Lackeringstråden

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Oh nu är det nära! Har idag kopplat in inluft och utsug, med en egenbyggd filterbox.
Ett enda stort projekt som man inte riktigt vet hur det kommer funka, love it!

D600DE4B-22DC-4B90-BD8D-AAA55C37BE08.jpeg

CBrandel

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Kommer troligen bli burk första gången, är för otålig och har inte fixat bra kompressor än.

När du väl går över till en riktig spruta så kommer du inte vilja gå tillbaka till burk 👌.

Billig färg av alla de slag kan du hitta på lackon.eu. Tror även de kan blanda 1k/2k på burk om man vill det. Men ska inte svära, har bara köpt lösvikt.

Ruggit låga priser gentemot svenska färgfirmor.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
När du väl går över till en riktig spruta så kommer du inte vilja gå tillbaka till burk 👌.

Billig färg av alla de slag kan du hitta på lackon.eu. Tror även de kan blanda 1k/2k på burk om man vill det. Men ska inte svära, har bara köpt lösvikt.

Ruggit låga priser gentemot svenska färgfirmor.
Har lackat med spruta för många år sen, men då större bildelar. Ska kika lite vilken spruta som är lämplig när jag sett att rummet funkar

happymtb.fr

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag söker tips om hur jag kan bäst maskera visa ytor på min ram.

20210405_203315.jpg

Först är den ytan markerad med en röd pil på bilden ovan. Det får inte vara någon färg alls i princip för att få plats för skruven som håller i lagret. Det är knapp 2 mm bred och svår att tejpa... Kanske är det enklast att fila bort färgen i efterhand?

20210405_203348.jpg

Sen har vi "platån" på bilden ovan där kullager från rockern bottnar. Hur skulle ni göra? Som det är nu ,är det bara en bråkdel av den som är täckt...

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag söker tips om hur jag kan bäst maskera visa ytor på min ram.

Visa bilaga 480007
Först är den ytan markerad med en röd pil på bilden ovan. Det får inte vara någon färg alls i princip för att få plats för skruven som håller i lagret. Det är knapp 2 mm bred och svår att tejpa... Kanske är det enklast att fila bort färgen i efterhand?

Visa bilaga 480008
Sen har vi "platån" på bilden ovan där kullager från rockern bottnar. Hur skulle ni göra? Som det är nu ,är det bara en bråkdel av den som är täckt...
Ta en gammal bult eller packning om du tänkt byta till nya. Bild 2 så maskerade jag ungefär som du gjort.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag köpte mina färger på Autoexperten, Carsystem. Om man inte vill beställa online,

Då kan man låna färgkartor om man är osäker på nyans oxå.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Idag blev lackrummet helt klart! Utsug och inluft. Och luften som blåser ut ur verkstan.

Bilagor

• C06256FB-26AB-4ED6-9DE8-D283C1F2F153.jpeg
    C06256FB-26AB-4ED6-9DE8-D283C1F2F153.jpeg
    119.4 KB · Besök: 105
  • 23E86EAA-A578-4625-961D-4C4817B3B13E.jpeg
    23E86EAA-A578-4625-961D-4C4817B3B13E.jpeg
    97.2 KB · Besök: 108
  • FCF74AA1-E54A-4B87-B216-C8DAAB355583.jpeg
    FCF74AA1-E54A-4B87-B216-C8DAAB355583.jpeg
    90.5 KB · Besök: 106
  • 1D93F1A6-0518-4851-AA77-A3BAB91C594D.jpeg
    1D93F1A6-0518-4851-AA77-A3BAB91C594D.jpeg
    88 KB · Besök: 105

CBrandel

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Rekommenderar inte att blöta golvet då det ökar torktiden.

Målar man i ett dammigt garage kan det vara värt det, men under kontrollerade former som detta är det inget jag skulle göra.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Fick idag chansen att äntligen pröva! Efter att planerat o byggt i någon månad med lite pauser pga livet. Så var det en härlig känsla ! Nu är hela ramen inkl styre grundat :)

ett bra tips är också att använda gamla packningar, skruvar och andra ramdetaljer och i det här fallet, ett styrrör, det är helt perfekt istället för att behöva maskera
6C3B77B7-3680-4078-A816-30959981DB0F.jpeg

Senast ändrad:

Lykce

Medlem
Lackeringstråden
Vänder mig till er som kan det här med lackering.

Jag har en äldre vit stålram där lacken har släppt på vissa ställen så stålet syns. Totalt rör det sig om runt 20 kvadratcentimeter utspritt över ramen. Än syns ingen rost. Har ni något förslag på hur jag kan rostskydda de öppna stålytorna lättast? Jag bryr mig inte om utseendet, utan vill endast undvika rost.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden

Jag har en äldre vit stålram där lacken har släppt på vissa ställen så stålet syns. Totalt rör det sig om runt 20 kvadratcentimeter utspritt över ramen. Än syns ingen rost. Har ni något förslag på hur jag kan rostskydda de öppna stålytorna lättast? Jag bryr mig inte om utseendet, utan vill endast undvika rost.
Ovan med stål, men rostskydd som man har på bilar borde väl funka. Finns på närmsta bilbutik eller järnaffär.

slipa lite, maskera och måla på :)

mtb565

Aktiv medlem
Lackeringstråden

Ska vara bra tydligen, jag har inte testat själv.

Lövis

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Oh nu är det nära! Har idag kopplat in inluft och utsug, med en egenbyggd filterbox.
Ett enda stort projekt som man inte riktigt vet hur det kommer funka, love it!

Visa bilaga 473107
Najs!!
Jag har också en liknande box i mitt garage. Byggde min när jag höll på lite mera med kolfiberreparationer för ett antal år sen.
Jag har två kanalfläktar för inluft som jag kan ha igång en eller båda. Så har jag spjäll på utsugsfläkten för att kunna styra över/undertryck.
Flödet ändrad ganska fort när du får målfärg i filtren, och kan behöva justering.
Jag har ett hål i ena väggen som jag bara stiftat plastfilm på. Plasten visar genast om man har tryck eller under.
Idag lackade jag i "stora boxen" utomhus.. 😁
IMG_20210417_210538_393.jpg

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Najs!!
Jag har också en liknande box i mitt garage. Byggde min när jag höll på lite mera med kolfiberreparationer för ett antal år sen.
Jag har två kanalfläktar för inluft som jag kan ha igång en eller båda. Så har jag spjäll på utsugsfläkten för att kunna styra över/undertryck.
Flödet ändrad ganska fort när du får målfärg i filtren, och kan behöva justering.
Jag har ett hål i ena väggen som jag bara stiftat plastfilm på. Plasten visar genast om man har tryck eller under.
Idag lackade jag i "stora boxen" utomhus.. 😁
Ah nice! Tror jag haft bra tryck men har inte mätt, men bytte filter mellan byten av nyans. Märks att filtret funkar rätt okej. Dock verkar endel färg komma igenom, går det få helt 100% filtrerat?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer