Dubbdäck 120 eller 240 dubbar?

mattiW

Ny medlem
Hej,
Nybörjarpendlare här som söker råd om dubbdäck. Kör en cyclocross och har kommit fram till att Schwalbe Winter 35mm verkar bra. Väldigt osäker på hur många dubbar jag borde välja?

Ni som har provat olika, blir det mycket trögare med 240?

Det påstås snarare att 240 rullar lättare för att det hör till en något mer påkostad däckserie medan 120 är "Active Line", den billigaste.

I praktiken tror jag du får känna efter noga för att märka skillnad. Jag gör inte det. Den enda praktiska skillnaden är att 240 har mycket bättre grepp på ojämnt isigt underlag om man släpper ut lite luft.

Senast ändrad:
Kan tillägga att jag själv kör 120. De räcker gott för asfalt med svartis som det mest är här i sydväst. Priset fick avgöra. Har haft 240 innan men kunde tydligt se att ytterkanterna knappt nuddade marken.

Rattnalle sa:
Kan tillägga att jag själv kör 120. De räcker gott för asfalt med svartis som det mest är här i sydväst. Priset fick avgöra. Har haft 240 innan men kunde tydligt se att ytterkanterna knappt nuddade marken.

Det var intressant förståss. Men var nog mest orolig att det skulle kännas fööör tungt. Som nybörjarpendlare går jag på säkerhet och unnar mig det dyrare.

Det beror på var man cyklar. Jag cyklar nästan enbart på sopsaltad cykelbana och för mig räcker Winter med halva dubbantalet utmärkt.

Jag har precis monterat på mina dubbdäck Schwalbe Marathon Winter (240dubb) Kör på 42C fram och 35C bak (då det blir lite tajt med 42mm bak)
Rullar hyfsat bra + känns säkrare med 240 dubb vid kurvtagning!
PS Ber om ursäkt för ytterligare en bild på min älskade Crux :)

Bilagor

• IMGP8997.JPG
    IMGP8997.JPG
    513.7 KB · Besök: 46
240 om du cyklar snabba kurvor och vill luta lite.

Kör själv 120 i isiga och spåriga Umeå, funkar bara bra om man håller sig någorlunda upprätt.

Kör på 240 dubb mina rullar på tredje säsongen och biter fortfarande fint på is. Slipper även lövhalka och du får ett skönt meditativt surr på köpet. Rullar förvånansvärt bra tycker jag. Inga problem att snitta 25-27kmh från innerstaden till norrförort.

Senast ändrad:
Stuvarn sa:
Jag har precis monterat på mina dubbdäck Schwalbe Marathon Winter (240dubb) Kör på 42C fram och 35C bak (då det blir lite tajt med 42mm bak)
Rullar hyfsat bra + känns säkrare med 240 dubb vid kurvtagning!
PS Ber om ursäkt för ytterligare en bild på min älskade Crux :)

Helt ok tycker jag. :-) Till saken hör ju att det var din förra bildpublicering som fick mig att snegla på Schwalbe. Förstorade upp din bild och jämförde med bild hos handlare för att försöka lista ut hur många dubb du hade. Det känns otroligt lugnande att nu veta säkert. :-)

Eftersom jag just haft ett 5 veckors cykel- och träningsuppehåll efter att ha lagt mig på sidan på en hal träbro kan det vara skönt med lite säkerhet. Och lite meditativt surr är väl aldrig fel.

Tillbaka
Topp