepannan börjar att koka.

DT350 problem
kakan_polen2 sa:
Kan va att själva splinesen i ramen roterar när du lägger lite tryck på... har råkat ut för d både på 240 å 350.
Själva gängorna i navet ger sej.

Kan ha hänt av ditt drop.

Vilka gängor menar du?

Var nog snarare ett gupp, vet inte vad happykorrekt nivå är för att det ska kallas drop:)

Bilagor

• 20180826_153919.jpg
    20180826_153919.jpg
    512.4 KB · Besök: 21
DT350 problem
Det ska inte gå att få i hjulet I ramen om splinesen inte ligger i sina spår. Inte utan att det märks att det är fel iaf.

Det är inte rimligt att tro att ett litet gupp ska knäcka gängorna i ett nav som håller för downhill.

Det känns närmare till hands att det är ett måndagsex. Oavsett orsak är det iaf så nytt att det bara är att reklamera på och vara nöjd.

DT350 problem
Rattnalle sa:
Det känns närmare till hands att det är ett måndagsex. Oavsett orsak är det iaf så nytt att det bara är att reklamera på och vara nöjd.

Precis vad jag gjort. Wheelproject skickar nya 36T Ratchets och så hoppas vi på att det är det som är felet.

DT350 problem
DT350 problem
Sixten Fors sa:
Cyrix sa:
Lars.E sa:
Om du har för smala nav på för bred ram så skulle det kunna vara en möjlighet.
Både ram och nav ska vara 142 mm, men visst om det är fel endcap då, men det ser rätt ut.
Det är exakt samma body och end-caps på 142 mm och 148 mm nav från DT, men olika breda nav.
Det är rätt uppenbart om navbredden är 6 mm fel.

Rätt uppenbart som sagt, men ibland blir man blind för det mest uppenbara.
Skulle man råka ha en 135 endcap på kassettsidan (3,5mm skillnad) samtidigt som man inte har fått bodyn helt på plats efter kassettbyte så skulle det mycket väl gå att missa om man är lite stressad och har lite bråttom.
Men ser det rätt ut så är det troligast rätt.

Högst osannolikt, men som svar på att TS skrev att det inte borde vara möjligt.

Najs med 36T Ratchets iallafall.

DT350 problem
Lars.E sa:
Högst osannolikt, men som svar på att TS skrev att det inte borde vara möjligt.

Najs med 36T Ratchets iallafall.

+1 Om du inte behöver skicka tillbaka dom där slitna T18-ratchets'n så kan vi ju passa runt dom till alla som handlat 350-nav o uppgradera till T36 gratis... ;)

Tillbaka
Topp