Dubb eller inte för MTB vintercykling?

Trinovid

Ny medlem
Vad/vilka däck rekommenderar ni?
Är odubbat tillräckligt bra för vinterbruk?
Vilken bredd i så fall?
Cyklingen kommer att bedrivas på cykelbanor, grusväg och antagligen även snö och en del isbelagda ytor.

Jag hade valt med dubb för den användningen. Har bara kört Schwalbe Ice Spiker Pro så har inget att jämföra med men det är sjukt bra grepp i dem.
Om du ger dig in i skogen blir valet svårare då de inte är bra alls när det är sten och berg framme. Det är så mycket dubb att det mest blir metall mot sten vilket resulterar i dåligt grepp, dubbar som lossnar och lite fula märken i skogen. Har alltid haft dubbdäcken på ett hjulpar och normala däck på ett annat på vintern så man kan välja då underlaget kan växla från dag till dag.

Om det är is så krävs dubb såvida man inte tycker det är ok att skippa clipsen, sänka sadeln och cykla i promenadtakt medan man är beredd på att man vilket ögonblick som helst måste stå grensle över en liggande cykel.

Jag använder Schwalbe ice spiker pro liteskin och är nöjd med dem. De har kanongrepp även på polerad blåis men är allt annat än lättrullade.

Har provat både grova däck med mjuk gummiblandning och dubb(ice spiker). Skulle säga att dubb är oslagbart när det är isigt. Odubbat typ mjuka lerdäck funkar bra i snö men funkar inte alls på is.

+1 på att det bästa är två uppsättningar dubb/ej dubb beroende på underlag.

Absolut dubbat med tanke på hur ont en vurpa gör och vad en sjukskrivning kostar. Har kört under ett antal år med Nokian (nuv. Suomi Tyres) W160 1.75 på just såna ytor du nämner. Biter bra och rullar förhållandevis lätt för att vara ett vinterdäck. Kör med lite lägre lufttryck för att få mer anläggningsyta då det är vinterföre.
https://www.cykelkraft.se/dubbdack-559-47-26-nokian-160-dubbar

/steen

Tackar för svar. Dubb har ju sina fördelar, men vintern känns lite mellanmjölk här i år, vilket ställer till det lite med valet.
Körde dubbat för rätt många år sedan, inte så bekvämt på asfaltsträckorna vad jag kan minnas.
Hade nog hoppas att det kommit dubbfria alternativ även för cykel med samma teknik som nedan.
Nån som sett något i den vägen?

https://www.nokiantyres.com/innovation/innovations/nokian-cryo-crystal-concept/

https://www.hanwag.com/handcrafted-with-passion/soles/icegrip/

Senast ändrad:
Har en några år gammal 26" Camber comp som vinterhalvåret alltid står redo med ice spiker, fulldubbade som jag kör på när det är risk för halka, typ jobbetpendling där jag måste komma fram oavsett underlag. Greppet är grymmt på is likaså rullmotståndet. Vid bättre underlag och i skogen kör jag andra cyklar, med grovmönstrat, typ Mountain king 2.4 med ganska lågt tryck. Förutsätter dubbla cyklar, men gamla 26" cyklar kostar inte många kronor i dag.

Har kört Schwalbe Ice Spiker pro när det är glans is. Men dom har gått mycket blandat också. Gillar det skarpt och det ger bra förtroende. Har även kört Schwalbe Rocket ron & nobbynic. Dom fungerar också fint. Men blir grymt hala när det fastnar snö i mönstret och man kommer på en isfläck. Just nu kör jag Schwalbe thunder burt som förvånat mig hur bra dom håller i på packad snö och över isfläckar. Rullar extremt lätt och jag tror det är alla små gummidubbar som gör att det fungerar så bra. Dock är drivet i lös lite djupare snö inget vidare ?

thunder burt:)) en mtb-kompis körde thunder burt genom en vinter häromåret och verkade ha oväntat bra grepp för ett odubbat däck även där det var is. de små gummiklackarna är sugkoppsformade vilket kan spela in? viktigast är antagligen att det är en bra gummilandnng för kyla.

har kört nobby nic addix hittills i vinter, greppar förhållandevis bra även på is.

men nu när det bildats knagglig glasis längs stigar där folk promenerat är dubb värdefullt. plana blankisfläckar kan man utan dubb sas rulla över till fast mark på andra sidan, men den här knaggliga varianten gör att man hastigt och oväntat glider åt sidan. man ramlar kort sagt, trots att man har cykeln i balans rullandes rakt fram.

ice spiker pro evo med spetsiga dubb rullar helt ok och tror jag bättre än andra dubbdäck. när vi kört på sjöis verkar det bara vara vi med detta däck som faktiskt vågar lägga över cykeln åt sidan i högfartssvängar. rekommenderas, men det väsnas kraftig på asfalt och släpper mycket dubb. schwalbe säljer kit med dubb plus verktyg för hanterbara pengar.

Tillbaka
Topp