Lackeringstråden

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Letat men inte funnit nån direkt tråd om lackering. Finns det kanske fler som ibland leker lackerare och vill dela med sig av bra och mindre bra erfarenheter?

Jag har nog funnit ett nytt roligt intresse, och ser mig själv eventuellt måla någon fler ram. Detta är i princip första gången jag försökte mig på något seriöst med en sprayburk.

Pga lokalbrist har det lackerats utomhus, och burits in i värmen emellanåt.

I grunden en Spark 900 HMX ram.

Slipning 400 våtslip
CBA15FD6-9375-4F6A-B750-7EFAF0463B2D.jpeg
35DCD638-0925-4C7C-ADB7-8636E1E212E4.jpeg

försökte mig på att skära ut egna schabloner men insåg att det blir bättre att beställa, svårt att hitta leverantör men när jag 10-15år sen använde dekaltrim för bilen, drog en chansning dit. Grym service och bra resultat.

4202968C-9D60-4625-9988-4D1C8B67BF27.jpeg
4366E447-2802-42E0-A0E8-64A747F6091E.jpeg

Grundfärg
88EB30EB-008C-4D8A-8909-6DAE20229E2C.jpeg

basfärg i två lager med maskering

D915FA58-A293-43B6-94D0-811C7E9759FE.jpeg

schabloner
0FFEFB85-BC03-4E4A-A36F-B950A583E11B.jpeg

Dekaler målade
02038466-A81E-4C06-9A3B-2034ECFEFE6A.jpeg

klarlackad
7BE7196F-D556-4DAC-A8BB-B137C89AE379.jpeg

nu i efterhand så ser man vad man kunnat göra bättre, och eventuellt så kanske den slipas ner för ett nytt försök.

kan man hyra lackeringsbox i stockholmsområdet?

heffe

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Kul!
Jag har någon plan på att lacka lite delar till cykeln, bl.a.en kolfibergaffel. Någon som har tips på det, och bra ställen att beställa dekaler ifrån?

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Kul!
Jag har någon plan på att lacka lite delar till cykeln, bl.a.en kolfibergaffel. Någon som har tips på det, och bra ställen att beställa dekaler ifrån?
Skall oxå göra lite reserach just kring dekalerna, det är där jag missade lite iochmed att jag försökte mig på att måla dom. Blev inte så superskarpa kanter som jag hade önskat =)

Defender

Medlem
Lackeringstråden
Oj vad hände? Vilken färg skulle den bli =) Ja slipa och grunda är nog bra,
Det var ungefär som man häller diskmedel i oljig stekpanna, färgen flöt undan fläckvis. Är nybörjare på sprutpistol, 10% tinner verkade ganska bra. Sen sen var det en liten spricka i färgkoppen på pistolen och det var inget bra😀. Får bara försöka igen!
Färgen är Deep bronze green, en färg som britterna hade på sina " civila" miltärfordon.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Ja man lär sig ju :D jag körde med sprayburkar, för att slippa fundera på blandningen. Ska nog eventuellt slipa ner min och göra ett nytt försök också, med samma färger och troligen samma linjer

Lisa

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag har lackat några moppar med sprejburk. Det blev riktigt bra resultat med 1-k basfärg och sen några lager 2-k klarlack för hållbarhet. Underarbetet är ju allt dock

Ett tips är att man kan spara aktiverade 2-k burkar i frysen så härdar de inte

nicjor

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Slipar och fixar! Lika bra att måla om den, säkert ingen som vill stjäla den då!:)
Roligt att testa och se själv hur svårt det är!
IMG_2997.JPG IMG_2993.JPG
AA934A03-612D-4F84-B21A-56BBFF6D0F5C.jpeg

Bilagor

• 655CB5AD-7169-4C79-A504-6A0DA7DDA9E3.jpeg
    655CB5AD-7169-4C79-A504-6A0DA7DDA9E3.jpeg
    793.4 KB · Besök: 380
Senast ändrad:

MEL F.AT

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Lackade ram + sadelstolpen. Ramen svart botten, våtslipades med 800 papper. Klarlack 2 komponentets+ färgpulver Candy red med lite metall i så det glänser i solen. Tror jag tog för mycket pulver som blandades ut i lösningsmedlet.
Blev lite grov yta. Men det som blev bäst var den del som jag trodde skulle bli svårast, sadelstolpen. Lite mindre färgpulver i klarlacken. Ramen och dekalerna tog jag några lager med bara klarlack på.
Blev ändå inte riktigt hundra. Räddade med polering
Allt går att göra bättre men det tar tid att lära sig.
Byggde en lackbox med utsug.
IMG_20200208_123422.jpg
IMG_20200502_105026.jpg

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Lackade ram + sadelstolpen. Ramen svart botten, våtslipades med 800 papper. Klarlack 2 komponentets+ färgpulver Candy red med lite metall i så det glänser i solen. Tror jag tog för mycket pulver som blandades ut i lösningsmedlet.
Blev lite grov yta. Men det som blev bäst var den del som jag trodde skulle bli svårast, sadelstolpen. Lite mindre färgpulver i klarlacken. Ramen och dekalerna tog jag några lager med bara klarlack på.
Blev ändå inte riktigt hundra. Räddade med polering
Allt går att göra bättre men det tar tid att lära sig.
Byggde en lackbox med utsug.

Snyggt! Vad är det för dekaler, lackade eller vanliga dekaler? Behöver man göra något för att klarlacka över dekalerna?

Spännande med bygge av lackbox, funderar oxå på att göra något sånt när man i framtiden eventuellt har utrymme för det! Byggde du något permanent eller provisoriskt?

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Någon som vet en bra sida där man kan hitta dekaler till en La Pierre Sensium?
Har inget förslag, men om du inte hittar så kan det oxå gå att plocka ut bilderna från cyklar på nätet. Jag tog själv några bilder och konverterade till vectorgrafik, och justerade lite linjer. Gick förvånansvärt bra!

havet

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Ursäkta en undrande flundra (och nu frågar jag alla generellt), men vad är egentligen grejen med att lägga ner så mycket jobb på att slipa, lacka och lacka igen till magiska färger, och sedan blaffa på ett gäng varumärken på det magiskt nylackade så att det förvandlas till något generiskt och en rullande reklampelare? Är cyklister så märkeskåta att det måste synas, eller ska en mer se det som en tjänst till andra cyklister så att de vet vad de beskådar när färgerna inte följer gängse normer? Är det rentav ett cyklisttics som inte kan avhjälpas?

Det kanske i och för sig är omöjligt för denna undrande flundra att förstå, eftersom varumärken i största allmänhet inte imponerar. Men är ändå nyfiken.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Ursäkta en undrande flundra (och nu frågar jag alla generellt), men vad är egentligen grejen med att lägga ner så mycket jobb på att slipa, lacka och lacka igen till magiska färger, och sedan blaffa på ett gäng varumärken på det magiskt nylackade så att det förvandlas till något generiskt och en rullande reklampelare? Är cyklister så märkeskåta att det måste synas, eller ska en mer se det som en tjänst till andra cyklister så att de vet vad de beskådar när färgerna inte följer gängse normer? Är det rentav ett cyklisttics som inte kan avhjälpas?

Det kanske i och för sig är omöjligt för denna undrande flundra att förstå, eftersom varumärken i största allmänhet inte imponerar. Men är ändå nyfiken.
Oj en tanke som aldrig slagit mig, har inte funderat i dom banorna. För egen del så tyckte jag loggorna blev snygga och har egentligen inget emot reklam. Känns som det är oundvikligt med kläder/skor/hjälm/komponenter osv.
Men nu målas den om och kommer troligen bli mindre dekaler för har inte alla mallar nu :D
217923FE-924D-4964-8453-F25FD3F6A9C5.jpeg

MEL F.AT

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Snyggt! Vad är det för dekaler, lackade eller vanliga dekaler? Behöver man göra något för att klarlacka över dekalerna?

Spännande med bygge av lackbox, funderar oxå på att göra något sånt när man i framtiden eventuellt har utrymme för det! Byggde du något permanent eller provisoriskt?
Dekalerna är vanliga klibbor. Klarlackade över dem. Lackboxen var provisoriskt/demonterbar.

Defender

Medlem
Lackeringstråden

Ja, det är ju en bra fråga, kanske för att det se lite tomt ut utan klibbor... man kanske skulle ha nåt mer personligt på hojen. Men det är nog ett cykeltics helt enkelt😂

Defender

Medlem
Lackeringstråden
Hoppar över sprutpistol och kör burk istället. Blir blir militärens 325 istället😀

Bilagor

• 15912741292334069940512547557650.jpg
    15912741292334069940512547557650.jpg
    574.3 KB · Besök: 263

Jacke89

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Lagt beställning från spray.bike som tydligen ska vara trevlig att lacka med.

Får återkomma när man sätter tänderna i det projektet.

Bilagor

• 981CA85D-4AA3-46A2-A9FB-A4E5F60FF3A5.png
    981CA85D-4AA3-46A2-A9FB-A4E5F60FF3A5.png
    38.7 KB · Besök: 248

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag gick in på närmsta Autotjänst och bad om en färgkarta och sen fick blandat 1K basfärg som sedan klarlackas med 2K.

beställt ny idag, och hoppas få på ny färg snart grundar ikväll =)

Rut-66

Aktiv medlem
Lackeringstråden
För skarpare linjer/kanter vid schablonlackning, så är tipset att mätta kanterna med bakgrundsfärgen.
Om underlaget är metallic, flakes och flerfärgat, så kanske klarlack är bättre (?)
Grejen är i alla fall att täppa till eventuella glipor mellan underlag och schablon med "nåt som inte syns"
och sen lägga den färg man vill ha.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
För skarpare linjer/kanter vid schablonlackning, så är tipset att mätta kanterna med bakgrundsfärgen.
Om underlaget är metallic, flakes och flerfärgat, så kanske klarlack är bättre (?)
Grejen är i alla fall att täppa till eventuella glipor mellan underlag och schablon med "nåt som inte syns"
och sen lägga den färg man vill ha.
Ja bra tips! svårt dock som sagt när det inte är enfärgat underlag

havet

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Oj en tanke som aldrig slagit mig, har inte funderat i dom banorna. För egen del så tyckte jag loggorna blev snygga och har egentligen inget emot reklam. Känns som det är oundvikligt med kläder/skor/hjälm/komponenter osv.
Men nu målas den om och kommer troligen bli mindre dekaler för har inte alla mallar nu :D
Visa bilaga 421397

Jag tänker att det ofta är ett lureri med varumärken. De är injicerade med berättelser om än det ena och än det andra fantastiska/häftiga/ouppnåeliga och på så sätt blir visandet av det som att anamma det i ens egen identitet. Men egentligen gör en ju bara varumärket en tjänst genom att sprida det och på så sätt inbringa mer pengar till företaget som ägare sen lever gott av.

Fint att du lackar själv förresten. Vad blir det för fin färg nu?

Ja, det är ju en bra fråga, kanske för att det se lite tomt ut utan klibbor... man kanske skulle ha nåt mer personligt på hojen. Men det är nog ett cykeltics helt enkelt😂

Ja, mer personligt är jag helt för! Kanske något snyggt mönster, eller abstrakta linjer eller liknande. Annars går det ju att ha olika färger i fält, så att det fylls ut mer och upplevs mindre ”tomt”. Men tomhetskänslan är nog hjärnspöken också. Vi är så vana vid att matas med text och symboler att en ren yta kan kännas tom. Men det är djärvt att låta saker vara rena, tycker jag.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag tänker att det ofta är ett lureri med varumärken. De är injicerade med berättelser om än det ena och än det andra fantastiska/häftiga/ouppnåeliga och på så sätt blir visandet av det som att anamma det i ens egen identitet. Men egentligen gör en ju bara varumärket en tjänst genom att sprida det och på så sätt inbringa mer pengar till företaget som ägare sen lever gott av.

Det blir samma färger, tyckte dom blev bra. Målar om mest nu för att jag tror mig lärt saker från första försöket som nog förhoppningsvis visar sig på finishen i denna. Klarmaskat nu och redo för grund inom kort! Köpt 2mm masktejp, så eventuellt så ska jag försöka mig på några mönster =)

Defender

Medlem
Lackeringstråden

Ja, mer personligt är jag helt för! Kanske något snyggt mönster, eller abstrakta linjer eller liknande. Annars går det ju att ha olika färger i fält, så att det fylls ut mer och upplevs mindre ”tomt”. Men tomhetskänslan är nog hjärnspöken också. Vi är så vana vid att matas med text och symboler att en ren yta kan kännas tom. Men det är djärvt att låta saker vara rena, tycker jag.
Less is more har man ju hört. Om jag får färgen att sitta kvar räcker det kanske med att ha andra färger på styrstam, etc. Med Deep bronze green skulle det bli nice med mässingsdetaljer, får se hur det går

Cyklist

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Hoppar in lite då nadderf hade hört av sig i våras men som jag totalt hade missat då jag har varit en aning afh (away from happy). Försöker helst hålla mig från att ge tips om lackering då det fortfarande blir misstag varje gång jag ger mig på det. Verkligen lite av en svartkonst att försöka lära sig utan riktig mentor eller gå utbildning.

Men hur som helst, jag har hunnit med fler misstag än många och lite har man lärt sig åtminstone. Det kanske allra svåraste som hemmapulare med spraybuttar är att få lacken att hålla för fem öre sen. Jag har tyvärr inte hunnit testa mer än att bokstavligen banka med hammare på en lackad testbit, men det som förmodligen ger slitstarkast resultat är något i stil med följande:

- Slipa noga med 240-papper och rengör ännu noggrannare med silkonborttagning
- Lägg två rätt rejäla lager 2K Epoxy-primer från ColorMatic, finns på exempelvis tipro.se
- Kom ihåg att så fort du jobbar med tvåkomponents så blir avluftningstider etc väldigt viktiga. Det är alltså tiden det tar för gaserna i färgen att evaporera tillräckligt för att du ska kunna lägga nästa lager. Exempel: lägger du för tjocka lager 2K klarlack med för kort avluftningstid kommer du stänga in gas och lacken kommer aldrig härda/hårdna helt. Det påverkas även av temperatur, tider anges oftast för 20 grader men även annat som att hänger du en nylackad ram i ett svinkallt förråd så kan den kemiska härdningsprocessen till och med avstanna i värsta fall. Kallare än 20 grader = längre avluftning och vice versa.
- Slipa allt slätt och fint med 500-600-papper (400 funkar absolut också, då denna primer ändå inte går att förtunna för perfekt resultat i nästa steg. Med det menar jag alltså att gör man det "på riktigt" så förtunnar man primern för att den ska lägga sig lika slätt och fint som vanlig färg, men det betyder också att för grova sliprepor kan "lysa igenom" om man tittar noggrant. Det går såklart inte med en sprayburk, så vad som händer är att man får en något skrovligare struktur på färgen men inget man tänker på om man inte verkligen går på inspektion.)
- Rengör noggrant igen
- Nu till anledningen för valet av den specifika primern ovan, den är gjord för att läggas "wet-on-wet" vilket ger mycket högre vidhäftning för själva färgen. Man sprayar alltså färgen på primern innan den har torkat helt.
- Lägg ett normalt/tunt lager primer
- Låt avluftas 20min (vid 20 grader)
- Lägg nu ditt första lager färg och fortsätt enligt instruktionerna för den
- Maskera för andra färger eller loggor och lackera dem
- Lägg 2K klarlack av önskat fabrikat. Än en gång, lägg inte för tjockt med för kort mellanrum. Räkna med visst "apelsinskal", ska du ha perfekt finish måste du våtslipa och polera vilket är en annan historia.
- Vaxa inte ramen på åtminstone några veckor, då detta stänger in eventuell kvarvarande gas och gör du det för tidigt riskerar du mjuk klarlack.

Sammanfattning:
Slipa/rengör -> 2 lager primer -> slipa finare/rengör -> 1 lager primer -> vänta 20 min -> börja spray färgen enligt dess anvisningar -> maskera och måla vidare -> klarlacka och kom än en gång ihåg avluftningen

Allmäna tips:
- Undvik att ta i grejor mer än nödvändigt, använd helst latexhandskar vid hantering. Fettfläckar osv kan leda till fisheyes (bubblor i lacken) och annat jobbigt.
- 2K är klart ett snäpp värre än 1K när det kommer till hälsan, så ha bra mask oavsett hur bra ventilation du har
- Ska du maskera linjer, kosta på dig bra tejp. Typ blå 3M (inte vanlig maskeringstejp utan tunn plastig variant).
- Räkna med att allt tar väldigt mycket mer tid än du tror, och avsätt tid till att kunna göra allt i ett svep (tänk en helg). Låter man färg stå för länge och väntar för många dagar eller i vissa fall timmar innan man gör nästa steg riskerar man dålig vidhäftning.
- Ha gärna en testbit du om möjligt gör stegen på några timmar i förväg, så du kan se om något inte är kompatibelt eller blir fel och slipper börja om på nytt på en hel ram

Så för att sammanfatta, lackering är svårt som fan och kommer generera massor av svordomar om du ger dig på det MEN det är å andra sidan fint att stå och spana in vad man har åstadkommit när allt väl är klart!

Som exempel är detta lackat enligt metoden ovan (ColorMatic 2k primer, Montana Metallic spray) förutom att klarlacken är lagd med pistol, och sen massa timmar slipande och polerande för att få den sådär jämn. Sen får vi se hur bra det håller, men bör vara ett bra snäpp bättre än med 1k primer -> färg -> 2k klarlack.

p5pb18815622.jpg

Senast ändrad:
Topp