2k klarlack, är det betydligt hårdare än 1k? Såpass att det är värt det?
Ingen aning, men skriver för att jag vill tycka plus att jag igår lackade en cykel med 2k-klarlack för första gången. När det handlar om vanlig lack går det ju inte att jämföra 1k och 2k, och jag gissar att det är samma sak för klarlack.
Har lackat lite grejer senaste tiden med Spraymax-burkar. Förutom att jag målat lite grejer genom livet till och från så är jag verkligen ingen expert, men lyckades få riktigt bra resultat och gissar att det till ganska stor del beror på bra burkar och produkter. Var noga såklart, men lyckades få lacken nära nog perfekt. Typ som att den var snäll mot mig och gjorde slutresultatet bra - blev liksom bra direkt men sen jämnade det nästan ut sig och blev ännu bättre.
Supersvårt att få med hur det ser ut i verkligheten, men är som sagt väldigt nöjd!
Har köpt burkarna där jag brukar köpa industrilack för att renovera entreprenadmaskiner. Man köper en enliters (eller större såklart) burk med bruten färg, sen fyller de burkar åt en med härdare som man aktiverar genom en klickgrej i botten av burken. Är nog inte helt gratis, men det är, ehm, en grävmaskinsgrej ni ser på bilden ovan...
Köpte till detta projekt en ganska matt färg för att i den har de i rostskyddsmedel som enligt erfarenhet är RUGGIGT bra, vilket inte går med högre glans på färgen. Med klarlack på (från samma tillverkare och också 2k) så blev lacken riktigt smarrig.
Hade egentligen velat ha metallicfärg men man kan inte blanda vad man vill riktigt. Även om butiken kan dra i metallic säger de att den påverkar kulören en massa så om man blandar i den i en annan kulör så ändras kulören ganska mycket och de kunde inte svara på åt vilket håll mer än att den typ gärna blev grådassig. Man kanske kan göra någon specialare men jag kom inte så mycket längre utan att bli en jobbig kund. Det finns dock metallicfärger bland de recept de kan blanda till, men dock ingen brun som jag gillade.
Tror en stor del av ett gott resultat ligger i att man har kvalitetsfärg och även kvalitetsmunstycken på sprayburkarna, så att man lägger på tillräckligt mycket färg på samma gång och att det är "jämnt sprut" liksom. Dessa är grymma på det och går att ställa in genom att vrida på munstycket. Känns som sagt bra, proffsigt och enkelt. Hur slutresultatet sen håller får vi väl se, men har ju använt lacken till projekt jag rollat med mycket stor framgång tidigare så det känns som att det borde vara kanon!
Bild på hela cykeln lär dyka upp i någon tråd nära dig framöver!